Masennuslääkkeet kritiikin alla (Peter Gøtzsche), ym.

Masennuslääkkeet kritiikin alla (Peter Gøtzsche), ym.

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.09.2017 20:55

Tiedeykkönen https://areena.yle.fi/1-3994884 (audio 48:55)
Millä tolalla on lääketutkimus - ainakin masennuslääkkeitä arvostellaan

Helsingin yliopiston professori Teppo Järvisen mukaan lääketiede on nuori tieteenala, josta puuttuu avoin keskustelu ja lähdekritiikki. Vakiintuneet käytännöt hyväksytään usein kritiikittä. Tanskalainen lääketieteen tutkija Peter Gøtzsche arvostelee erityisesti lääketutkimusta, joka tällaisenaan tuottaa pahimmillaan huonoja lääkkeitä. Erityisesti hän arvostelee masennuslääkkeitä. Psykiatrian professori Erkki Isometsä vastaa Peter Gøtzschen kritiikkiin.
Toimittaja Nina Malmberg.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Masennuslääkkeet kritiikin alla (Peter Gøtzsche), ym.

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.09.2017 16:42

Huonoa käytöstä kollegoja kohtaan – Lääkäriliitto antaa julkisen varoituksen ortopedi Teppo Järviselle
Ortopedian ja traumatologian professori Teppo Järvinen on Lääkäriliiton hallituksen puheenjohtajan mukaan rinnastanut kollegojen toimintaa rikollisuuteen kutsuessaan psykiatristen hoitosuositusten laatijoita korruptoituneiksi. http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/ ... le-6677448
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 20.09.2017 18:26

Kollegiaalisuus estää tehokkaasti väärinkäytösten ja korruption julkitulon.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja ritalin » 23.09.2017 00:50

Järvinen on todennäköisesti puhunut täysin totta kutsuessaan psykiatristen hoitosuositusten laatijoita korruptoituneiksi.

Erkki Isometsä on antanut nyt kesällä ja syksyllä haastatteluita, joissa mies on suoraan valehdellut monikansallisten lääkeyritysten puolesta ja peitellyt korruptiota. Isometsä on suoraan antanut kommentin, jolla hän oikeuttaa sen, miksi minut yritettiin tappaa, tarjoamalla masennuslääkkeitä fyysiseen sairauteen, jota ei tutkittu kunnolla.

Isometsän valheet kiteytyvät kahteen väittämään:

1. "vuositasolla 400 000 suomalaista syö masennuslääkkeitä, koska niistä todella on apua" - Tämä väittämä on valheellinen, koska lääkkeiden tehokkuus ei ole syy lääkkeiden käytön suureen määrään. Eihän esimerkiksi antibioottejakaan syödä, kuin karkkia vain sillä perusteella, että "antibiooteista todella on apua". Kyllähän se syy masennuslääkkeiden syömiseen on se, että yleislääkärit määräävät masennuslääkkeitä vaivaan, kuin vaivaan.

2. "Perusterveydenhuollon lääkäreistä osa tunnistaa kliinisen masennuksen jo yhden käynnin yhteydessä, osa ei." - Ongelma tässä on se, että suurin osa yleislääkäreistä tarjoaa potilailleen masennusläkkeitä hyvinkin heppoisin perustein ja sen paremmin vaivaa kuuntelematta, tai tutkimatta. Jos potilaan oireet ovat edes jollain tavalla, tai joltain osin yhteneväisiä joidenkin masennusoireiden kanssa, on se monelle yleislääkärille riittävä peruste tarjota potilaalle masennuslääkkeet. Yllättävän moni lääkäri on yhdistänyt markkinavoimat salattuun arjen sadismiin ja oikeuttaa markkinatalouden moraalisen puskurin avulla masennuslääkkeiden tarjoamisen fyysisesti sairaille potilaille.

Loppupeleissä tämä keskustelu on yhtä isoa paskaa... Toisella puolella Järvinen on syyttänyt lääkäreitä siitä, että he määräävät potilaille lääkkeitä, koska potilaat niin haluavat ja toisella puolella Isometsä on perustellut lääkkeiden käyttöä sillä, että "lääkkeistä todella on apua". Varsinainen ongelma, eli se, että yleislääkärit määräävät masennuslääkkeitä väärin perustein ja väkisin potilaille, on sivuutettu.
Tähän todelliseen ongelmaan ei taida löytyä ratkaisua. Vai keksisikö PP tähän jonkin viiltävän ratkaisun?
ritalin

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 23.09.2017 19:19

ritalin kirjoitti:... Varsinainen ongelma, eli se, että yleislääkärit määräävät masennuslääkkeitä väärin perustein ja väkisin potilaille, on sivuutettu.
Tähän todelliseen ongelmaan ei taida löytyä ratkaisua. Vai keksisikö PP tähän jonkin viiltävän ratkaisun?

Muistelen tästä samasta aiheesta ennenkin Ritalinin kanssa keskustelleeni.

Pitkän masennuslääkekäyttöurani aikana en ole koskaan tavannut ainoatakaan lääkäriä joka olisi minulle kirjoittanut - saati määrännyt - masennuslääkkeitä väkisin tai edes väärin perustein.

Päinvastoin. Olen joutunut pyytämällä pyytämään masennuslääkitystä - jopa useamman vuoden ajan -ennen reseptin saamista.

En siis itse lainkaan ymmärrä Ritalinin ristiretkeä masennuslääkkeitä/niitä kirjoittavia lääkäreitä, vastaan.

Lääkärihän ei voi määrätä ketään syömään mitään sellaista jota potilas ei halua tai katso tarvitsevansa.
Pidän karkeana liioitteluna väitettä, että lääkärit väkisin syöttäisivät potilailleen jotakin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja ritalin » 23.09.2017 19:52

Olen varmaan tämän ennenkin sanonut, mutta mielestäni sinun kokemus tästä asiasta ei mitenkään poissulje sitä, mitä minä sanoin. Käsitykseni on se, että sinä olet joskus 90-luvulla joutunut näitä lääkketä vaatimalla vaatimaan. Ajat ovat muuttuneet ja myös lääkärien välillä on eroja.
Kuitenkin viime vuosikymmenen puolen välin aikoihin, jostain vuodesta 2003 eteenpäin tapahtui jonkinlainen muutos ja nuorille, etenkin nuorille naisille alettiin tarjoamaan masennuslääkkeitä varsin herkästi.
Kysehän on tällaisesta markkinointikamppanjasta. Suomessa masennuslääkkeiden käyttö alkoi kasvamaan 80-luvun loppupuolelta lähtien, muualla jo aikaisemmin. Alkuvaiheessa, 80-luvun ja 90-luvun vaihteessa Suomeen ajettiin naisiin suunnattua kohderyhmämarkkinointia, jossa lääkkeistä pyrittiin tekemään osa naisellisuutta. Sitten vuosituhannen vaihteen jälkeen kohteeksi otettiin erityisesti nuoret, koska naisten osalta ei nähty enää kasvumahdollisuuksia ja kohderyhmää haluttiin laajentaa. Ensin nuoret naiset ja sitten myöhemmin miehet.
Vuoden 2004 paikkeilla alettiin puhumaan, "kuinka yleisiä paniikkihäiriöt yms." ovat nuorilla naisilla ja, että niihin on ihan okei syödä lääkkeitä. Tämän kamppanjan ansiosta moni nuori nainen, jolla ei todellakaan ollut paniikkihäiriötä, sai paniikkihäiriöstä diagnoosin ja siihen lääkkeet. Jokelan koulusurman(marraskuu 2007) jälkeen alettiin puhumaan "nuorten miesten jatkuvasti kasvavista mielenterveysongelmista". Puheet alkoivat mediassa vain kaksi päivää Jokelan koulusurman jälkeen. Tämän jälkeen nuorille miehille ei enää ollut lääkärissä mitään muuta hoitoa tarjolla, kuin masennuslääkkeitä.

Ja kyllä tässä on ollut sellainen nuoriin miehiin suunnattu velvollisuus syödä niitä lääkkeitä. Siinä viitataan heti näihin koulusurmiin ja siihen, kuinka nuorilla miehillä on nyt kuuppa niin sekaisin, että jos et syö lääkkeitä, niin saatat olla seuraava tappaja.
ritalin

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 23.09.2017 20:04

ritalin kirjoitti:Olen varmaan tämän ennenkin sanonut, mutta mielestäni sinun kokemus tästä asiasta ei mitenkään poissulje sitä, mitä minä sanoin. Käsitykseni on se, että sinä olet joskus 90-luvulla joutunut näitä lääkketä vaatimalla vaatimaan. Ajat ovat muuttuneet ja myös lääkärien välillä on eroja.
Kuitenkin viime vuosikymmenen puolen välin aikoihin, jostain vuodesta 2003 eteenpäin tapahtui jonkinlainen muutos ja nuorille, etenkin nuorille naisille alettiin tarjoamaan masennuslääkkeitä varsin herkästi...

Omat kokemukseni eivät tietenkään koske kaikkia, mutta siihen se pätee, ettei lääkäreillä ole mitään keinoa (tuskin edes halua) määrätä ketään syömään mitään sellaista jota potilas ei itse halua syödä.

Poikkeuksen tuohon tekee ainoastaan tahdonvastainen hoito.
ritalin kirjoitti:...Ja kyllä tässä on ollut sellainen nuoriin miehiin suunnattu velvollisuus syödä niitä lääkkeitä. Siinä viitataan heti näihin koulusurmiin ja siihen, kuinka nuorilla miehillä on nyt kuuppa niin sekaisin, että jos et syö lääkkeitä, niin saatat olla seuraava tappaja.

Höpö höpö.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja ritalin » 23.09.2017 20:20

No, kun minä olin sydän tulehtuneena useamman kuukauden, niin minulle tyrkytettiin masennuslääkkeitä noin 10 eri lääkärin toimesta. Käytettiin sen tyylisiä ilmaisuja, kuten "kyllä se nyt olis ihan vakavasti ottaen hyvä alkaa näitä syömään".
Siis minä tiesin itse ihan alusta asti, että fysiikassa on jotain pielessä. Harrastin 7 vuotta kestävyysjuoksua ja tapahtui selvä kehityskäyrä, että menin ylikuntoon ja sydän tulehtui. Oli rytmihäiriöitä ja kuumetta, mutta myös väsytti ja oli huono olo.
Lääkärit eivät tällaisesta ymmärtäneet mitään, vaan näiden väitettiin olevan oireita masennuksesta ja puskettiin ja moralisoitiin väkisin syömään masennuslääkkeitä. Sanottiin, että "masennus voi aiheuttaa kuumeenkin".

Ja minä en suinkaan ole ainoa tapaus. Tiedän ihmisiä, jotka ovat kuolleet, koska eivät tämän kuvion takia ole saaneet apua. Näille on varmaan kuoleman jälkeenkin sanottu, että: "masennushan voi tappaa".

Reilu vuosi sitten tutustuin naiseen, joka oli pitkään hakenut apua vatsavaivoihin, mutta ei saanut... mitään ei kuulemma tutkittu, vaan aina epäiltiin vaan masennusta. Lopulta nainen joutui sairaalaan, koska hän oksensi kaiken, eikä mikään pysynyt sisällä. Sairaalassakin puskettiin vaan tätä masennusdiagnoosia, kunnes sitten pitkällisten tutkimusten jälkeen selvisi, että naisella oli jokin vaikeasti diagnosoitavissa oleva muoto keliakiasta. Nainen oli sairaalahoidossa kaikkiaan kuukauden päivät.
ritalin

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 23.09.2017 20:28

Minun kokemukseni eivät ole yleispäteviä, mutta eivätpä ole sinunkaan.

Hoitosi on ilmeisesti mennyt pahasti pieleen, mutten silti pysty uskomaan, että lääkärit halusivat sinut tappaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja ritalin » 23.09.2017 20:34

Kyllästynyt kirjoitti:Hoitosi on ilmeisesti mennyt pahasti pieleen, mutten silti pysty uskomaan, että lääkärit halusivat sinut tappaa.

Jees, eivät varmasti halunneetkaan, mutta uskon, että siellä oli taustalla lyönyt päälle jokin todella vahva lääkäreihin kohdistuva kusetus. Masennus oltiin jotenkin markkinoitu lääkäreille muotisairautena ja siinä on voinut olla jotain näihin kouluampumisiin viittaavaa viranomaissuositustakin taustalla vahvistamassa tätä hommaa.

Vaikea sanoa... Olen yrittänyt tätä pähkäillä ja selvittää monta vuotta. Jokatapauksessa meno on aivan samanlaista tänäkin päivänä, koska edelleen tulee vastaan samanlaisia tapauksia, jotka ovat juuri tapahtuneet.

Jollain tavalla tämä median kamppanja siitä, kuinka "nyt kaikki nuoret tappavat", säestää päässäni näitä lääkärien kommentteja.
ritalin

ViestiKirjoittaja ritalin » 23.09.2017 23:45

Tässä on saattanut olla jokin Kokoomuslainen elementti myös taustalla. Viime vuosikymmenen loppupuolella räjähti käsiin tämä yleiseurooppalainen nuorisotyöttömyys, mitä media yritti Suomessa peitellä vuosia, väittämällä, että nuorten kasvanut työttömyys johtuisi nuorten mielenterveysongelmien kasvaneesta määrästä. Median kanssa samalla kannalla oli Kokoomus. Vasemmisto ei kieltänyt asiaa, vaan hyssytteli, että "nuorten ongelmat johtuvat koventuneista arvoista" tms.

Käytännön tasolla kyse on voinut olla lääkäreiden arjen sadismista, mitä lääkefirmojen markkinointi ja yleinen poliittinen ilmapiiri ovat ruokkineet.

Tällaista voitaisiin ehkäistä tapahtumasta, mikäli koulutuksessa kiinnitettäisiin enemmän huomiota moraaliseen ajatteluun ja vähemmän huomiota konkreettiseen suorituskykyyn. Tällä hetkellä koulutuspolitiikassa käsitys on se, että konkreettinen suorituskyky mittaa taloudellista tehokkuutta suoraan.
Kehitys on kuitenkin tällä hetkellä se, että tästä minun toiveesta ollaan kaiken aikaa menossa Kokoomuksen johdolla täysin päinvastaiseen suuntaan.

Tietysti tässä on vielä se, että Kokoomuksen näkemys terveyspalveluista on se, että kansalle, eli keskiluokalle ja duunareille pitäisi olla tarjolla vain työkykyä kulman takana odottavaan kuolemaan asti tehostavia masennuslääkkeitä ja varsinainen hoitokoneisto voitaisiin kokonaisuudessaan keskittää yksityisten yritysten kautta pankinjohtajien perseiden pyyhkimiseen, jolloin voitaisiin säästää terveydenhuoltokuluissa ja eläkkeissä(herrat uskovat, että duunarin ja keskiluokan hengissäpysyminen riippuu heistä, eivätkä he ole enää valmiita näitä elättämään).
ritalin

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet