Oletteko koskaan paastonneet?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Oletteko koskaan paastonneet?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 05.09.2016 14:24

Oletteko koskaan paastonneet? Miksi? ( olette tai ette ole)
Kuutar

Re: Oletteko koskaan paastonneet?

ViestiKirjoittaja popi » 05.09.2016 18:56

Olen. Siis silloin kun rahat ovat loppuneet Kuun lopussa. Muuten en paastoaisi sekuntiakaan.
popi

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 05.09.2016 20:32

Olen ollut pari kertaa ensin hyvin vähäenergisellä ja siitä sitten parin päivän nestepaastolla. Pisimmillään nestepaasto on kohdallani ollut viikon. Silloin oli kyllä paukut vähissä, vaikka yritin nauttia kaikkien ohjeistusten mukaisesti noita nesteitä. Paino tippui viikossa kolme kiloa muttei jäänyt pysyväksi saavutukseksi.

" Paluu arkeen", vaikka se tapahtui vähitellen, oli myös vaikeahkoa... Parin päivän paastoa voisi jälleen pitää, muttei tuota viikon mittaista.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 10:57

Olen paastonnut ja tehnyt siltä ajalta hyvinkin tarkan analyysin sisältäen painon seurannan ja mielialojen muutoksen päivittäin.
Mittasin myös ruumiini eri ympärysmitat ennen ja jäkeen paaston. Kaikki havainnot aistien muutoksissa, paranemisessa tai heikkenemisessä kirjasin ylös päivittäin.

Mitä haluaisit tietää?
Kaapo

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.09.2016 23:11

En. En tiedä, mutta ehkä koska paastoaminen ei sovi hypoglykemian takia minulle. Pyrin syömään säännöllisesti melko vähäsokerisesti, vähärasvaisesti ja kohtalaisen tasaisin välein.

Paitsi että nyt mies osti tarjouksesta paketillisen Snickersejä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja pöö » 07.09.2016 13:37

joo sairaalassa ennen sappileikkausta ja sen jälkeen, tipalla mentiin.
pöö

ViestiKirjoittaja Kuutar » 07.09.2016 13:55

Kaapo kirjoitti:Olen paastonnut ja tehnyt siltä ajalta hyvinkin tarkan analyysin sisältäen painon seurannan ja mielialojen muutoksen päivittäin.
Mittasin myös ruumiini eri ympärysmitat ennen ja jäkeen paaston. Kaikki havainnot aistien muutoksissa, paranemisessa tai heikkenemisessä kirjasin ylös päivittäin.

Mitä haluaisit tietää?

Saitko painoa pudotettua? Jos, niin kuinka paljon?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 07.09.2016 15:50

Paastoamisen, kuten kaikkien "hoikennuskuurien" ensimmäisinä päivinä elimistöstä poistuu runsaasti nesteita, kun aluksi kehoitetaan juomaan myös nestettä poistavia juomia.
Siinä on pidettävä huoli, ettei nestettä poistu liikaa ja että saa riittävästi kivennäisaineita.Vasta noin neljännen paastopäivän aikana alkaa näkyä todellinen painon aleneminen.
Nesteet eivät saa olla suolaisia, mutteivät myöskään pelkkiä hedelmämehuja.

http://www.kotipetripaavola.com/paasto.html- tässä mielestäni asiallinen ohje-
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 07.09.2016 16:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 07.09.2016 16:08

Sateentekijä, missä muka kehotetaan juomaan nestettä poistavia juomia? Paastoja on erilaisia, itse olen kokeillut yhtä niistä ja halusin vaihtaa kokemuksia.
Kuutar

ViestiKirjoittaja trisse » 07.09.2016 19:51

Minäkin olin sairaalassa nestemäisellä ruokavaliolla kai 2-3 viikkoa. Painoa putosi nopeasti mutta kaikki tuli korkojen kanssa kun siirryin syömään normaalia ruokaa.
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 07.09.2016 20:35

Kuutar kirjoitti:Sateentekijä, missä muka kehotetaan juomaan nestettä poistavia juomia? Paastoja on erilaisia, itse olen kokeillut yhtä niistä ja halusin vaihtaa kokemuksia.

Korjaan kirjoitustani, näitä nestettä poistavia "koktaileja" kannattaa siis nauttia ennen varsinaisen paaston aloittamista.
Ananasmehua ,kaalien ja kasvisten keitinlientä, ennen varsinaisen paaston aloittamista erilaisia elimistöä puhdistavia smoothieita,jossa on parsaa, punajuurta, artisokkaa, persiljaa, vesikrassia ja vihreitä papuja – ne poistavat nesteturvotusta kehosta. Oma suosikkini on ananas-mansikkasalaatti, johon lorautan sitruunamehua. Taatusti laittaa nesteet irtoamaan. Näitä toki voi käyttää muulloinkin, kun olo tuntuu turvottavalta.

Tämmöisiä nesteenpoistojuttuja kannattaa siis laittaa ennen paastoa jotta elimistö puhdistuisi ja valmistautuisi varsinaiseen paastoon.
Rypäleistä voi myös puristaa mehua tai valmistaa sitä blenderillä.
Vesimeloonista puristettu mehu on nestepitoisuutensa vuoksi hyvä paastoajan juoma, samoin kurkkumehu.

Ellei halua olla pelkällä vesipaastolla, voi "paastota" kevyemmin erilaisilla kasvis- vihannes- ja hedelmä - ja marjamehuilla. Niihin ei kuitenkaan saa lisätä suolaa eikä sokeria.

Tokihan erilaisia paasto-ohjeita löytyy niin monta kuin on paastoajaakin. Joku päätyy pelkkään vesipaastoon, toinen jonkinverran"tuhdimpaan"
Lienevät makuasioita. Myös omalla henkilökohtaisella terveydellä on luonnollisesti merkitystä paastoa toteutettaessa ja esim. diabeetikon kannattaa paastotessaan olla yhteydessä lääkäriin.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 07.09.2016 20:52

Itse paasto poistaa nesteitä joten ennen paastoa ei tietenkään poisteta nesteitä.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 07.09.2016 21:17

Ennakkopuhdistus ta jopa suositellaan tehtäväksi, varsinkin jos elimistössä esiintyy runsaasti turvotuksia. Toiset lähteet suosittelevat paastoa alettaessa myös suolihuuhteluita, tosin itse en niitä pidä välttämättöminä.
Luonnollisestihan paasto poistaa kuona-aineita sekä nestettäkin , sehän on yksi paastoamisen tarkoitus.
Paastotessa onkin tärkeää juoda reilut kaksi litraa päivässä,
ettei elimistö pääse kuivumistilaan.

Paastoamiseen tuskin on mitään yleispätevää ohjeistusta. Omaa elimistöään kuuntelemalla löytää sen itselle sopivimman tavan.

_Minulla on ravitsemusterapeutin ohjeet, joten melko tarkkaan tiedän paaston toteuttamisesta ja omakohtaisistakin kokemuksista olen oppinut. Olen diabeetikko joten jo senkin vuoksi olen nuo oikeat ohjeet selvittänyt.

-Muokattu klo 22.4
-Poistettu sana -väärin -kirjoituksen alusta.( Liian yleistävänä.)
-Sateentekijä.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 07.09.2016 22:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 07.09.2016 21:20

Silti sanot väärin vaikka paastota voi monilla tavoilla.
Minä teen uskonnollisen paaston kaksi kertaa vuodessa, kestää 40vrk yksi paastonaika.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 07.09.2016 21:24

Kukin paastotkoon itselleen sopivalla tyylillä.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.09.2016 21:41

Sateentekijä, löytyykö netistä paasto-ohjeita, joissa neuvotaan valmistautumaan paastoon nesteenpoistolla?
Elimistön nesteenpoisto paastoon valmistautumisen osana on mielestäni sen verran iso juttu, että siitä olisi hyvä olla 'mustaa valkoisella'. Sinun neuvosi ei ole riittävä vakuutus asian luotettavuudesta, ja pahimmillaan neuvosi johtaa vahingoittavalla tavalla harhaan.
Ymmärrän, että paastoaminen poistaa nestettä, mutta että nesteenpoistoon olisikin hyvä ryhtyä jo ennen paaston aloittamista, muka paastoon valmistautumisena ja puhdistautumisena...?

Sitä paitsi turvotuksetkin voivat kertoa muusta kuin tarpeesta ryhtyä - ainakaan omin päin - poistamaan nestettä elimistöstä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 07.09.2016 22:03

Mirri, minä sanoinkin, että mahdollisesti sairaiden tulisi toteuttaa paastoaminen lääkärin ohjeitten mukaan.
Turvotuksen poistoon ennen paastoa olen saanut noita edellä kirjoittamiani ohjeita ravitsemusterapeutilta.Paaston yleisissäkin ohjeistuksissa on jatkuvasti erilaisia innovaatioita. Itse kukin valitkoon itselleen sopivan. Mielestäni pitempiaikaista paastoa ei kannata omin nokkinensa aloittaa.
Tuskin " normaalivatsaisen " on tarpeen näitä turvotuksia etukäteen poistaa. En kuitenkaan näe mitään haittaa siinä, että alottaa paastoonsa valmistelun noilla nestettä poistavilla tuotteilla.
Tottakai on varottava itsensä kuivattamista ja nestettä tulisikin saada yli kaksi litraa vuorokaudessa.
Mirri kirjoitti:
Sinun neuvosi ei ole riittävä vakuutus asian luotettavuudesta, ja pahimmillaan neuvosi johtaa vahingoittavalla tavalla harhaan.

Ei kenenkään tarvitse noudattaa saamiani ohjeita. Kirjoitin yhden vaihtoehdon. Kuten sanottu. Pelkkään nettitietoonkaan ei kannata paastoamisessa luottaa. Ota yhteys luotettavaan ravitsemusterapeuttiin ettei tarvitse minua syyttää epäluotettavuudesta.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja pöö » 07.09.2016 22:30

trisse kirjoitti:Minäkin olin sairaalassa nestemäisellä ruokavaliolla kai 2-3 viikkoa. Painoa putosi nopeasti mutta kaikki tuli korkojen kanssa kun siirryin syömään normaalia ruokaa.

Leikkauksen jälkeen vatsani oli viisi päivää turvoksissa sinne pumpatusta kaasusta . kaksi ekaa olin teholla sitten horroksissa osastolla ja sen jälkeen päätin et nyt vessaan .
pöö

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 07.09.2016 22:33

pöö kirjoitti:
trisse kirjoitti:Minäkin olin sairaalassa nestemäisellä ruokavaliolla kai 2-3 viikkoa. Painoa putosi nopeasti mutta kaikki tuli korkojen kanssa kun siirryin syömään normaalia ruokaa.

Leikkauksen jälkeen vatsani oli viisi päivää turvoksissa sinne pumpatusta kaasusta . kaksi ekaa olin teholla sitten horroksissa osastolla ja sen jälkeen päätin et nyt vessaan .

Hieman toisenlaisia kokemuksia nuo varsinaisesta paastosta!:)
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja pöö » 07.09.2016 22:37

No sen jälkeen nestemäistä ravintolitkua. kotiutumispäivänä sain sit muusia ja kebabia.(sairaalaasta) :D
pöö

Seuraava

Paluu Romulaatikko