Vastavuoroisuus ystävyydessä

Vastavuoroisuus ystävyydessä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 14.10.2016 20:29

http://yle.fi/uutiset/3-9227384
Paula Tiessalo13. lokakuuta 2016
Toimittaja Yle Uutisissa. Hyvinvointi, terveys, ihmissuhteet.
Mielipiteet omiani, mutta silti usein hyviä.

(--)
Vastavuoroisuuden puute tuhoaa ystävyyden – ethän ole ystävyyssuhteen vapaamatkustaja
Vastavuoroisuus erottaa ystävyyden muista ihmissuhteista.
Nuorten ystävyyssuhteisiin perehtynyt tutkijatohtori Riikka Korkiamäki Tampereen yliopistosta sanoo asian suoraan:
Ystävyyssuhteessa täytyy voida luottaa siihen, että kun antaa itsestään jotain, niin myös saa itselleen jotain. Asiasta ei tarvitse yleensä erikseen puhua tai sopia. Varsinkin pitkäkestoiseen ja syvään ystävyyteen liittyy vastavuoroisuuden velvoite.

(--)
– Ystävä tunnistaa toisen tarpeet, ja hänellä on halu ja kyky vastata niihin.
– Sanoisin jopa, että jos ei ole vastavuoroisuutta, niin silloin kysymys ei ole ystävyydestä. Vastavuoroisuus erottaa ystävyyden muista ihmissuhteista.

(--)
Ystävyys on yksi tärkeimmistä ja haavoittuvimmista ihmissuhteista.
Kyse ei ole pelkästään käytännön asioista vaan arvostuksen ja vastavuoroisuuden puuttumisen tunteesta.

(--)
– Nuoret laittaisivat rajan tähän. Heidän mielestään ei ole ystävyyttä, jos toisella on sellainen olo, että vain hän tekee ja on aina se antava osapuoli. Miettisin tässä tilanteessa, että mitä ystävyys oikein tarkoittaa, pohtii tutkijatohtori Riikka Korkiamäki Tampereen yliopistosta.

(--)
Ystävyys on haavoittuvaista
Ystävyys muuttuu ajan ja elämäntilanteiden myötä. Välillä ollaan hyvin läheisiä, välillä hieman etäisempiä.
– Ystävyys on ennen kaikkea tunnekokemus. Asiat koetaan tässä ja nyt, Riikka Korkiamäki sanoo.

(--)
Ystävyydelle ei ole virallisia sääntöjä. Se perustuu täysin vapaaehtoisuuteen. Siksi sitä pitää hoitaa. Kukoistaakseen ystävyys vaatii myös tekoja, ei vain sanoja.

– Ystävyystutkija William Rawlins on sanonut, että ystävyys on yksi tärkeimmistä, mutta myös haavoittuvimmista ihmissuhteista. Ystävyyteen ei velvoita mikään virallinen taho, eivät biologiset siteet tai laki. Ystävyys on perusluonteeltaan omaehtoista, mikä tekee siitä niin vaikeaa ja ihanaa.

Sateentekijä

Re: Vastavuoroisuus ystävyydessä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 14.10.2016 20:35

http://yle.fi/uutiset/3-9228069

Testaa oletko ystävyyssuhteissasi aina aktiivinen osapuoli, vastavuoroinen vai vapaamatkustaja.
Testitulos:
Sait ystävyystestistä 3/16 pistettä. Olet ehkä ystävyyden vapaamatkustaja.
Sateentekijä

Re: Vastavuoroisuus ystävyydessä

ViestiKirjoittaja trisse » 14.10.2016 21:17

Sait ystävyystestistä 9/16 pistettä. Ystävyytesi on vastavuoroista.

Riippuu henkilöistä. On monta kaveria tai "kaveria" jotka eivät ikinä ehdota minulle mitään mutta jos minä ehdotan niin suostuvat näkemään. Olen miettinyt pitäisikö karsia nuo ihmissuhteet kokonaan pois elämästä mutta toisaalta pidän noista ihmisistä niin että mielellään kuitenkin näen sen 1-2 kertaa vuodessa. Jonkinlaista harmitustahan se aiheuttaa mutta heillä on kiireiset elämät jne. Kuitenkin kun heitä tapaa ovat ihan kivoja...

Muissa ihmissuhteissa vastavuoroista. Luulen että minä perun menoja useammin. Omat tilanteet ja jaksaminen saattavat olla huonommat tapaamishetkellä kuin silloin kun jutun sopi.
trisse

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet