Kesäilma

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Kesäilma

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.08.2016 18:58

Psykopatologia kirjoitti:Luulen, että kraanavesi säilyy vuosia kelvollisena vain jäädytettynä.

Säilyyhän se pohjavetenäkin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rane » 03.08.2016 19:02

Oli oikein hieno sää käydä pyöräilemässä ja uimassa. Vesi oli vielä lämmintä. Kun tulin kotiin, kuului ukkosen jyrähtelyä, mutta taisi mennä ohi. Minulla oli mukana vettä muovipullossa. Pakotin itseni juomaan sen matkalla, vaikka ei ollut jano. Hyvä niin, koska tunsin jo päänsäryn alkavan, mutta meni ohi sekin. Luulen, että juominen auttoi siihen.
Rane

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.08.2016 19:10

Varmasti auttoi. Olen sisällä kahvilassa ja join kahvia jälkiruuaksi. Lisäksi meni lasillinen vettä.

Olen muovipulloveden superkuluttaja. Kaiken järjen mukaan pitäisi jo olla kuollut.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.08.2016 19:30

Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Luulen, että kraanavesi säilyy vuosia kelvollisena vain jäädytettynä.

Ei kai pohjavesi ja kraanavesi ole sama asia? Kraanaveden kanssa pitäisi olla tosi tarkkana, jos sitä yritettäisi säilöä pohjaveden olosuhteissa - luulen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.08.2016 19:32

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Ei kai pohjavesi ja kraanavesi ole sama asia? Kraanaveden kanssa pitäisi olla tosi tarkkana, jos sitä yritettäisi säilöä pohjaveden olosuhteissa - luulen.

Pohjasta tulee (tai tarkalleen ottaen voi tulla tahi jostain muualta), rööri vain on likainen ja aiheuttaa ne puhtausongelmat.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 03.08.2016 22:56

Mirri kirjoitti:
irmeli kirjoitti:Tämä tutkimus oli aika vasta
http://www.iltalehti.fi/terveys/2016072 ... 5_tr.shtml
Pullot olivat olleet käytössä viikon eikä kai pesty, joten turha syytellä limskapulloa.

Muovisen limupullon käyttämisestä kerta toisensa jälkeen vesipullona on viime vuosina varoiteltu ainakin kesähelteillä.
Mielestäni varoittelut ovat aiheellisia, koska kuluneessa ja puhdistamattomassa muovipullossa tuntitolkulla lämpimänä muhiva vesi voi olla pöpöpesä. Vielä pahemmaksi bakteerialustaksi pullo sisältöineen muuttuu, kun lämmennyttä vettä hörpitään tasaiseen tahtiin suoraan pullon suusta.

Tuohon minä nimenomaan yritin viitata, mutta minuthan tyrmättiin oitis :shock:
Vaikka juoma ja pullo ovatkin puhtaita ennen avaamista, niin jo juojan oma suu koskettaessaan pullon suuhun tuo sinne lukemattomia patogeenisiä mikro-organismeja jotka oikein kypsyvät kuumassa ilmassa säilytetyssä pullossa. Ei ole tuulesta temmattua, että semmoinen aiheuttaa mahatauteja ym.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 03.08.2016 23:02

Hilppa kirjoitti:
Olen muovipulloveden superkuluttaja. Kaiken järjen mukaan pitäisi jo olla kuollut.

Ehkä sisuskalusi ovat jo niin muovista irtoavien kemikaalien kyllästämät että olet tullut immuuniksi.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.08.2016 23:13

Sateentekijä kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
irmeli kirjoitti:Tämä tutkimus oli aika vasta
http://www.iltalehti.fi/terveys/2016072 ... 5_tr.shtml
Pullot olivat olleet käytössä viikon eikä kai pesty, joten turha syytellä limskapulloa.

Muovisen limupullon käyttämisestä kerta toisensa jälkeen vesipullona on viime vuosina varoiteltu ainakin kesähelteillä.
Mielestäni varoittelut ovat aiheellisia, koska kuluneessa ja puhdistamattomassa muovipullossa tuntitolkulla lämpimänä muhiva vesi voi olla pöpöpesä. Vielä pahemmaksi bakteerialustaksi pullo sisältöineen muuttuu, kun lämmennyttä vettä hörpitään tasaiseen tahtiin suoraan pullon suusta.

Tuohon minä nimenomaan yritin viitata, mutta minuthan tyrmättiin oitis :shock:
Vaikka juoma ja pullo ovatkin puhtaita ennen avaamista, niin jo juojan oma suu koskettaessaan pullon suuhun tuo sinne lukemattomia patogeenisiä mikro-organismeja jotka oikein kypsyvät kuumassa ilmassa säilytetyssä pullossa. Ei ole tuulesta temmattua, että semmoinen aiheuttaa mahatauteja ym.

En koskaan juo pullon suusta koskettaen pullon suuta. Olen raportoinut tuon jo aikoja sitten tällä palstalla. Tuolloin keskusteltiin näistä pulloasioista Sade-nimisen kirjoittajan kanssa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.08.2016 23:14

Kuka ja missä viestissä sinut tyrmättiin?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.08.2016 23:45

Ei minua kukaan ole tyrmännyt eikä tyrmää.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 04.08.2016 00:06

http://www.aika-ajo.com/ravinto/lifefactory/
Onko Pullolla Väliä?
Kirjoittaja ELINA SONNE - 21.2.2014
...Itselläni mittaus kertoi, että takareisiin ja takapuoleen se kaikki ylimääräinen kertyy, joka kertoo siitä että estrogeeniä kertyy liikaa elimistöön. Miten tämä sitten liittyy pulloihin?
Se liittyy sillä tavalla, että tuo liiallinen estrogeenin kertyminen voi johtua vähäisestä proteiinin saannista, e-pillereiden tai muiden hormonivalmisteiden käytöstä, huonokuntoisesta suolistosta, maksan heikosta toiminnasta tai ravinnevajeesta. Myös miehillä voi olla ongelmana liiallinen estrogeeni, jotka johtuvat liian korkeasta insuliinitasosta, kova stressistä tai sinkin puutteesta. Molemmilla sukupuolilla vaikuttaa myös kosmetiikasta elimistöön joutuneet estrogeenin tapaan toimivat kemikaalit eli xenoestrogeenit. Näitä haitallisia kemikaaleja irtoaa myös muoviastioista ja pulloista. Esimerkiksi useimmat muovipullot sisältävät polyetyleeniterftalaattia (PET), mikroon tarkoitetut kovat astiat polykarbonaattia (PC). Kaikki käyttävät muovia mutta muovista voi irrota haitallisia ainesosia, varsinkin jos muoviastia haisee voimakkaalta aivan varmasti siitä myös irtoaa jotain esim. ruokaasi mitä syöt. Ei kuulosta kovin hyvältä syödä salaattinsa kanssa vaikkapa polystyreenstä (PS) mahdollisesti syöpää aiheuttavaa styreeniä, polykarbonaatista (PC) bisfenoli A:ta. http://kemikaalicocktail.blogspot.fi/20 ... -this.html
(--)
Mitä etuja lasipullossa on verrattuna muovipulloon?
Ruohonjuuren sivuilta lainattu lasipullo vs. muovipullo.

lasipullosta juoma maistuu puhtaalle, aidolle – siihen ei liukene muovin tai metallin makua
terveellisin vaihtoehto, lasista ei liukene mitään haitallisia aineita, se ei muodosta ilman tai veden kanssa ruostetta tai muuta kyseenalaista
lasipullo puhdistuu täysin, sen voi pestä käsin tai pesukoneessa
lasipulloon ei tule ei tule ajan myötä naarmuja, joihin epäpuhtaudet voivat pesiytyä
lasipullosta näet hyvin juomapullon sisällön
laadukas lasipullo kestää kauan, se on pitkäikäinen hankinta

Mainoshan tuo itseasiassa on, mutta siinä kerrotaan paljon asiatietoa elintarvikemuovista, erityisesti muovipulloista.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.08.2016 00:44

Hilppa kirjoitti:Ei minua kukaan ole tyrmännyt eikä tyrmää.

Sateentekijä on tyrmätty.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja irmeli » 04.08.2016 06:10

Edelleen sanon ettei lasijuomapulloja saa viedä. esim. kouluun, uimahalliin, kuntosaliin, elokuvateatteriin. Jos lähtee vaeltamaan, vaan pösilö ottaa mukaan lasipullon.
irmeli

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.08.2016 07:59

irmeli kirjoitti:Edelleen sanon ettei lasijuomapulloja saa viedä. esim. kouluun, uimahalliin, kuntosaliin, elokuvateatteriin. Jos lähtee vaeltamaan, vaan pösilö ottaa mukaan lasipullon.

Eikä mikrobien ja ftalaattien myrkkyvaikutus koske kirkasmuovisia virvoitusjuoma- eikä kivennäisvesipulloja, joita yleisimmin käytetään.

Suomessa elintarvikkeiden säilytykseen myytävien astioiden turvallisuus tarkastetaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 04.08.2016 09:39

irmeli kirjoitti:Edelleen sanon ettei lasijuomapulloja saa viedä. esim. kouluun, uimahalliin, kuntosaliin, elokuvateatteriin. Jos lähtee vaeltamaan, vaan pösilö ottaa mukaan lasipullon.

http://kauppa.ruohonjuuri.fi/tuotteet/h ... x=&hae=Hae
Silikonipäällysteinen , sisältä lasitettu juomapullo .Pullo on tosiaan lasia, jossa on päällä muoviton silikonihuppu. Suojaa pulloa kolhuilta.Kevyt ja kätevä kuljettaa mukana missä vain.
Lifefactory -pulloja löytyy erikokoisina – ja värisiä jos värillä on väriä. Ruohonjuuren värivalikoimaan kuuluu ainaki pikaisella vilkaisulla; harmaa, punainen, turkoosi, pinkki, vihreä, sininen, violetti ja keltainen. Näitä löytyy kahdessa eri koossa, 650ml isoon janoon ja 450ml vähän pienempään janoon. Perheen pienimmille löytyy myös nokkamuki joka on 250ml.

Soveltuu myös treeni- ja retkikäyttöön, vaelluksille mukaanotettavaksi ym. sekä kylmille että kuumille juomille.
Nokkamuki on tiiviskantinen , joten helppo kuljettaa.Sopiva pienien juomamäärien kuljetukseen.
Pullo tosin on melko hintava, mutta maksaa kulutuksessa itse itsensä koska oikein käsiteltynä kestää vuosia.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.08.2016 09:50

9:50
Alkoholia myydään nykyään muovissa, ja militaria käyttää muovisia kenttäpulloja. Muovin etu on keveys, ja kaupunkilaisen paras juomapullo on limsapullo, jota vaihdetaan kerran kuussa. Jääkaapissa voi pitää lasipulloa, ei matkassa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.08.2016 09:55

Joo ja sellaisen muovisen votkapullon voi ottaa salille mukaan vedellä täytettynä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja pöö » 04.08.2016 15:37

Satelee aika rapsakasti nyt eli ilma puhdistuu. :D
pöö

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 04.08.2016 20:55

Psykopatologia kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ei minua kukaan ole tyrmännyt eikä tyrmää.

Sateentekijä on tyrmätty.

Onneksi olen nopeasti toipuvaa lajia enkä joka tyrmäyksestä lannistu:)
Olen myös sinnikkäästi puoliani pitävä.Pakko olla pysyäkseen pinnalla näillä foorumin markkinoilla.
Osaan myös varsin sujuvasti vaihtaa kiusallisesta aiheesta muille markkinoille...
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 04.08.2016 21:28

Psykopatologia kirjoitti:9:50
Alkoholia myydään nykyään muovissa, ja militaria käyttää muovisia kenttäpulloja. Muovin etu on keveys, ja kaupunkilaisen paras juomapullo on limsapullo, jota vaihdetaan kerran kuussa. Jääkaapissa voi pitää lasipulloa, ei matkassa.

No joo. Onhan semmoinen muovipullo, jossa viinaa myydään suht. bakteeriton josset onnistu sitä käytön jälkeen saastuttamaan.
Sateentekijä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko