Keski-ikä muuttunut

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Keski-ikä muuttunut

ViestiKirjoittaja irmeli » 27.09.2016 08:22

"Jos olet keski-ikäinen 35-60-vuotias ..... ", ------- tuohon ei saa linkkiä, koska on mun omakanavalla vaikken ole tuota ikää.

Mistä lähtien keski-ikä on noin laajentunut?
Onko ihminen nuori 35 vuoteen asti? Kuullostaa siltä, että haaveilee ikinuoruudesta.
Ja kyllä 60v on jo ikäihminen. Vai haluaako täällä olevat 60vuotiaat, että teitä kutsutaan keski-ikäisiksi? Ja eläisitte n.120 vuotiaiksi?
irmeli

Re: Keski-ikä muuttunut

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.09.2016 09:56

Ennen keski-ikää on vaan aikuinen, jos ei ole nuori.

Aiemmin ihmiset kuolivat kuudenkympin tietämillä. Nyt kai kahdeksankympin, siis valtaosa porukasta. Ei iän/nuorekkuuden käsite ole fiksattu ominaisuus, koska yksilöllinen vaihtelu on huima. Mistä erotat ihmisen iän, jos sitä ei kerrota?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Tyy » 27.09.2016 18:24

Mä en ainakaan 35 vuotiaana ole keski-ikäinen.
Tyy

ViestiKirjoittaja trisse » 27.09.2016 18:29

Asiakirjoissa 34-38 vuotiasta kutsutaan usein termillä "nuorehko". Sitä nuorempi on nuori aikuinen.
trisse

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 27.09.2016 19:35

Asiakirjojen mukaan olen myöhäiskeski-ikäinen. Tarkkaa on...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja irmeli » 27.09.2016 19:50

Nykyisin on myös varhaisteinejä. Luki siskonlapsella, kun oli 11v.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 27.09.2016 19:51

Eikös se mene niin, että ennen keski-ikää on lapsuus, nuoruus( esiteini-ikä, teini-ikä-.) sitten nuori aikuinen, aikuinen , varhaiskeski-ikä, sitten se varsinainen keski-ikä, sitten myöhäiskeski-ikä, sitten vanhuus samassa järjestyksessä?-
Minun mielestäni jaottelu vuosien mukaan on keinotekoinen. Kyllä se paljolti on kiinni ihmisestä itsestään , minkä ikäiseksi itsensä tuntee.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.09.2016 15:57

Sateentekijä: Minun mielestäni jaottelu vuosien mukaan on keinotekoinen. Kyllä se paljolti on kiinni ihmisestä itsestään , minkä ikäiseksi itsensä tuntee.

Omat tuntemukset ovat aivan oma juttunsa. Tällöin ihmiset yleensä kehuvat nuorekasta mieltään, ei nuorekasta kroppaansa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Paluu Romulaatikko