Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.08.2016 15:25

Mirri kirjoitti:Ei kai persoonallisuushäiriöisyyttä oikein voi rinnastaa mihinkään 'kremppaan' tai 'vaivaan'; sen verran laaja-alaisesta ja vahvasti vaikuttavasta (myös invalidisoivasta) asiasta on kyse. Tai voi olla, riippuu tietysti vaikeusasteesta.

Olihan sinullakin aika iso yleistys, kun esitit ison osan työttömistä mahdollisesti olevan persoonallisuushäiriöisiä.

Yhtä hyvin itse voisi esittää suorittavan työportaan tiiminvetäjistä suuren osan olevan persoonallisuushäiriöisiä. Mutta enpä taida esittää.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 10.08.2016 15:39

Hilppa kirjoitti:
trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Uskon enemmän järjen ja vuorovaikutuksen voittoon kuin lihaksiin tai aggressioon. Mutta pahin vaihtoehto on tietenkin älykkyys ilkeyden palveluksessa, paljon ikävämpää kuin tyhmyys.

Loppujen lopuksi pieni alku saattaa riittää, mikä saisi lumipalloefektin aikaan. Esimerkiksi ratkaiseva tylsistyminen omaan omahyväisyytensä, uudet kaverit, ajattelemaan pysähdyttävä tapahtuma, järjen ääni. En tiedä. Löydettävä itse.

Jos minulle puhut niin asiat on ihan hyvin lukuunottamatta että olen kroonisesti peeaa ja pysynkin sellaisena (kun pitää kunnostaa niitä hampaita). Töissä olen yrittänyt jo laskujeni mukaan 14 paikassa tosin hyvin mahdollista että joku unohtui listasta. En usko että pari lisää muuttaisi tilannettani merkittävästi.

Niin toistaiseksi hyvinkin. Olethan hakenut "potkua" töistä ja elämää eteenpäin kantavaa tukea niistä saanutkin, vaikka eivät ole vakituisiksi muodostuneetkaan.

Mitä tarkoitat?
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 10.08.2016 15:40

Hilppa kirjoitti:
trisse kirjoitti:Minulla on persoonallisuushäiriö.. :(

Entä sitten? Varmaan monella on, jokaisella jotakin kremppaa tai vaivaa, mutta ei niiden taakse voi piiloutua.

Vähän sama kuin kieltenopettaja myrkytti miehensä metanolilla ja ihmiset taivastelivat, että hlö oli ihan sitä ja ihan tätä. Mutta eihän mikään pelaa niin, että olisi aina joku perskohtainen syy saada tehdä, mitä haluaa.

En pysty keskustelemaan kanssasi kun kirjoitat noin käsittämättömiä viestejä.
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.08.2016 15:46

trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Entä sitten? Varmaan monella on, jokaisella jotakin kremppaa tai vaivaa, mutta ei niiden taakse voi piiloutua.

Vähän sama kuin kieltenopettaja myrkytti miehensä metanolilla ja ihmiset taivastelivat, että hlö oli ihan sitä ja ihan tätä. Mutta eihän mikään pelaa niin, että olisi aina joku perskohtainen syy saada tehdä, mitä haluaa.

Ehkä et tiedä "mistä puhutaan".
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.08.2016 15:48

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Ei kai persoonallisuushäiriöisyyttä oikein voi rinnastaa mihinkään 'kremppaan' tai 'vaivaan'; sen verran laaja-alaisesta ja vahvasti vaikuttavasta (myös invalidisoivasta) asiasta on kyse. Tai voi olla, riippuu tietysti vaikeusasteesta.

Olihan sinullakin aika iso yleistys, kun esitit ison osan työttömistä mahdollisesti olevan persoonallisuushäiriöisiä.

Yhtä hyvin itse voisi esittää suorittavan työportaan tiiminvetäjistä suuren osan olevan persoonallisuushäiriöisiä. Mutta enpä taida esittää.
(lihavointi minun)

Hilppa, en tiedä esittäneeni sellaista kuin väität.

Kirjoitin näin: "Luulen, että 'työttömyyskortistossa' on paljon persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä, joiden häiriöisyys on liian vaikea heidän kyetäkseen työmarkkinoille ja liian lievä heidän päästäkseen työkyvyttömyyseläkkeelle".

Aivan eri asia kuin sinun tulkintasi, jonka mukaan esitän ison osan työttömistä mahdollisesti olevan persoonallisuushäiriöisiä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.08.2016 15:49

trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Aina on kätevää heittäytyä tyhmäksi, kun ei kehtoo.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 10.08.2016 15:53

Siis tarkoititko jotain sellaista että sekä myrkyttäminen että työttömänä olo ovat tuomittavia tekoja jotka lähtevät kuitenkin vapaasta valinnasta eivätkä ole suoraan persoonallisuushäiriön aiheuttamia?
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 10.08.2016 16:01

Ahaa. Luukku on jälleen auki ja Trisse keskustelun päähenkilönä, kuinkas muuten. 8-)
Minä olen ollut koko päivän Fiskarsissa. Hieno paikka kodikkaine kahviloineen, vanhoine työpajoineen, historiallisine rakennuksineen sekä maisemineen. Ainakin kerran kesässä pitää siellä köydä, kun on niin lähelläkin.

Illallakin on menoa, joten en tule tänne tappelemaan...
Olin vaan ihan hillittömän väsynyt ja ahdistunut. Sitten, kun olin jo lopettanut, ilmaantui Trisse.Eihän siitä mitään hyvää ole ennenkään seurannut.
Oikeastaan lappu luukulle oli ihan hyvä asia.Pääsimme rauhoittumaan.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.08.2016 16:03

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

(lihavointi minun)

Hilppa, en tiedä esittäneeni sellaista kuin väität.

Kirjoitin näin: "Luulen, että 'työttömyyskortistossa' on paljon persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä, joiden häiriöisyys on liian vaikea heidän kyetäkseen työmarkkinoille ja liian lievä heidän päästäkseen työkyvyttömyyseläkkeelle".

Aivan eri asia kuin sinun tulkintasi, jonka mukaan esitän ison osan työttömistä mahdollisesti olevan persoonallisuushäiriöisiä.

Minusta tuo on todella iso yleistys.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.08.2016 16:11

Hilppa, mihin sinä luulet niiden työikäisten persoonallisuushäiriöisten ihmisten päätyvän, jotka eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta eivät myöskään ole häiriöisyytensä vuoksi kykeneväisiä työmarkkinoille?

16:18. Vielä tarkennus: minä siis en usko enkä esitä tai väitä, että iso osa työttömistä olisi (edes mahdollisesti) persoonallisuushäiriöisiä.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 10.08.2016 16:17, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.08.2016 16:12

trisse kirjoitti:Siis tarkoititko jotain sellaista että sekä myrkyttäminen että työttömänä olo ovat tuomittavia tekoja jotka lähtevät kuitenkin vapaasta valinnasta eivätkä ole suoraan persoonallisuushäiriön aiheuttamia?

Ei. En tuomitse sinua. Minkään häiriön taakse ei voi piiloutua teoissaan.

Niin ei vaan saa tehdä. Suomessa elää vähemmistökansallisuus, jonka edustajista jotkut varastavat esim. kahvilassa katsoen työntekijää silmiin ottaen samalla pullan (n. 4€) tiskiltä suuhunsa jonossa. Kun etenevät kassalle, toteavat tyynen rauhallisesti "oho mulla ei olekaan rahaa lompakossa" ja painuvat syötävän kanssa kohti ovea. Tietävät, että poliisi ei tule paikalle pullan takia, joten voi huoletta ottaa. Tuota kutsutaan röyhkeydeksi. Kukaan ei voi mitään, ja maksavat asiakkaat maksavat varastetun muonan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.08.2016 16:22

Mirri kirjoitti:Hilppa, mihin sinä luulet niiden työikäisten persoonallisuushäiriöisten ihmisten päätyvän, jotka eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta eivät myöskään ole häiriöisyytensä vuoksi kykeneväisiä työmarkkinoille?

16:18. Vielä tarkennus: minä siis en usko enkä esitä tai väitä, että iso osa työttömistä olisi (edes mahdollisesti) persoonallisuushäiriöisiä.

Muiden avujensa siivin he ohjautuvat joko töihin, työttömäksi, vankilaan, eläkkeelle tai koulutukseen. Kuka minnekin. Kuten muutkin ihmiset.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.08.2016 16:40

Hilppa, väärä vastaus. Et tainnut ymmärtää kysymystä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.08.2016 16:45

Mirri kirjoitti:Hilppa, väärä vastaus. Et tainnut ymmärtää kysymystä.

Haarukoisitko ensin itse, mitä mahdollisia muita sairauksia/ongelmia heillä on? Ja kuinka suuren osuuden arvelet heitä olevan?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.08.2016 16:55

Heidän persoonallisuushäiriönsä on sen verran vaikea (laaja-alainen, oireileva ja monenlaisia sopeutumisvaikeuksia aiheuttava), että se estää heiltä selviytymisen työelämässä, mutta sen verran lievä, etteivät työkyvyttömyyseläkkeen kriteerit täyty. Toisin sanoen he eivät pärjää töissä, muttei heille myönnetä työkyvyttömyyseläkettä.
Mirri

ViestiKirjoittaja trisse » 10.08.2016 19:58

Hilppa kirjoitti:
trisse kirjoitti:Siis tarkoititko jotain sellaista että sekä myrkyttäminen että työttömänä olo ovat tuomittavia tekoja jotka lähtevät kuitenkin vapaasta valinnasta eivätkä ole suoraan persoonallisuushäiriön aiheuttamia?

Niin ei vaan saa tehdä. Suomessa elää vähemmistökansallisuus, jonka edustajista jotkut varastavat esim. kahvilassa katsoen työntekijää silmiin ottaen samalla pullan (n. 4€) tiskiltä suuhunsa jonossa. Kun etenevät kassalle, toteavat tyynen rauhallisesti "oho mulla ei olekaan rahaa lompakossa" ja painuvat syötävän kanssa kohti ovea. Tietävät, että poliisi ei tule paikalle pullan takia, joten voi huoletta ottaa. Tuota kutsutaan röyhkeydeksi. Kukaan ei voi mitään, ja maksavat asiakkaat maksavat varastetun muonan.

No, mä en yhäkään ymmärrä kirjoitustasi. Sinähän nimenomaan tuomitset.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 10.08.2016 20:01

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Hilppa, väärä vastaus. Et tainnut ymmärtää kysymystä.

Haarukoisitko ensin itse, mitä mahdollisia muita sairauksia/ongelmia heillä on? Ja kuinka suuren osuuden arvelet heitä olevan?

Tällä kertaa taitaakin olla hilppa joka leikkii tyhmää. Mirrin teksti oli mielestäni ihan ymmärrettävä.
trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.08.2016 20:37

Jos jonkun persoonallisuushäiriön kriteereihin "kuuluu" heikko työkyky, on ongelmallista sanoa, että ko. persoonallisuushäiriö aiheutta tyäkyvyttömyyttä. Kehäpäätelmän tuntua!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse » 10.08.2016 21:00

Persoonallisuushäiriöt ylipäänsä voivat näkyä heikkotarmoisuutena niin että suorituskyky jää alle oman tason. Vähän eri asia.
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.08.2016 22:25

trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

No, mä en yhäkään ymmärrä kirjoitustasi. Sinähän nimenomaan tuomitset.

Ei vaan näen päivittäin tuon kertomani mukaisen tilanteen, mikä on alkanut rasittaa, mutta se siitä. Käytät manipulatiivisesti sanaa tuomita, joka on uskonnollissävyinen, lähes raamatullinen. En minä mitään tuomitse. Minä en hyväksy (moniakaan toimintatapojasi), mihin minulla on täysi oikeus tulematta itse tuomituksi epälojaaliksi.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa