Persoonallisuustestit rekrytoinnissa

Re: Persoonallisuustestit rekrytoinnissa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.09.2016 21:27

Kaapo kirjoitti:... EI lienee verrattavissa normiolemukseen.

En usko.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 17.09.2016 21:35

Hei ny !

Ihan yleisesti ottaen kysymys vaikkei se varsinaisesti koske persoonallisuustestejä. Onko muille jäänyt sellainen vaikutelma, että oli keskustelu mikä tahansa, kun Kyllästynyt ja Kaapo sattuvat samaan ketjuun(ja yllätys yllätys miten aina sattuvatkin) niin ketjun keskustelu kääntyy aina näiden kahden väliseksi väännöksi?
Se ei ole muitten kirjoittajien huomioimista eikä kenenkään kannalta katsoen mitenkään edes
miellyttävää.
Olenko ainut joka on tätä mieltä?
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 18.09.2016 00:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.09.2016 22:13

Kaapo: Vosin ladata heti lonkalta tohon pari huippujohtajaa jotka eivät käytä harkintaa tai kritiikkiä, ainakaan itsekritiikkiä.
Silti molemmat ovat pyörittäneet maailman huippuyrityksiä.

Kyse on korrelaatioista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaapo » 18.09.2016 06:12

Sateentekijä kirjoitti:Onko muille jäänyt sellainen vaikutelma, että oli keskustelu mikä tahansa, kun Kyllästynyt ja Kaapo sattuvat samaan ketjuun(ja yllätys yllätys miten aina sattuvatkin) niin ketjun keskustelu kääntyy aina näiden kahden väliseksi väännöksi?

Olet täysin oikeassa!
Jos minä osallistun johonkin, ryntää Kyllästynyt paikalle ja pyrkii osoittamaan, että olen väärässä. Pikkuhiljaa hivuttaa keskustelua persoonaani kohti ja pyrkii osoittamaan, että olen joku narsiti-, psykopatti-, pedofiili-, naistenhakaaja paska.
Kyllästyneen viesteistä 95% on toisten ihmisten jahtia. Hän hakee jatkuvasti "pehmeetä" kohtaa johon voisi iskeä.
Näennäisesti asiallisten kommenttien alla on määrätietoista ilkeyttä.

Näin maallikon silmin se vaikuttaa minusta rajusti ylikorostuneelta voitontahdolta ja kilpailuvietiltä, sekä joltain muultakin...

Ihmettelen suuresti ettei PP- (PuuPää) sitä huomaa ja antaa tapahtua.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 18.09.2016 07:41

Psykopatologia kirjoitti:Kaapo: Vosin ladata heti lonkalta tohon pari huippujohtajaa jotka eivät käytä harkintaa tai kritiikkiä, ainakaan itsekritiikkiä.
Silti molemmat ovat pyörittäneet maailman huippuyrityksiä.

Kyse on korrelaatioista.

Käytännössä johtaja kuitenkin itse rakentaa tiiminsä ja valitsee siihen itselleen mieluisia henkilöitä. Eli johtotiimit on yleensä tavallaan johtajan "oma kuva". Siinä on henkilöitä jotka tulee hänen kanssaan toimeen tai ovat oppineet hänen kanssaan pärjäämään. Liian erilaiset "soraäänet" saa yleensä lähteä ja yleensä lähtevätkin itse ajoissa.

Tämä näkyy myös alemmilla tasoilla.
Ihan projektin hallinnassakin projektipäälikön tiimiin ja luottohenkilöiksi valikoituu jossain määrin ihmisiä joiden kanssa "suksi luistaa".
Kaapo

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.09.2016 10:53

Noin on, kuten yllä kuvaat. - Mutta vastauksesi ei liity em. korrelaatioon. Jos tuodaan esiin, että miehet ovat keskimäärin naisia pisempiä ("korrelaatio"), on epärelevanttia tuoda esiin muka-kumoavaa materiaalia, että "voi, voi, tunnen monia satakahdeksankymppisiä hongankolistajattaria".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaapo » 18.09.2016 11:01

Psykopatologia kirjoitti:Noin on, kuten yllä kuvaat. - Mutta vastauksesi ei liity em. korrelaatioon. Jos tuodaan esiin, että miehet ovat keskimäärin naisia pisempiä ("korrelaatio"), on epärelevanttia tuoda esiin muka-kumoavaa materiaalia, että "voi, voi, tunnen monia satakahdeksankymppisiä hongankolistajattaria".

Mielestäni sitä korrelaatioata esittämäsi kypsyyden kanssa ei siinä määrin ole kuin väität. Perustelin sitä juuri kertomalla että johtajat muokkaa tiiminsä omaksi kuvakseen. Eli sopeuttavat ympäristöään toimimaan omalla tavallaan, eivät itse sopeutumalla ympäristöön.
Olisin voinut nostaa esille pari ääriesimerkkiä jossa kyseinen toimintamalli näkyy selvästi. Oma käsitykseni on, että esimiehet lähes aina pyrkivät sopeuttamaan lähipiiriään itseensä eikä itse sopeutumaan. Eli se ilmeinen joustavuus ja kypsyys ihmisenä ei välttämättä pidä ollenkaan paikkaansa.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.09.2016 11:36

Niin, mutta miksi vastaat lainaten ja ikään kuin kumoten, jos vastauksesi on vain täydentävä eikä liity spesifisti aiemmin esitettyyn?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaapo » 18.09.2016 12:05

Psykopatologia kirjoitti:Olen täysin päinvastaisella kannalla. Mitä vaativampi tai korkeampi johtajuus, sitä tärkeämpi on persoonallisuuden merkitys. Emmehän vaativissa tehtävissä edes pyri spesifeihin ennusteisiin samalla tavalla kuin hanttihommissa, että "tuo myy hyvin" tai "katsoo tarkasti mittareita". Korkeissa tehtävissä etsitään kypsää ja tervettä persoonallisuutta, joka "tekee hänet joustavaksi käyttäytymään erilaisissa tilanteissa". "Persoonallisuus on" tuntuvan suuri "osa tätä kokonaisuutta".

Okee, otetaan sama uusiksi. Minä siis väitän että johtajat enemminkin pyrkii sopeuttamaan ympäristöä itseensä eikä tulla "joustavaksi", niinkuin sinä viittaat. Väitän myös, että "kypsä ja terve" persoonallisuus ei ole mikään välttämättömyys, eikä välttämättä kovin usein edes toteudu.
Niistä on kyllä etua, mutta eivät ole mitään ehdottomia edellytyksiä edes huippujohtajille. (Ja tähän ne pari karua esimerkkiä).
Kyllä minä tunnen "kypsiä ja teveitä" esimiehiä ja johtajia, mutta myös paljon päinvastaisia tapauksia. Eli noilla ominaisuuksilla ei ole välttämättä korrelaatiota johtajuudessa.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.09.2016 12:21

Kaapo kirjoitti:Olet täysin oikeassa!..

Et (Sateentekijä) ole. Vai pitäisikö sinun mielestäsi antaa Kaapon vapaasti terrorisoida palstaa oman mielensä mukaan?
Kaapo kirjoitti:... Jos minä osallistun johonkin, ryntää Kyllästynyt paikalle ja pyrkii osoittamaan, että olen väärässä...

Sangen usein sinä minun mielestäni olet väärässä. Ja vielä sitäkin useammin sinä olet huonostikäyttäytyvä öykkäri.
Lisäksi sinä väität minun sanoneen asioita joita en ole koskaan sanonut, muttet pyydettäessäkään suostu virheitäsi ja vääriä väitteitäsi korjaamaan tai oikaisemaan.
Kaapo kirjoitti:... Kyllästyneen viesteistä 95% on toisten ihmisten jahtia. Hän hakee jatkuvasti "pehmeetä" kohtaa johon voisi iskeä...

Tuokin väitteesi on yhtä perätön ja väärä kuin muutkin minua koskevat kommenttisi.
Kaapo kirjoitti:... Näennäisesti asiallisten kommenttien alla on määrätietoista ilkeyttä...

Ei sinun kirjoituksiisi puuttumiseen tarvita ilkeyttä. Pelkkä terve järki ja välttävät käytöstavat riittävät perusteiksi.
Kaapo kirjoitti:... Näin maallikon silmin se vaikuttaa minusta rajusti ylikorostuneelta voitontahdolta ja kilpailuvietiltä, sekä joltain muultakin...

Tuo on jo huvittavan väärään osunutta tulkintaa - jopa sinulta, Kaapo.
Kaapo kirjoitti:... Ihmettelen suuresti ettei PP- (PuuPää) sitä huomaa ja antaa tapahtua.

Ja minä ihmettelen sitä, miksi Psykopatologia antaa sinun pilata palstaa öykkäröinnillä ja nimittelyillä. Mitään todellista annettavaa sinulla on ollut sangen vähän.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.09.2016 12:22

12:22
Korrelaatiot eivät kerro yksilöistä paljon mitään eivätkä usein myöskään syy-suhteista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaapo » 18.09.2016 12:24

Nyt se ketjun pilaaminen sittten jatkuu.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.09.2016 12:29

Kaapo kirjoitti:Nyt se ketjun pilaaminen sittten jatkuu.

Oletan, että viittaat minun äskeiseen viestiini.
Sinun mielestäsi Sateentekijä saa kirjoittaa ohi otsikon - ja samoin saat omasta mielestäsi tehdä itsekin.
Mutta jos minä vastaan Sateentekijän ja sinun väitteisiisi, minä pilaan ketjua ja minun pitäisi vain olla hiljaa.

Huomaatko itse lainkaan kuinka yksisilmäisiä sinun viestisi ovat?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 18.09.2016 12:40

Lähes nyt siitä jankkaamasta.
Kaapo

ViestiKirjoittaja trisse » 18.09.2016 12:53

Psykopatologia kirjoitti:Noin on, kuten yllä kuvaat. - Mutta vastauksesi ei liity em. korrelaatioon. Jos tuodaan esiin, että miehet ovat keskimäärin naisia pisempiä ("korrelaatio"), on epärelevanttia tuoda esiin muka-kumoavaa materiaalia, että "voi, voi, tunnen monia satakahdeksankymppisiä hongankolistajattaria".

Ihmiset tekevät noin muuten jatkuvasti ja se on tosi rasittavaa. "Hassua kun väitetään että tupakointi on epäterveellistä. Pappa tupakoi joka päivä ja eli 92-vuotiaaksi!"
trisse

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.09.2016 12:58

Kaapo kirjoitti:Lähes nyt siitä jankkaamasta.

Tuokin viestisi on vain uusi todiste ja osoitus huonosta käytöksestäsi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 18.09.2016 12:58

trisse kirjoitti:

Ihmiset tekevät noin muuten jatkuvasti ja se on tosi rasittavaa. "Hassua kun väitetään että tupakointi on epäterveellistä. Pappa tupakoi joka päivä ja eli 92-vuotiaaksi!"

Minun mielestäni korrelaatiota ei ole siinä mielessä mitä PP väittää johtajan ominaisuuksiksi.
Olen täydentänyt sitä mielestäni jo useammassa viestissä.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 18.09.2016 12:59

Kyllästynyt kirjoitti:Tuokin viestisi on vain uusi todiste ja osoitus huonosta käytöksestäsi.

Joo, mä olen, urpo, tyhmä, rahvasta jne. Ihan mitä sä haluat, mutta suksi nyt penaaliin.
Kaapo

ViestiKirjoittaja trisse » 18.09.2016 13:00

Kaapo kirjoitti:Okee, otetaan sama uusiksi. Minä siis väitän että johtajat enemminkin pyrkii sopeuttamaan ympäristöä itseensä eikä tulla "joustavaksi", niinkuin sinä viittaat. Väitän myös, että "kypsä ja terve" persoonallisuus ei ole mikään välttämättömyys, eikä välttämättä kovin usein edes toteudu.

Minullakin on kuva että monilla johtajilla on aika vaikea persoonallisuus. Alaiset valittavat toiminnan oikukkuutta, sitä ettei henkilökemiajuttuja huomioida, ollaan sokeita eri asioille jne. Mm. persoonallisuustutkija Keltikangas-Järvinen on itse vaikean ihmisen maineessa.
trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.09.2016 13:01

13:01
trisse kirjoitti:

Erinomainen esimerkki! - Kaapo ei näytä ymmärtävän olennaista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa