Ruokahaaste

Re: Ruokahaaste

ViestiKirjoittaja trisse » 02.09.2016 18:53

Haastehan alkoi vasta eilen. Eka haasteviikko on 1.9-7.9
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 02.09.2016 20:59

2.9 Pe.
2L. maitojuomaa 1.40
Hävikkiin meni punaista maitoa litra, banaaneja, tomaatteja, salaattikerä, keitettyjä munia. Voi ei.
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 02.09.2016 21:01

Jouduit heittämään nuo kaikki pois?
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 02.09.2016 21:37

Alotin tämän ruuan tarkkailun vasta eilen. Noh, minulla on liikaa ruokaa, se pilaantuu väistämättä. Kyllä pääsen tasapainoon, kun olen ostamatta lisää :?
Katla

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 02.09.2016 22:12

.-
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 21.09.2016 23:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Katla » 02.09.2016 23:09

Koska käytän myös paikallallisen yksityisen "Vaihtoehto ry:n " ruokajakoa hyväkseni, saan sieltä paljon hyvää sapuskaa. Joskus tulee otettua liikaa vihanneksia ja sit ne jää laittamatta tai syömättä. Yritän hamstarata muksuille tänne mummolan vihananneksia, mutt aina ne ei tulekaan ja siksi nuo mun heille varaamat menee haaskuun. Itse olen huono syömään vihanneksia. Koska saan ruokaa jakelusta, ruokani on monipuolista. Sieltä saa usein erikoistuotteita, joita ei raaski itse ostaa. Olen käynyt siellä harvoin, mutta nyt tämä Syyskuu...on niin paljon laskuja...Käyn sieltä hakemassa ruokani ja ostan vain ne pakolliset, mitä sieltä ei saa.
Käytännössä laskuihini ja vuokraan meni kaikki rahani ja haen tän kuun ruuat jakelusta.
Siispä merkkaan vain itse ostetut ja sehän taas ei kerro sitä, kuinka pärjäisin ilman ruoka-apua 3.50 eurolla päivässä. Noh laitan kaikki omat ruoka juttuni tänne, olivatpa saatuja tai ostettuja. Voitte tutustua ruokajonojen käyttäjän etuihin, jotka todella auttavat, kun rahaa ei ole. Kiios puheenvuorosta, vaikka poikkesi aiheesta;miten pärjätä 3.50e. päivä budjetilla. joo.
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 02.09.2016 23:33

Ok. Olen syönyt jakeluruokia itsekin. Useimmat jakelut ovat minulle liian aikaiseen kellonaikaan. Siksi tuo torstain seurakunnan jakelun löytyminen oli onnenpotku.

Jääkaappini ostetut ja saadut ruuat:

Kuva
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 03.09.2016 00:38

Minusta tämä ruoka keskustelu on tarpeellinen ja hyvä! Laajennetaan(jos muille sopii) ketju sillain, että voi kertoa mitä on saanut, mitä ostanut ja mitä niistä on tehnyt. Sekä kertoa mitä on joutunut haaskuun laittamaan ja sillai tutustua meidän omaan ruuan saamiseen, ostamiseen ja kulutukseen ja haaskuuseen. Erona FB:n haasteeseen, jossa on tarkotus käyttää 3.50/vrk kaupan ruokaan. Voisimme kertoa 'meidän' todellisuuden, johon kuuluu saatu/lahjoitettu ruoka, sekä se osuus minkä ostamme rahalla kaupasta.
TRIS?? Sopiiko ketjun aloittajalle tämä rönsyily ?
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 03.09.2016 00:44

Joo, toki. Tänään söin seurakunnan kesäkurpitsakeiton loppuun ja pakasteesta sulamaan eilen ottamani papu-tagliatellepastan (itsetehty), leipää, salaattia ja nektariineja (ostetut). Lisäksi tein ja söin kaura-inkiväärikeksejä. Aika runsaasti tuli syötyä. Huomenna laitan Lidlin turskasta tehdyt tuorekalapuikot perunoiden tai perunamuussin kanssa. Ja mietin uskaltaisinko laittaa niiden kanssa jugurttikastikkeen tuosta seurakunnan maustamattomasta jugurtista. Siinä on päivämääränä 31.8..
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 03.09.2016 00:55

No niin, laitoin makarooni pussin kiehumaan lihaliemeen, lisäsin joukkoon suikaloitua kinkkulihaa, valkosipulia siivuina, sekä2 tomaattia murskattuna,pippuria, suolaa, ketsuppia hiukan ja purjosipuli renkaita. Saa hautua yön , aamulla pakastan.
*
keitin riisiä 2dl. kasvisliemeen, lisäsin joukkoon pieneksi hakatun kaalinpuolikkaan ja purjosipulin hakattua vartta. Punaista Paprika haketta ja valkosipuli haketta. Jätin hautumaan, aamulla pakastan. mmmmmm...
*
Katla

ViestiKirjoittaja Katla » 03.09.2016 00:58

Tris"Ja mietin uskaltaisinko laittaa niiden kanssa jugurttikastikkeen tuosta seurakunnan maustamattomasta jugurtista. Siinä on päivämääränä 31.8.."
Minä kylläkin laittaisin, nyt on 2.9 ja ei siinä ole vielä mitn. vikaa! Tykkään tästä ketjusta!
Katla

ViestiKirjoittaja Katla » 03.09.2016 01:17

Kun nyt kiinnitetään huomiot tähän ryhmäläisten ruokailuun ja sen hintaan; niin voin kertoa, että minulla on kova tarve hamstrata! Otan vastaan kaiken, mitä on mahdollista jostain saada (aina on joku kaveri tahi tuttu, joka jotain haluaa antaa tai ostaa sinulle/varattomalle ;) ja muunnan saamani tarvikkeet pitkäkestoiseksi ravinnoksi, pakastamalla ja säilömällä.
Ja omalta kohdaltani voin sanoa, että ruoka kontrolli on hyvinkin vaikeaa toteuttaa, kun ei ole tottunut. Otan asiakseni _nyt_kiinnittää huomioni ruuan kulutukseen/haaskaukseen ja kuittailen tähän kaiken ällö realisesti. Palautetta voi antaa, jos siltä tuntuu. Toivon Trisin ja muiden jotka uskaltavat puhua totta, ottavan osaa tähän haasteeliseen ja osittain noloon ja nöyryyyttäväänkin paljastus ketjuun siitä; mistä ruokailunne koostuu ja mistä sen hankitte. Pakko ei ole tietenkään kenekään osallistua. Mutta me muut :P jotka haluamme jakaa kaiken, me osallistumme tähän pienimuotoiseen tutkielmaan :arrow:
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 03.09.2016 03:02

(Olisipa mullakin tuollaisia tuttuja.) Ruokaa täällä on vaikka kuinka pitkäksi aikaa mutta jotenkin pistää kiukkuiseksi ettei saa käydä kaupassa ja valita itse mitä haluaa. Myöskin haluaisin tehdä itse ruokaa mutta on vähän pakko syödä noita eineksiä ja pakasteita pois. Oli tarkoitus alunperin tehdä eilen uunijuureksia lantusta, punajuuresta ja porkkanasta. Citymarketissa kun oli eurolla kilo punajuurta ja lanttua. Jätin sitten tekemättä kun saadut ruuat muuttivat suunnitelmani. No, ehkä repäisen huomenna ja ostan sen oliiviöljyn... :?
trisse

ViestiKirjoittaja irmeli » 03.09.2016 06:10

.Kissi kirjoitti: Toivon Trisin ja muiden jotka uskaltavat puhua totta, ottavan osaa tähän haasteeliseen ja osittain noloon ja nöyryyyttäväänkin paljastus ketjuun siitä; mistä ruokailunne koostuu ja mistä sen hankitte. Pakko ei ole tietenkään kenekään osallistua. Mutta me muut :P jotka haluamme jakaa kaiken, me osallistumme tähän pienimuotoiseen tutkielmaan :arrow:

Minä en kokenut tätä noloksi ja nöyryyttäväksi ketjuksi.
Minusta 3.5 euroa ruokaan päivässä on ihan hyvä summa ja uskon monen suomalaisen sillä elävän ihan jatkuvasti.
Tätä haastetta on monissa foorumeissa sanottu keskituloisten köyhäksi leikkimistä kuukauden ajaksi. Valittiin vaan helppo kuukausi olla köyhä, koska syyskuussa on ruoka halpaa.
Trisse hakee köyhäinavusta ruokia jollaisia en koskaan osta, koska ne ovat minusta aika ylellistä syömistä. Jos niitä ei hinnoittele tähän ketjuun, niin aika kaukana olette haasteen ideasta.

Pitäskö mun kertoa, että äitini aina hamsraa meille kaikennäköistä ruokaa, kun käy vaikka tietää, että meillä on rahaa ostaa omakin ruoka. Se leipoo pakasteeseen, tuo pottuja, porkkanoita ja kaalia omasta maastaan. Toisaalta annan sille poroa joka kaupasta ostettuna olisi kalliimpaa kuin sen tuomiset.
irmeli

ViestiKirjoittaja Ryysy » 03.09.2016 12:23

Tää niin ei tuu onnistumaan. Alkon käyttäjien pitää pummia.
Ryysy

ViestiKirjoittaja trisse » 03.09.2016 13:17

Ei mulla itselläni ole tässä muuta ideaa kuin syödä kaappien varastoja ja säästää rahaa. En näe miksi pitäisi ilmaisruokien arvo laskea. Ne on vielä sellaista helposti johon en käyttäisi omaa rahaa ja jota en välttämättä ehdi hyödyntää ennen vanhaksi menemistä.
trisse

ViestiKirjoittaja irmeli » 03.09.2016 15:09

Eikö tuo ole aika paskamaista ottaa niin paljon ilmaista ruokaa ettei sitä ehdi syödä?
Joku muu voisi ne haluta ja ehtisi sen myös syödä.
irmeli

ViestiKirjoittaja trisse » 03.09.2016 15:45

Ei siellä ollut enää ottajia. Kaikki lähti pois.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 03.09.2016 18:52

Ei mennyt tänäänkään rahaa ruokaan. Viskipulloa ei varmastikaan lasketa :? Kävin hakemassa yhdeltä naiselta ruokia. Olen kaksi kertaa antanut hänelle ja nyt näinpäin siivosi omia ruokakaappejaan. Sain sekalaisen seurakunnan: kiteistä ruokasuolaa, glögihunajaa, coffee creamer, makrillia, pomeranssinkuorta, bearnaisekastiketta, neljä pakettia star nutrition Clarinol-kapseleita, valkosipulia ja Indian tikka paste.

Tein niitä uunijuureksia ja tuorekalapuikkoja ja perunoita sekä jugurttikastiketta. Syntisen hyvää tuli vaikka itse sanonkin...
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 03.09.2016 20:31

Sanoit aiemmin, että olisi kiva käydä kaupassa ja valita itse syömisensä, sen sijaan, että ottaa jonossa mitä saa. Tuo on niin totta, että vaikka sieltä jonosta saa kaiken mitä tarviaa ja ylikin, niin ei auta! Kauppaan on päästävä! Minun oli päivä kävelyllä haettava Hk:sininen 2.25, vaikka kaapissa on grillimakkaraa. Mut ku, kato ku...teki mieli ostaa jotain? Ja eiliset padat on syömättä. Tämä touhu ei näytä hyvältä omaissakaan silmissä.
Katla

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet