Aapuvaaa!!! Millainen on oikeaoppinen munavoi?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Aapuvaaa!!! Millainen on oikeaoppinen munavoi?

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 22.06.2017 13:14

Etsein netistä, mutta jokainen resepti on erilainen. Mutta millainen on oikea, alkuperäinen munavoi?
Sievä Sigismund

Re: Aapuvaaa!!! Millainen on oikeaoppinen munavoi?

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 22.06.2017 20:25

Eikö kukaan osaa tehdä oikeaoppista munavoita?

Ihme uusavuttomuutta.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.06.2017 22:17

Tulee mieleeni taannoinen kyselysi sillivoileivästä, jonka piti olla oikeaoppinen kelvatakseen sinulle.

Olen vastikään hoksannut vähemmän oikeaoppisen munavoin reseptin, joten kerron sen tässä siltä varalta, että kelpaisi.
Munavoihini tarvitaan neljä kananmunaa, mikroaaltouuni, sekä margariinin jämät rasioineen. Suolaa maun mukaan. Sopiva astia kananmunien kypsennykseen mikrouunissa on myös tarpeen; minä käytän muovilautasta. Yhtä hyvin ja ehkä paremminkin kävisi esimerkiksi pieni lasikulho tai -vuoka.

Rikon munat astiaan, sekoitan kunnolla ja kypsennän niitä mikrossa niin, että munamassasta tulee suurinpiirtein kiinteää. Kypsennyksen aikana tarvitaan sekoittelua tiuhaan tahtiin, ja aikaa minun mikrollani kuluu jokunen minuutti. Neljä tai viisi, noin suurinpiirtein.

Oivariini on hyvä margariini munavoihin, ja tyhjennän Oivariini-rasian lopun munamassan sekaan. Tämä on tärkeä kohta, koska tyhjästä margariinirasiasta saan kätevän pakkauksen munavoilleni. Olen tehnyt munavoita perinteisestä Oivariinista ja myös oliiviöljyllä höystetystä versiosta. Molemmista tulee oikein hyvää, vaikkei olekaan oikeaoppista. Saman reseptin mukaan hyödyntäisin minkä tahansa levitteeksi tarkoitetun margariinin jämät, jotka eivät enää houkuttele leivän päälle levitettyinä.

Oikeaoppisen munavoin tekemisessä munankeitin on mielestäni kätevä apuri, koska munat pitää keittää koviksi ja keittämisen jälkeen kuoria sekä silputa. Mutta mahtaako keittimen käyttö olla oikeaoppista, jos halutaan alkuperäistä munavoita? Munavoi on paljon mikrouunia ja munankeitintä vanhempi 'keksintö'.
Mirri

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 23.06.2017 10:57

Eihän tuo tietenkään voi olla oikeaoppinen munavoi, koska käytät margariiniä. Eli provoilu mielessä annoit munamargariiniohjeen.

Minä keitän kolme munaa 6 minuuttia, annan ne jäähtyä ja kuorin. Otan 100grammaa voita jääkaapista, annan sen sulaa huoneenlämmössä viisi minuuttia ja survon munat voin sekaan haarukalla.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.06.2017 12:23

Hyvä vinkki ottaa munista kuoret pois.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.06.2017 13:47

Jos ei rei'itä munaa ennen mikroa, olen kuullut väitettävän, että poksahtaa ehkä. En omista mikroa. Eli ei sitten munavoitakaan tässä lukkaalissa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 23.06.2017 15:20

Kyllä minä nyt sen tiedän, ettei munavoita tehdä mikrossa. Muutenkin Mirrin ohjeet vaikuttavat huuhaalta.

m-vaiva kirjoitti:Eihän tuo tietenkään voi olla oikeaoppinen munavoi, koska käytät margariiniä. Eli provoilu mielessä annoit munamargariiniohjeen.

Minä keitän kolme munaa 6 minuuttia, annan ne jäähtyä ja kuorin. Otan 100grammaa voita jääkaapista, annan sen sulaa huoneenlämmössä viisi minuuttia ja survon munat voin sekaan haarukalla.

Minä keitin hätäpäissäni neljä munaa 10 min. ja 50g voita. (Netistä löydetty resepti) Näytti kyllä kelpaavan sekin.

Voi pitäisi kyllä olla vastakirnuttua kesävoita, muuten ei tule hyvää munavoita.

Panetteko persiljaa tms munavoin sekaan?
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 23.06.2017 15:39

Munavoissa pitää kyllä olla enempi voita.
Persiljaa tai rucolaa tms laitan, jos syön pelkkää munavoita.

Meilläkään ei ole mikroa ja hyvin syntyy munavoi.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.06.2017 16:51

Sievä Sigismund kirjoitti:Kyllä minä nyt sen tiedän, ettei munavoita tehdä mikrossa. Muutenkin Mirrin ohjeet vaikuttavat huuhaalta.

Huuhaani maistuu hyvältä. Seuraavaksi kokeilen sitä uusien perunoiden kanssa.

Mikä tahansa margariini ei käy, vaan pitää olla nimenomaan Oivariinia. Ja tosiaan mikroon kananmunat rikotaan, eikä kuoria laiteta sekaan.
Mirri

Paluu Romulaatikko