Haudutuspata

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Haudutuspata

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.01.2017 21:41

Oletteko tutustuneet sellaiseen nykyaikaiseen hauduttamiseen tarkoitettuun keittiökoneeseen, jota ihmepadaksikin kutsutaan? Minä en, mutta hirveästi tekisi mieli.

Olen ennenkin haaveillut ikiomasta haudutuspadasta, ja nyt taas iski haudutuspatakuume. Kävin googlailemassa ja löysin kokonaisen reseptivihon, jossa on kokeiltuja ja hyväksi havaittuja haudutuspataohjeita; Kerholaisten haudutuspatareseptit:
http://www.puutarha.com/kuvastot/haudut ... cation.pdf (23s.)
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 18.12.2017 11:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

Re: Haudutuspata?

ViestiKirjoittaja Rane » 08.01.2017 18:31

Minulla on haudutuspata. Olen tehnyt sillä hernekeittoa ja karjalanpaistia. Padasta ei haihdu kypsennyksen aikana vettä, joten sitä ei kannata panna liikaa. Se hyvä puoli siinä on, ettei vettä tarvitse myöskään lisäillä välillä, joten ruokaa ei tarvitse vahtia. Minun padassani ei ole ajastinta, mutta sellainen voisi olla kätevä. Ehkä kokeilen tehdä sillä seuraavaksi kaalipataa.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.01.2017 20:53

Vaikuttaa siltä, että olet tyytyväinen pataasi. Minäkin olen miettinyt, että miten ihanaa kaalipataa sillä mahtaisikaan syntyä. Tai ruispuuroa.

Haudutuspata-asia tuli eteeni, koska en kokkaile enää mikrolla entiseen malliin. Esimerkiksi ruisjauhopuuron, riisipuuron, ja kaalipadan/laatikon olen kypsentänyt mikrolla halutessani niistä kunnolla hautunutta. Ennenkin olen miettinyt, olisiko haudutuspadassa järkeä, mutta nyt keittiössänikin olisi tilaa, ja haudutuspata alkaa tuntua entistä houkuttelevammalta.

Minkä kokoinen pata sinulla on vetoisuudeltaan?
Pienin koko taitaa olla 3,5 litraa, mutta se tuntuu kovin pieneltä yhdenkin hengen huushollissa, koska ruokaa voisi laittaa kerralla enemmän ja pakastaa. Tai jos haluaisikin hauduttaa kaalipadan vaikka viidelle ihmiselle, tai kypsentää jonkin vähän kookkaamman lihaköntin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 08.01.2017 22:29

Minulla on tämä halpa 3,5 l Avec haudutuspata: https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... udutuspata

Minusta tuo koko on vähintäänkin riittävä; pienempikin se voisi olla, kun nimittäin pata pitäisi täyttää yli puolen välin joka kerta, että kypsennettävä ruoka kuumenee kunnolla. Aika ison määrän sillä hauduttaa, jos täyteen panee, ja riittää pakastettavaakin.

Riisipuuroa sillä ei voi keittää maitoon, vaan se keitetään veteen ja ihan lopuksi lisätään kermaa. Ohjeiden mukaan padassa ei voi kypsentää maitoa sisältäviä ruokia, sillä maito ehtii hapantua pitkän haudutuksen aikana.

Jos ihan totta puhutaan, niin aika turhake tuo pata minulle on. Tuttavaperheessä on Crock-Pot ja he ovat siihen hyvin tyytyväisiä ja käyttävät sitä usein. He kypsyttävät padassa kokonaisia isoja lihapalojakin, vaikka ohjeiden mukaan liha pitäisi aina kypsentää paloiteltuna. Heillä onnistuu myös riisipuuro maitoon keitettynä. Minulla pata on ylähyllyllä. Kyllä minä sitä varmaan kuitenkin vielä joskus käytän.
Rane

ViestiKirjoittaja irmeli » 08.01.2017 22:54

Meilläkin on Crockpot eli haudutuspata, varsinkin hirven liha sillä tulee hyvä.
Kaikki halvat lihan osat haudutamme sillä ja hyvää tulee.
irmeli

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.01.2017 23:02

Kiitokset vinkeistä. Niitä on hyödyllistä lukea, kun on haudutuspata-asiassa mietintämyssy päässä.
Mirri

ViestiKirjoittaja pöö » 09.01.2017 12:59

Tavallisellakin kattilalla voi hauduttaa kun laittaa sen sanomalehdillä vuorattuun kylmälaukkuun lämpöisenä. :ugeek:
pöö

ViestiKirjoittaja Uni » 10.01.2017 00:41

Onko tämä sama kuin aromipesä?
Uni

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.01.2017 01:06

Haudutuspata on sähkökäyttöinen, aromipesä ei.

Haudutuspata:
https://www.google.fi/search?q=haudutus ... 00&bih=760

Aromipesä:
https://www.google.fi/search?q=aromipes ... 00&bih=760
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.01.2017 01:10

0:08
EI VOI OLLA SAMA!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.01.2017 20:44

Mirri

ViestiKirjoittaja irmeli » 12.01.2017 21:29

Näyttää hyvältä. Osta sitten halpoja lihanosia ja niitä hauduttele.
irmeli

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.01.2017 21:47

Joo. Huomenna kokeilen ja katson mitä saan aikaiseksi.

Mittasin keraamisen padan vetoisuuden, ja siihen mahtuu viisi litraa, jos laittaisi ihan täyteen. Eli se mainosten mukainen 6,8 litraa ei pidä paikkaansa. Tosin eipä sitä Prisman mainoksessa sanotakaan vetoisuudeksi, vaan 'kapasiteetiksi'. Tilasin toisesta liikkeestä, ja sen mainoksessa puhuttiin 6,8 litran tilavuudesta.

Yhtään liian isoa en ostanut, vaikka nuo luvut ovat mahtavia. Jännäsin kyllä, että kuinkahan tässä käy. Se pata/vuoka, johon ainekset laitetaan, on kuitenkin juuri sen kokoinen kuin halusinkin - vetoisuudeltaan viisi litraa. Eli hyvän soppakattilan kokoinen paitsi että on muodoltaan soikea.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.01.2017 00:19

Tänään kokeilin haudutuspataani. Kaupan karjalanpaistilihaa, porkkanoita, perunoita, sipulia. Mausteeksi suola ja nesteeksi pari desiä vettä. Haudutin seitsemän tuntia Electroluxin mediumilla; siinä on matalan ja korkean lisäksi tuo välimuoto.

Tuli hyvää, paljon parempaa kuin olisi tullut tavallisessa sähköuunissa, jossa ainakin karjalanpaistilihasta tulee kuivempaa kuin tällä systeemillä. Perunat ja porkkanat haudutin kuorineen; tuli mukava makulisä.

Ensimmäisen kokeilun jälkeen päättelen, että arkipäiväinen ja perinteinen silakkalaatikkokin olisi haudutuspadassa muunnettavissa kulinaristiseksi nautinnoksi, jonka ääressä lapsetkin mykistyisivät.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 14.01.2017 14:47

Tuo sama Electroluxin pata oli eilen alessa Carlsonilla 79 euron hintaan. Hienolta se näytti, mutta ei noin isossa padassa voi itselleen aamupuuroja haudutella. Sehän se siinä minunkin 3,5 litran padassani on vikana.
Rane

ViestiKirjoittaja irmeli » 14.01.2017 15:58

En kyllä kalaa koskaan hauduta, koska siitä tulee muusia. Euí silakkaa montaa tuntia ainakaan voi hauduttaa, luulen.
Mulla on fasaani hautumassa, kun hyppäsi kelkan alle ihan noin vaan itsekseen.
irmeli

ViestiKirjoittaja Rane » 14.01.2017 16:46

Kalaa voi hauduttaa kalakukon sisällä. Ruodotkin pehmenee.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.01.2017 18:12

Puuroa voi valmistaa isomman erän, säilyttää jääkaapissa ja lämmittää mikrossa. Varmaan voisi pakastaakin, mutta sellaista en muistaakseni ole koskaan kokeillut.

Himoitsemaani ruisjauhopuuroa olen ajatellut hauduttaa uudella padallani, ja lämmitellä sitten annoksia mikrossa. Ehkä kokeilen pakastaakin, jos alkaa ruispuuro pursuta korvista. Teen puurosta niin vähäsuolaista, että se taipuu muuhunkin, kuten mikrossa valmistetuksi ruispuolukkapuuroannokseksi.

Ostin patani Verkkokauppa.comista, ja hinnaksi tuli Prisman 99 euroa, mutta maksamani hinta sisälsi Postin kotiinkuljetuksen. Näköjään hintoja kannattaa vertailla; jossakin sama pata maksoi 129 euroa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 14.01.2017 18:35

Liika on liikaa. Mietin, voisiko haudutuspataa käyttää kerroskattilana, jos laittaisi eri ruokia paistopusseissa pataan. Alle puuroa ja päälle kaalipataa...
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.01.2017 19:25

irmeli kirjoitti:En kyllä kalaa koskaan hauduta, koska siitä tulee muusia. Euí silakkaa montaa tuntia ainakaan voi hauduttaa, luulen.
Mulla on fasaani hautumassa, kun hyppäsi kelkan alle ihan noin vaan itsekseen.

Ruukussa, potissa, pitkään ja hartaasti haudutettu kala on perinteisesti tehtyä ruokaa siinä kuin lihapotitkin. Esimerkiksi ahvenilla ja muilla onkikaloilla täytetty ruukku, joka muhii uunin perukoilla yön ylitse. Vaarini bravuurinumero oli väsätä sellainen ahvenpotti itse onkimistaan kaloista.

Idea on sama kuin kalakukossa: kala muhii niin, että ruodotkin ovat muussia ja maku on taivaallinen; sellainen, jota kalasta ei saada esille muilla valmistusmenetelmillä. Sitä Vaarin ahvenpottia syötiin paitsi lämpimänä ruokana myös kylmänä esimerkiksi leivän päällä ikään kuin levitteenä.
Mirri

Seuraava

Paluu Romulaatikko