Taas asiaa eutanasiasta

Re: Taas asiaa eutanasiasta

ViestiKirjoittaja irmeli » 22.12.2016 17:44

Mirri kirjoitti:
irmeli kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Esko Seppänen ei ole lääkäri. Ei ole koskaan ollut, tuskin tulee koskaan olemaankaan.

Ei niin olekaan, sotkin kuolleen pojan isään joka on lääkäri muttei avustanut poikaansa kuolemaan.

Tiedätkö, miksei Harri Seppälä avustanut poikaansa kuolemaan vaikka onkin lääkäri?

En tiedä mutta en myöskään ymmärrä, että vaati muiden auttavan omaa poikaansa kuolemaan vaikka ei ollut itse valmis sitä tekemään.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 22.12.2016 17:55

Et näytä ymmärtävän millaisiin eettisiin ja juridisiin ongelmiin joudutaan eutanasialain myötä. Jo tänä päivänä on ihmisiä, jotka haluaisivat äveriään, mutta sairaanloisen isoisän hengiltä päästäkseen käsiksi perintöön.

Eutanasialain myötä heidän tilanteensa helpottuu. Tehdään ukolle eutanasia. Jälkikäteen voidaan selittää, että se oli ukon tahto.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 23.12.2016 01:15

Sievä Sigismund kirjoitti:Et näytä ymmärtävän millaisiin eettisiin ja juridisiin ongelmiin joudutaan eutanasialain myötä. Jo tänä päivänä on ihmisiä, jotka haluaisivat äveriään, mutta sairaanloisen isoisän hengiltä päästäkseen käsiksi perintöön.

Eutanasialain myötä heidän tilanteensa helpottuu. Tehdään ukolle eutanasia. Jälkikäteen voidaan selittää, että se oli ukon tahto.

Sinä et näytä ymmärtävän, että ilman eutanasiaa kituvat ja kokevat tuskallisen kuoleman hekin joilla mitään perittävää ei ole, ja jotka itse ovat täysin järjissään ja kykeneviä tekemään päätöksiä omasta elämästään.
Itsemurha ei ole vaihtoehto heille jotka ovat kyvyttömiä hankkimaan välineet itsemurhaa varten - tai sellaisia itse käyttämään.

Jos varakas sukulainen on jo lähellä kuolemaa, miksi hän ei sinun mielestäsi saisi itse päättää omasta elämästään? Minun mielestäni ei ole olennaista, saako joku ahne sukulainen perinnön viikkoa aiemmin tai myöhemmin, mutta kuolevalle nuo päivät ovat pitkät - ja täynnä kärsimystä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 23.12.2016 08:14

Ajattelusi on kapeutunut. Luulet, että ongelmat hoituvat tappamalla potilas.

Tiedän kokemuksesta, että on tuskallista seurata omaisen kamppailua ja hiipumista pois, mutta hengen riistäminen toiselta on niin paha juttu, että sitä vain ei voi tehdä.

Tehohoidoista kieltäytyminen on toinen juttu.

Olisiko Michael Schumacherille pitänyt tehdä eutanasia? Ainakin omaiset olisivat saaneet isomman potin.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja irmeli » 23.12.2016 10:04

Olisiko sitten vaan fyysinen kipu ainut mikä oikeuttaisi eutanasian saamisen?
Tällä foorumilla ei kukaan päästään vialla tullut vaatiimaan itselleen eutanasiaa mutta monissa muualla keskusteluissa myös parantumattomissa psyykkisesti sairaat ovat sitä vaatineet.

ps. tiedän ettei tule ole kovin fiksusti selitetty mutta asiani kai selviää. Ajattelin myös omaa parantumatonta eikä lääkkeillä hallinnassa olevaa epilepsiaani. Joka mulla on enempi psyykkinen kuin fyysinen sairaus.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 23.12.2016 14:29

Mites sille hollantilaiselle kävi , joka pyysi eutanasiaa psyykkisen kivun takia? Eutanasia taidettiin evätä häneltä. Ei ollut tarpeeksi kipeä.

Joku tiesi tuonkin paremmin kuin asianomainen itse.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.12.2016 15:02

Sievä Sigismund kirjoitti:- -

Olisiko Michael Schumacherille pitänyt tehdä eutanasia? Ainakin omaiset olisivat saaneet isomman potin.

Olen ymmärtänyt Schumacherin tilanteen aivan toisin kuin tuossa nyt puusilmäisesti omaisia parjaten esität.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.12.2016 16:34

Sievä Sigismund kirjoitti:Mites sille hollantilaiselle kävi , joka pyysi eutanasiaa psyykkisen kivun takia? Eutanasia taidettiin evätä häneltä. Ei ollut tarpeeksi kipeä.
Joku tiesi tuonkin paremmin kuin asianomainen itse.

Kuva
http://www.euthanasiecommissie.nl/actueel {17 esimerkkitapausta]

Oordeel 2015-51 psychiater, psychiatrisch, vrijwillig en weloverwogen verzoek http://www.euthanasiecommissie.nl/uitsp ... el-2015-51

Bij patiënte, 30 - 40 jaar, was sprake van een posttraumatische stressstoornis en een depressieve stoornis en later ook van een psychotische stoornis en een persoonlijkheidsstoornis met schizotypische, borderline en obsessieve kenmerken. Patiënte werd meer dan 20 jaar intramuraal behandeld, maar de symptomen en klachten waren nauwelijks verminderd. Een onafhankelijk psychiater oordeelde dat er geen kans meer was op herstel en verminderen van het lijden en vond patiënte wilsbekwaam ten aanzien van haar euthanasieverzoek. De arts en de consulent waren eveneens van oordeel dat patiënte terzake wilsbekwaam was. [Tarkemmin PDF, 3 sivua]

Verdict 2015-51 , psykiatri , psykiatriset , vapaaehtoinen ja harkittua pyyntö (Google-käännös]

Potilaan, 30 - 40 vuotta , oli post- traumaattinen stressihäiriö ja masennus ja myöhemmin psykoottinen häiriö ja persoonallisuus skitsotypaaliset, rajatapaus [borderline? PP], ja pakkopiirteitä. Potilasta hoidettiin sisäiset yli 20 vuotta , mutta oireet ja valitukset tuskin vähenee. Riippumaton psykiatri totesi, että ei ollut mahdollista hyödyntämistä ja vähentää kärsimystä ja löysi henkisesti toimivaltaisten potilas koskevat hänen pyyntönsä eutanasian. Lääkäri ja konsultti olivat myös sitä mieltä, että asiaa potilas oli henkisesti toimivaltainen.

Psykiatrisiin potilaisiin voi liittyä melkoisia ongelmia. (En tiedä, onko kyseessä mainittu tapaus.) Ko. sivuilla on useita tapauksia, joissa kriteereitä on saatettu väljentää.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja irmeli » 23.12.2016 20:26

Hilppa kirjoitti:

Olen ymmärtänyt Schumacherin tilanteen aivan toisin kuin tuossa nyt puusilmäisesti omaisia parjaten esität.

Niinpä, perheellä taitaisi olla huomattavan paljon suurempi perintö, jos olisivat hakeneet eutanasiaa.
irmeli

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.12.2016 21:47

irmeli kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Niinpä, perheellä taitaisi olla huomattavan paljon suurempi perintö, jos olisivat hakeneet eutanasiaa.

Ei mistään eutanasian välttämisestä hänen kohdallaan ollut kyse välittömästi onnettomuuden jälkeisten hoitojen kohdalla. Jos häntä ei olisi pidetty teho-hoidossa, hän tuskin olisi pysynyt hengissä ja nyt on edessä hyvin rajoittunut elämä vahvasti helpotetuin lääketieteen keinoin. Ehkäpä omaisilla ja Schumacherilla itsellään on varallisuutta ylläpitää raskas hoitokoneisto ja hän itse haluaa, että noin on. Muutoin olisi luultavasti jo etukäteen säätänyt elämänsä toisin. Vähän vaikea kuvitella, että vaarallista ammattiurheilua harjoittanut henkilö ei olisi tiennyt jo kilpaurallaan, mihin mahdollinen onnettomuus voi johtaa ja miettinyt oman tulevaisuutensa hoitotestamentit hyvinkin tarkasti mahdollisten onnettomuuksien varalta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 23.12.2016 22:09

Olisiko mielestäsi eutanasia ollut Schumacherin kohdalla parempi ratkaisu?
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.12.2016 00:01

Sievä Sigismund kirjoitti:Olisiko mielestäsi eutanasia ollut Schumacherin kohdalla parempi ratkaisu?

Hänen asiansa on päättää kyseinen seikka. Ei minun asiani hänen puolestaan. Ilmeisesti/ehkä hän ei ole halunnut sellaista päätöstä tehdä ja hänen päätöstään on kunnioittaminen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.12.2016 00:52

https://fi.wikipedia.org/wiki/Michael_S ... C3.A4lkeen loukkaantui joulukuussa 2013 vapaa-ajallaan. Aktiivinen F1-ura loppui häneltä kauteen 2012. - Ammatti-uran muutos on voinut vaikuttaa myös finansiaalisiin yms. suunnitelmiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.12.2016 00:56

Sievä Sigismund kirjoitti:Ajattelusi on kapeutunut. Luulet, että ongelmat hoituvat tappamalla potilas...

Päinvastoin, minun mielestäni sinä et näe muuta kuin uhkakuvia, kun vaadit, että nekin joilla edessä on vain kipua ja kärsimystä eivät saa kuolla - koska joskus joku jossain voi saada perintönsä etuajassa.

Kerropa hyvä Sigismund, miksi sinun mielestäsi äitini piti kärsiä lähes kolme viikkoa, ennen kuin keuhkokuume hänet lopulta armahti?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Uni » 24.12.2016 02:15

Mitähän minun psykiatrini sanoisi, jos ehdottaisin itselleni eutanasiaa, siis yhtenä hoitokeinona psyykkiseen kipuun. Asiasta toiseen sallisin eutanasian.
Uni

ViestiKirjoittaja irmeli » 24.12.2016 08:21

Kyllästynyt kirjoitti:

Kerropa hyvä Sigismund, miksi sinun mielestäsi äitini piti kärsiä lähes kolme viikkoa, ennen kuin keuhkokuume hänet lopulta armahti?

Siksi, koska hänelle kukaan läheinen ei ollut neuvonut tekemään hoitotestamenttia eikä Suomessa eutanasia ole laillista.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 24.12.2016 09:06

Hilppa kirjoitti:
Sievä Sigismund kirjoitti:Olisiko mielestäsi eutanasia ollut Schumacherin kohdalla parempi ratkaisu?

Hänen asiansa on päättää kyseinen seikka. Ei minun asiani hänen puolestaan. Ilmeisesti/ehkä hän ei ole halunnut sellaista päätöstä tehdä ja hänen päätöstään on kunnioittaminen.

Hän oli koomassa eikä näinollen kyennyt kertomaan tahtoaan. En tiedä pystyykö vieläkään. Se olisi ollut omaisten asia.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 24.12.2016 09:15

Kyllästynyt kirjoitti:
Sievä Sigismund kirjoitti:Ajattelusi on kapeutunut. Luulet, että ongelmat hoituvat tappamalla potilas...

Päinvastoin, minun mielestäni sinä et näe muuta kuin uhkakuvia, kun vaadit, että nekin joilla edessä on vain kipua ja kärsimystä eivät saa kuolla - koska joskus joku jossain voi saada perintönsä etuajassa.

En halua kenellekään kärsimyksiä, mutta en myöskään halua antaa kenellekään lupaa alkaa murhata kärsiviä. Pitkä aika saattaa johtua esim hyvästä peruskunnosta ja vahvasta sydämestä. Ihmisen elämä on ns. "isommassa kädessä". Meillä ei ole oikeutta siihen puuttua muuten kuin pyrkiä lievittämään kärsimyksiä.

Omaa dementoitunutta äitiäni hoitajat riepottivat väkisin aamupalalle aiheuttaen kivuliaan luunmurtuman ja lisäten näin kärsimyksiä. Olisiko äiti pitänyt tappaa sen takia?
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Uni » 24.12.2016 16:32

En tosissani ajattele eutanasiaa vaikka joskus on sitä kipua. Minä luotan siihen, että elämä löytää keinon ja vaikka kuinka pahoin voi niin se ei kohdallani ole pysyvää. Ajattelen lähinnä todella vaikeasta esim. fyysisestä kivusta kärsivää ja tietenkin aina täytyy olla potilaan oma pitkäaikainen toive ei pelkkä hetken mielen johde . Näillä perusteilla kannatan sitä. Viimeiseen asti kaikki täytyy tehdä ensin ja vasta vihonviimeisenä keinona tämä eutanasia. En tarkoita todellakaan sitä että kaikki nyt tappamaan läheisiänne, niin kuin vastapuoli toisinaan ehkä haluaa maalailla. Vastapuolella en tarkoita sievää jolla on ihan hyvät perustelut mielipiteelleen, vältän liian jyrkkien kantojen ottamista ja ehdtomuutta . Kaikkia asianosaisia on kuunneltava.
Uni

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 25.12.2016 06:16

Eutanasiakaan ei aina käy niin siististi, että pyöveli antaa ruiskeen ja potilas nukkuu kauniisti pois. Kymmenen minuuttiakin voi tuntua asianomaisesta pitkältä ajalta.
Yhdysvaltain Arizonassa kuolemaantuomitun vangin teloitus epäonnistui keskiviikkona pahasti. Murhista tuomittu mies todettiin kuolleeksi vasta lähes kaksi tuntia sen jälkeen, kun hänelle oli annettu kuolettava pistos, viranomaiset kertoivat.

Miehen asianajajien mukaan hän haukkoi henkeään yli tunnin ajan, vaikka teloituksessa käytettävän pistoksen olisi pitänyt aiheuttaa kuolema kymmenessä minuutissa.

Arizonassa kuolemantuomituille annettavassa pistoksessa käytetään samaa lääkesekoitusta kuin Ohiossa, missä sattui tammikuussa vastaavanlainen tapaus. Silloin teloitus kesti 26 minuuttia.

Oklahoman osavaltiossa huhtikuussa teloitettava vanki kuoli sydänkohtaukseen noin puoli tuntia sen jälkeen, kun teloitus keskeytettiin, koska kuolettavia lääkkeitä ei annettu asianmukaisesti. Oklahomassa kuolettavissa pistoksissa käytetään eri lääkkeitä kuin Arizonassa ja Ohiossa.

http://yle.fi/uutiset/3-7372747
Sievä Sigismund

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista