Naisten hormonien käyttö yms.

Re: Naisten hormonien käyttö yms.

ViestiKirjoittaja Alive » 07.09.2017 23:11

Olen 44 vuotias. Mietin pitäisikö minun syödä hormoneja. Eräs ehkäisypillerivalmiste teki minut hirmu vihaiseksi.
Alive

ViestiKirjoittaja Katla » 07.09.2017 23:25

Mirri kirjoitti: " ...(tai vaikka terveyskeskus kirjoittaisikin lähetteen, gynekologinen poliklinikka ei ota vastaan); ..."
Selittäisitkö vielä tuon lausumasi.
Viimeksi muokannut Katla päivämäärä 07.09.2017 23:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Katla

ViestiKirjoittaja Rane » 07.09.2017 23:39

Kaikkia lähetteitä ei hyväksytä. Vaikka tk-lääkäri kirjoittaisi lähetteen psykiatrian poliklinikalle, se ei vielä tarkoita, että potilas pääsisi sinne hoitoon tai edes hoitoarvioon. Esim. sairaalan hammas- ja suusairauksien poliklinikalla ei suoriteta tavallisia hampaiden paikkauksia. Pitää olla jokin erityisosaamista vaativa hoitotarve tai muu lääketieteellinen syy. Kunnan fysioterapeutillekaan eivät pääse kuin nuoret ja jotkut eritysryhmät. On siis mentävä lähetteen kanssa yksityiselle fysioterapeutille. Käynnit maksavat, ja vaikka Kela korvaa osan, niin itselle jää maksettavaa myös. Toimeentulotukea näihin yksityispuolen maksuihin ei saa.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.09.2017 23:50

Hilppa kirjoitti:Minulle tässä ketjussa lievää huvittuneisuutta aiheuttaa se, että useampi on kiiruhtanut toteamaan, että "minä olen tullut toimeen ilman tabletteja" tms. Entä sitten? Tietysti onhan ehkä mieltä ylentävää voida todeta olevansa ei-hiipuva ja simpsakka vanhana, eikä tarvitsevansa mitään apukeinoja, vaan suomalaiskansalliseen tapaan selviää pelkällä vedellä, saippualla, ruokaöljyllä tai piimällä ja kuka milläkin kaikesta vanhenemiseen liittyvästä. Perusajatus on hyvin samanmoinen tarina, jonka olen kuullut monen toteavan ihan muualla kuin tällä palstalla, että "minä(hän) en mitään douppausta tarvitse", kestän kaiken kuin mies ikään (tai oikeammin "minulla ei ole mitään vanhuudenvaivoja, vaikka ikäni puolesta niitä hyvin voisikin jo olla").

Hilppa, teitpä aikamoisen tulkinnan toisten toteamuksista.
Eikö toteamus ole tosiasian toteaminen ilman mitään arvo-, asenne-, tai muitakaan latauksia?
On tosiasia, etteivät kaikki halua/tarvitse hormonikorvaushoitoja. Toinen tosiasia on, etteivät kaikki saa niitä, vaikka omasta mielestään tarvitsisivatkin. En oikein ymmärrä, mikä noissa kahdessa tosiasiassa - niiden kertomisessa - synnyttää sinussa "lievää huvittuneisuutta".
Mirri

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 07.09.2017 23:51

Alive kirjoitti:Olen 44 vuotias. Mietin pitäisikö minun syödä hormoneja. Eräs ehkäisypillerivalmiste teki minut hirmu vihaiseksi.

Henk. kohtainen mielipiteeni: Ei pitäisi syödä hormoneja.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.09.2017 23:55

Noin on kuin Rane sanoi: kaikki erikoissairaanhoitoon laitetut lähetteet eivät mene läpi, eivät millään erikoissairaanhoidon poliklinikalla.
Terveyskeskuslääkäri voi olla sitä mieltä, että potilas tarvitsee erikoissairaanhoitoa, mutta erikoissairaanhoidon ylilääkäri onkin toista mieltä, ja silloin potilasta ei oteta vastaan poliklinikalle - ei ehkä edes hoitoarvioon.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2017 00:48

.Kissi kirjoitti:Mirri kirjoitti: " ...(tai vaikka terveyskeskus kirjoittaisikin lähetteen, gynekologinen poliklinikka ei ota vastaan); ..."

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri selittää asian näin:
Hoitosuunnitelma ja kutsu sairaalaan
Erikoislääkäri arvioi lähetteen kolmen viikon kuluessa sen saapumisesta. Tämän jälkeen saat kotiisi kirjeen, jossa kerrotaan hoitosuunnitelmasi.

Vaihtoehtoja voivat olla:
- kutsu tutkimukseen tai erikoissairaanhoitoon
- lähetteen palauttaminen sinut lähettäneelle lääkärille.

http://www.vsshp.fi/fi/potilaille-ja-la ... fault.aspx

Lähetteen palauttaminen sen kirjoittaneelle lääkärille tarkoittaa, että erikoissairaanhoitopiirissä ei pidetä tarpeellisena kutsua potilasta sinne.
Mirri

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 08.09.2017 06:36

Jos palautetaan terveyskeskukseen, niin silloin on tehty hoitoarvio eli ei ole kyseessä sellainen sairaus, että tarvitsee erikoislääkäriä.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Katla » 08.09.2017 11:28

Mirri kirjoitti:
.Kissi kirjoitti:Mirri kirjoitti: " ...(tai vaikka terveyskeskus kirjoittaisikin lähetteen, gynekologinen poliklinikka ei ota vastaan); ..."

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri selittää asian näin:
Hoitosuunnitelma ja kutsu sairaalaan
Erikoislääkäri arvioi lähetteen kolmen viikon kuluessa sen saapumisesta. Tämän jälkeen saat kotiisi kirjeen, jossa kerrotaan hoitosuunnitelmasi.

Vaihtoehtoja voivat olla:
- kutsu tutkimukseen tai erikoissairaanhoitoon
- lähetteen palauttaminen sinut lähettäneelle lääkärille.

http://www.vsshp.fi/fi/potilaille-ja-la ... fault.aspx

Lähetteen palauttaminen sen kirjoittaneelle lääkärille tarkoittaa, että erikoissairaanhoitopiirissä ei pidetä tarpeellisena kutsua potilasta sinne.

Vai sellaista on ! Hyvä kun selvisi, minulle ei ole tullut vastaan, olen päässyt psykalle. gynelle,sisätaudeille,nenä ja korva polille ja erik. lääkäreille. Ompas ollut tsäkä.
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2017 12:08

Tsäkää suurempi mahdollisuus on, että erikoislääkärit ovat pitäneet perusteltuna sinun tutkimistasi/hoitamistasi erikoissairaanhoidossa. Tai ovat pitäneet perusteltuna sitä, että tekevät hoitopäätöksen vasta perehdyttyään sinuun tarkemmin kuin vain lukemalla lähetteen.
Niinkin voi olla, että sinua hoitaneet terveyskeskuslääkärit ovat taitavia lähetteen kirjoittajia; lähete kun valitettavasti voi joutua palautetuksi myös sen kirjoittaneen lääkärin tunaroinnin vuoksi. Lääkärin pitää tietää, miten kirjoitetaan hyvä lähete, joka 'menee läpi' eikä huonoutensa vuoksi tule hänelle bumerangina takaisin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 08.09.2017 13:32

Muuten, minä kyllä olen joskus yli kymmenen vuotta sitten saanut ihan normaalin terveyskeskuslääkäriajan, kun halusin, että tehdään gynekologinen tutkimus ja otetaan papa-koe. Mitään vaivoja ei ollut.

En tiedä, voisiko tavallinen terveyskeskuslääkäri kirjoittaa hormonilääkereseptin.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2017 15:07

Kyllä voisi; vaihdevuosiin liittyvät hormonihoidot eivät ole niin erityisosaamista vaativia, etteivätkö ne kuuluisi yleislääkäreiden taitoihin.
Jos yleislääkäreiden ei tarvitsisi tietää ja osata gynekologiaa, ei esimerkiksi gynekologi Maija Kajan olisi kirjoittanut hormonikorvaushoidoista työterveyslääkäreille mitään; yleislääketieteen edustajia ne työterveyslääkäritkin ovat.

Mielestäni Kissi on oikeassa siinä, että yleislääkäreitä niin terveyskeskuksissa kuin muuallakin mollataan ja aliarvostetaan tarpeettomasti. Käytännössä kuitenkin suurin osa ihmisten vaivoista ja sairauksista hoidetaan nimenomaan yleislääkäreiden toimesta, ei erikoissairaanhoidon piirissä. Sitä paitsi yleislääkäreillä sekä terveyskeskuksissa että työterveyshuollossa on aina käytettävissään erikoissairaanhoidon lääkäreiden tietämys: he voivat kysyä erikoissairaanhoidosta neuvoja, ja he voivat hoitaa potilaitaan erikoislääkäreiltä saamiensa ohjeiden mukaisesti.

Minulle on vuosien varrella syntynyt sellainen käsitys, etteivät sairaaloiden erikoislääkärit pidä ns. 'turhista lähetteistä', joita yleislääkärit väsäävät, kun eivät itse uskalla hoitaa eivätkä konsultoida erikoislääkäreitä. Turhat lähetteet teettävät töitä ennestäänkin ylikuormittuneissa erikoissairaaloissa. Yleislääkärit sitten pelkäävät kirjoittaa tarpeellisiakin lähetteitä, jos ylemmiltä tahoilta on tullut palautetta näistä turhista.
Taitava yleislääkäri osaa hoitaa itsenäisesti ja erikoislääkärin opastamana, ja myös kirjoittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon kun sitä oikeasti tarvitaan.

Oli sairaus tai vaiva mikä tahansa, yleislääkäri on aina ensimmäinen lääkäri, joka paneutuu asiaan ja aloittaa niin tutkimisen kuin hoitamisen; näin julkisessa terveydenhuollossa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.09.2017 21:00

Sievä Sigismund kirjoitti:- -

Miehenä sinun ei pidäkään.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 08.09.2017 21:05

Jaaha. Sitä heittäydyttiin vitsikkääksi?
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2017 21:18

Sievä Sigismund kirjoitti:
Alive kirjoitti:Olen 44 vuotias. Mietin pitäisikö minun syödä hormoneja. Eräs ehkäisypillerivalmiste teki minut hirmu vihaiseksi.

Koko elimistöön vaikuttaville hormonihoidoille on muitakin vaihtoehtoja kuin hormonien syöminen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.09.2017 21:30

Mirri kirjoitti:Eikö toteamus ole tosiasian toteaminen ilman mitään arvo-, asenne-, tai muitakaan latauksia?
On tosiasia, etteivät kaikki halua/tarvitse hormonikorvaushoitoja. Toinen tosiasia on, etteivät kaikki saa niitä, vaikka omasta mielestään tarvitsisivatkin. En oikein ymmärrä, mikä noissa kahdessa tosiasiassa - niiden kertomisessa - synnyttää sinussa "lievää huvittuneisuutta".

I) Kun kerrotaan tosiasioita omasta itsestä julkisesessa keskustelussa, mukaan tulee arvo- ja/tai asennelatauksia.
II) Tosiasioiden kertomisessa ei ole mitään huvittavaa. Kun mukaan liitetään mielipide suuntaan tai toiseen tai yleistys, tosiasia muuttaa kovasti sävyään. Sen seikan toteaminen, että "minä en ole tarvinnut hormonikorvaushoitoja" on melko turha hormonikorvaushoitokeskustelussa. Kyseinen toteamus jo itsessään on voimakkaan arvolatautunutta kyseisen toteajan osalta. Sen sijaan, jos henkilö pohtii mahdollista tulevaa tarvettaan samassa yhteydessä, arvolatautuneisuus lieventyy ja kirjoitus muuttuu neutraalimmaksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.09.2017 21:34

Sievä Sigismund kirjoitti:Jaaha. Sitä heittäydyttiin vitsikkääksi?

Vääntäydyt aiheeseen, josta sinulla ei ole aiheen asiantuntija- tai muutakaan kokemuksellista syvempää näkemystä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2017 21:45

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Eikö toteamus ole tosiasian toteaminen ilman mitään arvo-, asenne-, tai muitakaan latauksia?

I) Kun kerrotaan tosiasioita omasta itsestä julkisesessa keskustelussa, mukaan tulee arvo- ja/tai asennelatauksia.
II) Tosiasioiden kertomisessa ei ole mitään huvittavaa. Kun mukaan liitetään mielipide suuntaan tai toiseen tai yleistys, tosiasia muuttaa kovasti sävyään. Sen seikan toteaminen, että "minä en ole tarvinnut hormonikorvaushoitoja" on melko turha hormonikorvaushoitokeskustelussa. Kyseinen toteamus jo itsessään on voimakkaan arvolatautunutta kyseisen toteajan osalta. Sen sijaan, jos henkilö pohtii mahdollista tulevaa tarvettaan samassa yhteydessä, arvolatautuneisuus lieventyy ja kirjoitus muuttuu neutraalimmaksi.

Määrittelit niin oikeat tulkinnat kuin säännötkin tämän ketjun keskustelulle...?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.09.2017 21:56

Mirri kirjoitti:Määrittelit niin oikeat tulkinnat kuin säännötkin tämän ketjun keskustelulle...?

Minulla on oikeus sanoa, mitä mieltä olen sekä aiheesta että keskustelusta. Aivan kuten sinäkin olet selkeästi tuonut kantasi esille (ja markkinoinut sitä).
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 08.09.2017 23:19

Hilppa kirjoitti:
Sievä Sigismund kirjoitti:Jaaha. Sitä heittäydyttiin vitsikkääksi?

Vääntäydyt aiheeseen, josta sinulla ei ole aiheen asiantuntija- tai muutakaan kokemuksellista syvempää näkemystä.

Täällä naiset näköjään pyrkivät hiljentämään miespuolisen vähemmistön.
Sievä Sigismund

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet