Ruokahaaste

Re: Ruokahaaste

ViestiKirjoittaja Katla » 09.09.2016 23:24

Koska tälläinen järjestelmä on luotu, että liikeiden ja muiden ruokapalvelujen haaskuuseen menevä ruoka jaetaan niitä tarvitseville, ei ole oikein, että tulet sateentekijä arvostelemaan "pursuvia pakastimia" . Ei niissä jonoissa olisi kukaan, jos heillä olisi varaa ostaa ruokaa kaupasta. Tottakai, kun kerran saa ja voi hyödyntää tätäkin ravinnon hankkimis reittiä, jokainen haluaa täyttää pakastimensa pahan päivän varalle. En minäkään haluisi nähdä äitejä vauvoineen jonossa odottamassa jos saisivat jotain ruokaa hamstrattua. On ihanaa ojentaa pikkuiselle vaikka banaani, voi kuinka sekin ilahduttaa saajaansa. Siellä, ruokajonossa on perheitä, joilla ei ole työtä, siellä on jopa lapsia, jotka hakevat ruokaa, kun vanhemmat ovat töissä ja kotona ei ole mitn.
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 09.09.2016 23:41

Surullisempaa että jotkut kaupat eivät laita myymättömiä ruokia kiertoon ja lukitsevat vielä roskikset etteivät dyykkajat pääse hakemaan. Sitten se biojäte mätänee ja pilaa ympäristöä. Tuo sitä todellista väärinkäyttöä on.
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 09.09.2016 23:58

Mut hei Tris! Tuli lakimuutos, nyt kaupat saavat 'hyödyntää' hävikin, eli antaa sen jakoon, enää ei ole pakko laitttaa poistoon menevää ruokaa roskiin. Se on siten kauppiaasta kiinni, antaako hävikki ruuan jakoon, vai haluaako laittaa jätteisiin.
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2016 00:36

Sateentekijä kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Sateentekijä, ei kai sitä harmia juuri tässä ketjussa tarvitsisi purkaa; on vähän kuin haukkuisit väärää puuta.

Mirri. Sinä pillastuit minulle paastoketjussa ilmeisesti osittain omakohtaisten kokemuksiesi vuoksi. Sinänsä ihan ymmärrettävää. Minä pillastuin tästä ketjusta siksi, että tämmöinen on minun mielestäni melko edesvastuutonta. Onko sinun mielestäsi asiallista tulla ensin kertomaan, miten pakastin suurin piirtein pursuaa ruokaa ja sitten käydä pummaamassa ruokajonossa . Minun mielestäni se ei ole millään tavoin puolustettavaa toimintaa. Ihan miten vaan.

Kuten sanoin, ymmärrän että tilapäisessä hädässä ja jatkuvassakin toimeentulon alarajoilla elävälle nämä ruoka-avut ovat pelastus.
(lihavointi minun)

Käydä pummaamassa ruokajonossa?

En ainakaan osaa paheksua sitä, että ruokajakelussa vapaaehtoisena työskentelevä saa jaossa olevasta ruokamäärästä sisältöä omaankin jääkaappiinsa tai pakastimeensa. Sanotaan, että työmies on leipänsä ansainnut - miksei sitten vapaaehtoistyöntekijän kohdalla asia olisi samoin: ruokakassi palkkioksi tehdystä työstä?
Usein kai vapaaehtoisina toisille elintarvikkeita jakavat ihmiset ovat itsekin vähemmän 'hyväosaisia'; matalan kynnyksen auttamishalu syntyy yhteisistä tarpeista ja puutteista. Ei kai ihmistä silloin edesvastuuttomana voida pitää, vaikka hän ottaakin vastaan elintarvikkeita ruokajakelusta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 10.09.2016 00:50

--
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 21.09.2016 23:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2016 00:53

Ainakin Kissi on kertonut sekä pakastimensa sisällöstä että vapaaehtoistyöstään ruuanjakelussa.
Mirri

ViestiKirjoittaja irmeli » 10.09.2016 06:01

Tänään alkaa metsäkanalintujen metsästys mutta niitä on nyt niin vähän että on annettu suositus ettei niitä kukaan ampuisi kovin montaa. Mies aikoi ampua yhden teerinuorukaisen. Koska on annettu myös suositus nuorempien ampumiseen, kun vanhemmat urokset ovat kokeneempia käymään lisääntymässä.

Eli ruuaksi on tänään sitten varmaan teeripaistia ja ajattelin kohta leipoa mustikkapiirakan.
Käyn ekana kuljailemassa tunturissa, evääksi otan vain poron kuivalihaa. Niin pysyn hyvin tuossa 3.50 euroa päivässä haasteessa mukana.
irmeli

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.09.2016 10:40

Olen nähnyt pyyparvia, yksittäisiä pyitä, metsoja ja teeriä. Ensimmäistä kertaa elämässäni olen nähnyt niitä todella paljon. Lentelevät tielle suorastaan parvissa. Paikalliset metsästävät niitä, mutta en ole kuullut laukaustakaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja irmeli » 10.09.2016 11:55

Onpa kumma juttu, kun pyylle on laitettu kanssa pyyntirajoituksia ja Lapissa on se kokonaan rauhoitettu eikä saa siis ampua.
irmeli

ViestiKirjoittaja Kuutar » 10.09.2016 13:15

Hedelmät ovat turhan kalliita.
Kuutar

ViestiKirjoittaja trisse » 10.09.2016 13:19

Omenoita saa alle eurolla kilo. Ja nektariineja.
trisse

ViestiKirjoittaja Kuutar » 10.09.2016 14:45

Saako proteiineja tarpeeksi tuolla budjetilla?
Kuutar

ViestiKirjoittaja irmeli » 10.09.2016 16:24

Kananmunat eivät paljon maksa. Pakasteseitiä, papuja ja Lidilin rahkaa saa halvalla.
Lidlissä myydään myös proteiinipastaa, mikä maksaa n. 40 senttiä pussi.
irmeli

ViestiKirjoittaja Katla » 10.09.2016 17:32

Sateentekijä. minä ja sinä eletään ihan eri maailmoissa näköjään. Kumpikaan ei tajuu toisen ajatuksia yhtään. Miten voit olla noin pihalla ruuan jakelusta?
Yhteinenpöytä
http://www.yhteinenpoyta.fi/ruoka-avun- ... akopaikat/
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 10.09.2016 21:18

Huomiseksi sänkkäri kanakolmioleipä (2 euroa) ja ravintolassa falafel lohkoperunoilla ja salaattipöytä (9 euroa - isoin falafel-annos jonka olen ikinä syönyt!)
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 11.09.2016 16:06

Chiansiemeniä 300 grammaa 7,5 euroa. Vatsa kertoi tarvitsevansa niitä eikä pysty oottamaan ens kuuhun.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 12.09.2016 20:31

Kohta vois laskea väliaikatilanteen. Sossun raadissa oli tarjolla tänään voileipiä ja keksejä. Sitten ostin kolme pussia sisältävän micropopcorn paketin ja karkkitorilta pikkusnackseja kahdella eurolla. Siellä oli tarjouksessa erilaisia proteiinipatukoita, kahden desin marjakeittoja/mehuja viisi eurolla. Ostin niitä kymmenen kaupungille otettaviksi eväiksi. Yhteensä meni siis kolme euroa.

En oo syönyt vielä tänään. Eilen söin lounaaksi vain sen kana kolmioleivän ja kohta syön seurakunnan ruokajutusta saamani kalapihvit perunamuusilla. Harmittaa kun en nyt kahtena torstaina pääse sinne seurakunnanjuttuun mutta olenpa mä hengissö selvinnyt 41 vuotta tietämättä koko tilaisuudesta joten luultavaa on että selviän tuon kaksi viikkoakin... :?
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 13.09.2016 20:12

Alan inhota tätä ruokahaastetta. Painoakin on tullut 3-4 kg takaisin laihtumistani. Osittain tuon viikonlopun sikailut vaikuttava mutta myöskään ei tule mentyä Lidliin ostamaan 30 eurolla kasviksia kuten yleensä. Tulee syötyä lihottavammin kun se on halvempaa. Olen kahden vaiheilla ryhdynkö ruokahaaste-drop outiksi.
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 13.09.2016 22:13

Nyt kun olen tuol ruokajonossa, mun ei ole tarvinnut ostaa kuin maitojuomaa ja kahvipaketti. Tänään otin sieltä kanan rintafilettä jättirasian. Ja sit viel söin likan luona päivällisen. Anttikin toi monenlaista pakastimeen, niin että mun ruokalasku pysyy olemattomana.
Katla

ViestiKirjoittaja irmeli » 14.09.2016 14:45

Tilattu
Kylmäpuristettua kookosöljyä, 19.90
Kurpitsansiemen 7.95
Pinjansiemen 7.95
Parapähkinätahnaa 10,32

plus miehelle kaikenlaisia lisäravinteita, ettei tullut postimaksuja. Maksaa itse ne.
Noita en kaikkia syö tässä kuussa, noin kolmanneksen ehkä.
irmeli

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet