Hilppa kirjoitti:Minulle tässä ketjussa lievää huvittuneisuutta aiheuttaa se, että useampi on kiiruhtanut toteamaan, että "minä olen tullut toimeen ilman tabletteja" tms. Entä sitten? Tietysti onhan ehkä mieltä ylentävää voida todeta olevansa ei-hiipuva ja simpsakka vanhana, eikä tarvitsevansa mitään apukeinoja, vaan suomalaiskansalliseen tapaan selviää pelkällä vedellä, saippualla, ruokaöljyllä tai piimällä ja kuka milläkin kaikesta vanhenemiseen liittyvästä. Perusajatus on hyvin samanmoinen tarina, jonka olen kuullut monen toteavan ihan muualla kuin tällä palstalla, että "minä(hän) en mitään douppausta tarvitse", kestän kaiken kuin mies ikään (tai oikeammin "minulla ei ole mitään vanhuudenvaivoja, vaikka ikäni puolesta niitä hyvin voisikin jo olla").

Alive kirjoitti:Olen 44 vuotias. Mietin pitäisikö minun syödä hormoneja. Eräs ehkäisypillerivalmiste teki minut hirmu vihaiseksi.

.Kissi kirjoitti:Mirri kirjoitti: " ...(tai vaikka terveyskeskus kirjoittaisikin lähetteen, gynekologinen poliklinikka ei ota vastaan); ..."
Selittäisitkö vielä tuon lausumasi.
Hoitosuunnitelma ja kutsu sairaalaan
Erikoislääkäri arvioi lähetteen kolmen viikon kuluessa sen saapumisesta. Tämän jälkeen saat kotiisi kirjeen, jossa kerrotaan hoitosuunnitelmasi.
Vaihtoehtoja voivat olla:
- kutsu tutkimukseen tai erikoissairaanhoitoon
- lähetteen palauttaminen sinut lähettäneelle lääkärille.

Mirri kirjoitti:.Kissi kirjoitti:Mirri kirjoitti: " ...(tai vaikka terveyskeskus kirjoittaisikin lähetteen, gynekologinen poliklinikka ei ota vastaan); ..."
Selittäisitkö vielä tuon lausumasi.
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri selittää asian näin:Hoitosuunnitelma ja kutsu sairaalaan
Erikoislääkäri arvioi lähetteen kolmen viikon kuluessa sen saapumisesta. Tämän jälkeen saat kotiisi kirjeen, jossa kerrotaan hoitosuunnitelmasi.
Vaihtoehtoja voivat olla:
- kutsu tutkimukseen tai erikoissairaanhoitoon
- lähetteen palauttaminen sinut lähettäneelle lääkärille.
http://www.vsshp.fi/fi/potilaille-ja-la ... fault.aspx
Lähetteen palauttaminen sen kirjoittaneelle lääkärille tarkoittaa, että erikoissairaanhoitopiirissä ei pidetä tarpeellisena kutsua potilasta sinne.

Sievä Sigismund kirjoitti:- -
Henk. kohtainen mielipiteeni: Ei pitäisi syödä hormoneja.
Sievä Sigismund kirjoitti:Alive kirjoitti:Olen 44 vuotias. Mietin pitäisikö minun syödä hormoneja. Eräs ehkäisypillerivalmiste teki minut hirmu vihaiseksi.
Henk. kohtainen mielipiteeni: Ei pitäisi syödä hormoneja.

Mirri kirjoitti:Eikö toteamus ole tosiasian toteaminen ilman mitään arvo-, asenne-, tai muitakaan latauksia?
On tosiasia, etteivät kaikki halua/tarvitse hormonikorvaushoitoja. Toinen tosiasia on, etteivät kaikki saa niitä, vaikka omasta mielestään tarvitsisivatkin. En oikein ymmärrä, mikä noissa kahdessa tosiasiassa - niiden kertomisessa - synnyttää sinussa "lievää huvittuneisuutta".
Sievä Sigismund kirjoitti:Jaaha. Sitä heittäydyttiin vitsikkääksi?
Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:Eikö toteamus ole tosiasian toteaminen ilman mitään arvo-, asenne-, tai muitakaan latauksia?
On tosiasia, etteivät kaikki halua/tarvitse hormonikorvaushoitoja. Toinen tosiasia on, etteivät kaikki saa niitä, vaikka omasta mielestään tarvitsisivatkin. En oikein ymmärrä, mikä noissa kahdessa tosiasiassa - niiden kertomisessa - synnyttää sinussa "lievää huvittuneisuutta".
I) Kun kerrotaan tosiasioita omasta itsestä julkisesessa keskustelussa, mukaan tulee arvo- ja/tai asennelatauksia.
II) Tosiasioiden kertomisessa ei ole mitään huvittavaa. Kun mukaan liitetään mielipide suuntaan tai toiseen tai yleistys, tosiasia muuttaa kovasti sävyään. Sen seikan toteaminen, että "minä en ole tarvinnut hormonikorvaushoitoja" on melko turha hormonikorvaushoitokeskustelussa. Kyseinen toteamus jo itsessään on voimakkaan arvolatautunutta kyseisen toteajan osalta. Sen sijaan, jos henkilö pohtii mahdollista tulevaa tarvettaan samassa yhteydessä, arvolatautuneisuus lieventyy ja kirjoitus muuttuu neutraalimmaksi.

Mirri kirjoitti:Määrittelit niin oikeat tulkinnat kuin säännötkin tämän ketjun keskustelulle...?
Hilppa kirjoitti:Sievä Sigismund kirjoitti:Jaaha. Sitä heittäydyttiin vitsikkääksi?
Vääntäydyt aiheeseen, josta sinulla ei ole aiheen asiantuntija- tai muutakaan kokemuksellista syvempää näkemystä.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa