http://www.hs.fi/kotimaa/a1479529606726 ... tf-desktop"Paltta päätyi lastenkotiin vasta 14-vuotiaana, isänsä kuoleman jälkeen. Sitä ennen lapsuus oli ollut hyvää. Lastenkotiin Paltta ja hänen pikkusiskonsa päätyivät, kun isä kuoli ja äiti ratkesi sen jälkeen juomaan.
”Kyllä minä ymmärsin, että emme me kotonakaan olisi voineet olla, mutta koko ajan ajattelin, että ei tämä laitoshomma meitä pelasta.”
Koulukodissa piti jatkuvasti varoa pisteiden menetystä. Joka päivästä sai 20 pistettä, mutta pisteitä lähti, jos teki pienenkin virheen. 50 pistettä menetti, jos istui sängyssä päiväpeiton päällä. Myös ruokailun aikana puhuminen vähensi pisteitä.
”Pisteiden mukaan päästettiin lomalle ja siviiliin. Jos ei tehnyt virheitä, pääsi lomalle ensimmäisen kerran neljän kuukauden kuluttua. Sängyllä istuminen lykkäsi lomalle pääsyä kahdella ja puolella päivällä.”
Tuollaisen pisteiden menetyksessä olen minäkin ollut mukana. Kerran meni puoli vuotta etten ketään läheistäni tavannut, koska olin menettänyt kaikki pisteeni.