Mirri kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Ei mahda mitään, mutten tiennytkään lain sallivan tuotettavan kipua jollekulle, jos siitä ei ole mahdollista saada tekijää tuomiolle.
Nettikirjoittelu tuskin tuo tuomiota kenellekään, ellei kirjoittelun kohde henkilöllisyyksineen ole selvillä...
Selvillä kenelle?
Jos esimerkiksi minä olisin ilmoittanut ammatissaan toimivan psykologin/psykoterapeutin toistuvasti kirjoittaneen minulle/minuun liittyen solvauksia ja loukkauksia, en tiedä olisiko ollut merkitystä osoittiko hän kirjoituksensa nimimerkille vai minun käyttänyt minun oikeaa nimeäni.
Ainakaan minun mielestäni sillä ei pitäisi olla merkitystä.
Mirri kirjoitti:... Rikosilmoituksen tekemiseen ryhtyessään nimimerkin on todistettava henkilöllisyytensä, ja lisäksi hänen on todistettava olevansa nimimerkki, jota netissä on loukattu. Eikä taida tämäkään riittää, vaan lisäksi henkilön on osoitettava millä tavoin nimimerkkiin kohdistunut kirjoittelu on solvannut tai muuten loukannut juuri häntä...
Ei ole vaikeaa todistaa olevansa jokin tietty nimimerkki, enkä usko olevan kovin hankalaa todistaa sitäkään, että tietyt kirjoitukset on osoitettu jollekin tietylle nimimerkille tai että ne koskevat juuri häntä.
Mirri kirjoitti:... Käsittääkseni netissä voidaan anonyymisti oikein hyvin tuottaa psyykkistä kipua joutumatta asiasta vastuuseen lain edessä - minkään maan lain edessä.
Tietenkin voidaan! Mutta onko todellakaan mitään syytä tuudittautua siihen käsitykseen, ettei teko ole rikos jos siitä ei ole kovin todennäköistä joutua oikeudessa tuomituksi?
En ymmärrä enkä hyväksy esimerkiksi kiusaamisen merkityksen vähättelyä tai puolustelua sillä, että kyse on vain netissä käytetyistä nimimerkeistä (joille on vaikeaa saada tuomiota oikeudessa).