Maria Magdaleena (Magdalan Maria)

Re: Maria Magdaleena (Magdalan Maria)

ViestiKirjoittaja trisse » 25.10.2016 20:15

Hilppa kirjoitti:
trisse kirjoitti:Ok. Ehkä se ei vaan osu muhun kun en ole uskovainen. En tajua miten järkeä jutella jostain ikiaikaisesta raamatun naisesta ja vituttaa vaan tämän foorumin tila - Kyllästyneen ja Kaapon tappelu ja sitten nämä miljoonat feminismialoitukset.

No hö he. Pääsi oikein hörähdys. On Mariasta keskusteleminen jokseenkin mielenkiintoista, kun vertaa sitä PokemonGo:sta, joka vastaa lastenversiota geokätkennästä (hä hä hä!), keskusteluun. Jotain rajaa sentään pitäisi olla sinullakin 200 op:n nainen. Siima vähän korkeammalle.

Mikset keskustele siitä Mariasta sitten jos se on niin kiinnostavaa? Tuo näytti olevan eka viestisi ketjuun.
trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.10.2016 20:54

Ei kai täällä ole tarkoitus keskustella vaan kritisoida muita.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 25.10.2016 21:58

Se, että keskustelua käydään Marian hahmon kautta, johtuu ehkä tuohon siunattuun naiseen liitetystä vahvan spiritualiteetin, sielukkuuden ja seksuaalisuuden symbioosista.

http://www.valomerkki.fi/kirkko-ja-kaup ... kisto/1650
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.10.2016 23:38

Psykopatologia kirjoitti:Ei kai täällä ole tarkoitus keskustella vaan kritisoida muita.

Olen kuitenkin suurella kiinnostuksella lukenut ketjun. Pitää vähän sulatella suuren äärellä ennen kuin osallistuu varsinaiseen asiaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.10.2016 12:34

http://www.abebooks.com/book-search/isbn/0140512128/
Kuva
(1987) 1990: 155 - 158. - Raamatussa on kolme Mariaa:

1. Neitsyt Maria, Jeesuksen äiti.

2. Betanian Maria, Martan ja Lasaruksen sisarus, joka eli spitaalisen Simeonin talossa Betaniassa, jonne Jeesus tuli visiitille. Martta huushollasi, mutta Maria käpertyi Jeesuksen jalkoihin; Jeesus totesi, että Maria oli tehnyt viisaan valinnan. Myöhemmin samassa talossa nainen kuivasi Jeesuksen jalat hiuksillaan ym. Evankelista Johannes piti häntä ko. Betanian Mariana. - Samanlainen tarina kerrotaan M. Magdalenasta (alla). - Matteus 26; Markus 14; Luukas 10; Jonannes 11, 12.

3. Maria Magdalena (Magdalan Maria), josta Luukas kuvaa, että nainen - Jeesuksen ollessa syömässä fariseuksen talossa - pesi Jeesuksen jalat kyynelillään ja kuivasti ne hiuksillaan ym. (Samanlainen tarina esitetään Betanian Mariasta, yllä.) Tämä Maria oli Jeesuksen seuraajia ja oli läsnä Jeesuksen ristiinnaulitsemisessa ja huomasi ensimmäisenä, että hauta oli tyhjä! - Matteus 27, 28; Markus 15, 16; Luukas 8; Johannes 19, 20.
Jeesus ilmestyy Magdalan Marialle http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.20.html
11 Maria seisoi haudan ovella ja itki. Siinä itkiessään hän kurkisti hautaan 12 ja näki, että siinä, missä Jeesuksen ruumis oli ollut, istui kaksi valkopukuista enkeliä, toinen pääpuolessa ja toinen jalkopäässä. 13 Enkelit sanoivat hänelle: "Mitä itket, nainen?" Hän vastasi: "Minun Herrani on viety pois, enkä tiedä, minne hänet on pantu." 14 Tämän sanottuaan hän kääntyi ja näki Jeesuksen seisovan takanaan, mutta ei tajunnut, että se oli Jeesus. 15 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä itket, nainen? Ketä sinä etsit?" Maria luuli Jeesusta puutarhuriksi ja sanoi: "Herra, jos sinä olet vienyt hänet täältä, niin sano, minne olet hänet pannut. Minä haen hänet pois."
16 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Maria." Maria kääntyi ja sanoi: "Rabbuuni!" -- se on hepreaa ja merkitsee: opettajani. 17 Jeesus sanoi: "Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo."
18 Magdalan Maria riensi opetuslasten luo ja ilmoitti: "Minä olen nähnyt Herran!" Sitten hän kertoi, mitä Herra oli hänelle sanonut.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.10.2016 12:57

Sievä Sigismund kirjoitti:En ole puolesta enkä vastaan. Kysymys on vain historiallisesti kiinnostava.

Maria Magdalena oli Jeesuksen rakkain opetuslapsi ja Jeesus ilmestyi hänelle ensimmäiseksi kuolleista heräämisensä jälkeen, mutta Maria Magdaleenaa ei löydy apostolien teosta. Miksi?

On olemassa myös Marian evankeliumi, joka löydettiin vasta äskettäin.

Maria Magdaleena on selkeästi merkkihenkilö. Hyvä, että evankeliumi on löydetty.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kaapo » 27.10.2016 13:53

Maria Magdaleena ja Jeesus, mielenkiintoinen kuvio kaiken kaikkiaan.
Jos kaverilla on sellainen staus mitä raamattu antaa ymmärtää niin varmasti on ollut naisia jonossa.
Maria Magdaleena on todenäköiisesti ollut suosikki monessakin mielessä. Ehkä Jeesus myös piti älykkäästä naisesta.
Pietari oli juntti, vaikka ehkä uskossaan luja.
Toinen homma mikä todenäköisesti on nykykuvauksissa virheellinen on Juudas.
Uskoisin hänellä olleen hieman toisenlainen rooli kuin "kavaltajalla".

Tässä on ydinjoukko jossa valtaosa miehiä, mutta myös jokunen nainen. (Seuraajia oli kuitenkin kai satoja.)
Tuo homma ei ole kertakaikkiaan voinut mennä ilman seksuaalista säpinää.
Sitä on ollut varmaan runsaastikin. (Koittakaa suhteuttaa nykymaailman lahkoihin.)
Kaapo

ViestiKirjoittaja irmeli » 27.10.2016 14:46

Pietari usko ei ollut vahva, koska kielsi Jeesuksen kolme kertaa ennen kukonlaulua.
irmeli

ViestiKirjoittaja Kaapo » 27.10.2016 16:03

irmeli kirjoitti:Pietari usko ei ollut vahva, koska kielsi Jeesuksen kolme kertaa ennen kukonlaulua.

Inhimillinen reaktio, suojelureaktio sanoisin. Vaiston varaista toimintaa.
Mielenkiintoista kuitenkin kyseenalaistaa usko tuota kautta.
Silloinhan on kyse sokeasta uskosta, ei järkeen käyvästä ja loogisesta tavasta toimia.
Eli olisi pitänyt "pettää" ja "ilmianataa" jeesus kyselyihin nojaten. (Unohtaa lojaalisuus)
Tätä voisi pohtia pitemmällekin jos joku viitsii kaivaa ne kolme kohtaa sanatarkasti kuinka menivät.
Itsellä raamatun tuntemus sen verran heikkoa ettei hajua mistä kohdin niitä hakea.
Kaapo

ViestiKirjoittaja irmeli » 28.10.2016 08:38

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.26.html
"Pietari istui ulkona pihalla. Hänen luokseen tuli palvelustyttö ja sanoi: "Sinäkin olit tuon galilealaisen Jeesuksen seurassa." 70 Mutta hän kielsi sen kaikkien kuullen ja sanoi: "En ymmärrä mistä puhut." 71 Hän siirtyi sieltä portille päin, mutta muuan toinen tyttö näki hänet ja sanoi paikalla oleville: "Tämä mies oli nasaretilaisen Jeesuksen seurassa." 72 Taas hän kielsi sen valalla vannoen ja vakuutti: "Minä en tunne sitä miestä." 73 Mutta hetken kuluttua hänen luokseen tuli muita, jotka siellä seisoskelivat, ja he sanoivat: "Sinä olet varmasti samaa joukkoa, senhän kuulee jo puheestasi." 74 Silloin Pietari alkoi sadatella ja vannoi: "Minä en tunne sitä miestä." Samassa kukko lauloi. 75 Pietari muisti, mitä Jeesus oli sanonut: "Ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti kiellät minut." Hän meni ulos ja puhkesi katkeraan itkuun. "
irmeli

ViestiKirjoittaja Kaapo » 28.10.2016 11:45

"Jeesus ennustaa opetuslasten luopumisen

30 Laulettuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle. 31 Silloin Jeesus sanoi heille: "Tänä yönä te kaikki luovutte minusta, sillä on kirjoitettu: 'Minä lyön paimenen maahan, ja lauman lampaat joutuvat hajalle.' 32 Mutta kuolleista noustuani menen teidän edellänne Galileaan." 33 Pietari keskeytti hänet ja sanoi: "Vaikka kaikki muut luopuisivat sinusta, minä en koskaan luovu." 34 Jeesus vastasi: "Totisesti: tänä yönä, ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti kiellät minut." 35 Pietari sanoi: "Vaikka minun pitäisi kuolla kanssasi, minä en ikinä sinua kiellä." Samaa vakuuttivat muutkin opetuslapset."

Jep, näyttää siltä että Pietari toimi oman nahkansa pelastamiseksi.
Jos ei olisi toiminut niin ehkä ristillä olisi riippunut kolmen sijasta neljä miestä.
Mielestäni normaali inhimillinen reaktio.

Näin vakuuttivat myös muut, mutta heitä ei kysymyksin koeteltu.
Mikä rakkaus olisi niin luja, että saisi ihmisen uhrautumaan toisen vierellä vaikka olisi tilaisuus paeta?
Kaapo

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 29.10.2016 18:15

Marian evankeliumista:
"Maria vastasi ja sanoi: 'Mikä on teiltä ollut kätkettynä sen voin selvittää teille.' Ja hän alkoi puhua heille näillä sanoin: 'Minä', hän sanoi, 'näin Herran näyssä ja sanoin Hänelle: Herra näin sinut tänään näyssä. Hän vastasi ja sanoi minulle: 'Siunattuja oIette te, jotka ette epäröi minun näkyni edessä. Sillä missä on mieli siellä on aarre'. Minä sanoin hänelle: Herra, kuinka näyn näkijä oikeastaan näkee, sielullaan vaiko hengellään? Vapahtaja vastasi ja sanoi: Hän ei näe sielunsa tai henkensä kautta, vaan mieli joka on näiden kahden välillä näkee näyn ja se on. . . . . . [osa tekstistä puuttuu]

https://www.netikka.net/mpeltonen/gnostapokryf.htm

Siis ihmisellä on henki, mieli ja sielu.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.10.2016 18:33

Maria M. pesi Jeesuksen jalat kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan. - Olisko tuossa malli myös länsimaisille nykynaisille? Ainakin Jeeus tykkäsi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.10.2016 18:48

Psykopatologia kirjoitti:Maria M. pesi Jeesuksen jalat kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan. - Olisko tuossa malli myös länsimaisille nykynaisille? Ainakin Jeeus tykkäsi.

Ainakin se tuntuu olevan joidenkin miesten käsitys oikeanlaisesta naisesta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja irmeli » 29.10.2016 19:20

Psykopatologia kirjoitti:Maria M. pesi Jeesuksen jalat kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan. - Olisko tuossa malli myös länsimaisille nykynaisille? Ainakin Jeeus tykkäsi.

Ei siis Maria Magdaleena pessyt Jeesuksen jalkoja vaan syntinen nainen jonka nimi oli myös Maria.

Jeesus itsekin pesi opetuslastensa jalat.
irmeli

ViestiKirjoittaja trisse » 29.10.2016 19:43

Tylsää...
trisse

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 29.10.2016 22:22

irmeli kirjoitti:

Ei siis Maria Magdaleena pessyt Jeesuksen jalkoja vaan syntinen nainen jonka nimi oli myös Maria.

Jeesus itsekin pesi opetuslastensa jalat.

Juu. Ei ollut Maria Magdalena, vaan syntinen nainen, joka sai sitten syntinsä anteeksi.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.10.2016 22:58

Satuin olemaan paikalla.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse » 29.10.2016 23:35

Samoin. Voin kertoa siis mitä oikeasti siellä tapahtui ja sitten voidaan sulkea ketju.

Jeesus kuivasi Marian hiukset pyyhkeellään. Pyyhkeeseen jäi Marian hiuslenkki. Maria tekstasi Jeesukselle että sais palauttaa lenksun kun se oli arvokas, mirhamista sekä kullasta ja vastaavista tehty. Jeesus pölli lenksun ja sulki kännykkänsä että M olisi luullut että hältä loppui akku eikä saanut viestiä. End of the story!
trisse

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 30.10.2016 18:12

Kuva
Ei Ollut Maria Magdalena, jolla oli punainen tukka.
Sievä Sigismund

Edellinen

Paluu Terapiaa