Minun oikeuteni

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 25.10.2017 13:48

Kaikkea sitä minä luulenkin tietäväni. Enkä itse edes tiennyt luulevani tietäväni.
Nyt teitä on kolme siinä eli ennenköhän jotain opi, kun annatte kunnolla sakinhivutusta.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.10.2017 14:03

m-vaiva kirjoitti:Kaikkea sitä minä luulenkin tietäväni. Enkä itse edes tiennyt luulevani tietäväni.
Nyt teitä on kolme siinä eli ennenköhän jotain opi, kun annatte kunnolla sakinhivutusta.

Sinulleko pitäisi antaa kunnolla sakinhivutusta?

Tässä viestisi, johon viittasin:
Kirjoittaja m-vaiva » 20.10.2017 21:08
Minusta tämä asia ei kuulu vertaistukeen, koska kukaan täällä ei taida olla ikääntynyt omainen joka huolehtii tai on huolestunut mt-ongelmaisesta omaisestaan.
Saati, että olisi väsynyt asiasta
.
Yleensä tämmöiset jutustelut yleisistä asioista tehdään psyko-osastolla.
(lihavointi minun)

Minun tulkintani mukaan olet tietävinäsi, ettei foorumin lukijoiden joukossa ole mainitsemiasi ihmisiä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 25.10.2017 15:05

Minä en tiedä mitä Maanvaiva tarkoitti. Minä kuitenkin olen kokoajan tarkoittanut sitä, että nimenomaan sinä olit niin hölmön utuinen ja ikäänkuin pois tästä mailmasta ja pölisit jotain haaveita autella jonkun vanhat vanhukset turvaan pennultaan, joka heitä riistelee. Noh! Kappas vaan, mun terapia tepsi yhdessä yössä ja nyt sinä olet niin terävä likka siinä. Kiittäsit minua kun huolehdin sinusta!
Katla

ViestiKirjoittaja Katla » 27.10.2017 15:33

MINUN OIKEUTENI
Päiväkirjasta.Kissi » 27.10.2017 12:31

Tämän voiis kopioida tuonne julkiselle, mutta en tiedä mihin sen laittaisi, kun tämä on mielenterveyspalsta. Onko autismi mielenterveyteen kuuluvaa?

*
Veikko Päätalo
25. lokakuuta kello 16:06 ·
Olen vaikeavammainen ja puhevammainen autisti ja olen ollut laitoshoidossa tauotta viimeiset 17 vuotta ja pääsin sieltä pois 2014 helmikuussa. Kun olisin halunnut laitoksessa sanoa jotain tai tehdä jotain, en pystynyt sitä kertomaan, koska minulla ei ollut siellä tulkkia, kuin kerran kuukaudessa yhden tunnin ajan vierailutilanteessa. Kukaan ei osannut kommunikoida kanssani, vaikka se on maailman tärkein asia ja on myös lakiin kirjattu. Kun sairastuin vakavasti, niin minua ei otettu laitoksessa ollenkaan tosissaan, koska minähän en pystynyt sitä edes kenellekkään kertomaan. Minulla olikin useita eri sairauksia, kun minä pääsin sairaalahoitoon. Jouduin sairaalaan, koska laitoksessa olin saanut helikobakteeri tartunnan, vatsahaavan ja raudanpuuteanemian. Minulla oli ollut jo pitkään hoitamaton ruokatorventulehdus, jonka vuoksi olin oksennellut. vuosia. Hemoglobiini oli romahtanut 70, kun lopulta pääsin sairaalaan ja tarvitsin useita pusseja verta. Olin kovin onnellinen, kun minä pääsin sairaalasta asumaan rakkaan siskoni luokse. Oikean hoidon ja avun ansiosta min paranin lähes kaikista näistä sairauksista, joiden vuoksi jouduin sairaalaan. Muuten, on mukavaa olla nyt omassa kodissa eikä missään H###### hoitolaitoksessa. Sen vielä sanon, että hienoa, että minulla on ihanat tulkit, jotka auttaa minua kommunikoimaan muiden kanssa joka päivä.
Vetoankin kaikkiin, käykää allekirjoittamassa autistisen Petri Virolaisen minun puolesta tekemä adressi, jotta minun ei tarvitse enää koskaan palata laitokseen tai laitosmaiseen ryhmäkotiin, vaan saisin oikeuden asua itsenäisesti avustajan turvin omassa kodissani. Helsingin kaupungin sote-jaosto käsittelee asiaani 2.11.2017, joten asialla on kiire! Kiitos. Saa jakaa!
https://www.adressit.com/veikko_paatalo ... _henkiloko…
.Kissi

Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.10.2017 16:00

Kissi, tässä toimivampi linkki; Veikko Päätalon taistelu henkilökohtaisesta avusta:
https://www.adressit.com/veikko_paatalo ... sta_avusta
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 27.10.2017 17:12

Voi, unohdin laittaa linkin. On se hyvä, että ihmisellä on netissä kavereita, jotka huolehtii silloin, kun itse ei osaa. viewtopic.php?f=11&t=19736&start=100
Katla

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 27.10.2017 18:07

" Veikko tarvitsee avustamista pelkästään harrastuksiin ja vapaa-aikaan kodin ulkopuolella n. 27,5 tuntia viikossa."
"Vammaispalvelulain mukaan harrastuksia, yhteiskuntaan osallistumista ja sosiaaliseen kanssakäymistä varten henkilökohtaista apua on järjestettävä vähintään 30 tuntia kuukaudessa."
Minusta Veikko nyt vaatii itselleen aivan liikaa. Autistinen ihminen kuitenkin viihtyy omissa oloissaankin. Jotenkin mulla tuli tunne ettei Veikko vaadi vaan joku sukulainen.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Katla » 27.10.2017 18:11

Nyt kun sanoit!! "Jotenkin mulla tuli tunne ettei Veikko vaadi vaan joku sukulainen."
*
Se voi olla esim. se isosisko, jonka hoivissa Veikko on. Pistää rahoiksi omaishoitajana. Tai haluaa korostaa omaan hyvyyttään. Ei kai se siskokaan nyt ihan pelkästään rakkaudesta Veikkoa hoitaisi. En tiedä.
Viimeksi muokannut Katla päivämäärä 27.10.2017 18:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.10.2017 18:48

Tai olisiko jokin salaliitto kärkkymässä rahoja, kun on laadittu vetoomus ja lisäksi vielä perustettu Facebook-ryhmä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.10.2017 18:57

Veikko Päätalon oma puheenvuoro: "Haluan kertoa omasta elämästäni ensin jotain. Olen asunut laitoksessa 17 vuotta ja nyt saan asua kotona. Onneksi. Minä kommunikoin kirjoittamalla ja käyttämällä kuvaohjelmaa ipadilla. Kirjoitan itse, vaikka siihen tarvitsen toisen ihmisen fyysisen tuen. Tarvitsen tukea ja ohjausta kaikissa toiminnoissani. En yksin selviä oikeastaan mistään. Haluan asua kotonani. Tehdä asioita itsenäisesti ilman siskoni jatkuvaa läsnäoloa. Siksi omaishoidon sopimus on purettu. Haluan elää ja olla kuten muutkin ikäiseni miehet. Ilman holhousta ja sukulaisen jatkuvaa läsnäoloa. Minulla on ollut Kelan tulkkipäätös jo monta vuotta ja tämän kirjoitan tulkin kanssa. Vessa ja hygienia: Tarvitsen kaikessa toisen ihmisen apua. Muistutusta ja myös konkreettisesti fyysistä apua. Kädet osaan pestä, mutta siihen tarvitsen vahvan sanallisen tuen. Pukeutuminen: Tarvitsen apua ja tukea sekä pukemiseen että riisumiseen. Sanalliset ohjeet auttavat minua. Osaan kyllä, mutta vaatteita puen tai riisun hullussa järjestyksessä ilman ohjeita. En päivästä, aamutoimista tai iltatoimista selviä yksin. Aloittaminen on vaikeaa, kuten toiminnan jatkaminen sek lopttaminen. Kuulen normaalisti, ymmärrän puhutun, vaikka itse puhun joskus muutamia sanoja. Jännitän uusissa tilanteissa, mutta tuttu ihminen auttaa siihenkin. Ruokailu: Minulla on rajoitteita. Olen laktoositon sekä gluteeniton. Laittaisin mielelläni itse ruokaa päivittäin, mutta tarvitsen siihen vahvaa ohjausta. Minä saan itse päättää omista asioistani ja suunnittelen elämääni. Haluan elää normaalia elämää. Tarvitsen avustajaa kaikkeen toimintaani. Olen aikuinen mies. Laitokseen en enää suostu. Haluan asua kotonani ja saada palvelut sinne. Osallistun yhteiskuntaan. Opiskelen ja haluan sitä jatkaa. Henkilökohtainen apu auttaisi minua. Pääsisin irti omaan elämääni."
(lihavointi minun)
https://www.youtube.com/watch?v=oKmmzCZ ... e=youtu.be (7:40)

Asianomainen on purkanut omaishoitosopimuksen, koska hän pitää oikeutenaan elää mahdollisimman itsenäisesti ja ilman omaishoitajaa. Erittäin järkevä päätös aikuiselta mieheltä; hän ei vaadi liikaa yhtään mitään, vaan ainoastaan ihmisoikeuksiensa toteutumista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 27.10.2017 19:24

Hän haluaa olla ilman että sukulaiset on kokoajan vierellä. Ei halua laitokseen, vaan haluaa apulaisia, että voi elää itsenäisesti. Mahtaakohan omaiset pakkohoitaa Veikkoa, kun haluaa niistä eroon. Ja 17v. laitoksessa ja kuuli kaiken mitä ihmiset puhuivat, muttei voinut vastata, mitä itse itselleen haluaisi. Kova on sisu miehellä. Huh huh.
Katla

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 27.10.2017 19:47

Hänellä minusta on kaksi henk.kohtaista-avustajaa, koska hän ei selviä yksin kotona mutta hän haluaa lisäksi avustajia harrastuksiin.
"Veikon harrastukset:

1 krt/vk Vammaisratsastus, toisen ihmisen avustamana
1 krt/vk Kuntosali, toisen ihmisen avustamana 1 krt/vk Keskustelu-kerho, toisen ihmisen avustamana
1 krt/vk Uinti, toisen ihmisen avustamana
1 krt/vk Kauppakäynti, toisen ihmisen avustamana
1 krt/vk Museokäynnit/tapahtumat, toisen ihmisen avustamana
1 krt/vk Jumalanpalvelus, toisen ihmisen avustamana
1 krt/vk Kyläily sukulaisten ja ystävien luona toisen ihmisen avustamana
Yht. 27,5 h"
Miksi hänen pitäisi saada harrastaa noin paljon, kun se on sitten pois muilta vammaisilta. Minusta tuo on itsekästä.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 27.10.2017 19:51

Tai kun hän asunut ikänsä laitoksessa, on tottunut, siihen, että häntä on viety joka paikkaan.
Nyt pitäisi tottua siihen, että itsenäisessä elämässä ei enää pääsekään kaikkialle.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.10.2017 19:57

Kissi ja m-vaiva, tuntuuko hyvältä repiä ja raadella?
Luulen, että kyseinen henkilö kestää teidän julmuutenne; hän on pyytänyt ihmisoikeuksiensa vaatimiselle nettijulkisuutta varautuneena kaikenlaisiin ihmisiin asenteineen.
Mirri

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 27.10.2017 20:09

Haista sie huilu, minä pohdin asiaa.
Olen kuitenkin allekirjoittanut adressin.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Katla » 27.10.2017 20:38

Ei nämä meidän pohtimiset vahingoita ketään. Mutta voit tietysti laittaa linkin sinne, että pääseevät lukemaan mitä täällä mietitään. Olen kanssa allekirjoittanut.
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.10.2017 20:47

.Kissi kirjoitti:Ei nämä meidän pohtimiset vahingoita ketään. Mutta voit tietysti laittaa linkin sinne, että pääseevät lukemaan mitä täällä mietitään. Olen kanssa allekirjoittanut.
(lihavointi minun)

Kissi, miksi minä niin haluaisin tehdä; laittaisin linkin, jotta asianomainen pääsisi/joutuisi lukemaan mitä hänestä asioineen täällä mietitään ja kirjoitetaan?
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 27.10.2017 20:56

Miten tuleekin mieleen, että voisit tehdä niin ihan vaan siksi, että tuntisit olosi hyväksi, kun olet ilmiantanut nettipohtijat ja heidän ajatuksensa.
Katla

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 27.10.2017 21:02

Mitähän sellaista olen sanonut jota pitäisi hävetä, jos asianomainen ne täältä lukisi?
Myös vammainen voi olla itsekäs.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.10.2017 21:09

.Kissi kirjoitti:Miten tuleekin mieleen, että voisit tehdä niin ihan vaan siksi, että tuntisit olosi hyväksi, kun olet ilmiantanut nettipohtijat ja heidän ajatuksensa.

Jaa...?
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet