Minullakin on todettu kakkostyypin diabetes. Minä kuitenkin mittailen sokeriarvojani vain kerran pari kuukaudessa.
Ovat nykyisellä lääkitykselläni pysyneet hienosti tavoitearvojen sisällä, osin jopa alapuolella.
Sukulaisellani arvot ovat jonkin verran korkeammat, mutta kyllä hänelläkin lääkitys pysyy samana,
elleivät arvot nouse pysyvästi tavoitetason yläpuolelle... Sitten mennään lääkäriin.
Ihmettelen, jos kakkostyypin diabeetikko mittailee arvojaan joka päivä ja itse sen mukaan säätelee lääkitystään.
Eri asia on insuliinihoitoinen diabetes, jossa arvojen säännöllinen päivittäinen seuraaminen on ensiarvoisen tärkeää.
Ihmettelen myös väitettä, että verensokeriarvot nousisivat kahden tunnin kuluttua syömisestä
Sateentekijä kirjoitti:Aterioinnin jälkeen noin tunni parin päästä verensokeri luonnollisesti kohoaa, mutta siksi on tärkeää, että ateriasta saatujen aineitten laatu pitää vaihtelut hoitotasolla. [lihavointi Helmis]
Ahaa! Sateentekijä onkin käynyt vaivihkaa korjailemassa tekstiään ilman mainintaa korjaamisen kohteesta, tapansa mukaan.
Alunperin tuossa luki kahden (tai mahdollisesti parin) tunnin päästä.
Nythän on niin, että verensokerit rupeavat nousemaan välittömästi sen jälkeen, kun elimistöön tulee ruokaa.
Arvot ovat huipussaan noin tunnin kuluttua syömisestä ja niiden pitäisi laskea reippaasti kahteen tuntiin mennessä.
Minulla arvot ovat usein kahden tunnin kuluttua jo samat kuin ennen ateriaa. Niiden ei kuitenkaan tarvitse olla.
Riittää, että ne ovat - minulle annettujen tavoitteiden mukaan - tasolla 8-10.
Ehkä Sateentekijän on tosiaankin syytä kopioida faktat jostakin, kun omasta päästä otettuina ne tuntuvat
menevän vähän miten sattuu ja sinne päin. (Kunhan muistaa kertoa lähteet ja tuoda selkeästi esiin, mikä
osa kirjoitetusta on omaa tuotosta.)