Kesäilma

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Kesäilma

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 04.08.2016 23:09

Ilmeisesti kukaan ei edes vaivautunut lukemaan postaamani kirjoitusta muovipullojen myrkyllisyydestä. Ei se mitään. Maailmahan on muutenkin täynnä myrkyllisyyksiä. Mitä sitten yhdestä myrkyllisestä muovipullosta.Sama se minulle, millä itsekukin omaa myrkyttämistään jatkaa...Mutta luonto huutaa apua, se minua satuttaa.

Kesäilmasta oli puhe. Ei kesä ainakaan vielä täällä ole päättynyt. Sateen jälkeen luonto heräsi uuteen vehreyteen.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.08.2016 23:21

Sateentekijä kirjoitti:Ilmeisesti kukaan ei edes vaivautunut lukemaan postaamani kirjoitusta muovipullojen myrkyllisyydestä. Ei se mitään. Maailmahan on muutenkin täynnä myrkyllisyyksiä. Mitä sitten yhdestä myrkyllisestä muovipullosta.Sama se minulle, millä itsekukin omaa myrkyttämistään jatkaa...Mutta luonto huutaa apua, se minua satuttaa...

Olen lukenut ja tiedän muoveista muutoinkin.
En myöskään pidä siitä, että vähän väliä pitäisi ostaa jotain (ja vielä eri trendiväreissä!!!) uutta roinaa, joka on vaikeasti kierrätettävissä (koska lasin ja muovin komponentteja samassa esineessä) ja kuitenkin hajoaa joskus luontoon.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.08.2016 23:37

Minäkin luin. Ja toki myös uskon (luulen tietäväni) muovipullojen olevan enemmän ja vähemmän myrkyllisiä. Niiden myrkyllisyys lisääntyy niiden kulumisen myötä, niin olen ymmärtänyt. Sama juttu kaiken muovin kanssa; muovi ei kuulu terveellisiin eikä ympäristöystävällisiin tuotteisiin.
Mutta koska muovipulloja yleensä 'siunaantuu' kotiin kuin kotiin esimerkiksi limupulloina, pidän järkevänä sitä, että niitä käytetään muutenkin kuin kierrätettävinä kertakäyttöisinä. Jos ostan kaupasta muovipulloon pakatun juoman, miksi en käyttäisi pulloa pikkuisen kertakäyttöisyyttä pitempään ennen sen palauttamista kierrätykseen tai panemista roskiin?

Pidän ekologisena sitä, että ihmiset käyttävät muovisia limupulloja juomapulloina, eivätkä ryntää kauppoihin ostamaan uutta muovia - tai silikonia - saadakseen itselleen vesipullon. Näin silti, vaikka käytetty ja kulunut limupullo voi olla pöpöpesä ja ties minkä myrkkyjen lähde. Eihän se uuden muovin tuottaminenkaan ihan yksinkertainen ja puhdas homma ole. Minä mieluummin otan riskin ja käytän vesipulloinani kierrätykseen kelpaavia muovipulloja kuin ostaisin jonkin uuden tuotteen vesipullokseni.
Mirri

Re:

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 04.08.2016 23:40

Hilppa kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Ilmeisesti kukaan ei edes vaivautunut lukemaan postaamani kirjoitusta muovipullojen myrkyllisyydestä. Ei se mitään. Maailmahan on muutenkin täynnä myrkyllisyyksiä. Mitä sitten yhdestä myrkyllisestä muovipullosta.Sama se minulle, millä itsekukin omaa myrkyttämistään jatkaa...Mutta luonto huutaa apua, se minua satuttaa...

Olen lukenut ja tiedän muoveista muutoinkin.
En myöskään pidä siitä, että vähän väliä pitäisi ostaa jotain (ja vielä eri trendiväreissä!!!) uutta roinaa, joka on vaikeasti kierrätettävissä (koska lasin ja muovin komponentteja samassa esineessä) ja kuitenkin hajoaa joskus luontoon.

Käsittääkseni juurikin tuon pullon idea on se,ettei se ole mitään kierrätyskamaa, vaan kestävyytensä ja muitten ominaisuuksiensa mukaan luontoa ja ajan mittaan myös kukkaroa
säästävää.
Sanoinhan toki, että postaus oli mainos, mutta sisälsi ihan asiallista tietouttakin muovimateriaalin myrkyistä.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.08.2016 00:47

Mutta kun sitä juomapulloa (= kivennäisvesipullo) ei tarvitse ostaa ollenkaan, koska sen saa pantillisena ja voi palauttaa takaisin kauppaan ja saa rahat takaisin. Minusta hyvin kätevää ja myös luontoa säästävää. Tärkeätä olisi, että muovia ei heitetä ja hylätä luontoon, josta se päätyy vääjäämättä jossain vaiheessa meriin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.08.2016 01:04

Kuva 26,95; 450 ml
Ko. pullo ei ole sisältä lasitettu - vai miten siitä sanottiin - vaan kokonaan lasia.

Mielestäni tuollainen pullo on kaupunkiretkeilijälle liian iso. 250 ml voisi olla maksimi, koska kraanoja on kaikkialla. Tuollaisesta ote on erinomainen, ja pintatuntuma käteen on erittäin mukava. Vaikka pullon sisus pysyy siistinä, ulkopuoli rähjääntyy reissuissa ja kuluu pesuissa. Tärkeä näkökohta liittyy pullon pintakitkaan: repussa sitä voi olla hankala käyttää repun verkkotaskussa. (Limupullo taas toimii repussa hyvin - liukuu!) _ Muovinen taskumatti - tai miksei lasinenkin - voisi olla kaupunkilaiselle ideaalinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja vibeke » 05.08.2016 09:25

Olen käyttänyt kuntosalilla juomapullona Lifefactoryn silikonisuojallista lasipulloa, josta Sateentekijä ja Psykopatologia jo kertoivat. Pullossani on kääntökorkki, jossa on nokka. Helppo juoda, mutta repussa pulloa voi korkin takia kuljettaa vain tyhjänä. Pullon suuaukko on leveä, joten pullo on helppo pestä. Minun pulloni on isointa kokoa, 6,5 dl.

Eivät lasipullot ainakaan kaikilla kuntosaleilla ole kiellettyjä. Ainakin yhden kuntosalin olen nähnyt myyvänkin kyseisiä pulloja.
vibeke

ViestiKirjoittaja vibeke » 05.08.2016 09:31

Tätä 2 dl:n lasipulloa olen kuljettanut joskus käsilaukussa vesipullona: http://www.alko.fi/tuotteet/008965/.
vibeke

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.08.2016 09:48

Ei hyvä. Cava-pullo on suhteessa erittäin painava nestemäärään verrattuna, ja kierrekorkki on tarkoitettu kertakäyttöön.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.08.2016 09:58

Kuva 35 ml
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja vibeke » 05.08.2016 11:05

Psykopatologia kirjoitti:Ei hyvä. Cava-pullo on suhteessa erittäin painava nestemäärään verrattuna, ja kierrekorkki on tarkoitettu kertakäyttöön.
Jep, yllättävän painava kokoonsa nähden, nyt kun sanoit. Eikö tuo kertakäyttöiseksi tarkoitettujen kierrekorkkien ongelma ole myös matkapulloiksi ylennetyissä limsa- ja kivennäisvesipulloissa?
vibeke

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.08.2016 11:25

Minusta ei. Limsapuollojen korkit ja kierteet ovat vahvoja ja pitäviä. Pienten cava-pullojen muovikorkin sisällä on heikkolaatuinen peltikorkki.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.08.2016 12:19

Noin on, tavallisten muovisten limupullojen korkit toimivat oikein hyvin kerta toisensa jälkeen. Jääkaapissa voin laittaa puolentoista litran vesipulloni täytenä vaakatasoon, eikä vuoda. Sama juttu puolen litran pulloissa, kiinni pysyvät. Pääsääntöisesti korkit ovat myös sillä tavoin standardikokoisia, että ne sopivat eri pulloihin, mutta pieniä eroja on: esimerkiksi Pirkka-pullon korkki ei välttämättä toimi hyvin Fanta-pullossa... Jos vesipulloni on falskannut, olen laittanut siihen väärän korkin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.08.2016 12:44

Kukaan ei ole kokeillut käyttää vesipullona maitotölkkiä? Sehän olisi nyt mahdollista, kun niissä on nykyisin korkki. Ennen meillä käytettiin pestyjä maitotölkkejä pakastusrasioina, mitä eräs sukulainen paheksui suunnattomasti. Hänellä oli kai sievä kokoelma jotain Marjukka-rasioita.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rane » 06.08.2016 16:50

Tänään kirpputorilla oli niin kuuma, että tukkani oli ihan kostea ja niskasta tippui hikinoroja. Onko normaalia?
Rane

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 06.08.2016 16:55

En tiedä, mutta ainakin täällä on ilkman kosteuspitoisuus korkea kun pyykki ei meinaa vuorokaudessakaan kuivua pesuhuoneessa. Yleensä kun illalla laittaa kuivumaan, on aamulla kuivaa.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 06.08.2016 17:01

Jos lähtee ulos hiukset pesun jäljiltä kosteina, niin eivät ulkona kuivu ollenkaan.
Rane

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 06.08.2016 17:02

Viski- ja viinapullot muovisina lienevät ihan hyviä ja bakteerittomiakin kun sisältö on ollut viinaa.Niitähän on eri kokoisia ja tiiviskorkkisiakin ovat
Muovinen 250 ml vodkapullo kulkee käsilaukussa( siis vesipullona nimenomaan:))
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 06.08.2016 19:25

Minulla on noita Snapple -lasipulloja, joihin laitan vettä jääkaappiin. Pullon suu on iso, joten ne on helppo myös pestä.
Rane

ViestiKirjoittaja pöö » 07.08.2016 16:53

Aurinko paistaa nyt aika kesäisesti.
pöö

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko