Oletteko koskaan paastonneet?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Oletteko koskaan paastonneet?

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.09.2016 20:38

Mirri kirjoitti:
Miksi luulet, että tarvitaan sinun neuvojasi paastoamisen toteuttamiseen? Kyllähän paastoamista haluavat ja harkitsevat ihmiset kykenevät hankkimaan tarvitsemansa tiedon ilman sinun myötävaikutustasi - vai eivätkö kykene?

Samaa voisi kysyä sinulta kun olet jakamassa noita neuvojasi esim siitä kelle paasto sopii tai ei.

Käyttääkseni sinun omia sanojasipaastoamista haluavat ja harkitsevat ihmiset kykenevät hankkimaan tarvitsemansa tiedon ilman sinun myötävaikutustasi
Näinhän se on! Onko joku kysynyt sinun kaikkitietäviä neuvojasi?
Jokainen tervejärkinen osaa ne tarvittaessa googlata!
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 08.09.2016 20:40

Päätit kuitenkin jakaa meille ravitsemusterapeuttisi ohjeet paastoamiseen.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.09.2016 20:45

irmeli kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Ennakkopuhdistus ta jopa suositellaan tehtäväksi, varsinkin jos elimistössä esiintyy runsaasti turvotuksia. Toiset lähteet suosittelevat paastoa alettaessa myös suolihuuhteluita, tosin itse en niitä pidä välttämättöminä.
Luonnollisestihan paasto poistaa kuona-aineita sekä nestettäkin , sehän on yksi paastoamisen tarkoitus.
Paastotessa onkin tärkeää juoda reilut kaksi litraa päivässä,
ettei elimistö pääse kuivumistilaan.

Paastoamiseen tuskin on mitään yleispätevää ohjeistusta. Omaa elimistöään kuuntelemalla löytää sen itselle sopivimman tavan.

_Minulla on ravitsemusterapeutin ohjeet, joten melko tarkkaan tiedän paaston toteuttamisesta ja omakohtaisistakin kokemuksista olen oppinut. Olen diabeetikko joten jo senkin vuoksi olen nuo oikeat ohjeet selvittänyt.

.

Ikään kuin kirjoittaisit meille ravitsemusterapeutin ohjeita paastoamisesta.
Näin ei taida kuitenkaan olla?

Irmeli, sinä voit kirjoittaa ihan mitä haluat. Minä en näitä asioita ole omasta päästäni keksinyt, mutta sinä näytät keksivän mitä ihmeellisimpiä " syytöksiä"
Minä kehoitan sinua uudestaan lukemaan ensin sen, mitä on kirjoitettu ennenkuin alat penätä.

Sateentekijä kirjoitti:
Ettekö te lue ollenkaan, mitä tänne kirjoitetaan? Moneen kertaan olen kirjoittanut, että jos on joitain ongelmia terveyden kanssa, pitää ehdottomasti neuvotella lääkärin kanssa paastosta. Täysin terveellekin esim. vesipaasto saattaa olla liian rankka. Varmuuden vuoksi ennen paaston alottamista pitäisi joka tapauksessa olla yhteydessä hoitavaan tahoon ja pyytää ottamaan mm. nestetasapaino arvot mm. Varsinkin jos aikoo vesipaastolle ruveta. Tuskin kukaan sydäntautinen, nesteenpoistolääkkeitä tarvitseva tai diabeetikko vesipaastoa edes ajattelee. Paasto ei sovi kaikille, luulisi sen olevan sanomattakin selvä. Diabeetikolle tai sydän- munuais-tai suolistosairauksia potevan ei ole ollenkaan suotavaa vetää mitään rankkoja nestepaastoja.Paastoa voi noudattaa monella tavoin. Itsekuin voi soveltaa itselleen sopivimman tavan vetämättä mitään viikon pelkkää vettä.

En ole missään vaiheessa kehoittanut tai edes suositellut sairaitten ihmisten omatoimista paaston aloittamista.

Esimerkiksi tuon kirjoitin jo aiksaa ennen kuin sinä aloit samasta asiasta jauhaa.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.09.2016 20:51

Minulle on ihan sama, kuka paastoaa ja millä tavoin tai ei. Kuutar kyseli -oletteko koskaan paastonneet ja lisäksi hän kirjoitti:
Paastoja on erilaisia, itse olen kokeillut yhtä niistä ja halusin vaihtaa kokemuksia.

Minä nyt erehdyin omia kokemuksiani kertomaan ja siitäkös täällä iso haloo nousi... Minähän en ole ketään käskenyt tai neuvonut toimimaan tietyllä tavalla. Montako kertaa sekin vielä pitää sanoa?
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 08.09.2016 20:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 08.09.2016 20:53

irmeli kirjoitti:Minä en usko, että kukaan laillistettu ravitsemusterapeutti suosittelee kelleen 1. tai 2.tyypin diabeetikolle paastoa. Saati, että antaisi neuvon miten se tehdään.
Lisäksi, jos on sydänvaivoja ja syö nesteenpoistolääkettä, menee kyllä elimistö täysin sekaisin paastosta.

Mie se taisin tämän ekana kirjoittaa ja vasta sen jälkeen sateentekijä aloitti oman tekstinsä minkä ylle kopioi.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.09.2016 20:55

Minä en ole sinulta irmeli kopioinut yhtään mitään, koeta nyt sisäistää sekin asia!
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2016 20:57

Sateentekijä kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Sateentekijä, missä muka kehotetaan juomaan nestettä poistavia juomia? Paastoja on erilaisia, itse olen kokeillut yhtä niistä ja halusin vaihtaa kokemuksia.

Korjaan kirjoitustani, näitä nestettä poistavia "koktaileja" kannattaa siis nauttia ennen varsinaisen paaston aloittamista.
Ananasmehua ,kaalien ja kasvisten keitinlientä, ennen varsinaisen paaston aloittamista erilaisia elimistöä puhdistavia smoothieita,jossa on parsaa, punajuurta, artisokkaa, persiljaa, vesikrassia ja vihreitä papuja – ne poistavat nesteturvotusta kehosta. Oma suosikkini on ananas-mansikkasalaatti, johon lorautan sitruunamehua. Taatusti laittaa nesteet irtoamaan. Näitä toki voi käyttää muulloinkin, kun olo tuntuu turvottavalta.

Tämmöisiä nesteenpoistojuttuja kannattaa siis laittaa ennen paastoa jotta elimistö puhdistuisi ja valmistautuisi varsinaiseen paastoon.
Rypäleistä voi myös puristaa mehua tai valmistaa sitä blenderillä.
Vesimeloonista puristettu mehu on nestepitoisuutensa vuoksi hyvä paastoajan juoma, samoin kurkkumehu.

Ellei halua olla pelkällä vesipaastolla, voi "paastota" kevyemmin erilaisilla kasvis- vihannes- ja hedelmä - ja marjamehuilla. Niihin ei kuitenkaan saa lisätä suolaa eikä sokeria.

Tokihan erilaisia paasto-ohjeita löytyy niin monta kuin on paastoajaakin. Joku päätyy pelkkään vesipaastoon, toinen jonkinverran"tuhdimpaan"
Lienevät makuasioita. Myös omalla henkilökohtaisella terveydellä on luonnollisesti merkitystä paastoa toteutettaessa ja esim. diabeetikon kannattaa paastotessaan olla yhteydessä lääkäriin.

Sateentekijä, aikamoista neuvomista; kannattaa tehdä niin ja näin.

Viimeisessä virkkeessa mainitset diabeetikot: kannattaa paastotessaan olla yhteydessä lääkäriin. Toisin sanoen diabeetikko voi sinun neuvojesi mukaan aloittaa paastoamisen.
Kerrot, että terveydentilalla on merkitystä paastoa toteutettaessa, muttet sano (psyykkisen/fyysisen) terveydentilan voivan olla paastoamisen esteenä.
Mirri

ViestiKirjoittaja irmeli » 08.09.2016 20:58

Sateentekijä kirjoitti:Minä en ole sinulta irmeli kopioinut yhtään mitään, koeta nyt sisäistää sekin asia!

Juu, enkä niin väitäkään.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.09.2016 21:00

Voi perhana, en paremmin sano, että pitää joka ketjussa vääntää noita muutamien omia vääntöjä.
Irmeliller näyttää olevan tärkeää vain se että hän kuvittelee minun koioineen hänen tekstejään.Voi pyhä sylvi. Ensin ei viitsi lujea mitä toinen kiroittaa ja itse kopioi samat asiat tänne.
Mutta irmeli on irmeli. Sori,, että aloin edes kommentoimaan hänelle, mutta alkaa taas mennä ihan ...no niin.

Eiköhän tämäkin ketju pian lukita ylläpidon toimesta.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.09.2016 21:01

Ja Mirrikin voisi kirjoittaa jotain omaperäistä eikä toistella muitten/ minun kirjoituksiani.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 08.09.2016 21:03

Sateentekijä kirjoitti:Voi perhana, en paremmin sano, että pitää joka ketjussa vääntää noita muutamien omia vääntöjä.
Irmeliller näyttää olevan tärkeää vain se että hän kuvittelee minun koioineen hänen tekstejään.Voi pyhä sylvi. Ensin ei viitsi lujea mitä toinen kiroittaa ja itse kopioi samat asiat tänne.
Mutta irmeli on irmeli. Sori,, että aloin edes kommentoimaan hänelle, mutta alkaa taas mennä ihan ...no niin.

Pitikö mennä tässäkin henk.kohtaisuuksiin. Minä puhun koko ajan paastosta, sinä haukut minua. Kohta taas itket, jos et lopeta.
irmeli

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2016 21:07

Sateentekijä kirjoitti:Vaikuttaa taas kerran siltä, että jokaiseen sanaani takerrutaan ikävällä tavalla.

Lukekaa paasto-ohjeet mistä haluatte, toteuttakaa ne ihan miten haluatte. Ilman lääkäriä tai ravitsemusterapeuttia lääkärin kanssa, tai terapeutin ohjeitten mukaan nettifoorumien tietojen mukaan.Sama se minulle on.
Jos täällä tullaan kysymään ohjeita ja minä olen niitä omakohtaisesti kertonut, en mahda sille mitään jos antamani tieto ei vastaa teidän " todellisuuttanne"
Kuvittelin että tässä olisi tarkoitus keskustella erilaisista paaston toteuttamismahdollisuuksista jasiitä miten itsekukin on niitä omakohtaisesti kokeillut ja kokenut.
Ehkä olin väärässä ja tulinkin väärään ketjuun.
(lihavointi minun)

Missä viestissä on kysytty ohjeita?
Mirri

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.09.2016 21:16

Mirri kirjoitti:
Paastoaminen ei sovi raskaana oleville tai imettäville eikä henkilöille joilla on diabetes, alhainen verenpaine, kilpirauhasen toimintahäiriö, syömishäiriö tai mielenterveysongelmia. Jos sinulla on jatkuva lääkitys, keskustele lääkärisi kanssa paaston sopivuudesta sinulle.

Täysin itsestäänselvyyksiä joita on tarpeetonta tänne kirjoittaa.
Huomautuksena vaan mainitsen,että otse ole kakkostyypin diabeetikko tablettihoidolla eikä minulla ole ehdotonta kieltoa pienelle paastolle.

Myös diabeetikko voi tietyin edellytyksin paastota. kunhan seuraa säännöllisesti veren sokeriarvojaan. Sekä lääkitystään. Näin olen itse tehnyt. Runsaasti ylipainoiselle diabeetikolle saattaa pieni paasto olla jopa kuntouttava.Tosin en ole runsaasti ylipainoinen.
Diabeteshoitaja on ensikädessä henkilö jonka kanssa nämä asiat käydään läpi. Läheskään kaikille diabeetikoille ei toki paasto sovi ja saattaa aiheuttaa veren sokeritasapainoon hälyyttävlä muutoksia.Varsinkin insuliinihoidossa oleville ykköstyypin diabeetikoille joitten kohdalla ruokavalio on muutenkin melko tarkka.
Oman järjen sekä asiantuntija-avun turvin voi itsekukin alottaa paaston tai ei. Välittämättä lainkaan siitä, mitä tämmöisillä nettifoorumeilla kirjoitellaan:)
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.09.2016 21:18

Mirri kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Vaikuttaa taas kerran siltä, että jokaiseen sanaani takerrutaan ikävällä tavalla.

Lukekaa paasto-ohjeet mistä haluatte, toteuttakaa ne ihan miten haluatte. Ilman lääkäriä tai ravitsemusterapeuttia lääkärin kanssa, tai terapeutin ohjeitten mukaan nettifoorumien tietojen mukaan.Sama se minulle on.
Jos täällä tullaan kysymään ohjeita ja minä olen niitä omakohtaisesti kertonut, en mahda sille mitään jos antamani tieto ei vastaa teidän " todellisuuttanne"
Kuvittelin että tässä olisi tarkoitus keskustella erilaisista paaston toteuttamismahdollisuuksista jasiitä miten itsekukin on niitä omakohtaisesti kokeillut ja kokenut.
Ehkä olin väärässä ja tulinkin väärään ketjuun.
(lihavointi minun)

Missä viestissä on kysytty ohjeita?

Hanakasti sinäkin tänne olet kopiomiasi ohjeita jakamassa.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.09.2016 21:20

irmeli kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Voi perhana, en paremmin sano, että pitää joka ketjussa vääntää noita muutamien omia vääntöjä.

Pitikö mennä tässäkin henk.kohtaisuuksiin. Minä puhun koko ajan paastosta, sinä haukut minua. Kohta taas itket, jos et lopeta.

Enhän minä sinua hauku, ihmettelen vaan, kun et malta lukea muitten viestejä ja toistelet turhaan samoja asioita. Miksi minun sitä pitäisi itkeä?
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 08.09.2016 21:21

Sateentekijä kuitenkin sai paasto-ohjeet ravitsemusterapeutilta eikä diabeteshoitajalta.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.09.2016 21:27

Joka asiassa noita besservissereitä näyttää löytyvän. Ovatko edes itse paastonneet "kaikkien taiteen sääntöjen" mukaan. minä vaan kysyn?

En toki ole väittänyt että oma tietouteni paastosta olisi mikään kaiken kattava tietopläjäys Korjattavaa toki löytyy enkä aina ilmaise asioita haluamallani tavalla, ilman että joku joko tietoisesti tai tiedostamatta käsittäisi väärin. En ole ketääm
En kehottanut mihinkään itseään tuhoavaan tai vahingoittavaan toimintaan, joten mikä nyt olikaan tämänkertainen
syy?
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2016 21:27

Sateentekijä kirjoitti:Hanakasti sinäkin tänne olet kopiomiasi ohjeita jakamassa.

Vastapainoksi sinun jakamillesi ohjeille.
Mirri

ViestiKirjoittaja irmeli » 08.09.2016 21:32

Sateentekijä kirjoitti:Joka asiassa noita besservissereitä näyttää löytyvän. Ovatko edes itse paastonneet "kaikkien taiteen sääntöjen" mukaan. minä vaan kysyn?

En toki ole väittänyt että oma tietouteni paastosta olisi mikään kaiken kattava tietopläjäys Korjattavaa toki löytyy enkä aina ilmaise asioita haluamallani tavalla, ilman että joku joko tietoisesti tai tiedostamatta käsittäisi väärin. En ole ketääm
En kehottanut mihinkään itseään tuhoavaan tai vahingoittavaan toimintaan, joten mikä nyt olikaan tämänkertainen
syy?

Tässä ketjussa besserwisseriä esität vain sinä.

En ole paastonnut "kaikkien taiteen sääntöjen " mukaan mutta et ole kyllä sinäkään.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.09.2016 21:35

irmeli kirjoitti:Sateentekijä kuitenkin sai paasto-ohjeet ravitsemusterapeutilta eikä diabeteshoitajalta.

He tekevät yhteistyötä minun diabeteksen hoidossani. Tiimiin kuuluu myös säännölliset lääkärikontrollit. Lisäksi mittaan verensokeriani tarvittaessa itse. Siksi oma diabetekseni ajoittaisesta paastoamisesta huolimatta on hyvin hallinnassa.
Sateentekijä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko