Luovuus ja mielenterveyslääkitys

Re: Luovuus ja mielenterveyslääkitys

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.09.2016 11:49

Tässä minusta pitäisi erottaa luova lahjakkuus ja "tavallinen" luovuus, jota voi toki kehittää.

Kun ihminen keski-ikäistyy, hänestä tulee useimmiten vähemmän ahdistunut ja tasaisempi mutta myös stereotyyppisempi, ja hänen luovuutensa - tässä psyykkinen liikkuvuutensa - vähenee. (Luovuus on paljolti psyykkistä liikkuvuutta.) Vanhetessaan ihmisestä tulee keskimäärin jäykempi niin ruumillisesti kuin henkisestikin. Poikkeuksena ovat mm. jollakin tavalla "valaistuneet" - joko psykoterapian kautta tai muuten.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2016 12:14

Kaapo kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Tämän ketjun idioottimaisen aloituksen vuoksi mielestäni sinulle voitaisiin perustellusti sanoa samoin ja ehdotella, että ylläpitäjä bannaisi sinut. Aikamoiselta pelleltä vaikutat.

Vaikutat kaapi-idiootilta. Ehdottaisin lekalla päähän.

Kaapo, riippumatta siitä miltä minä mielestäsi vaikutan ja mitä ehdottelet minulle tehtäväksi olen edelleen sitä mieltä, että tämän ketjun aloitus on idioottimainen. Tai ehkä täsmällisemmin sanottuna: sinä uit ketjun aloituksessa muiden kirjoittajien liiveihin erittäin häikäilemättömästi; arvioit toisten kirjoittajien luovuutta ja pohdiskelet miten mahdolliset mt-lääkitykset vaikuttavat tämän foorumin kirjoittajien luovuuteen. Kysytpä jopa, että mitkä lääkkeet - toisin sanoen mitä lääkkeitä palstan kirjoittajilla on käytössään.
Itsesi esität esimerkkinä luovasta ihmisestä ja kerrot, ettei sinulla ole mt-lääkityksiä.

Pidän tämän ketjun aloitusta mt-aiheisella vertaistukifoorumilla törkeyden huippuna - pahimman laatuisena 'liiveihin uimisena'.
Kerro, jos olen ymmärtänyt keskustelun avauksesi väärin.

Laitan aloitusviestin tähän tutkailtavaksi; voidaan miettiä mitä kaikkea siinä sanot muille tämän foorumin kirjoittajille:
Minä en tunne MT-lääkkeitä, mutta on sellanen kutina, että ainakin jotkut MT-lääkkeet saattaa vaikuttaa luovuuteen.
Jos esim. on aivotoimintoja ja tarkkavaisuutta tehostava lääkitys niin se auttaa keskittymisessä, mutta luovuus "kuolee".
Luin juuri vanhan artikkelin jossa toimittaja oli testannut jotain "buusteria" ja hän väitti, että työ onnistui mainiosti, mutta kertakaikkiaan ei löytynyt ainoatakaan uutta ideaa.

Minusta näyttää siltä, että tämä näkyy myös keskustelupalstalla.
Kukaan ei kehittele omia avauksia tai jos niitä on niin ne on lehdistä kopsattuja ja jos kehitteleen niin se tapahtuu hyvin harvoin.
Toisten avauksiin sitten pureudutaan sitäkin tehokkaammin.

Kertokaa te, minä nimittäin en tiedä ja tämä usko perustuu omiin havaintoihin palstalla.
Minä avaan kohtalaisesti uusia avauksia ja valmistelen niitä. Minulla ei ole lääkitystä.

Eli vaikuttaako suuntaan tai toiseen ja jos vaikuttaa niin mikä lääke?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kaapo » 10.09.2016 12:21

Psykopatologia kirjoitti:Kun ihminen keski-ikäistyy, hänestä tulee useimmiten vähemmän ahdistunut ja tasaisempi mutta myös stereotyyppisempi, ja hänen luovuutensa - tässä psyykkinen liikkuvuutensa - vähenee. (Luovuus on paljolti psyykkistä liikkuvuutta.)

Tähän täytyy hieman puuttua.
Saattaa tuo pitää paikkansakin, mutta minulla on tunne, että osa ihmistä alkaa vanhetessaan taantua ja osa "kasvaa". Käännepiste tapahtuu jossain 40-50 vuoden kieppeissä. Keski-iässä niinkuin sanoit. Voi tapahtua aikaisemminkin jos elämään tulee dramatiikkaa.
Elämä on "kasvamista" kuolemaan saakka. Joku voi katkeroitua ja tulla ikääntyessään entistä sapekkaamaksi joku taas oivaltaa asioita. Samat kokemukset voi ohjata eri suuntiin.
Oma käsitys ja mututuntuma on, että n. kolmasosa ihmisistä "rikastuu" henkisesti vanhetessaan.
Viimeksi muokannut Kaapo päivämäärä 10.09.2016 12:30, muokattu yhteensä 3 kertaa
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 10.09.2016 12:28

Mirri kirjoitti:Kaapo, riippumatta siitä miltä minä mielestäsi vaikutan ja mitä ehdottelet minulle tehtäväksi olen edelleen sitä mieltä, että tämän ketjun aloitus on idioottimainen.

Ja kuka on saannut minulta negatiivisen vastaanoton?
Vain ne henkilöt jotka ovat käyneet päälle!
Mieti sanavalintojasi jos haluat asiallista keskustelua.
Asiat voi sanoa paremmin.

Kaikki asiallisesti kommentoineet ovat saaneet minulta asiallisia vastakommenttteja.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2016 12:47

Kaapo kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kaapo, riippumatta siitä miltä minä mielestäsi vaikutan ja mitä ehdottelet minulle tehtäväksi olen edelleen sitä mieltä, että tämän ketjun aloitus on idioottimainen.

Ja kuka on saannut minulta negatiivisen vastaanoton?

Kaikki asiallisesti kommentoineet ovat saaneet minulta asiallisia vastakommenttteja.

Päällesi käyneisiin henkilöihinkö olet suunnannut tämän ketjun aloitusviestin? Kuten tämän ketjun aloituksesta voidaan päätellä, se on sinun vastauksesi johonkin; ruodit siinä tämän foorumin kirjoittajia ja heidän tuotoksiaan tälle palstalle.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2016 12:55

Kyllästynyt kirjoitti:Koen tällaisen avauksen arveluttavaksi.
On ihmisiä joiden on vaikeaa hyväksyä (omaansa tai toisten) lääkityksen tarvetta, eikä tämän kaltainen aloitus ainakaan helpota asian hyväksymistä.
On totta, että joidenkin masennuslääkkeiden väitetään latistavan tunteita, mutta päteneekö sama myös luovuuteen? Mutta jos pätee, niin mitä sinä ehdottaisit lääkityksen tilalle?
Vai onko tarkoituksesi vain hieroa lääkkeidenkäyttäjien naamaan heidän käyttämiensä lääkkeiden mahdollisten sivuvaikutusten koko kirjoa?

Minä luulen, että jokaisella lääkkeellä on myös sivuvaikutuksia, mutta jos pitää valita, saattaa lääkkeen käyttäminen hyvinkin olla kahdesta pahasta se pienempi.

Luovuuden määrä/laatu ei ole vakio - ei edes yhden ihmisen kohdalla. Joskus sitä vain syntyy enemmän, parempia ja omaperäisempiä ideoita kuin esimerkiksi masentuneena, unettomana ja väsyneenä (puhumattakaan mahdollisista psykoottisista tiloista), ja spekulointi mahdollisella luovuuden vähenemisellä on varsin vaikeasti osoitettavissa, todennettavissa tai todistettavissa oikeaksi.

Kaapo, Kyllästyneen ensimmäinen kommentti tähän ketjuun on erittäin asiallinen, ja sinä sait siinä myös perusteltua palautetta ketjun aloituksesta. Aivan kuin koko viesti palautteineen olisi jäänyt sinulta huomaamatta, tai muuten vain hissukseen ohitit sen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2016 13:04

Kaapo, kirjoitit toisessa ketjussa näin: "Ja KOSKA vastapuolen ilmaisutyyli pyrkii itsetunnon 'nakertamiseen' se on sitä vimpan päälle".

Tunnistatko tämän ketjun aloitusviestissä ilmaisutyyliä, joka pyrkii oikein 'vimpan päälle' nakertamaan toisten kirjoittajien itsetuntoa?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kaapo » 10.09.2016 13:11

Mirri kirjoitti:Kaapo, kirjoitit toisessa ketjussa näin: "Ja KOSKA vastapuolen ilmaisutyyli pyrkii itsetunnon 'nakertamiseen' se on sitä vimpan päälle".

Tunnistatko tämän ketjun aloitusviestissä ilmaisutyyliä, joka pyrkii oikein 'vimpan päälle' nakertamaan toisten kirjoittajien itsetuntoa?

Tunnistan uteliaisuutta ja halua ymmärtää mistä asiat johtuu tai kuinka ne vaikuttaa...
Viimeksi muokannut Kaapo päivämäärä 10.09.2016 13:46, muokattu yhteensä 1 kerran
Kaapo

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2016 13:18

Kaapo kirjoitti:Ja kuka on saannut minulta negatiivisen vastaanoton?

Miksi Kyllästyneen asiallinen kommentti aloitusviestiisi ei saanut sinulta mitään vastakommenttia?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kaapo » 10.09.2016 13:45

Mirri kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Ja kuka on saannut minulta negatiivisen vastaanoton?

Miksi Kyllästyneen asiallinen kommentti aloitusviestiisi ei saanut sinulta mitään vastakommenttia?

Kyllästynyt EI kommentoi yleensä asiallisesti. Tarkastele hieman lähempää ja toisen asemaan asettuen.
Jokainen viesti pyrkii "nahkoihin".

EN tosin tiedä mihin viestiin viittaat, mutta minä en suuresti ole kiinnostunut ENEMPÄÄ vetämään Kyllästyneen "kommunikointia" tähän ketjuun. Älä linkkaa sitä. Kyllästynyt käyttää "nuuskintamenetelmää" alauksi kauttarantain tehdään tunnusteluja ja lopulta tapahtuu hyökkäys.
Ihan samoin kuin poikani kielenopetuksessa "yleisellä tasolla" kysellen. Mitään häpyä ja rajaa EI ole.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2016 14:26

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Koen tällaisen avauksen arveluttavaksi.
On ihmisiä joiden on vaikeaa hyväksyä (omaansa tai toisten) lääkityksen tarvetta, eikä tämän kaltainen aloitus ainakaan helpota asian hyväksymistä.
On totta, että joidenkin masennuslääkkeiden väitetään latistavan tunteita, mutta päteneekö sama myös luovuuteen? Mutta jos pätee, niin mitä sinä ehdottaisit lääkityksen tilalle?
Vai onko tarkoituksesi vain hieroa lääkkeidenkäyttäjien naamaan heidän käyttämiensä lääkkeiden mahdollisten sivuvaikutusten koko kirjoa?

Minä luulen, että jokaisella lääkkeellä on myös sivuvaikutuksia, mutta jos pitää valita, saattaa lääkkeen käyttäminen hyvinkin olla kahdesta pahasta se pienempi.

Luovuuden määrä/laatu ei ole vakio - ei edes yhden ihmisen kohdalla. Joskus sitä vain syntyy enemmän, parempia ja omaperäisempiä ideoita kuin esimerkiksi masentuneena, unettomana ja väsyneenä (puhumattakaan mahdollisista psykoottisista tiloista), ja spekulointi mahdollisella luovuuden vähenemisellä on varsin vaikeasti osoitettavissa, todennettavissa tai todistettavissa oikeaksi.

Kaapo, Kyllästyneen ensimmäinen kommentti tähän ketjuun on erittäin asiallinen, ja sinä sait siinä myös perusteltua palautetta ketjun aloituksesta. Aivan kuin koko viesti palautteineen olisi jäänyt sinulta huomaamatta, tai muuten vain hissukseen ohitit sen.

Toistan kysymykseni tässä niin, että saadaan samalla Kyllästyneen 05.09.2016 13:42 kirjoittama viesti luettavaksi, koska et kertomasi mukaan tiedä mihin Kyllästyneen viestiin viittaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kaapo » 10.09.2016 14:49

Vastasin jo!
Lue yllä.
Kyllästynyt ei ole keskustelijana luotettava tai reilu, vaan katala. Silloin kannattaa sivuuttaa.

Sinäkin vaikuta kohtalaisen oudolta vainoharhaisten jankaamisiesi kanssa.
Minä en ole se "saarnamies" joka sinua on satuttanut.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2016 15:02

Kaapo, vastauksesi on huono, oikeastaan kelvoton, ottaen huomioon ettet ole sivuuttanut Kyllästynyttä tässä(kään) ketjussa.
Olisiko sinulla jokin järkevämpi selitys sille, että sivuutit Kyllästyneen asiallisen kirjoituksen perusteltuine palautteineen?
Varmaan nyt jo tiedät mihin viestiin viittaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kaapo » 10.09.2016 15:08

Mirri kirjoitti:Kaapo, vastauksesi on huono, oikeastaan kelvoton, ottaen huomioon ettet ole sivuuttanut Kyllästynyttä tässä(kään) ketjussa.
Olisiko sinulla jokin järkevämpi selitys sille, että sivuutit Kyllästyneen asiallisen kirjoituksen perusteltuine palautteineen?

Kyllästyneen viesteihin MINUN on ylipäätään paras olla kommentoimatta yhtään mitään.
Siitä seuraa vain puukko selkään.
Lopeta jankaaminen.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2016 15:08

Kaapo kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Jospa ihmiset käyttävät luovuutensa netin ulkopuoliseen elämään.

Samaa mieltä. Kuka nyt helmiä sioille haaskaisi. Jos on luova niin siitä saa myös usein rahaa.

Viittaatko lihavoimassani kohdassa tämän foorumin käyttäjiin?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2016 15:17

Kaapo kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kaapo, vastauksesi on huono, oikeastaan kelvoton, ottaen huomioon ettet ole sivuuttanut Kyllästynyttä tässä(kään) ketjussa.

Kyllästyneen viesteihin MINUN on ylipäätään paras olla kommentoimatta yhtään mitään.
Lopeta jankaaminen.

Ei sinusta oikein heru järjellisiä vastauksia ilman kysymysten toistoa.
Vieläkään ei selvinnyt, miksi sivuutit Kyllästyneen asiallisen viestin palautteineen. Ei selvinnyt sekään, otitko mt-lääkityksiin liittyvän tärkeän palautteen Kyllästyneen viestistä vastaan vai etkö ottanut.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kaapo » 10.09.2016 15:25

Mirri kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:

Lopeta jankaaminen.

Ei sinusta oikein heru järjellisiä vastauksia ilman kysymysten toistoa.
Vieläkään ei selvinnyt, miksi sivuutit Kyllästyneen asiallisen viestin palautteineen. Ei selvinnyt sekään, otitko mt-lääkityksiin liittyvän tärkeän palautteen Kyllästyneen viestistä vastaan vai etkö ottanut.

Ylläpito teki päätöksensä ja antoi aiheen jatkua Kyllästyneen "suosituksista" huolimatta.
Minun motiivini ON halu ymmärtää asioita. EI se mitä sinä yrität tarjoilla.
Miksi minun pitäisi lähteä perustelemaan asioita jotka ei ole minun kädessäni?
Kyllästynythän pyrki pelkästään ketjun sulkemiseen.
Katso kuinka ketju on nyt kasvanut.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2016 15:51

Kaapo kirjoitti:Ylläpito teki päätöksensä ja antoi aiheen jatkua Kyllästyneen "suosituksista" huolimatta.
Minun motiivini ON halu ymmärtää asioita. EI se mitä sinä yrität tarjoilla.
Miksi minun pitäisi lähteä perustelemaan asioita jotka ei ole minun kädessäni?
Kyllästynythän pyrki pelkästään ketjun sulkemiseen.
Katso kuinka ketju on nyt kasvanut.

Mielestäsi Kyllästynyt ei antanut palautetta sinulle, vaan ainoastaan pyrki ketjun sulkemiseen...? Esität Kyllästyneen ensimmäisestä viestistä tässä ketjussa aikamoisen tulkinnan.

Perustele ja osoita todeksi väitteesi, jota viestissäsi oikein korostat: "Kyllästynythän pyrki pelkästään ketjun sulkemiseen".
Mirri

ViestiKirjoittaja Kaapo » 10.09.2016 15:52

Vittu sä olet pässi.
Tekoälykästä skeidaa.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2016 15:59

Mirri kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Jospa ihmiset käyttävät luovuutensa netin ulkopuoliseen elämään.

Samaa mieltä. Kuka nyt helmiä sioille haaskaisi. Jos on luova niin siitä saa myös usein rahaa.

Viittaatko lihavoimassani kohdassa tämän foorumin käyttäjiin?

Tähän et vielä vastannut, joten kysyn uudelleen: viittaatko lihavoimassani kohdassa tämän foorumin käyttäjiin?
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet