Postimerkkikokoelma?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Postimerkkikokoelma?

ViestiKirjoittaja trisse » 18.10.2016 19:55

Minulla on vanha postimerkkikokoelma. Mistäköhän voisi tiedustella minkä arvoinen se on? Sitä on hankala sokkona myydä nettikirppiksillä.

(Tarvin rahaa kun olen lähdössä Prahaan tai Budapestiin. Huomioiden saamani tylyn kohtelun täällä saattaapi olla että jään sille tielleen enkä tule enää ikinä takaisin... :( )
trisse

Re: Postimerkkikokoelma?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.10.2016 21:01

Minulla on myös vanha postimerkkikokoelma. Arvoton sellainen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 18.10.2016 21:09

Sama tuokin kaiken järjen ja todennäköisyyden mukaan on mutta eihän sitä koskaan voi olla varma... Mistä sinä *tiedät* että se on arvoton?
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.10.2016 21:30

Postimerkit kai pitäisi olla kohdeltu spesiellisti, jotta ne olisivat keräilykappaleita. Joku aihe, kokonaisuus, ikä, harvinaisuustekijä, what ever. Joillekin keräilijöille on ehdotonta, että merkki on leimattu jollain tietyllä tavalla ja "ensipäivänkuoressa". Leima pitää olla oikeassa paikassa, siisti, käsin leimattu ja paikkakin voi olla merkittävä. Niissä merkeissä on kaikkea neuroottisen tarkkaa oltava, jotta joku keräilijä ostaisi.

Ennen oli postimerkkikauppoja, jotka ostivat/myivät kokoelmia ja vanhoja merkkejä. En tiedä, onko toiminta siirtynyt nettiin. Taitavat olla kuolleita kauppoja nykyisin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.10.2016 13:33

Minulla on iso ja mahdollisesti arvokas (perintönä; varmaan pitkälti toista tuhatta kappaletta). Siellä saattaa olla joku tai muutama hyvin arvoskaskin merkki, mutta ei ole tietoa, mikä tai mitkä olisivat niitä. Jos ne vie jollekin asiajantuntijalle, tämä voi helposti panna muutaman merkin omaan fickaan. Täytyisi olla omantunnon ihminen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja sade » 19.10.2016 14:27

No jos ette itse osaa arvioida postimerkkienne arvoja niin siinä tapauksessa täytyy vain luottaa toiseen ihmiseen tai jättää ne merkit piirongin laatikkoon seuraaville sukupolville.
Kyllä minä uskon, että suurin osa vanhoista filatelisteista ovat rehellistä porukkaa ja auttavat mielellään. Eivätkä pölli muiden merkkejä.
sade

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 19.10.2016 14:41

Psykopatologia kirjoitti:Minulla on iso ja mahdollisesti arvokas (perintönä; varmaan pitkälti toista tuhatta kappaletta)...

Valokuvaa sivut ja ilmoita kokoelmasi huutokauppaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.10.2016 15:15

Kiitos hyvästä vihjeestä, mutta osa merkeistä on "läjissä".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 19.10.2016 15:21

Kamera käteen ja merkit riviin lasilevyn alle.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja trisse » 19.10.2016 20:44

Psykopatologia kirjoitti:Minulla on iso ja mahdollisesti arvokas (perintönä; varmaan pitkälti toista tuhatta kappaletta). Siellä saattaa olla joku tai muutama hyvin arvoskaskin merkki, mutta ei ole tietoa, mikä tai mitkä olisivat niitä. Jos ne vie jollekin asiajantuntijalle, tämä voi helposti panna muutaman merkin omaan fickaan. Täytyisi olla omantunnon ihminen.

Tuota samaa minäkin pelkään.
trisse

ViestiKirjoittaja Tyy » 20.10.2016 12:01

No laita myyntiin niin siinä arvon saa selville. Vastasin siis Trisselle.
Tyy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.10.2016 13:03

Ei kai nettimyynnissä kukaan voi "tiskin alle" sujauttaa etenkään, kun merkit on kuvattu lasilevy alla.

Kumpi on muuten parempi tausta merkeille kuvatessa, musta vai valkea paperi? (Kysymys lähinnä Kyllästyneelle.)
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.10.2016 19:15

Minun mielestäni musta.

Toisaalta, jos valtaosa kuva-alasta yli 50 % on mustaa, vaalea osuus helposti ylivalottuu.
Ja sama toisinpäin: on hankalaa kuvata mustaa koiraa lumihangessa.
Kyllästynyt

Paluu Romulaatikko