Omien asioiden pyörittely lisää masennusta?

Re: Omien asioiden pyörittely lisää masennusta?

ViestiKirjoittaja trisse » 25.07.2016 17:34

Mua saisi neuvoa. Ei kellään liikenisi mitään neuvoja minulle..?
trisse

ViestiKirjoittaja irmeli » 25.07.2016 17:36

Lopeta se viinan lipitys ja mene töihin.
Oliko hyvä neuvo?
irmeli

ViestiKirjoittaja Pinja » 25.07.2016 17:37

Psykoterapiassa, kun annetaan vähän vain tai ollenkaan neuvoja, niin niitä rupeaa ihan kaipaamaan ja sillä saa muutettua suhtautumistaan jos aikaisemmin neuvot ovat tuntuneet ikäviltä.
Pinja

ViestiKirjoittaja trisse » 25.07.2016 17:39

irmeli kirjoitti:Lopeta se viinan lipitys ja mene töihin.
Oliko hyvä neuvo?

Ei ihan hirveän omaperäinen :? Viinaa menee aika vähän. Töitä oon itsekin vähän miettinyt jos joku palkkaisi mut...
trisse

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2016 17:40

Psykopatologia kirjoitti:Kyllähän psykoanalyysissäkin "vatvotaan" asioita 4x viikossa, mikä on yleensä eheyttävää.

Ehkä tuossa Psykopatologian viestissä olisi hyvä neuvo niille, jotka joutuvat vatvomaan ja pyörittelemään asioitaan 'alitajunnan' pakottaessa heidät siihen esimerkiksi unien kautta.
Kannattaisi hakeutua sellaiseen hoitoon, jossa 'vatvominen' kuuluu hoitoon ja on sallittua; jopa toivottuakin.

Omien asioiden märehtiminen ei läheskään aina ole vapaaehtoista tai oma valinta, eikä se pyörittely myöskään välttämättä lisää masennusta, vaan päinvastoin epämääräinen 'alitajunnasta' nouseva märehtiminen helpottaa sitä mukaa kun tunnekokemuksia saadaan näkyviksi, tuntuviksi ja purettua. Syntyy eheytymistä ja voimavarojen lisääntymistä, ei entistä vaikeampaa masennusta.
Mirri

ViestiKirjoittaja irmeli » 25.07.2016 17:42

Pinja kirjoitti:Psykoterapiassa, kun annetaan vähän vain tai ollenkaan neuvoja, niin niitä rupeaa ihan kaipaamaan ja sillä saa muutettua suhtautumistaan jos aikaisemmin neuvot ovat tuntuneet ikäviltä.

Kokeilitko aikaisempia neuvoja vaikka ne tuntui ikäviltä?
Ei kai vaan mukavat neuvot ole hyviä.
irmeli

ViestiKirjoittaja trisse » 25.07.2016 17:44

Mulla on ainakin pyörittelyä enkä tosiaankaan ala sitä mitenkään lisäämään. Mikään pyörittely ei ole oloani ikinä parantanut. Mutta kiva että se eheyttää Mirriä ja ottaa voimavarat käyttöön. Milloin luulet eheytyväsi pyörittelystä työelämään asti?
trisse

ViestiKirjoittaja Ryysy » 25.07.2016 17:45

trisse kirjoitti:Mua saisi neuvoa. Ei kellään liikenisi mitään neuvoja minulle..?

Uhrautuvaista.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 25.07.2016 17:46

Kaikki neuvominen tuntui ikävältä. Nykyään olen oppinut suhtautumaan neuvoihin uudella tavalla, jos joku haluaa neuvoa minä annan neuvoa ja päätän sitten itse koenko hyväksi tehdä kuten on neuvottu, en lyttää heti vaan haluan kuunnella ja miettiä mikä on minulle hyväksi.
Pinja

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 25.07.2016 17:51

Trisse.
Mielestäni sinä voisit irtautua tuosta "uhriutumis"-asenteestasi. alkaa tehdä itse jotain oman itsesi hyväksi sen sijaan, että odotat jonkun toisen tuovan kultatarjottimella eteesi kaiken, ilman, että itse laitat rikkaa ristiin.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 25.07.2016 17:52

Minä olen imarreltu siitä että joku ajattelee minua ja haluaa neuvoa. Neuvo voi olla huono muttei tunnu intimisoivalta ellei se osu suoraan johonkin kipupisteeseen. Blogissani aikanaan ärryin eniten "tsemppiä!" ym. kommenteista. Näki ilahtuneena uuden kommentin ja toivoi jotain kiinnostavaa neuvoa/kysymystä/juttua. Sitten pettyi kovasti kun se oli vain tuollainen. Jostain syystä en ole ikinä saanut paljon kommentteja teksteihini. En tiedä miksi. Joillekin niitä sataa enemmän.
trisse

ViestiKirjoittaja Ryysy » 25.07.2016 17:52

Mirri kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Kyllähän psykoanalyysissäkin "vatvotaan" asioita 4x viikossa, mikä on yleensä eheyttävää.

Ehkä tuossa Psykopatologian viestissä olisi hyvä neuvo niille, jotka joutuvat vatvomaan ja pyörittelemään asioitaan 'alitajunnan' pakottaessa heidät siihen esimerkiksi unien kautta.
Kannattaisi hakeutua sellaiseen hoitoon, jossa 'vatvominen' kuuluu hoitoon ja on sallittua; jopa toivottuakin.

Omien asioiden märehtiminen ei läheskään aina ole vapaaehtoista tai oma valinta, eikä se pyörittely myöskään välttämättä lisää masennusta, vaan päinvastoin epämääräinen 'alitajunnasta' nouseva märehtiminen helpottaa sitä mukaa kun tunnekokemuksia saadaan näkyviksi, tuntuviksi ja purettua. Syntyy eheytymistä ja voimavarojen lisääntymistä, ei entistä vaikeampaa masennusta.

Kela tuskin myöntäisi tukia noin monelle kerralle. Mutta ymmärrän tosiaankin, että märehtiminen ei ole oma valinta. Minulle sanovat aina, että "älä nyt mieti tota". No oho, ei toiminut taikasauva. Sitten märehdintä jatkuu mielessä, kyyneleissä, teoissa, lääkkeiden syömisessä, ryyppäämisessä. Hyviä vaihtoehtoja märehtimiselle löytyy aina. Ja nuo Hilpan oli oikeastikin hyviä, mutta käytäntöön saattaminen ei kakkua isommissa aina toimi.
Ryysy

ViestiKirjoittaja trisse » 25.07.2016 17:53

Sateentekijä kirjoitti:Trisse.
Mielestäni sinä voisit irtautua tuosta "uhriutumis"-asenteestasi. alkaa tehdä itse jotain oman itsesi hyväksi sen sijaan, että odotat jonkun toisen tuovan kultatarjottimella eteesi kaiken, ilman, että itse laitat rikkaa ristiin.

Varmaan. Töissä en kyllä ikinä pärjännyt hyvin enkä ole osannut hakeutua sellaisiin hommiin joista saisi edes rahaa mutta kaipa sitä voisi taas pitkästäaikaa hakeutua jonnekin kärsimään. Saispa ainakin kirjoittamisen aihetta päiväkirjaan..
trisse

ViestiKirjoittaja irmeli » 25.07.2016 17:55

Pinja kirjoitti:Kaikki neuvominen tuntui ikävältä. Nykyään olen oppinut suhtautumaan neuvoihin uudella tavalla, jos joku haluaa neuvoa minä annan neuvoa ja päätän sitten itse koenko hyväksi tehdä kuten on neuvottu, en lyttää heti vaan haluan kuunnella ja miettiä mikä on minulle hyväksi.

Kun minä kävin nuorena terapiassa, kokeilin kaikki neuvot mitä sanottiin, koska minusta on aivan turha puhua ongelmistaan, jos ei neuvoja kokeile.
irmeli

ViestiKirjoittaja irmeli » 25.07.2016 17:57

trisse kirjoitti:Varmaan. Töissä en kyllä ikinä pärjännyt hyvin enkä ole osannut hakeutua sellaisiin hommiin joista saisi edes rahaa mutta kaipa sitä voisi taas pitkästäaikaa hakeutua jonnekin kärsimään. Saispa ainakin kirjoittamisen aihetta päiväkirjaan..

Etkö vieläkin voisi tehdä opintosi loppuun, ainakin maisteriksi asti?
irmeli

ViestiKirjoittaja trisse » 25.07.2016 18:00

En usko. Tässä on ollut useampikin tutkinnonuudistus välissä enkä oo vaivautunut viime vuosina edes ilmoittamaan poissaolosta. Uskon ja toivon että oon jo pudonnut sieltä pysyvästi.

Ok, myönnetään pois että noi teidän antamat neuvot alkoi jo vituttamaan :D
trisse

ViestiKirjoittaja irmeli » 25.07.2016 18:02

Pikkusen niin ajattelinkin.
irmeli

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2016 18:02

trisse kirjoitti:Mulla on ainakin pyörittelyä enkä tosiaankaan ala sitä mitenkään lisäämään. Mikään pyörittely ei ole oloani ikinä parantanut. Mutta kiva että se eheyttää Mirriä ja ottaa voimavarat käyttöön. Milloin luulet eheytyväsi pyörittelystä työelämään asti?

Olet minua niin paljon nuorempi mutta kuitenkin jo aika vanha olemaan suurin piirtein täysin ilman työelämäkokemusta, että mielestäni sinun eheytymisesi työelämään asti olisi tärkeämpi kysymys.

Hyvä juttu, jos pyörittelyn vähentäminen auttaa sinua kuntoutumaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 25.07.2016 18:05

Tavoite on, että pyörittely vähenisi ja vähenisi koko ajan. Itselläni on onneksi käynyt niin.
Pinja

ViestiKirjoittaja irmeli » 25.07.2016 18:06

Voimme myös saatella Trissen turvallisesti työkyvyttömyyseläkkeelle.
irmeli

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa