irmeli kirjoitti:Kuka sen saisi päättää, että henkisesti sairas tai muuten vajaavaltainen tahtoo kuolla, jos hän ei itse osaa sitä ilmaista?
En osaa sanoa. Sen kuitenkin tiedän, että lääkärit päättävät ihmisen pitämisestä elossa kaikin mahdollisin lääketieteellisin keinoin, vaikkei hän osaisikaan itse ilmaista tahtovansa samaa kuin lääkärit. Miksi lääkärit keskenään saavat tehdä niin suuria päätöksiä potilaan puolesta, sitä en ymmärrä.
Miksei kysytä näin:
kuka saa päättää, että henkisesti sairas tai muuten vajaavaltainen tahtoo elää 'koneiden jatkeena', jos hän ei itse osaa tahtoaan ilmaista?
Oletetaan ja pidetään itsestään selvyytenä, että ihminen tahtoo kaiken mahdollisen lääketieteellisen tekniikan elimistöönsä ja ympärilleen pysyäkseen hengissä, mutta millä oikeutuksella sellaista voidaan ja saadaan olettaa - saati pitää itsestään selvänä asiana?
Eiväthän ne olettajat ja luulijat (lääketieteilijät) millään lailla tunne potilasta, johon sovittelevat johtojaan, letkujaan ja koneitaan; he eivät mitenkään voi tietää mitä tämä tahtoisi tai ei tahtoisi. Potilaan tuntevat ihmiset saattaisivat tietää, mutta heiltä ei tarvitse kysyä.