Käytettekö lisäravinteita?

Re: Käytettekö lisäravinteita?

ViestiKirjoittaja Rane » 19.08.2016 22:08

Pärjäät ihan hyvin ilman maitoakin. Yhdellä tutullani on maitoallergia, ja hän käyttää soijatuotteita ym. Ongelmansa voi olla niissäkin, jos nyt hakemalla hakee.
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 19.08.2016 22:08

Olen melko varma siitä, ettei kukaan halua juottaa sinulle maitoa vastoin tahtoasi, ja paasaaminen milloin minkäkin ravinto- tai nautintoaineen vaarallisuudesta/haitallisuudesta vs. "terveellisyydestä" on ainakin minun mielestäni turhauttavaa ja turhaa, koska kuolleisuus on joka tapauksessa 1/nenä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Rane » 19.08.2016 22:11

Minua ainakin närästää, jos en juo maitoa. Johtunee kyllä ylensyönnistä, vaikken mikään hirmu rohmu olekaan. Pärjäisin varmaan paremmin vähemmällä ravinnolla.
Rane

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.08.2016 22:30

Kyllästynyt kirjoitti:Olen melko varma siitä, ettei kukaan halua juottaa sinulle maitoa vastoin tahtoasi, ja paasaaminen milloin minkäkin ravinto- tai nautintoaineen vaarallisuudesta/haitallisuudesta vs. "terveellisyydestä" on ainakin minun mielestäni turhauttavaa ja turhaa, koska kuolleisuus on joka tapauksessa 1/nenä.

En ole missään vaiheessa yrittänyt väittää, että maidon juomisella tai juomatta jättämisellä olisi vaikutuksia elinajan pituuteen.
Ei ole pakko lukea näitä minun kirjoittamiani turhauttavia ja turhia paasaamisia.
Sitä varmaan olet yhtä mieltä, että maito on yliarvostettua eikä aikuiselle millään tavoin tarpeellista.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 19.08.2016 22:35

Maito on tarpeellista, ellei korvaa sitä muilla tuotteilla, mitä niitä nyt onkaan. Etkö halua syödä juustoakaan, Sateentekijä, tai jäätelöä?
Rane

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.08.2016 22:36

22:36
Kyllästynyt kirjoitti:Luomutilalta hankittu maito saattaa olla vaarallisempaa kuin ns. "teollinen" (pastöroitu) maito esimerkiksi listeriabakteerin vuoksi.

Kyllä. Lehmien rinnoissa on usein paskaa.

Olen Aleksilta muutaman kerran raakamaitoa ostanut. Hyväähän se on.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.08.2016 22:37

Rane kirjoitti:Pärjäät ihan hyvin ilman maitoakin. Yhdellä tutullani on maitoallergia, ja hän käyttää soijatuotteita ym. Ongelmansa voi olla niissäkin, jos nyt hakemalla hakee.

Poikani on vegaani, kuten olen täällä monesti kertonutkin.Hän ei ole käyttänyt maitotuotteita yli kymmeneen vuoteen. Hän syö terveellisemmin kuin minä ja hänen kaikki veriarvonsa ovat hyvät.
Olen käyttänyt pieniä määriä maitoa kahviin, mutta se maistuu jopa paremmalta kun siihen lorauttaa maidon tilalle mantelimaitoa.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.08.2016 22:40

Psykopatologia kirjoitti:22:36
Kyllästynyt kirjoitti:Luomutilalta hankittu maito saattaa olla vaarallisempaa kuin ns. "teollinen" (pastöroitu) maito esimerkiksi listeriabakteerin vuoksi.

Kyllä. Lehmien rinnoissa on usein paskaa.

Olen Aleksilta muutaman kerran raakamaitoa ostanut. Hyväähän se on.

Ja utareitako ei muka pestä ennen lypsämistä jos niissä selvää kakkaa on?
Nykyjäänhän ei ulkopuolinen edes pääse navettaan, jossei ole suojavarustautunut ikäänkuin avaruusmies.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 19.08.2016 22:40

Minä teen joskus seesamin siemenistä maitoa, ja sekin maistuu kahvissa. Seesammaidossa on rautaakin.
Rane

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.08.2016 22:43

Rane kirjoitti:Maito on tarpeellista, ellei korvaa sitä muilla tuotteilla, mitä niitä nyt onkaan. Etkö halua syödä juustoakaan, Sateentekijä, tai jäätelöä?

Ostan kauramaitojäätelöä (Oatly suklaa esim) ja tofu- soijajäätelöä. Juustoja kyllä syön, se täytyy tunnustaa.
Esim savutofu on ihanaa ja korvaa juustonkin.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 19.08.2016 22:50

Kyllä maidonjuojillakin voi olla ihan hyvät veriarvot.
Rane

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.08.2016 23:05

Hilppa kirjoitti:
Rane kirjoitti:On eri asia, juoko täysmaitoa vai käyttääkö sitä joskus vähän ruoanvalmistuksessa. Olisin kyllä ostanut rasvatonta plus maitoa, mutta se oli juuri silloin kaupan hyllyltä loppu, joten ostin täysmaidon. Miksi, Hilppa, muuten sanoit, että pitäisi juoda rasvatonta maitojuomaa? Eikö tavallinen rasvaton maito yleensä olisi ykkösvaihtoehto, kenelle se siis vain sopii?
Lisätty kysymys Hilpalle

On esitetty teoria, jonka mukaan maidon sokerin saanti myös olisi haitallista. Suomessa teolliset prosessit ovat viime aikoina kehittyneet ja on saatavissa myös rasvatonta ja täysin laktoositonta maitojuomaa, jota ei jostain syystä nimitetä maidoksi, vaikka se täysin maidosta maistuukin. Siinä ei ole edes laktoosin pilkkomisesta muodostunutta ylimääräistä glukoosia eikä galaktoosia. Olen viime aikoina juonut tuota valmistetta. En tiedä, onko turhaa keinotekoista hifistelyä vai ihan hyvä keino yrittää välttää kakkostyypin diabetesta.

Ostaisin maitojuomaa ehkä aina, jos se ei olisi kalliimpaa kuin tavallinen vähälaktoosinen rasvaton maito. Sokerin välttäminen maidossa on hyödytöntä, jos muutoin syö joskus jotain makeaa.

En yleensä osta luomumaitoa. Kyytönmaitoa (luomu)'olen joskus ostanut pannaria varten, mutta "maatilatori" siirtyi niin hankalaan paikkaan, että en ole enää sitä ostanut.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rane » 19.08.2016 23:09

Minulla on sellainen kokemus tavallisen maidon välttämisestä, ettei se pitkän tauon jälkeen enää sovikaan. Laktaasi-entsyymi ilmeisesti häviää tai vähenee, jos sille ei ole käyttöä.
Rane

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.08.2016 23:17

Mitenkäs ne sienet? Pystyttekö syömään sieniä? Kun niissä on myös erikoisempia sokereita (raffinoosia).
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 19.08.2016 23:34

Sateentekijä kirjoitti:En ole missään vaiheessa yrittänyt väittää, että maidon juomisella tai juomatta jättämisellä olisi vaikutuksia elinajan pituuteen...
Mutta mihin sinä sitten viittaat terveellisyys/epäterveellisyysväitteilläsi?
Sateentekijä kirjoitti:... Ei ole pakko lukea näitä minun kirjoittamiani turhauttavia ja turhia paasaamisia...

Ei, mutta jos niitä kuitenkin lukee, lienee sallittua niitä myös kommentoida.
Sateentekijä kirjoitti:... Sitä varmaan olet yhtä mieltä, että maito on yliarvostettua eikä aikuiselle millään tavoin tarpeellista.

Vaikea sanoa, koska en ole kokenut maidonjuomisen/maitotuotteiden käytön olevan erityisen arvostettua.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.08.2016 23:43

Sateentekijä kirjoitti:
Rane kirjoitti:Maito on tarpeellista, ellei korvaa sitä muilla tuotteilla, mitä niitä nyt onkaan. Etkö halua syödä juustoakaan, Sateentekijä, tai jäätelöä?

Ostan kauramaitojäätelöä (Oatly suklaa esim) ja tofu- soijajäätelöä. Juustoja kyllä syön, se täytyy tunnustaa.

Taidat käyttää ainakin tavallista vaniljajäätelöä ja myös viiliä? Joistakin toisista ketjuista on jäänyt mieleeni jotakin sellaista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.08.2016 00:26

Jäätelöä ei lasketa. Se on vain karboksimetyyliselluloosaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 20.08.2016 00:49

Hilppa kirjoitti:Mitenkäs ne sienet? Pystyttekö syömään sieniä? Kun niissä on myös erikoisempia sokereita (raffinoosia).

En pysty.
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 20.08.2016 01:08

sienet

Kuva
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 20.08.2016 01:15

Mirri kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:

Taidat käyttää ainakin tavallista vaniljajäätelöä ja myös viiliä? Joistakin toisista ketjuista on jäänyt mieleeni jotakin sellaista.

Olen enenevässä määrin siirtynyt täysin maidottomiin tuotteisiin myös jäätelöissä, koska saan
maitotuotteista myös vatsavaivoja. Olen myös alkanut syödä soijajukurtteja jne. Haluan nähdä, vaikuttaako maidottomuus sekä gluteiinittomuus vatsavaivoihini.
Sateentekijä

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet