Prisma: Montako sukupuolta on?

Re: Prisma: Montako sukupuolta on?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.10.2016 20:31

Naisunioni 24.6.2015
Transihmisten ihmisoikeudet toteutettava - translaki uudistettava

Me allekirjoittaneet järjestöt vaadimme translain ihmisoikeusloukkausten poistamista viipymättä. Asiassa on tehty laaja valmistelutyö, jonka pohjalta on mahdollista edetä nopeasti toteuttamaan lakiuudistus. Uudistus on tarkoituksenmukaista tehdä samalla, kun translaki avataan avioliittolain muutoksesta johtuen.

Sukupuolen juridista vahvistamista koskeva lainsäädäntö eli niin kutsuttu translaki tulee uudistaa ihmisoikeusperustaisesti niin, että juridisen sukupuolen vahvistaminen tapahtuu omalla ilmoituksella. Tämä noudattaisi Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen ja muiden ihmisoikeuselinten suosituksia sekä seuraisi viimeaikaista kansainvälistä kehitystä. Uudistus olisi linjassa hallitusohjelman Suomi 2025 -vision kanssa, jonka mukaan "ihmisellä on vapaus ja vastuu rakentaa omaa, perheensä ja läheistensä elämää". Erityisen tärkeä uudistus olisi transnuorten hyvinvoinnille ja osallisuudelle. [PP]

Argentiinassa ja Maltalla itsemääräämisoikeus juridiseen sukupuoleen on toteutettu täysimääräisesti. Juridinen sukupuoli vahvistetaan henkilön oman ilmoituksen pohjalta. Menettely on mahdollinen myös alaikäisille. Tanskassa tämä itsemääräämisoikeus on toteutettu täysi-ikäisille. Myös Kolumbiassa juridisen sukupuolen vahvistaminen perustuu omaan ilmoitukseen. Irlannin hallitus on ilmoittanut esittävänsä itsemääräämisoikeuteen perustuvaa translakia. Norjan hallituksen asiantuntijatyöryhmä esittää vastaavaa menettelyä. Se esittää oikeudellisen sukupuolen vahvistamisen tekemistä mahdolliseksi myös alaikäisille joko vanhemman suostumuksella tai viranomaiselle tehtävällä hakemuksella. Myös Ruotsissa on jo poistettu valtaosa itsemääräämisoikeuden esteistä.
(- -)
Frank Johansson, toiminnanjohtaja, Amnesty International Suomen osasto ry
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse » 27.10.2016 20:56

Jos meillä olisi sama laki ja minä ilmoittaisin viranomaisille olevani mies niin mitä se käytännössä tarkoittaisi?
trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.10.2016 21:05

Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2015: 23 https://www.julkari.fi/bitstream/handle ... sequence=1 (80 s.)
SUKUPUOLEN OIKEUDELLISEN VAHVISTAMISEN EDELLYTYKSET Työryhmän loppuraportti
Helena Vorma, puheenjohtaja; Riitta Burrell, varapuheenjohtaja; Merituuli Mähkä, sihteeri

T i i v i s t e l m ä [s. 2]

Työryhmän tehtävänä oli laatia ehdotus lisääntymiskyvyttömyys- ja naimattomuusvaatimuksien poistamisesta transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annetusta laista (translaki) sukupuolen vahvistamisen edellytyksenä. Työryhmän tuli arvioida mahdolliset muut translain muutostarpeet ja tehdä ehdotuksensa jatkotyöskentelyn pohjaksi.

Luonnoksessa hallituksen esitykseksi lisääntymiskyvyttömyys ja naimattomuus sukupuolen vahvistamisen edellytyksinä ehdotetaan poistettaviksi translaista. Puolison antaessa suostumuksensa sukupuolen vahvistamiselle avioliitto muuttuisi ilman eri toimenpidettä rekisteröidyksi parisuhteeksi ja rekisteröity parisuhde avioliitoksi. Avioliitto tai rekisteröity parisuhde pysyisi kuitenkin voimassa, jos puolisot pyytävät sitä yhdessä. Lain nimikkeeksi tulisi ”laki sukupuolen vahvistamisesta”.

Työryhmä ehdottaa, että tulevaisuudessa lisäksi selvitetään mahdollisuutta muuttaa lainsäädäntöä siten, että henkilö voisi ilmoittaa tai tehdä hakemuksen sukupuolensa vahvistamisesta väestötietoihin ja rekisterimerkinnän muutos voitaisiin tehdä ilman vaatimusta lääketieteellisen selvityksen antamisesta transsukupuolisuudesta. Vaatimusta täysi-ikäisyydestä sukupuolen oikeudellisen vahvistamisen edellytyksenä voi olla perusteltua tarkastella ja tulisi arvioida, miten sukupuolensa vahvistaneiden henkilöiden vanhemmuudesta säädetään. Sääntelyssä olisi huomioitava translain mahdollisen muuttamisen tai kumoamisen vaikutukset muuhun lainsäädäntöön sekä avioliittolain muutos, joka mahdollistaa kahden samaa sukupuolta olevan avioliiton.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 28.10.2016 09:48

Sukupuoli määräytyy sen mukaan onko eliö hedelmöittävä koiras vai hedelmöittyvä naaras.

Ihmisillä homma on selkeä, kaksi vaihtoehtoa. Joillain eläimillä tai kasveilla voi olla molemmat sukusolut.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.10.2016 09:58

Sievä Sigismund kirjoitti:Sukupuoli määräytyy sen mukaan onko eliö hedelmöittävä koiras vai hedelmöittyvä naaras.

Ihmisillä homma on selkeä, kaksi vaihtoehtoa. Joillain eläimillä tai kasveilla voi olla molemmat sukusolut.

Ei ole noin selkeä kuin mitä sinä näytät ajattelevan. On esimerkiksi miehiä joilla on naisen kromosomisto muttei kohtua tai munasarjoja, mutta siittiöitäkään he eivät tuota. Mitä he sinun mielestäsi ovat?

Mitä sinä suosittelet niille henkilöille jotka ovat koko ikänsä tunteneet olevansa väärän sukupuolensa vankeja?

Lisäys: Jokin aika sitten pyöri telkkarissa dokumenttisarja "I am Jazz". En tiedä satuitko näkemään, mutta varmaan löydät jotakin googlettamalla.
https://en.wikipedia.org/wiki/I_Am_Jazz

Kumpaa sukupuolta Jazz sinun mielestäsi on, ja millä perusteella?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 28.10.2016 15:14

Sukupuolinen erittely ei ole tarpeellista.
Sukupuolinen nautinto on liikkuva määrre samoin kuin sukupuolikin.
Mielestäni sukupuolinen lokerointi on turhaa. Otetaan ilo irti siitä mistä se irtoo.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.10.2016 15:31

Kaapo kirjoitti:Sukupuolinen erittely ei ole tarpeellista...

Yritäpä katsoa asiaa laajemmin Kaapo; tässä(kään) ketjussa ei fokuksessa ole seksuaalinen nautinto tai vain seksi, vaan kaikki se mikä liittyy ihmisen sukupuoleen (kuten menetkö kutsuntoihin, käytätkö miesten vai naisten vessaa jne).
Kaapo kirjoitti:... Mielestäni sukupuolinen lokerointi on turhaa. Otetaan ilo irti siitä mistä se irtoo.

En minä ainakaan olisi kovin iloinen jos uimahalliin naisten pukuhuoneeseen tunkisi sinun kaltaisiasi miehiä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 28.10.2016 16:04

Kyllästynyt kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Sukupuolinen erittely ei ole tarpeellista...

Yritäpä katsoa asiaa laajemmin Kaapo; tässä(kään) ketjussa ei fokuksessa ole seksuaalinen nautinto tai vain seksi, vaan kaikki se mikä liittyy ihmisen sukupuoleen (kuten menetkö kutsuntoihin, käytätkö miesten vai naisten vessaa jne).
Kaapo kirjoitti:... Mielestäni sukupuolinen lokerointi on turhaa. Otetaan ilo irti siitä mistä se irtoo.

En minä ainakaan olisi kovin iloinen jos uimahalliin naisten pukuhuoneeseen tunkisi sinun kaltaisiasi miehiä.

Saattaisit hyvinkin olla iloinen kaltaisistani miehistä, mutta et voi sitä tietää näkemättä tai kokematta.
Naiset voisi minun puoelstani myös käydä kaikki intin.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.10.2016 16:08

Kaapo kirjoitti:Saattaisit hyvinkin olla iloinen kaltaisistani miehistä, mutta et voi sitä tietää näkemättä tai kokematta...

Olen täysin vakuuttunut, ettei mikään näkemäni saisi minua kokeilemaan kokemista.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 28.10.2016 16:13

Kyllästynyt kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Saattaisit hyvinkin olla iloinen kaltaisistani miehistä, mutta et voi sitä tietää näkemättä tai kokematta...

Olen täysin vakuuttunut, ettei mikään näkemäni saisi minua kokeilemaan kokemista.

Kerran yks tuttu jannu kävi näyttämässä kikkeliä lääkärille. Siihen oli nainen purrut oikeen huolella.
Lääkäri ilkkui että "kuinkas on noin päässyt käymään", johon kolli vastasi että "oven välii jäi".
Kaapo

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.10.2016 16:25

.
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 20.12.2017 18:02, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.10.2016 16:29

Kaapo kirjoitti:Kerran yks tuttu jannu kävi näyttämässä kikkeliä lääkärille. Siihen oli nainen purrut oikeen huolella.
Lääkäri ilkkui että "kuinkas on noin päässyt käymään", johon kolli vastasi että "oven välii jäi".

Intiimialueiden vaivoissa on varsin tavallista lähestyä aihetta aloittamalla "ystävälläni on sellainen ongelma, että...".
Kannattaisi (sinunkin Kaapo) pitää parempaa huolta kikkelistäsi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.10.2016 16:31

h
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 20.12.2017 18:07, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kaapo » 28.10.2016 16:39

Kyllästynyt kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Kerran yks tuttu jannu kävi näyttämässä kikkeliä lääkärille. Siihen oli nainen purrut oikeen huolella.

Intiimialueiden vaivoissa on varsin tavallista lähestyä aihetta aloittamalla "ystävälläni on sellainen ongelma, että...".
Kannattaisi (sinunkin Kaapo) pitää parempaa huolta kikkelistäsi.

Ei mun kikkelistä ole kukaan purru, mut kerran singaporessa eksyin maksullisten naisten kämpille ja peukku nyrjähti.
Niitä asu kaks samassa kämpässä ja mä menin sinne ensin toisen kanssa. Hetken kulutta se toinen misu tuli myös oman asiakkaansa kanssa.
Siinä meitä sitten oli kaks äijää ja kaks huoraa. Se toinen ukko oli venäläinen ja meille tuli jostain riita.
Se otti mua peukalosta kiinni ja kääsi sen sijoiltaan, naks. Peukku oli nurin niskoin.
Akat heitti sen ulos ja mä sammuin.

Aaamulla kun heräsin niin mä nukuin niiden kahden naisen välissä.
Mun peukalo sojotti edelleen ihan outoon suuntaan.
Käänsin sen paikalleen toisella kädellä ja ihmettelin kuinka helposti ja kivuttomasti se meni.
Mut ne tytöt oli siinä.
Mä panin sitä mun muijaa ensin luksikassa. Vähän se vikisi, mutta ei juuri viitsinyt uniltaan herätä.
Pikkasen siinä mietiskellessäni ajattelin että panen sitä toistaki.
Ei se vastustellu vaan kanki solahti sisään valmiiks kosteeseen rakoon.

Rupesin tekee lähtöä ja katoin lompakkoon. Se oli tyhjä.
Tytöt oli tyhjentäneet kaikki setelit. Pyysin niiltä taksirahaa ja ne anto.
Lopulta pääsin kotiin rankan yön jälkeen ja nukuin puoli päivää lisää.
Viimeksi muokannut Kaapo päivämäärä 28.10.2016 16:49, muokattu yhteensä 2 kertaa
Kaapo

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.10.2016 16:43

.
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 20.12.2017 17:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kaapo » 28.10.2016 16:47

Ryysy kirjoitti:Tuon takia ei kannata lähteä yksin ulkomaille dokaamaan, akka! Toisaalta joku toinen saattaisi ajatella, että kävispä mullekin joskus noin.

Nääh, mä asuin siinä maassa kaks ja puol vuotta.
Näitä reissuja olis aika paljon kerrottavana. Haluaako joku kuulla tarinan silikonitissisestä hierojasta?
Kaapo

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.10.2016 16:51

Varmaan privana. Aiheena oli sukupuolisuuden kirjo, joten mikäli silikonihenkilöllä oli myös peenis, niin liittyisi ehkä enemmän ketjun aiheeseen.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.10.2016 16:52

Taas sinä viittaat naisiin sanoilla "akat", "muijat" - ja tietenkin myös "huorat".

En tiedä kiinnostaako jotakuta sinun s(e)ik(k)ailusi, mutta jos sinun aivan pakko niitä tälle palstalle kirjoittaa, voisit edes pyrkiä välttämään naisia loukkaavaa ja halventavaa kielenkäyttöä.

Totean vielä, että tiedottoman (nukkuvan tai sammuneen) naisen kanssa yhdynnässä oleminen on seksuaalirikos/raiskaus.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 28.10.2016 16:53

Ryysy kirjoitti:Varmaan privana. Aiheena oli sukupuolisuuden kirjo, joten mikäli silikonihenkilöllä oli myös peenis, niin liittyisi ehkä enemmän ketjun aiheeseen.

Vosin jokusen sellasenkin tarinan kertoa. Haluaako joku kuulla? (Siis silarit ja peenis löytyy, löytyy myös kertomus leikatusta.)
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.10.2016 16:56

En halua kuulla.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa