Syksyn merkit?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Syksyn merkit?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.07.2016 13:20

13:20
Psykopatologia kirjoitti:Tykkään kyllä syksystä mutta pidän sitä vain kesän viileämpänä jatkona. Talvesta en pidä.

Minulle vuodenajat aktualisoituvat paljolti hyvään pyöräilykauteen (maaliskuun loppu - marraskuun loppupuoli; "kesä") ja "talveen" (muu).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.07.2016 14:53

Hesari kertoo ampiaisten joutuneen (jokavuotisen) eksistentiaalisen kriisinsä keskelle normaalia aikaisemmin. Tavallisesti ne menettävät elämänsä tarkoituksen vasta elo- syyskuun vaihteessa, mutta tänä vuonna ne käyttäytyvät ärhäkästi jo nyt.
Syksyn merkki vai ei... Tavallisesti olen pitänyt kiukkuisia ja sekopäisen tuntuisia ampiaisia syksyn alkamisen merkkinä.
Viime päivinä ärhäkät ampiaiset ovat olleet maauimaloiden, terassien ja rantojen pörisevä, runsaslukuinen ja mahdollisesti kivulias riesa.

Helsingin yliopiston hyönteistutkijan Lena Huldenin mukaan ampiaisten käyttäytymiseen on syynä eksistentialistinen kriisi.
”Ne ovat menettäneet elämänsä tarkoituksen”, Hulden sanoo.
Ampiaiset käyttäytyvät yleensä aggressiivisesti elokuun lopussa ja syyskuun alussa, mutta tänä vuonna raitapaitojen kriiseily näyttää tapahtuvan aikaisin. Syitä löytyy sekä poikkeuksellisen lämpimästä toukokuusta että hyvin viileästä kesäkuusta.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1469671380281?ref=a-luet-#1
Mirri

ViestiKirjoittaja pöö » 28.07.2016 18:53

Päivät lyhenevät, yöt pitenevät ja pimeytyvät.
pöö

ViestiKirjoittaja Rane » 28.07.2016 18:59

Minulla on käynyt neulominen mielessä muutaman kerran, mutta olen ajatellut, etten vielä kehtaa aloittaa.
Rane

ViestiKirjoittaja Kuutar » 28.07.2016 20:08

Rane kirjoitti:Minulla on käynyt neulominen mielessä muutaman kerran, mutta olen ajatellut, etten vielä kehtaa aloittaa.

Miten niin? Eikö kesällä voi neuloa?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Rane » 28.07.2016 20:13

En minä ainakaan halua, enkä tunne tarvetta. Syksyllä se vimma sitten iskee.
Rane

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 28.07.2016 20:22

Tänään on ollut sateista. viileämpää ja jotenkin miellyttävämpää säätä. Oli aamulla ihan miellyttävää ulkoillakin. Syksyksi en vielä sanoisi...
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 28.07.2016 20:27

Mieti jotakin villalankaa näillä helteillä.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.07.2016 20:29

Minäkin olen miettinyt neulomisen ja virkkaamisen elvyttelyä, mutta lykännyt asiaa tuonnemmaksi selittäen itselleni, että on vielä aivan liian lämmintä... Lanka lämmittää ja muutenkin tuntuisi nihkeältä heilutella puikkoja tai virkkuukoukkua hiki hatussa. Pitäisi olla ainakin niin viileää, ettei neule- tai virkkaustyö syntyisi tahmeasti ja hikeä vuodattamalla.

Ei kai kesäiseen puikkojen ja koukkujen heilutteluun muuten mitään estettä olisi, niitähän voisi heilutella vaikka pihakeinussa iltahämyssä kesän tuoksuja haistellen ja lintujen liverrystä kuunnellen.

Rane näköjään jo sanoikin asian ytimen: mieti jotakin villalankaa näillä helteillä... :)
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 28.07.2016 20:39

Viime kesänä neuloin pitsivillasukkia, mutta se olikin viileä kesä.
Rane

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.07.2016 22:29

Kuutar kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Enne1 kirjoitti:Lehtiä tippuu.

Lehtien kellastuminen ja irtoaminen puista tai varvuista kesällä heinä-elokuussa ei ole syksyn merkki. Kyse on endofyyttisieni-infektion aiheuttamasta yksittäisten lehtien tai lehtiryhmien kuolemisesta, millä ei ole mitään tekemistä syksyn ruskan kanssa.

Ahaa. Entäs ruohon kellastuminen heinä- elokuussa, johtuuko vaan kuivuudesta?

Yksivuotisten elinkierto on vähän erilainen. Heinillä voi periaatteessa olla useampiakin satoja per vuosi. Kun saavat siemenensä valmiiksi, kuolevat.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 29.07.2016 17:26

Minä lähden tästä noita syksyn merkkejä metsästämään kuumaan ulkoilmaan.
Ostan jäätelöä ja nautin.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.07.2016 19:06

Opiskelijat ovat aloittaneet syysmuuttonsa.
Asuintalossani ilmenee nyt heinäkuun lopulla niin vilkasta trafiikkia, että täällä ilmiselvästi muutetaan sisään normaalia tiuhempaan tahtiin. Oletan opiskelijoiden muuttavan opiskelupaikkakunnalleen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 29.07.2016 20:35

Oli ihan mahdottoman hiostavaa kun kävin tuossa lähisittarissa. Ostin suolainenkinuski-jäätelöä litran seka mansikoita. I h a n a a!
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.08.2016 00:15

Elokuu on Wikin mukaan vuoden lämpimin kuukausi. - Onko siis syksy yhtä kaukana ajallisesti kuin kevät?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 01.08.2016 17:14

Psykopatologia kirjoitti:Elokuu on Wikin mukaan vuoden lämpimin kuukausi. - Onko siis syksy yhtä kaukana ajallisesti kuin kevät?

Olisiko elokuu nyt se " syyskesä" ? Tosin terminen syksy ei aina ala syyskuussakaan, jolloin jopa sitäkin voisi pitää vielä kesäkuukautena.
Kuutar

ViestiKirjoittaja trisse » 01.08.2016 22:43

Inhoan tätä aikaa kun kasvikset homehtuvat parissa päivässä ja ötököitä tulee sisälle sekä on niin vitun kuuma ettei jaksa tehdä mitään. Syyllisyys ettei käy uimassa ja nauttimassa kesästä jossain mutta kun hellettä on kestänyt viikkoja/kuukausia niin ei enää jaksa. Tulis ne vitun syksyn merkit jo!
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 01.08.2016 22:52

Tänäänhän ainakin täällä on ollut ihan miellytävän vilpoista eikä mitään hellettä.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.08.2016 22:59

Kernaammin elokuu olisi minusta loppukesää. Syyskesä jatkuu ainakin etelässä vielä pitkälle syyskuuhun.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rane » 02.08.2016 14:37

Onko semmoista olemassa kuin alkusyksy?
Rane

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko