Löytyykö täältä halua vertaistukeen?

Re: Löytyykö täältä halua vertaistukeen?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.07.2016 20:16

Pinja kirjoitti:Eiköhän jokaisessa ihmisessä ole ristiriitaisuutta ja epäloogisuutta aika usein. Puhutaan toista ja tehdään toista. Ymmärrän Sateentekijän loukkaantumisen, koska hänet nostettiin ainoana esille.

Käyttämäni ilmaisu oli harhaanjohtava. Enntarkoittanut Sateentekijän enkä kenenkään muunkaan ristiriitaisuutta, vaan tekstejä, joissa on annettu tahallisen tuntuisesti ymmärtää väärin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Pinja » 11.07.2016 20:23

Ei voida sanoa ilman kirjoittajan mielipidettä, onko teko tahallinen vai vahinko.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.07.2016 20:40

Pinja kirjoitti:Minä näen asian niin, että ymmärtämisongelmat aiheuttavat pelkoa ja vihamielisyyttä. Vihamiesasetus estää riidat.

Vihamiesasetus estää riidat suurin piirtein yhtä hyvin/huonosti kuin oikeinkirjoitusohjelmat estävät kirjoituksen virheet. Jos valvonta- ja säätelyjärjestelmä puuttuu ihmisen päästä tai on siellä vajavaisena, ulkoiset systeemit auttavat vain vähän.
Arvelen ja luulen, mutten tiedä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 11.07.2016 20:41

Laittaa kaikki vihamiesasetuksella ja riitelee sitten yksinään. :D Itseasiassa Psykopatologiaa ei pysty laittamaan vihamiesasetukselle.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.07.2016 20:52

Helmenkalastaja kirjoitti:
irmeli kirjoitti:Niin kuin ihan yleisesti kysyisin, että miten kaksi ihmistä ikinä voi tulla toimeen keskenään, jos toinen kirjoittaa epäloogisesti ja toinen ymmärtää vain loogista tekstiä?

Jos on kaksi näin ristiriitaista tapausta foorumila, voisiko ylläpitäjä suostua siihen, että epälooginen kirjoittaja ja looginen lukija laittaisivat toisensa vihamiehiksi?

Kannatan tällaisen mahdollisuuden antamista.

Eihän sinun tarvitse syyttää Mirriä perseen nuolijaksi, jos hän antaa myönteisen lausuman. Hoida perseen nuolemiset mieluummin siellä kotipuolessa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja irmeli » 11.07.2016 20:58

Psykopatologia kirjoitti:
irmeli kirjoitti:Niin kuin ihan yleisesti kysyisin, että miten kaksi ihmistä ikinä voi tulla toimeen keskenään, jos toinen kirjoittaa epäloogisesti ja toinen ymmärtää vain loogista tekstiä?

Jos on kaksi näin ristiriitaista tapausta foorumila, voisiko ylläpitäjä suostua siihen, että epälooginen kirjoittaja ja looginen lukija laittaisivat toisensa vihamiehiksi?

Kannatan tällaisen mahdollisuuden antamista.

Eihän sinun tarvitse syyttää Mirriä perseen nuolijaksi, jos hän antaa myönteisen lausuman. Hoida perseen nuolemiset mieluummin siellä kotipuolessa.

Tämä on varmaan mulle eikä Helmikselle?
irmeli

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 11.07.2016 21:23

Vaikea tietää, Irmeli :roll:

Minäpä kerron teille esimerkin omasta elämästäni (uskaltaudun siihen, vaikka näin, kuinka Kaapon kävi...).
Olin töissä sellaisessa työpaikassa, jossa esimiehellä oli oma "hovinsa", nuolemiskaartinsa. Siihen "päässeillä" meni työpaikalla hyvin.
Vastineeksi heidän tuli kaikesta päätellen kertoa pomolle kaikki, mitä saivat selville työkavereistaan, ja näillä hovinarreilla
ei ollut mitään vaikeuksia käydä raportoimassa pomon huoneessa - tai minne nyt sattuivatkin pomon kanssa päätymään -
mitä näille rivialamaisille kuului. Myöskään pomolla ei ollut mitään estoja sen suhteen, mitä hän kertoi edelleen
suosikeilleen niistä asioista, joista rivialamaiset olivat hänelle luottamuksellisesti puhuneet.

Olin kerran tämän pomoni ainoana reissutulkkina Länsi-Siperiassa. Siellä hän uskoutui minulle ihanteestaan:
me kaikki, samalla osastolla työskentelevät, olimme hänen ajatuksissaan yhtä perhettä. <3 Siksi hänellä oli omasta mielestään
oikeus puhua rivialamaistensa asiat suosikeilleen. Loogista? Tavallaan. Minä kuitenkin onnistuin tuossa tilanteessa
pääsemään hänen mustalle listalleen, kun totesin, etten ole valinnut työkavereitani ja että minulla on oikeus itse päättää,
mitä kenellekin kerron.

Miksi halusin jakaa kanssanne tämän kokemukseni? Koska mekään täällä emme ole valinneet toisiamme kuin vain välillisesti.
Yksien kanssa tulemme toimeen paremmin kuin toisten. Miksi meidän pitäisi pakottaa itsemme hyppimään jonkun viestien yli,
kun on olemassa mahdollisuus välttyä itseä ärsyttävän henkilön tekstien lukemiselta asettamalla tämän vihamieheksi? Jos
kokee siihen tarvetta. Eihän sitä tarvitsee mainostaa, ettei jonkun tekstejä lue! Mikään ei estä toimimasta hienotunteisesti.
Ja ehkä hienotunteisuuttakin löytyisi paremmin, jos annettaisiin mahdollisuuksia vaikuttaa.

Minä en koe tätä palstaa minään kehitystehtävänä, jonka avulla meidän kaikkien pitäisi pyrkiä tulemaan "paremmiksi ihmisiksi".
Muuta syytä en keksi sille, että vihamiestoiminnon käyttö täällä on kielletty: halu katsoa kuinka käy, kun "ruuvia" kiristetään
yhä tiukemmalle ja tiukemmalle.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.07.2016 02:22

Luulen, että helpommalla pääsee, jos kaikkien viestit ovat luettavissa. En oikein usko siihen, että vihamiehen viestien ylitse hyppiminen on vaivalloisin asia, vaan vielä vaivalloisemmaksi menee, jos ne viestit pitää kaivaa erikseen esille halutessaan lukea, että mitä ärsyttävää se vihamies on taas päästellyt näppikseltään, ja mitähän sanottavaa vihamiehellä taas on olevinaan.
Eihän se vihamies palstalta mihinkään katoa, ainoastaan hänen kirjoituksensa pysyvät omien silmien edestä poissa. Ja kirjoituksetkin pysyvät poissa vain siinä tapauksessa, etteivät muut kirjoittajat siteeraa niitä.

Sanotaan, että tällä foorumilla 'vihamieheksi asettaminen' on kielletty, mutta onko se myös estetty - siis tehty mahdottomaksi? Entä mitä tapahtuu, jos joku kirjoittaja panee asetuksistaan toisen tai vaikka monta vihamiehekseen vastoin ylläpitäjän tahtoa?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.07.2016 07:36

Helmenkalastaja kirjoitti:Vaikea tietää, Irmeli :roll:

Minäpä kerron teille esimerkin omasta elämästäni (uskaltaudun siihen, vaikka näin, kuinka Kaapon kävi...)...

Kuinkas Kaapon sitten kävi?

En kannata vihamiestoiminnon käyttöön ottamista/käytön sallimista, koska silloin ketjuista tulee epäloogisia ja käsittämättömiä "Hyvää päivää - Kirvesvartta" -tyyliin.

Tarkoitan esimerkiksi sitä, että kun Tukiasemalla kirjoittaja laittoi minut vihamiehekseen, hän ei nähnyt minun viestejäni lainkaan, ja mm. vastasi kysymyksiin joihin minä olin jo kirjoittanut saman sisältöisen vastauksen.
Ulkopuoliselle tuollainen "keskustelu" näyttää oudolta ja epäloogiselta.

Puhumattakaan niistä uhkauksista ja vastauhkauksista "Minä laitan sinut vihamiehekseni..."
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja irmeli » 12.07.2016 09:32

Onhan lähes kaikki ketjut hyvää päivää kirvesvartta tyyliä.
Esim. aloitin keskustelun Hesan rautatieasemasta, ainoastaan mie ja Hilppa yritimme puhua siitä ja muut puhuivat stadin murteesta.
Kuuban raiskausketju on nyt nostettu ylös, niin siinä puhutaan ja arvuutellaan olenko mie nimimerkki jussila, (sen kyllä sateentekijä sanoi toisessa ketjussa) ja kirjoitellaan ettei saa arvuutella kuka on nimimerkki jussila. Jussila nyt häipyi pois, se kai oli tarkoitus sateentekijällä eikä siitä tullut jäähyä.

Niin kauan, kun täällä on kaikki lukihäiriöisiä eivätkä ymmärrä mitä ketjun otsikko on, on aivan sama vaikka laittaisi kaikki vihamiehiksi ja kirjoittaisi yksin ketjussa.
irmeli

ViestiKirjoittaja trisse » 12.07.2016 10:45

Mirri kirjoitti:
Sanotaan, että tällä foorumilla 'vihamieheksi asettaminen' on kielletty, mutta onko se myös estetty - siis tehty mahdottomaksi? Entä mitä tapahtuu, jos joku kirjoittaja panee asetuksistaan toisen tai vaikka monta vihamiehekseen vastoin ylläpitäjän tahtoa?

Ei, se kuuluu foorumin perusasetuksiin. Eipä siinä mitään tapahdu ellei itse kylillä jutusta huutele.
trisse

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.07.2016 12:08

irmeli kirjoitti:Onhan lähes kaikki ketjut hyvää päivää kirvesvartta tyyliä.
Esim. aloitin keskustelun Hesan rautatieasemasta, ainoastaan mie ja Hilppa yritimme puhua siitä ja muut puhuivat stadin murteesta.

Kävin lukemassa. Totesin, että Hilpan viestissä puhuttiin Rautatieasemasta erittäin vähän, olisikohan ollut virke tai pari, ja siinä vietiin vahvasti otsikon aihetta muualle. Tosin kulttuurihistoriallisissa rakennuksissa pysyttiin aika hyvin vaikka siirryttiinkin mielisairaalaan, toisin kuin minun ja toisen ketjuun tähän mennessä osallistununeen viesteissä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.07.2016 12:29

Mirri kirjoitti:
irmeli kirjoitti:Onhan lähes kaikki ketjut hyvää päivää kirvesvartta tyyliä.

Kävin lukemassa. Totesin, että Hilpan viestissä puhuttiin Rautatieasemasta erittäin vähän, olisikohan ollut virke tai pari, ja siinä vietiin vahvasti otsikon aihetta muualle. Tosin kulttuurihistoriallisissa rakennuksissa pysyttiin aika hyvin vaikka siirryttiinkin mielisairaalaan, toisin kuin minun ja toisen ketjuun tähän mennessä osallistununeen viesteissä.

Viestistäni ei käy ilmi koko valtion kiinteistöpolitiikka, koska oletin, että edes joku palstalla olisi seurannut tai työelämässään ynnä muutoin ympäristössään havainnut valtion nykyisen kiinteistöpolitiikan (Senaatti) seuraukset. En kirjoittanut yksinomaan mielisairaalarakennuksista vaan myös sektoritutkimuslaitosten kiinteistöistä (vanhoja asuntoja, laboratorioita, kenttäkoeasemia, majoitus- ja edustustiloja ympäri Suomen maakuntia), jotka on vähin äänin lopetettu/myyty/vuokrattu/tyhjillään.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 12.07.2016 12:35

Kyllästynyt kirjoitti:Kuinkas Kaapon sitten kävi?

Kaapo sai Mirriltä ryöpytystä, kuinka hän ei voi sietää esimerkkien avulla kertomista.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.07.2016 12:44

Kaapo sai Mirriltä ryöpytystä, kuinka hän ei voi sietää esimerkkien avulla kertomista.

Olisi kiva, jos vielä kertoisit, mihin aiheeseen viittaat.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.07.2016 12:45

12:45
Sateentekijä 29.6.2016 19:19 kirjoitti: Koko palsta on mennyt yhdeksi kaikinpuoliseksi nälvimiseksi ja haukkumiseksi. Liekö helle sekoittanut päät siihen malliin ettei yhtään kaunista sanaa osata toiselle sanoa?

Vertaistukeen riittää, että nälviminen yms. on poissa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.07.2016 12:53

Kyseessä oli (kai) Kaapon koirajuttu.

Useimmiten esitetetään ensin teoria ja sitten esimerkkejä. Minusta on usein edukatiivisempaa esittää ensin naseva esimerkki, josta siirrytään teoriaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 12.07.2016 13:05

Kyllä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.07.2016 13:56

Käviköhän Kaapolle kuinkakin pahasti? Minä en edes huomannut, että olisin antanut ryöpytystä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.07.2016 15:02

Kuinka em. huomaamattomuus on mahdollista?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet