Käytettekö lisäravinteita?

Re: Käytettekö lisäravinteita?

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 17.08.2016 10:12

Tänään kauppareissulla ostankin lohifileen, osan graavaan ja osan sitten paistan uunissa. Kokeilen tuota nahkapuoli ylös.Saa nähdä onnistuuko.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 17.08.2016 11:03

Se nahkapuoli alas koski vain paistinpannulla paistamista. Itse en yhden pienen kalapalan takia haluaisi uuni lämmittää.
Rane

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 17.08.2016 11:22

Siinä voi sitten kypsyttää uunissa muutakin.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.08.2016 12:06

Mielestäni lohi/kirjolohi on parasta keitoksi valmistettuna. Jos ei ole aikaa valmistaa keittoa, menee graavina, koska nopea pikaruoka siten.

Kalakeitto on ihan paras. Kalapalat keitetään erikseen, ja perunat ja lopuksi yhdistetään ja maustetaan miedosti. Loraus kermaa tai kirkaslieminen vaihtoehto, kumpikin käy.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 17.08.2016 12:13

Miten se nahka poistetaan jos laitetaan lohi keittoon?
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.08.2016 12:37

trisse kirjoitti:Miten se nahka poistetaan jos laitetaan lohi keittoon?

Kun ostan palan kalaa, erittäin terävällä fileoimisveitsellä poistan nahkan eli leikkaan fileen reunasta (tai häntäpäästä) nahkan myötäisesti lihaviipaleita (noin 2 cm), jotka leikkaan vielä kuutioiksi. Vedän veistä nahan ja lihan välissä viistäen itsestä poispäin. Nahka irtoaa melko lihattomana suht helposti.

Kalan nahkan poistoon tarvitaan terävä fileoimisveitsi ja kalapiikki, jolla nahkasta pidetään kiinni puista leikkuulautaa vasten. Viiltäminen tapahtuu aina itsestä poispäin. Piikki ei ole välttämätön, voi työskennellä myös ilman sitä, mutta aloittelijalle voi olla kätevä.

Tässä linkki videoon, jossa fileointi tehdään alusta asti. Noin kohdassa 1.02 min näytetään nahan poisto.
Lohen fileointi
https://m.youtube.com/watch?v=IxTWSZusJtM 1.44 min.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rane » 17.08.2016 13:35

Sateentekijä kirjoitti:Siinä voi sitten kypsyttää uunissa muutakin.

Lämmitän uunin tosi harvoin, ehkä kerran pari kuukaudessa. Ei ole tarvis. Kertokaa, miten paistan kämmenen kokoisen kirjolohifileen pannulla oikein. Suolaa en laita, koska voissa on suolaa ja se riittää. Mausteita ei myöskään, kiitos. Haluan, että lohesta tulee pehmeä, eikä se saisi käristyä.
Rane

ViestiKirjoittaja trisse » 17.08.2016 13:47

Rane kirjoitti:Se nahkapuoli alas koski vain paistinpannulla paistamista. Itse en yhden pienen kalapalan takia haluaisi uuni lämmittää.

Minä ostan aina ison fileen. Siitä sit syö useana päivänä. Medaljongit on kalliita. Ja sossu maksaa sähkölaskun! ;)
trisse

ViestiKirjoittaja irmeli » 17.08.2016 13:57

Miksei se maksa medaljongeja?
irmeli

ViestiKirjoittaja Ryysy » 17.08.2016 14:14

Rane kirjoitti:

Lämmitän uunin tosi harvoin, ehkä kerran pari kuukaudessa. Ei ole tarvis. Kertokaa, miten paistan kämmenen kokoisen kirjolohifileen pannulla oikein. Suolaa en laita, koska voissa on suolaa ja se riittää. Mausteita ei myöskään, kiitos. Haluan, että lohesta tulee pehmeä, eikä se saisi käristyä.

En ole onnistunut. Kääntelemällä pannulla yrittänyt. Opin. En tee enää kuin uunissa.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.08.2016 14:40

Ryysy kirjoitti:
Rane kirjoitti:

En ole onnistunut. Kääntelemällä pannulla yrittänyt. Opin. En tee enää kuin uunissa.

Lämpötila kuuma alussa, mutta ei ihan niin kuuma kuin pihvejä paistaessa. Helpointa on käyttää haudutuspannua, jossa lasikansi ja teflonpinta. Lohi ei tarvitse juurikaan paistorasvaa, koska on jo itsessään rasvainen kala. Paistetaan kypsäksi, ja jos ei halua rapeaa pintaa, kannen alla hauduttaen. Kalaa on varottava kypsentämästä liian kauan, koska muutoin muuttuu kuivaksi. En juurikaan kääntele kalaa paistamisen aikana. Pintaan voi laittaa ripauksen kermaa, niin saa samalla kastikkeen perunoille. Kerma ei ole välttämätön, koska nestettä tulee pannulle kalan omasta rasvasta ja vedestäkin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja irmeli » 17.08.2016 14:59

Kalan haudattaminen on aivan eri asia kuin kalan paistaminen.
irmeli

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.08.2016 15:30

irmeli kirjoitti:Kalan haudattaminen on aivan eri asia kuin kalan paistaminen.

Niin on. Kuitenkin paistinpannulla, jossa on teflonpinta ja lasikansi, voi myös hauduttaa. Rane ymmärtääkseni halusi ei-paistettua lohta, mutta ei myöskään pienen palan takia uuniaan lämmittää. Tuolloin vaihtoehtona on hauduttaa liedellä pannulla.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rane » 17.08.2016 19:09

Nyt minulla on pieni 320 g kirjolohifilee. Nypin siitä ruotoja pois. Kohta laitan 200 asteiseen uuniin 20 minuutiksi nahkapuoli ylöspäin. Ajattelin olla maustamatta vielä mitenkään. Saatan laittaa vähän suolaa kypsälle kalalle. Meneekö ihan väärin?
Rane

ViestiKirjoittaja irmeli » 17.08.2016 19:30

Meneehän tuo mutta tuskin välität, koska lohen paistoon uunissa löytyisi vaikka kuinka paljon ohjeita.
Lohen laittasin nahkapuoli alas, hieman suolaa ja paistasin 175 asteessa 20-25 minuuttia.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 17.08.2016 20:15

Jokaisella lienee nuo maailman parhaat omat ohjeet joita voi sitten tarpeen mukaan soveltaa ja täydentää. Minä ainakin harrastan ns. kokeilevaa ruuanlaittoa ja useimmiten siinä onnistunkin.
Minun tyylilläni tehtynä samoista raaka-aineista tulee joka kerta vähän erilainen, muttei välttämättä huonompi :)
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 17.08.2016 22:40

Lohi onnistui hyvin. Paistoaika noin 15 minuuttia. Poistin nahan ja irronneen rasvan kaadoin lohen päälle. Maistui taaperolle hyvin ilman suolaa. Perunasoseessa oli voita ja täysmaitoa. Raastelisäke. Tästä lähtien paistan lohifileet uunissa. Kiitos neuvoista!

Vielä se noista ruokaresepteistä, että ei kaikki aina ole ollenkaan hyviä. Huonona ruoanlaittajana minua vaivaa myös, kun samalle ruokalajille löytyy kymmeniä erilaisia ohjeita. Hirveän hankalaa minulle.
Rane

ViestiKirjoittaja trisse » 17.08.2016 23:27

irmeli kirjoitti:Miksei se maksa medaljongeja?

Vissiin niileioo rahaa riittämiin...
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.08.2016 23:28

Minua ei häiritse se, että netistä hakukone poimii monta ohjetta samalle ruoalle. Luen eri ohjeet läpi ja vertailen niitä. Usein muistelen, miten olen aiemmin valmistanut, mutta siitä on vain hämärä muistikuva. Ohjeista yleensä löytyy se vanha tuttu, mutta siihen voi lisätä uusia kokeiluja. Joskus jokin pienikin lisä on hyvä kikka.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 17.08.2016 23:31

Sateentekijä kirjoitti:Jokaisella lienee nuo maailman parhaat omat ohjeet joita voi sitten tarpeen mukaan soveltaa ja täydentää. Minä ainakin harrastan ns. kokeilevaa ruuanlaittoa ja useimmiten siinä onnistunkin.

Sama täällä. Joskus epäonnistuu mutta onneksi ei ole kukaan todistamassa...
trisse

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet