Hilppa kirjoitti:
Kun kirjoittaminen on suojattua (päiväkirjan kirjailija itse saa päättää, miten hänen viestejänsä saa kommentoida) ja narsistisesti tuettua (julkisuuselementti), sisältyy kirjoittamiseen hyvin vahvasti mahdollisuus jäädä jumiin omiin ajatuskehiinsä. Kritiikki on käytännöllisesti katsoen eliminoitu, mutta paljastava ja omaa egoa ruokkiva myönteinen julkisuus sallittu.

Pinja kirjoitti:Terapia perustuu vuorovaikutukseen, niin on myös kirjoittamisterapian kanssa. Kaikkein vaikuttavin osa on muiden kommentit ja heidän kanssaan kommunikoitu, miten hyvin se pelaa -korjaavat kokemukset.

Mirri kirjoitti:On myös terapioita, joissa läsnäolo- ja kuuntelutaidot ovat tärkeitä. Siihenhän ne ryhmäterapiatkin perustuvat, joissa toisten ryhmäläisten kerronnan kommentointi on jopa kielletty. Ei hoitavuuteen aina tarvita sanoja toisilta ihmisiltä.
Rane kirjoitti:Joskus on tosi vaikeata olla kommentoimatta. Voisi olla ehkä jopa viisaampaa jättää toisten terapiakirjoittelut lukematta. Minä ainakin kaipaan vuorovaikutusta, luulen niin. Enkä ajattele, että kirjoittaminen olisi minulle terapeuttista, mutta en sitten tiedä, onko kuitenkin.
Mirri kirjoitti:Pinja kirjoitti:Terapia perustuu vuorovaikutukseen, niin on myös kirjoittamisterapian kanssa. Kaikkein vaikuttavin osa on muiden kommentit ja heidän kanssaan kommunikoitu, miten hyvin se pelaa -korjaavat kokemukset.
On myös terapioita, joissa läsnäolo- ja kuuntelutaidot ovat tärkeitä. Siihenhän ne ryhmäterapiatkin perustuvat, joissa toisten ryhmäläisten kerronnan kommentointi on jopa kielletty. Ei hoitavuuteen aina tarvita sanoja toisilta ihmisiltä.
Näkyvä kirjoittaminen voi olla kirjoittajalle terapeuttista, vaikkei kukaan sanoisi kirjoituksiin yhtään mitään. Sitä paitsi eihän muitakaan itseilmaisun keinoja käytetä psyyken hoitamiseen sillä mielellä, että kaivattaisiin kommentteja, arviointeja tai kritiikkiä. Itseilmaisuterapioissa painopiste on siinä, että ihminen saa tuotettua itsestään ulos jotakin jollakin keinolla, ei siinä että häneen yritettäisiin tunkea jotakin sisään. Näin minun käsitykseni ja kokemukseni mukaan.
Hilppa kirjoitti:Rane kirjoitti:Olenko minä tuollainen?
Et.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa