Iltasatuideoita

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Iltasatuideoita

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 15:52

Kyllästynyt kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Osaan kertoa tutemattoman sotilaan lapselle sopivasti. Oneglma vain on löytää sopivia tekstejä tai kuunnelmia joita voi netistä aikaihminen lukea tai kuunnella.

Minulle on herännyt epäily, ettei Väinö Linna tunnistaisi kirjaansa sinun käsittelysi jäljiltä.

Ammume idiootteja.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 15:53

Kaapo kirjoitti:Ammume idiootteja.

Kerroit jo.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 15:54

Kyllästynyt kirjoitti:

Kerroit jo.

Haluatko munaa?
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 16:03

Kaapo kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Kerroit jo.

Haluatko munaa?

En.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 06.09.2016 16:05

Mielestäni Tuntematon on paljon muutakin, kuin sotaa. Se on hyvinkin tarkka luonneanalyysi erilaisista ihmisistä heidän jouduttuaan samaan "poteroon" Se on mielestäni pitkälti ihmisluonneanalyyttistä kertoessaan miesten sopeutumisesta ja selviytymisestä erilaisissa
tilanteissa ja vaikeissa olosuhteissa. Se on myös hieno kuvaus siitä yhteishengestä joka poikkeuksellisissa oloissa syntyy erilaisten yksilöiden välille.

Tosin kovin pienen ihmisen on vaikea eritellä näitä, mutta hänelle voisi kaiken kuvata enemmänkin sotaseikkaliluna, josta varmasti viisivuotiaskin jotain ymmärtää. Kertojan tehtävänä olisi luonnollisesti "sensuroida" liialliset raakuudet. Pelaavathan tuon ikäiset jo kaikenmaaliman räiskintäpelejä kuin ammattimiehet ikään.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 16:12

Sateentekijä kirjoitti:... Kertojan tehtävänä olisi luonnollisesti "sensuroida" liialliset raakuudet...

Mitä silloin jäisi jäljelle Linnan teoksesta?
Sateentekijä kirjoitti:... Pelaavathan tuon ikäiset jo kaikenmaaliman räiskintäpelejä kuin ammattimiehet ikään.

Juuri siksi voisikin minun mielestäni odottaa lapsen varttumista siihen ikään ja kypsyyteen, että hän itse ymmärtää mistä kirja kertoo.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 16:13

Sateentekijä kirjoitti:Mielestäni Tuntematon on paljon muutakin, kuin sotaa. Se on hyvinkin tarkka luonneanalyysi erilaisista ihmisistä heidän jouduttuaan samaan "poteroon" Se on mielestäni pitkälti ihmisluonneanalyyttistä kertoessaan miesten sopeutumisesta ja selviytymisestä erilaisissa
tilanteissa ja vaikeissa olosuhteissa. Se on myös hieno kuvaus siitä yhteishengestä joka poikkeuksellisissa oloissa syntyy erilaisten yksilöiden välille.

Tosin kovin pienen ihmisen on vaikea eritellä näitä, mutta hänelle voisi kaiken kuvata enemmänkin sotaseikkaliluna, josta varmasti viisivuotiaskin jotain ymmärtää. Kertojan tehtävänä olisi luonnollisesti "sensuroida" liialliset raakuudet. Pelaavathan tuon ikäiset jo kaikenmaaliman räiskintäpelejä kuin ammattimiehet ikään.

Poikani on seitsemän ja minä en ole idiootti.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 16:14

Kaapo kirjoitti:Poikani on seitsemän ja minä en ole idiootti.

Muistin poikasi iän väärin. Pahoittelen erehdystäni.
Kiitos ilmoituksesta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 06.09.2016 16:23

Kyllästynyt kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Poikani on seitsemän ja minä en ole idiootti.

Muistin poikasi iän väärin. Pahoittelen erehdystäni.
Kiitos ilmoituksesta.

Sitä suuremmalla syyllä hänelle voisi kertoa Tuntemattomasta Sotilaasta melko realistisesti.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 16:36

Sateentekijä kirjoitti:Sitä suuremmalla syyllä hänelle voisi kertoa Tuntemattomasta Sotilaasta melko realistisesti.

Minun mielestäni 7-vuotiaskaan ei ole riittävän kypsä Tuntemattoman sotilaan sanomaa ymmärtämään.
Mikä kiire sinulla on tutustuttaa pikkupoikaa realistisiin sotakuvauksiin? Jos hänen äidinkielensä on englanti, hän tuskin saa kovin paljon irti eri murteista tai henkilöhahmojen dynamiikasta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 06.09.2016 17:21

Kukin toki kasvattaa jälkipolvensa haluamallaan tavalla. Kaapo nyt sattui kysymään iltasaduista ja täällä esitettiin erilaisia ehdotuksia. Tuskin hän tätä(kään) ketjua avasi mitään oppia tai opetusta etsiäkseen. Ainoastaan luontaisen uteliaisuutensa ja tiedonhalunsa vuoksi?
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 17:22

Sateentekijä kirjoitti:Kukin toki kasvattaa jälkipolvensa haluamallaan tavalla...

Niin tekee, mutta joskus voi olla terveellistä, että joku ulkopuolinen palauttaa kasvattajan maanpinnalle.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja irmeli » 06.09.2016 17:36

Kerro Masa ja Karhu satuja.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ma%C5%A1a_ja_Karhu, en osaa omin sanoin paremmin sanoa.
irmeli

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 17:47

Sateentekijä kirjoitti:Kukin toki kasvattaa jälkipolvensa haluamallaan tavalla. Kaapo nyt sattui kysymään iltasaduista ja täällä esitettiin erilaisia ehdotuksia. Tuskin hän tätä(kään) ketjua avasi mitään oppia tai opetusta etsiäkseen. Ainoastaan luontaisen uteliaisuutensa ja tiedonhalunsa vuoksi?

Kiitos sateenteijä.
Tuntuu hyvältä kun joku on ymmärtänyt tarkoituksen.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 20:05

Kun lapset olivat pieniä, he pitivät itsekeksityistä saduista.
Vakiohahmot Nasu, Posu ja Rasu kokivat monenlaisia seikkailuja, mutta minun tarinani olivat selkeästi kesympiä ja vaisumpia kuin isän keksimät lennokkaat tarinat.
Lopulta, kun isä kyllästyi hahmoihin, Nasu, Posu ja Rasu lähtivät kaikki eri suuntiin. En tarkkaan muista mitä kukin teki, mutta yksi muutti Los Angelesiin elokuvakäsikirjoittajaksi, toinen taisi lähteä kiertämään maailmaa ja kolmas muistaakseni poliisiksi Kuortaneelle.

Mutta sitä ennen possut viettivät värikästä ja antoisaa elämää.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.09.2016 23:35

Kaapo kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Kukin toki kasvattaa jälkipolvensa haluamallaan tavalla. Kaapo nyt sattui kysymään iltasaduista ja täällä esitettiin erilaisia ehdotuksia. Tuskin hän tätä(kään) ketjua avasi mitään oppia tai opetusta etsiäkseen. Ainoastaan luontaisen uteliaisuutensa ja tiedonhalunsa vuoksi?

Kiitos sateenteijä.

Luulen, että olet ymmärtänyt väärin Sateentekijän tarkoituksen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 06.09.2016 23:43

Psykopatologia kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:

Kiitos sateenteijä.

Luulen, että olet ymmärtänyt väärin Sateentekijän tarkoituksen.

PP ja mikähän minun tarkoitukseni sinun mielestäsi oli?
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.09.2016 23:47

Moittia Kaapoa oppisen halun puutteesta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 07.09.2016 20:05

Mistähän sinä kuvittelet minun motiivini tietäväsi?
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 07.09.2016 20:07

Ovatko Grimmin sadut, Hannu ja Kerttu, Punahilkka ym sitten sopivia lasten iltasatuja?

Miksi esimerkiksi sudesta saduissa tehdään se ilkiö ja konna, eikö näin aseteta lapselle ennakkoasenteita ja lietsota häneen jo pienestä pitäen asiatonta vihaa jotakuta täysin viatonta luontokappaletta kohtaan?
Sateentekijä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko