Mirri kirjoitti:Tätä ketjua tuskin olisi syntynyt, jos alkoholiin suhtauduttaisiin neutraalisti, eikä sen käyttämistä/käyttämättömyyttä luokiteltaisi paheeksi/hyveeksi.
Ehkä ketjun aloituksen tarkoituksena on kiinnittää huomiota alkoholin käyttöön/käyttämättömyyteen.
Hyvässä sivistyneessä seurassa nautittu alkoholi ei ole mikään pahe. Eikä sitä paheeksi luokitella enää muutoinkaan, vaikka kyseessä olisi äänekäs remuaminen kännipäissä.
Valitettavasti tilastojen mukaan Suomessa on juhannuksen ynnä muiden juhlapyhien aikoina nautittu alkoholi aiheuttanut lukuisia onnettomuuksia ja suunnattoman määrän pahaa mieltä monille. Minä olen yksi heistä, jonka lähisukulainen joi itsensä hengiltä, siis hukkui vahvassa humalatilassa, eräänä juhannuksena, kun olin viidentoista ikäinen. Se tapahtuma jätti arvet lapsuuden perheeseeni, etenkin äitiini (joka jo edesmennyt). Menneistä juhannuksista tulevat mieleeni lähinnä kännipäiset sukulaiseni, jotka olivat milloin minkäkin sortin tolkuttomassa tilassa ja saivat aikaan milloin mitäkin ikävyyksiä. Mutta nyt on toisin, ajat ovat muuttuneet. Niiden aikojen tuntemistani ja minuun vaikuttaneista ihmisistä ei ole enää juuri kukaan elossa ja loputkin eloonjääneet ovat muuttaneet juomatapansa. Onnettomuustilastotkin ovat tietääkseni jonkin verran kaunistuneet.
Juhannus on mielestäni vuoden kaunein juhla. Luonto loistossaan, vedet uimalämpimiä (ainakin Etelä-Suomessa) ja sää yleensä vähintään pyöräilykelpoinen. Siksipä on ihan mukava nauttia tästäkin hetkestä.