Uskotko karmaan?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Uskotko karmaan?

ViestiKirjoittaja Kaapo » 17.09.2016 15:59

Helmenkalastaja kirjoitti:Okei. Sinä ymmärrät karman paljon laajemmin kuin esimerkiksi minä.

Länsimainen käsitys karmasta on yleensä aika "suppea". Se on suorastaan aika rikkinäinen tai irtonainen ja ihmiset tuppaa ajattelemaan, että se on hyviä ja huonoja tekoja pelkästään, mutta karma muualla käsitetetään huomattavasti kokonaisvaltaisemmin. Se on läsnä kaikessa, kaikki mitä tekee vaikuttaa johonkin, eli karma on läsnä 100% ihmisen ajasta. Esim. buddihistisessa munkkikoulutuksessa tavallaan jokainen askel ja toimi on ohjattavissa ja kontrolloitavissa. Siellä opetetetaan, "tule paremmaksi joka päivä, kaikessa".
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 17.09.2016 16:02

trisse kirjoitti:Joku kertomistyylissäsi oli vaan vastenmielistä...

Haluaisin että jäsentelet tätä paremmin koska itse mielestäni en pyrkinyt provosimaa tai brassailemaan.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 17.09.2016 16:07

trisse kirjoitti:On jännä että mikä siinä yksinäisessä ja onnettomassa työntää muita pois. Pelätäänkö tilan tarttuvan vai onko se statusjuttu että ei haluta liikkua heikkostatuksisen ihmisen seurassa. Voisihan se olla toisinkin päin - että haluttaisiin tehdä onnettomat onnellisiksi ja ajatella että yksinäisestähän saa tosi luotettavan ystävän.

Riippuu ihmisestä. Jotkut pyrkivät auttamaan. Usein ihmiset jotka ovat itse olleet vastaavassa asemassa tai tuntevat samankaltaisuutta. Luulen myös että osa ihmisistä kokee sen myös omia voimavaroja syöväksi. Sitten on ihmisryhmä jotka auttavat ja neuvovat koska haluavat tuntea itsensä paremmaksi ja voimakkaammaksi vertaamalla itseään johonkin "huonompaan". Eli on kiva jos alapuolella on jotain paapottavaa. Muitakin syitä varmaan on.
Kaapo

ViestiKirjoittaja trisse » 17.09.2016 17:35

Kaapo kirjoitti:
trisse kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:
trisse kirjoitti:
Tälläiset itsekorostukset saavat sinut vaikuttamaan todella pöljältä. Eihän tuossa esittämässäsi esimerkissä ollut yhtään mitään tekemistä minkään karman kanssa. Satunnaista assosiaatiota.

Ihmeellinen tulkinta itsekorostuksesta ja esimerkillä nimenomaan oli kaikki tekemistä karman kanssa. Jos en olisi ikinä hänestä mitään hyvää maininnut niin tuskin hän olisi silloisesta tilanteestani mitenkään kiinnostunut. Eli hän toi tilaisuuden eteeni jonka itse sitten hanskasin himaan. Voi hyvä karmakin toimia nopeasti, mutta hyvää yleensä pitää lämmitellä kauemmin. Paha vastaa yleensä heti vaikka joskus sekin viipyy ja "kostotoimet" saattaa seurata vuosienkin päästä.

Joku kertomistyylissäsi oli vaan vastenmielistä ja minusta hyvästä karmasta voidaan puhua vain jos tekee jotain toisen eteen. Jos vaan kehuit häntä koska hän oli hyvä työntekijä niin se oli normaali teko. Se ei maksanut sinulle aikaa, vaivaa tai mitään etkä joutunut tekemään mitään uhrauksia sen eteen. Sanat ovat halpoja. Ei kun ilmaisia, tarkoitin...

En minä pyrkinyt antamaan palautetta. Sanoin mitä ajattelin. En myöskään ollut kyseiseen henkilöön esimiesasemassa. Hr asioista kun tuli kyse niin avasin suuni maajohtajalle kahden kesken.
miten tuo muka muuttaa asiaa?
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 17.09.2016 17:39

Kaapo kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:13:25
Kyllä, "karmaa siten kuin minä haluan sen nähdä".

Myös Jungin pseudotieteellisellä https://fi.wikipedia.org/wiki/Synkronisiteetti on vain heuristinen merkitys.
kaikella on seurauksensa, myös tällä viestillä. Joka ikinen toiminta vaikuttaa johonkin.

Kyllä mutta seuraukset eivät ole aina loogisia tai oikeudenmukaisia.
trisse

ViestiKirjoittaja Kaapo » 17.09.2016 17:40

trisse kirjoitti: miten tuo muka muuttaa asiaa?

En oiken ymmärrä kommentointiasi tämän suhteen ylipäätään.
Kaikki toiminta on karmaa, oli se sitten vaikka "palautetta".
Kaikki mitä me teemme vaikuttaa itseemme tavalla tai toisella.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 17.09.2016 17:41

trisse kirjoitti:Kyllä mutta seuraukset eivät ole aina loogisia tai oikeudenmukaisia.

Kysyn nyt yhden asian.
Onko toimintani seuraumukset tällä palstalla loogisia ja oikeudenmukaisia?
Harkitse tarkoin ennen kuin vastaat.
Kaapo

ViestiKirjoittaja trisse » 17.09.2016 17:45

Kaapo kirjoitti:

Haluaisin että jäsentelet tätä paremmin koska itse mielestäni en pyrkinyt provosimaa tai brassailemaan.

Olen itse arka ja vaatimaton. Jos möläytän jotain itseäni korostavaa korjaan asian. "oltiin niinistön kanssa yhdessä ravintolassa.. En mä sitä siis mitenkään tunne mutta oltiin sattumalta samaan aikaan..". Varmaan noi hr managerit sun muut teennäiset nimet aiheuttaa oksetusreaktion jo sinänsä vaikka se ei olekaan sinun vikasi. Elämän epäreiluja vaikutuksia tässäkin.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 17.09.2016 17:47

Kaapo kirjoitti:
trisse kirjoitti:Kyllä mutta seuraukset eivät ole aina loogisia tai oikeudenmukaisia.

Kysyn nyt yhden asian.

Eivät mutta ymmärrettäviä tavallaan. Olen itse toiminut joskus vähän ssmoin.
trisse

ViestiKirjoittaja irmeli » 17.09.2016 17:48

peruttu kysymys
Viimeksi muokannut irmeli päivämäärä 17.09.2016 18:01, muokattu yhteensä 1 kerran
irmeli

ViestiKirjoittaja trisse » 17.09.2016 17:49

Kaapo kirjoitti:

Mitä et ymmärrä?
trisse

ViestiKirjoittaja Kaapo » 17.09.2016 17:52

trisse kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:

Olen itse arka ja vaatimaton. Jos möläytän jotain itseäni korostavaa korjaan asian. "oltiin niinistön kanssa yhdessä ravintolassa.. En mä sitä siis mitenkään tunne mutta oltiin sattumalta samaan aikaan..". Varmaan noi hr managerit sun muut teennäiset nimet aiheuttaa oksetusreaktion jo sinänsä vaikka se ei olekaan sinun vikasi. Elämän epäreiluja vaikutuksia tässäkin.

No, se on kuitenkin ympäristö jossa mä olen koko työikäni pyörinyt ja minulle todellinen.

Mun mielestä sulla on usein nokkelia oivalluksia. Vaikka vedät laidasta laitaan kuin tuuliviiri ja välillä "nokkapokkaat" niin sulla ei kuitenkaan ole sellaista ytimiin pyrkivää tarkoitusta lyödä ihmistä tai sitten en vain jostain syystä koe sitä. Ehkä se johtuu osittain siitä että joskus keskustelu välillämme sujuu ihan "normaalisti". Tää on oikeesti tärkeää. Jos kaikki kommunikointi on vaan toisesta heikon kohdan hakemista niin kyllä se syö.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 17.09.2016 17:55

trisse kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:

Mitä et ymmärrä?

En esim. ymmärttänyt tuota kysymystä kunnolla että mihin se liittyy, koska karma on karmaa riippumatta mihin teko liittyy.
Itselläni oli siis pyyteetön puhe ilman hyötymistarkoitusta.
Kaapo

ViestiKirjoittaja trisse » 17.09.2016 18:00

Kaapo kirjoitti:
trisse kirjoitti:On jännä että mikä siinä yksinäisessä ja onnettomassa työntää muita pois. Pelätäänkö tilan tarttuvan vai onko se statusjuttu että ei haluta liikkua heikkostatuksisen ihmisen seurassa. Voisihan se olla toisinkin päin - että haluttaisiin tehdä onnettomat onnellisiksi ja ajatella että yksinäisestähän saa tosi luotettavan ystävän.

Riippuu ihmisestä. Jotkut pyrkivät auttamaan. Usein ihmiset jotka ovat itse olleet vastaavassa asemassa tai tuntevat samankaltaisuutta. Luulen myös että osa ihmisistä kokee sen myös omia voimavaroja syöväksi. Sitten on ihmisryhmä jotka auttavat ja neuvovat koska haluavat tuntea itsensä paremmaksi ja voimakkaammaksi vertaamalla itseään johonkin "huonompaan". Eli on kiva jos alapuolella on jotain paapottavaa. Muitakin syitä varmaan on.

Nuo kaikki ovat totta mutta on myös aika paljon altruistisia ihmisiä jotka kutovat keskosille pusseja jne näkemättä edes apunsa kohteita. Jos ei ole terve persoonallisuudeltaan sitä pn vaikea ymmärtää. (puhun myös itsestäni.)
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 17.09.2016 18:02

Kaapo kirjoitti:
trisse kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:

Mitä et ymmärrä?

En esim. ymmärttänyt tuota kysymystä kunnolla että mihin se liittyy, koska karma on karmaa riippumatta mihin teko liittyy.
Itselläni oli siis pyyteetön puhe ilman hyötymistarkoitusta.

Uskotaan, uskotaan mutta minusta se ei maksanut sinulle mitään vaan saattoi parantaa oloasi joten siinä ei ole mitään altruistista tai jaloa.
trisse

ViestiKirjoittaja Kaapo » 17.09.2016 18:34

trisse kirjoitti:Uskotaan, uskotaan mutta minusta se ei maksanut sinulle mitään vaan saattoi parantaa oloasi joten siinä ei ole mitään altruistista tai jaloa.

Ei olekkaan, mutta oman olonkin parantaminen on karmaa. Jos toisen kehumisesta tulee itselle hyvä olo niin, so what?
Tosin en minä tuolloin ajatellut mitään, sanoin vain mielipiteeni.

Työelämässä mielipidettäni on jostain syystä myös yleensä kuunneltu. (Tämän varmaan voi tulkita sitten itsensä korostamiseksi tai omakehuksi, koska se on sitä, vaikka olisikin totta...)
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 17.09.2016 18:36

trisse kirjoitti:Nuo kaikki ovat totta mutta on myös aika paljon altruistisia ihmisiä jotka kutovat keskosille pusseja jne näkemättä edes apunsa kohteita. Jos ei ole terve persoonallisuudeltaan sitä pn vaikea ymmärtää. (puhun myös itsestäni.)

Voi olla, usein on kuitenkin myös kysymyksessä "terapiatoiminta" omalle itselle. Nää on vaikeesti määriteltäviä juttuja ja ihmisten motiiveja on vaikea tietää tai ymmärtää. Eli avallaan tuo itselleen sitä "hyvää" karmaa. Auttamalla muita auttaa itseään...
Kaapo

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.09.2016 19:53

Kaapo 17.9.2016
(- -)
. trisse: Kyllä mutta seuraukset eivät ole aina loogisia tai oikeudenmukaisia.
Kaapo 17:41: Kysyn nyt yhden asian. - Onko toimintani seuraumukset tällä palstalla loogisia ja oikeudenmukaisia? (- -)

( PP: Koettakaa oppia vastaamaan myös maalamalla. Mutkikkaat sisäkkäiset lainaukset ovat hankalia. Jos tulee väärinkäsityksiä, panen ne vastaajan piikkiin.)

Tulisi kernaammin kysyä:
Ovatko toimintani seuraamukset tällä palstalla loogisia? (Loogisuus olisi hyvä määritellä etukäteen.)
Ovatko toimintani seuraamukset tällä palstalla oikeudenmukaisia? (Oikeudenmukaisuuden voi katsoa myöhemmin.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaapo » 17.09.2016 19:57

Psykopatologia kirjoitti:Kaapo 17.9.2016
(- -)
. trisse: Kyllä mutta seuraukset eivät ole aina loogisia tai oikeudenmukaisia.
Kaapo 17:41: Kysyn nyt yhden asian. - Onko toimintani seuraumukset tällä palstalla loogisia ja oikeudenmukaisia? (- -)

( PP: Koettakaa oppia vastaamaan myös maalamalla. Mutkikkaat sisäkkäiset lainaukset ovat hankalia. Jos tulee väärinkäsityksiä, panen ne vastaajan piikkiin.)

Tulisi kernaammin kysyä:
Ovatko toimintani seuraamukset tällä palstalla loogisia? (Loogisuus olisi hyvä määritellä etukäteen.)
Ovatko toimintani seuraamukset tällä palstalla oikeudenmukaisia? (Oikeudenmukaisuuden voi katsoa myöhemmin.)

Mitä nyt taas?
Ei tässä jäänyt kummallekkaan osapuolelle mitään epäselvää.
Boldaamaani osuuteen voisin vielä palata ja keskustelu jatkua JOS haluaisin analyysiä enempi yleiseen tietoisuuteen.

trisse kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:

Kysyn nyt yhden asian.

Eivät mutta ymmärrettäviä tavallaan. Olen itse toiminut joskus vähän ssmoin.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.09.2016 20:32

"loogisia ja oikeudenmukaisia?"
No onneksi ainakin minä huomasin: loogisuus JA oikeudenmukaisuus -kombi analyysin kohteena mahdoton.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko