Ahdistushäiriöt ja skitsofrenia kulkevat suvuissa

Ahdistushäiriöt ja skitsofrenia kulkevat suvuissa

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 12.08.2017 22:29

Tiedeykkönen
Ahdistushäiriöt ja skitsofrenia kulkevat suvuissa - ympäristötekijöistä riippuu puhkeaako riski sairaudeksi

Ahdistuneisuushäiriö on migreenin jälkeen toiseksi yleisin aivosairaus. Mikä saa stressaavissa ja pelottavissa tilanteissa normaalin reaktion, ahdistuksen, jämähtämään krooniseksi ahdistushäiriöksi? Kenellä on muita suurempi riski ahdistuksen kroonistumiseen ja miten riskiä voisi pienentää? Myös alttius sairastua skitsofreniaan kulkee suvuissa, mutta sekin vaati puhjetakseen laukaisevia tekijoiltä.
Geenien lisäksi muutkin tekijät vaikuttavat sairastumiseen. Elinympäristö, infektiot ja elämäntavat sekä tuuri joko laukaisevat perityn riskin tai jättävät sen uinumaan. Nykyisin tiedetään, että ainakim stressi, tartuntatudit ja kannabis voivat saada sairauden puhkeamaan. Mutta miten ihmeessä evoluutio ei ole karsinut sairauksien riskigeenejä pois väestöstä, onko niistä jotain hyötyäkin ihmislajin selviämiselle? Monitekijäisten aivosairauksien syiden selvittelyssä riittää tutkijoilla työtä vielä vuosiksi. Geeneistä ja aivosairauksista puhuvat neurogenomiikan apulaisprofessori Iiris Hovatta Helsingin Yliopiston Neurogenomiikan laboratoriosta ja toimittaja Leena Mattila. Kuva Shutterstock.

http://areena.yle.fi/1-4164773?autoplay=true (Tiedeykkönen, audio 47:52)
Sievä Sigismund

Re: Ahdistushäiriöt ja skitsofrenia kulkevat suvuissa

ViestiKirjoittaja Alive » 16.08.2017 18:56

Hoidan ahdistushäiriötäni liikkumalla luonnossa ja meditoimalla. En oikein ymmärrä kuinka ahdistushäiriö on aivosairaus, mitä sekin tarkoittaa. Suvussani ei ole ollut samanlaista tapausta kuin minä olen, mutta muistan äitini käyttäneen raskauden jälkeen rauhoittavia paniikkioireisiin. Tiedän sen siksi koska olin kerran niin ahdistunut, että pyysin äidiltä apua ja hän antoi minulle diapamin. Isäni taas oli alkoholisti. Minusta tuntuu että ahdistushäiriö liittyy jotenkin hermojen herkkyyteen.
Alive

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 16.08.2017 19:11

Se härjistä puhuu, joka härjillä kyntää. Neurotieteilijät puhuvat aivosairauksiata, psykologit jostain muusta, jota en ole täysin ymmärtänyt.

Tuossa ohjelmassa, mikäli oikein ymmärsin, tarjottiin siedätystä avuksi ahdistushäiriöihin.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.08.2017 13:13

http://www.biomedicum.fi/index.php?page=1047&lang=1
Kuva
Iiris Hovatta (s. 1970); äitinsä on Outi Hovatta (s. 1946).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 17.08.2017 22:28

Omena ei ole kauas puusta pudonnut.
Sievä Sigismund

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa