Kakkostyypin diabetes

Re: Kakkostyypin diabetes

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.07.2016 21:58

irmeli kirjoitti:Diabetesliitto ei ole julkaisut uusia suosituksia. Jos on niitä linkitä ne mulle.
Minä luotan oman diabeteshoitajani ammattitaitoon ja uusimpaan alan tietämykseen.
Turhaan sinä Irmeli tänne noita linkkejäsi heittelet. Minulla on tietoa jota haluan jakaa, kun sitä kysyttiin. En tarvitse sinun linkityksiäsi yhtään mihinkään. Jos tarkoituksesi on taan ainoastaan ärsyttää, et onnistu edes siinäkään.

.muokattu klo22 .05 korjattu kirjoitusvirhe
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 08.07.2016 22:05, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.07.2016 22:03

Minä vaan kysyn teiltä trisse ja irmeli, onko teidän täällä foorumilla oloonne mitään muuta syytä kuin ärsyttäminen ja ketjujen sotkeminen? Kummankaan osalta en ole havainnut minkään muun kaltaista toimintaa.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.07.2016 22:06

Ryysylle. Kysymykseesi yritin vastata kokemukseni ja tietämykseni mukaan. Ikävää, että häiriköt taas tunkeutuivat ketjuun.

Niin varsinaiesen asiaan liittyen vielä lisään, että mieluummin pieniä aterioita useamman kerran päivässä, kuin yksi tai pari isoa. Näin pystytääm säätelemään verensokerin liian jyrkkiä vaihteluita.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 06:18

Sateentekijä kirjoitti:
irmeli kirjoitti:Diabetesliitto ei ole julkaisut uusia suosituksia. Jos on niitä linkitä ne mulle.
Minä luotan oman diabeteshoitajani ammattitaitoon ja uusimpaan alan tietämykseen.
Turhaan sinä Irmeli tänne noita linkkejäsi heittelet. Minulla on tietoa jota haluan jakaa, kun sitä kysyttiin. En tarvitse sinun linkityksiäsi yhtään mihinkään. Jos tarkoituksesi on taan ainoastaan ärsyttää, et onnistu edes siinäkään.

Aivan kuin sun linkittysäsi tarvitaan joskus.
Minulla on tietoa diabetesruokavaliosta näköjään aivan yhtä paljon kuin sinulla. Diabetesliiton sivuilla on kuviakin aterioista joista voi ottaa mallia.

Diabeetikot syövät samaa ruokaa, samalla tavalla kuin normaalitkin ihmiset.
Senkin voisi tässä ketjussa sanoa, kuten taisin sanoakin, ettei Ryysy ruppee laittamaan mitään erityisruokia.
irmeli

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 10:48

Eikä ihminen ole kovin ajan tasalla oman diabeteksen hoidossa, jos kaksi kertaa vuodessa pitää käydä ravintoterapeutilla. Varsinkin, jos on olevinaan sairaanhoitaja, jonka koulutukseen kai kuuluu myös ravinto-oppi?
irmeli

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.07.2016 11:22

Missä diabeetikkoja koulutetaan? Mikä on koulutuksen kesto?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 11:28

Yleensä keskussairaalassa koulutetaan 1tyypin diabeetikkoja, kesto on pari päivää.
2 tyypin diabeetikon koulutus on lyhyempi ja sen voi oppia jopa yhdellä terveyskeskuskäynnilla eli 20 minuutissa. Mutta tässä on paljon yksilöllisiä eroja kuten on huomattu.
irmeli

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 09.07.2016 13:55

Minullakin on todettu kakkostyypin diabetes. Minä kuitenkin mittailen sokeriarvojani vain kerran pari kuukaudessa.
Ovat nykyisellä lääkitykselläni pysyneet hienosti tavoitearvojen sisällä, osin jopa alapuolella.
Sukulaisellani arvot ovat jonkin verran korkeammat, mutta kyllä hänelläkin lääkitys pysyy samana,
elleivät arvot nouse pysyvästi tavoitetason yläpuolelle... Sitten mennään lääkäriin.
Ihmettelen, jos kakkostyypin diabeetikko mittailee arvojaan joka päivä ja itse sen mukaan säätelee lääkitystään.
Eri asia on insuliinihoitoinen diabetes, jossa arvojen säännöllinen päivittäinen seuraaminen on ensiarvoisen tärkeää.

Ihmettelen myös väitettä, että verensokeriarvot nousisivat kahden tunnin kuluttua syömisestä

Sateentekijä kirjoitti:Aterioinnin jälkeen noin tunni parin päästä verensokeri luonnollisesti kohoaa, mutta siksi on tärkeää, että ateriasta saatujen aineitten laatu pitää vaihtelut hoitotasolla. [lihavointi Helmis]

Ahaa! Sateentekijä onkin käynyt vaivihkaa korjailemassa tekstiään ilman mainintaa korjaamisen kohteesta, tapansa mukaan.
Alunperin tuossa luki kahden (tai mahdollisesti parin) tunnin päästä.

Nythän on niin, että verensokerit rupeavat nousemaan välittömästi sen jälkeen, kun elimistöön tulee ruokaa.
Arvot ovat huipussaan noin tunnin kuluttua syömisestä ja niiden pitäisi laskea reippaasti kahteen tuntiin mennessä.
Minulla arvot ovat usein kahden tunnin kuluttua jo samat kuin ennen ateriaa. Niiden ei kuitenkaan tarvitse olla.
Riittää, että ne ovat - minulle annettujen tavoitteiden mukaan - tasolla 8-10.

Ehkä Sateentekijän on tosiaankin syytä kopioida faktat jostakin, kun omasta päästä otettuina ne tuntuvat
menevän vähän miten sattuu ja sinne päin. (Kunhan muistaa kertoa lähteet ja tuoda selkeästi esiin, mikä
osa kirjoitetusta on omaa tuotosta.)
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.07.2016 14:40

Terveyskirjaston artikkeli Tyypin 2 diabeteksen hoito huhtikuulta 2016 kertoo verensokerin mittaamisesta näin:
Verensokerin omaseuranta

Verensokerin omaseurantaa ei aina tarvita, mutta se aloitetaan viimeistään silloin, kun siirrytään käyttämään diabeteslääkkeitä. Mittausten määrä ja ajankohdat sovitaan yhdessä lääkärin tai diabeteshoitajan kanssa. Tärkein mittausaika on aamulla ennen aamiaista, joka kuvastaa paaston aikaista verensokeria, jonka perusteella arvioidaan mahdollinen pitkävaikutteisen perusinsuliinin tarve. Ajoittain mitataan myös ennen aterioita ja 1½ tuntia sen jälkeen, jolloin nähdään, paljonko ateriat suurentavat verensokeria. Jos "sokerihemoglobiini" (HbA1c) on yli tavoitetason, selvitetään tihennetyillä mittauksilla, milloin verensokeri pääsee nousemaan. Lääkitysmuutosten yhteydessä mittauskertoja myös tihennetään oikean lääkeannoksen säätämiseksi.

Kuinka usein verensokereita tulisi mitata, kun diabetestasapaino on vakaa? Tästä vallitsee erilaisia käsityksiä. Diabeteksen hoitosuosituksessa on arvioitu, että tablettihoitoisessa tyypin 2 diabeteksessa tarvitaan keskimäärin noin 12 mittauskertaa viikossa. Toisaalta äsken ilmestyneissä tutkimuksissa säännöllisestä verensokerien mittaamisesta tyypin 2 diabeteksessä ei todettu olevan merkittävää hyötyä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00775
Mirri

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 14:57

2 tyyppi saa 21 liuskaa / viikko jos hypoille altistava hoitomuoto
- 0 ... 10 liuskaa / viikko jos hoito ei altista hypoille

On kai tarkoitus että noilla verensokerimittauksilla selviää.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 09.07.2016 17:45

irmeli kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:

Aivan kuin sun linkittysäsi tarvitaan joskus.
Minulla on tietoa diabetesruokavaliosta näköjään aivan yhtä paljon kuin sinulla. Diabetesliiton sivuilla on kuviakin aterioista joista voi ottaa mallia.

Diabeetikot syövät samaa ruokaa, samalla tavalla kuin normaalitkin ihmiset.
Senkin voisi tässä ketjussa sanoa, kuten taisin sanoakin, ettei Ryysy ruppee laittamaan mitään erityisruokia.

Miksi sinun pitää yrittää päteä joka asiassa, kuten nyt tässäkin ketjussa? Kaikki lautasmallit ovat muunneltavissa ja muuttuvatkin jatkuvasti, kunhan perustiedot ovat selvillä.

Kaikkein fiksuimmin Ryysy tekisi, jos ottaisi paikkakuntansa diabeteshoitajaan yhteyttä ja selvittäisi asian sieltä. Ei tarvitsisi lukea, kuka eniten tietää.
Netistä löytyy paljon ohjeita ruokavalion suhteen,joten paras on selvittää ,mikä omakohtaisesti on paras.
Onko tuttavallasi verensokerimittari? Sen saa paikkakunnan diabeteshoitajalta kuten liuskatkin ilmaiseksi. Suosittelen myös, että hän kävisi henk. koht hoitajalla tai lääkärillä.

Tärkeintä lienee, millaisen hoitovasteen ruokavalion ja mahdollisen lääkityksen avulla saa. Se, kuinka usein verensokeriarvonsa kontrolloi, on myös oma henkilökohtainen asia. Itse saan 300 liuskaa kolmen kuukauden välein, tarvittaessa useamminkin. Jos haluan kontrolloida verensokerini kahdesti päivässä, se lienee oma asiani.Hoito-ohjeet olen saanut lääkäriltä ja db. hoitajalta. Minulla on syytä kontrolloida arvojani usein koska on lisäsairauksiakin.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 09.07.2016 17:49, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 17:48

Olen aivan yhtä pätevä tähän ketjuun kuin kuka tahansa muu kirjoittaja.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 09.07.2016 18:01

irmeli kirjoitti:Olen aivan yhtä pätevä tähän ketjuun kuin kuka tahansa muu kirjoittaja.

Eihän kyse ole siitä, vaan neuvoista joita Ryysy kysyi.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 18:02

Ja olen yhtä pätevä neuvomaan Ryysyä kuin sateentekijä.
Lopeta räksyttäminen.

muoks. plus t
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 09.07.2016 18:08

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin kukahan se tähänkin ketjuun tuli vain räksyttämään? Älä viitsi
irmeli , ei sinun tarvitse mitään jatkuvasti todistella.Olet ihan yhtä hyvä kirjoittaja kuin muutkin, kunhan et ala vänkyttämään itsestään selvistä asioista.
Huono tuulesi tuntuu vaan jatkuvan.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 18:12

Älä jauha tuota samaa paskaasi joka perkeleen ketjussa. Täällä ei kukaan kinastellut ja riidellyt kun sie lomailit Tukiasemalla, joten katso perkele peiliin välillä.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 09.07.2016 18:23

irmeli kirjoitti:Älä jauha tuota samaa paskaasi joka perkeleen ketjussa. Täällä ei kukaan kinastellut ja riidellyt kun sie lomailit Tukiasemalla, joten katso perkele peiliin välillä.

Onko tämä soveliasta tekstiä tänne?
Kysyn PP:ltä saako tämmöistä kirjoittaailman seuraamuksia?
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 18:26

Ja taas mennään. Tämä pelisi on jo nähty.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 09.07.2016 18:35

Irmeli, mikä ihme sinua oikein vaivaa? Kuten kaikki voivat lukea, minä kirjoitintänne ihan asiallisesti. Sinä taas kerran tulit purkamaan vihaasi minuun aivan syyttä.

Tämäkin ketju meni pilalle.Sitäkö sinä yrität? Pilata jokaisaen asiallisen ketjun räkytykselläsi?
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 18:38

Sateentekijä kirjoitti:Irmeli, mikä ihme sinua oikein vaivaa? Kuten kaikki voivat lukea, minä kirjoitintänne ihan asiallisesti. Sinä taas kerran tulit purkamaan vihaasi minuun aivan syyttä.

Tämäkin ketju meni pilalle.Sitäkö sinä yrität? Pilata jokaisaen asiallisen ketjun räkytykselläsi?

Ylläpito saako Sateentekijä jatkuvasti olla kimpussani ja haukkua kirjoituksiani?
irmeli

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet