Valokuvatarina Itä-Suomen poikamiehistä 6-tien varrelta

Re: Valokuvatarina Itä-Suomen poikamiehistä 6-tien varrelta

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.06.2017 15:05

Ammattinimikkeenä maanviljelijän vaimo:
Miettiessäni tälle blogille nimeä, muistui mieleeni yksi tapaaminen pankissa kymmenisen vuotta sitten.

Olin juuri jäänyt pois palkkatyöstäni tilan ulkopuolella ja mietin kuumeisesti vastausta kysymykseen "Ammatti?"
Ystävällinen pankkivirkailija(mies) yritti auttaa ja ehdotti ammatikseni ​​​​​​ "maanviljelijän vaimoa", mikä oli kuulemma ihan yleisesti käytössä oleva nimike...
Sain juuri ja juuri pokkaani pidätellen sanotuksi, että kirjoittaa sinne nyt kuitenkin "maatalousyrittäjä".

Emäntä-nimikettä en tuolloin edes harkinnut, sillä sanasta tuli mieleen essu päällä, huivi päässä ja kaulin kädessä koko ajan leipova ja kaikkia passaava touhukas vanhempi nainen.
Jostain kumman syystä sana emäntä on viimeaikoina alkanut tuntua paremmalta. Joskus jopa esittelen itseni lypsykarjatilan emännäksi, vaikka en edelleenkään leivo kuin joskus ja jouluna. En myöskään kauheasti tykkää passata ketään, edes isäntää!
Tai sitten musta on vaan tullut vanhempi nainen...

http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/maa ... 5633/18901
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 09.06.2017 17:58

Minä olen ollut emäntä, mutta olin tosi huono siinä(kin) hommassa.
Rane

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 09.06.2017 18:04

Älä nyt vähättele itseäsi.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Rane » 09.06.2017 18:37

Maalla kaali leviää.
Rane

ViestiKirjoittaja ritalin » 10.06.2017 23:03

Mirri kirjoitti:Miehet on perinteisesti kasvatettu ajattelemaan, että naiset ovat miehiä varten, eivät miehet naisia varten. Vanhaksipojaksi on jääty, jos ei olla huolittu ketään, eikä näköpiirissä ole ollut ketään kelvollista vaimoehdokasta. Vanhaksipiiaksi taas on jouduttu jäämään, koska kukaan ei ole huolinut eikä kelpuuttanut vaimokseen. Miehillä on ollut oikeus vaatia, ja naisilla on ollut velvollisuus sopeutua miesten vaatimuksiin. Naiset on perinteisesti myös kasvatettu olemaan sellaisia, että varmasti kelpaisivat avioliittomarkkinoilla, joilla miehet valitsevat ja naiset ovat valittavina.

On korkea aika miesten tottua elämään nykyajassa, jossa saattaa käydä niin, että nainen ottaa tai jättää. Tyttöjä kun ei enää kasvateta miehelää varten.

Ylen uutisjutussa yksi miehistä valitti, ettei ole löydettävissä maatalon emännäksi kelpaavia naisia. Ei varmaankaan ole miehen halutessa emännän, joka toimii hellapoliisina. Nykyaikainen 'emäntä' on usein maatalousalan ammattilainen, joka ei välttämättä suostu siihen, että hän häärii hellan ääressä ja hukkaa oman maatalousalan koulutuksensa siihen, että laittaa miehelle ruokaa. Luulen, että maataloon olisi tulijoita myös vaimoksi, mutta miehen pitäisi tarkistaa omat odotuksensa ja vaatimuksensa: olisiko hän valmis ottamaan rinnalleen tasaveroisen työtoverin/yrittäjän, joka suoriutuu maatilan pyörittämisestä siinä kuin mieskin. Nykyaikainen maatilan emäntä saattaa jopa tahtoa, että kotityöt ruuanlaittoineen on molempien yrittäjien hanskassa siinä kuin muutkin maatalouden työt.
Tai maatilan isännän pitäisi suostua siihen, että vaimolla on työ ja ura pitkine työpäivineen jossakin tilan ulkopuolella; silloinkaan kotona ei välttämättä ole ehtoisaa emäntää, joka huolehtii isännän ruokkimisesta.

Elääkö Mirri nyt jossain 50-luvulla, kun jutut kuulostavat vähän siltä? Tuo on täysin asiaa, että ennen vanhaan naiset tähtäsivät avioliittoon ja emännäksi. Eivät tietysti kaikki, mutta lähes kaikki. Silloin oli kulttuuri se ja naiset kasvatettiin tähän.
Minun isoäitini kyselee minulta, että miksi en ota naista. Hän ei ymmärrä, että nykyään asiat eivät ole enää niin, kuin olivat 40-luvulla, kun käytännössä lähes jokainen mies löysi itselleen vaimon nuorella iällä.
Yhteiskunta on kokonaisuudessaan muuttunut niistä ajoista ja yksi osa tätä muutosta on se, että naisten fokus on monissa muissakin asioissa, kuin siinä aviomiehen ja lasten hankkimisessa ja emäntänä olemisessa.

Minun ei tarvitse tottua siihen, että naiset eivät ole vain miestä varten. Olen syntynyt 80-luvulla isoon kaupunkiin, eikä minua ole koskaan opetettu ajattelemaan niin, että nainen olisi vain miestä varten. Oman ikäluokkani miehet ovat alusta asti ajatelleet, että meidän täytyy kelvata naisille. Minä en myöskään ole koskaan ajatellut hankkivani naista hellapoliisiksi. Kyllä se ajattelu on sitä, että sitten, jos tällaisen naisen itselleen onnistuu hankkimaan, niin sitä sitten rakastetaan ja hemmotellaan ja näin päin pois.
Omassa ikäluokassani kuitenkin ne parisuhdemarkkinoilla kysytyimmät miehet ovat yleensä päihdeongelmaisia ja taipuvaisia väkivaltarikollisuuteen. Näyttäisi siis siltä, että nyt, kun naiset hallitsevat parisuhdemarkkinoita ja, kun heillä on se valta valita, tai olla valitsematta, niin naiset ottavatkin itselleen psykopaatin äijän. Sitten tämä paskaäijä esitetään siinä valossa, kuin se edustaisi koko miessukupuolta ja kapinoidaan ja kynsitään feministisesti miessukupuolta vastaan.

Maaseudulla kasvaneilla 60-luvulla ja 70-luvulla syntyneillä miehillä esiintyy vielä jonkinverran tätä vanhoillista ajattelua. Eikä sekään ole näiden miesten itsensä vika, vaan heidät on kasvatettu siihen. He ovat oppineet oman ajattelutapansa siitä ympäristöstä, missä he ovat kasvaneet.

Tänäpäivänä miesten tulisi tosiaan tarkistaa vaatimuksensa, mutta tämän osalta Mirri elää kymmeniä vuosia jälkijunassa. Varmasti 90-luvulla asiat olivat näin, että se nuori maaseudulle haluava nainen halusi olla tasavertainen yrittäjä.
Tänäpäivänä miehen tulee kuitenkin naista kaivatessaan hyväksyä se, että jos hän haluaa naisen itselleen, niin tarjolla on huumeita käyttäviä feministimaistereita, joita on saattanut panna useampi sata pirinarkkia. Jos mies ei halua kannabissätkä hampaiden välissä loikoilevaa monisukupuolista ja polyamorista ämmää, niin toinen vaihtoehto on joko joku saatanan vanha eukko, tai oma käsi. Pääasiassa homma kuitenkin menee niin, että miehet yrittävät näille epätoivoisesti kelvata, mutta eivät kelpaa, paitsi tietysti ne huumeita käyttävät psykopaattimiehet... siis ne miehet, jotka ajattelevat, että nainen on elossa vain heitä varten.
ritalin

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa