Ongelmien sijaan positiivista ajattelua psykoterapia

Re: Ongelmien sijaan positiivista ajattelua psykoterapia

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 28.07.2016 19:34

Rane kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Sanotaan, että olosuhteiden pitää olla tasapainoiset kun terapia aletaan. Miksi edes hakeutuu terapiaan, jos on jo tasapainossa?

Eikö olosuhteet ole vähän eri asia kuin olo, tai mieli?

Kyllä minun mielestäni mielen tasapaino liittyy vahvasti myös olosuhteiden tasapainoon.
Ei toinen voi olla tasapainossa ilman toista.
-muokattu klo20.49, korjattu kirjoitusvirh.
-Sateentekijä.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 28.07.2016 20:45, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 28.07.2016 19:43

Mirri kirjoitti:
Lisäys. Sateentekijä, ei ihme, jos Depressiokoulun kanssa on käynyt noin kuin kerrot. Ensinnäkään se kirja ei ole tarkoitettu yksin työskentelyyn ja toiseksi koko Depressiokoulu-idea soveltuu vain lievää ja korkeintaan keskivaikeaa masennusta sairastaville; sellaisille, joilla on toimintakykyä ja voimavaroja niin ryhmätyöskentelyyn kuin sitoutumiseenkin. Läheskään kaikki depressio- ja muut psykiatriset potilaat eivät ole 'sopivan' terveitä/sairaita hyötyäkseen Depressiokoulusta.
Ja vielä: käsittääkseni Depressiokoulu ei ole tarkoitettu minkäänlaiseen kriisihoitoon - ei ainakaan kriisin ollessa akuutti.

Aivan. Se käynti oli muutenkin hedelmätön. Annettiin kasa kaavakkaita , joita ruksailin. Niitten perusteella sain diagnoosin "keskivaikea masennus" Kaavakkeiden vastausvaihtoehdot miltei kysymykseen kuin kysymykseen olivat: 1. vähän 2 jonkin verran, 3 melko paljon , 4. erittäin paljon. Ei ainakaan minun mielenterveyteni kulje jonkun kaavakkeen mukaan. Jo pelkkä kaavakkeiden täyttäminen lisäsi ahdistustani.
Menneisyyden tapahtumiin ei kiinnitetty huomiota lainkaan ja käteen annettiin tuo kirja.

Pääsin onneksi sitten toisenlaiseen "hoitoon" kun valitin noista menetelmistä.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.07.2016 19:57

Sateentekijä kirjoitti:Sanotaan, että olosuhteiden pitää olla tasapainoiset kun terapia aletaan. Miksi edes hakeutuu terapiaan, jos on jo tasapainossa?

Missä sellaista sanotaan ja kenen toimesta?
Kriisiterapia eri muodoissaan on yksi hyvä esimerkki psykoterapiasta, jossa olosuhteiden ei tarvitse olla tasapainoiset psykoterapiaa aloitettaessa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 28.07.2016 20:09

Niin, mietin vaan, että voihan olo olla tasapainoton, vaikka olosuhteet olisivat muuten ok, eli siis että periaatteessa kaikki on hyvin, tai siis pitäisi olla...

Niin, ja eihän vaikka joku avioerokriisi ole välttämättä mikään syy aloittaa psykoterapiaa, vaikka mieli kuohuu. Se on normaalia.
Rane

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.07.2016 20:42

Sateentekijä kirjoitti:Mielestäni on toisarvoista, mitä nimitystä terapiasta käytetään. Pääasiahan lienee se, kuinka se tehoaa. Esimerkiksi vaikka wc-istuntosessio saattaa olla erittäin terapeuttista, saa mieli lepotuokion sekä koko elimistön hyvinvointiin santsataan.

Kunnon psykoterapeutti tai ainakin psykoanalyytikko järjestää sessiot tarvittaessa vaikka potilaan istuessa pöntöllä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 28.07.2016 20:44

Ulospäin saattaa kaikki vaikuttaa tasapainoiselta, mutta sisällä riehuu ja roihuaa.
Kyllä avioeronkin aiheuttama tunnekuohunta on eräänlaista mielen epätasapainoa.
Ainkin omalla kohdallani se aiheutti jo melkein unhoon painuneen masennuksen uusiutumisen.
No tämmöisethän ovat elämässä poikkeustilanteita.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 28.07.2016 20:51

Mirri kirjoitti:

Kriisiterapia eri muodoissaan on yksi hyvä esimerkki psykoterapiasta, jossa olosuhteiden ei tarvitse olla tasapainoiset psykoterapiaa aloitettaessa.

Pitääkö sinulle tässä esittää nyt lähdetietoutta? -Kuka sanoi, missä, milloin ja miksi?
En osaa sitä tähän tuoda, mutta minulle iselleni on muodostunut tuollainen käsitys. Ehkä olen väärässä. Enkä sanonut, että tämä väittämä olisi välttämättä sen enempää oikea kuin vääräkään.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 28.07.2016 20:53

Ryysy kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Mielestäni on toisarvoista, mitä nimitystä terapiasta käytetään. Pääasiahan lienee se, kuinka se tehoaa. Esimerkiksi vaikka wc-istuntosessio saattaa olla erittäin terapeuttista, saa mieli lepotuokion sekä koko elimistön hyvinvointiin santsataan.

Kunnon psykoterapeutti tai ainakin psykoanalyytikko järjestää sessiot tarvittaessa vaikka potilaan istuessa pöntöllä.

Niin ja itsekukinhan harjoittaa omassa elämässään tätä "vessaterapiaa" ihan yksityisesti päivittäin.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.07.2016 21:27

Sateentekijä kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Pitääkö sinulle tässä esittää nyt lähdetietoutta? -Kuka sanoi, missä, milloin ja miksi?
En osaa sitä tähän tuoda, mutta minulle iselleni on muodostunut tuollainen käsitys. Ehkä olen väärässä. Enkä sanonut, että tämä väittämä olisi välttämättä sen enempää oikea kuin vääräkään.

Hoitajat ym. ovat ainakin itselleni jankanneet jotakin vastaavaa, ja päihdeohjaaja tietysti vielä omasta näkökulmastaan.

Kriisipsykoterapia; pitäisi olla rikas, että pääsisi kriisin päällä ollessa terapiaan. Tietysti vatvojat erikseen.
Ryysy

ViestiKirjoittaja pöö » 29.07.2016 10:15

Vetovoiman laki- sitä vetää itselleen miten lähettää ympärilleen , noin tiivistettynä.
pöö

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 29.07.2016 20:42

pöö kirjoitti:Vetovoiman laki- sitä vetää itselleen miten lähettää ympärilleen , noin tiivistettynä.

Aika hyvin oli sanottu:)
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.07.2016 17:14

Minä olen käynyt depressiokoulun ryhmässä. Ei ollut minulle mitään hyötyä harjoitteista, keskeisintä oli ryhmätyöskentely ei niinkään sisältö. Minua ei harjoitteet kiinnosta, jos ne sitten jäävät taakse läpikäynnin jälkeen, niin kävi. En muista enää mitään kurssista -oli ja meni.
Pinja

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.07.2016 19:58

Pinja kirjoitti:Minä olen käynyt depressiokoulun ryhmässä. Ei ollut minulle mitään hyötyä harjoitteista, keskeisintä oli ryhmätyöskentely ei niinkään sisältö. Minua ei harjoitteet kiinnosta, jos ne sitten jäävät taakse läpikäynnin jälkeen, niin kävi. En muista enää mitään kurssista -oli ja meni.

Itse en jaksanut edes syventyä tuohon minulle annettuun kirjaan tai niihin tehtäviin. Sen saatan
jotenkuten ymmärtää, että sitä käytetään ryhmätyöskentelyn pohjana, mutta että itsenäiseen "opiskeluun" ? Se ei oikein mahtunut ymmärrykseeni.
Sateentekijä

Edellinen

Paluu Terapiaa