Kommunikaatio (viestintä)

Re: Kommunikaatio (viestintä)

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.06.2016 21:16

onko sopivaa kopioida jonkun toisen kirjoittamaa tekstiä, ilman että viestissä on yhtäkään kirjoittajan omaa virkettä?

Vastaan Kuuttaren kysymykseen oman ymmärrykseni ja tietämykseni mukaan.

Siteerauksesta tulee aina käydä selvästi julki, että se on toisen kirjoittamaa, eli lainattua tekstiä. Lainaamisen täytyy tapahtua ns. hyvän tavan mukaisesti, eli siteeraamiselle pitää olla asiallinen syy.

Tämän foorumin ylläpitäjä käsittääkseni toivoo, että esim. artikkelit laitettaisiin omaksi viestikseen, ja artikkelin siteeraajan kommentit ja muut mietteet toiseen viestiin. Niinpä ainakin laajemman siteerauksen sisältäviin viesteihin ei tällä foorumilla ole toivottavaa lisäillä omaa tekstiä, ja toisten tekstien lainaajien täytyy olla tarkkana siinä, että siteeraukset tulevat huolella merkityiksi niin, että tiedetään onko viestin sisältö kirjoittajan omaa vai onko hän siteerannut sen jostakin.

Sopivuus on asia, joka mielestäni kuuluu käsitteeseen 'hyvän tavan mukainen'. Hyvän tavan mukaista olisi lainaamisen asiallisuuden lisäksi se, että lainauksesta käy erittäin selväksi sen kirjoittaja - ettei ainakaan erehdytä lukijoina luulemaan tälle foorumille siteeratun artikkelin, tai artikkelikatkelmien, olevan tämän foorumin kirjoittajan tuotos, jos ne todellisuudessa ovat lainauksia jonkun toisen tekstistä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.06.2016 21:49

irmeli kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Mutta vielä pahempia ovat Googlesta poimitut itsestäänselvyyksien pläjäytykset.

Tekstin leimaaminen/vähättely/mitätöinti itsestäänselvyydeksi ikään kuin kaikkien lukijoiden puolesta voidaan tulkita epäkohteliaaksi paitsi viestin lähettäjää myös sen lukijoita kohtaan. Ja etenkin niitä lukijoita kohtaan, joille viestin sisältö ei ole itsestäänselvyys.

Minun mielestäni Googlesta poimittuja pitkiä selostuksia ei pitäisi kopioida palstalle. Pelkkä linkki sekä mahdollisesti lyhyet ydinosien lainaukset ovat minun mielestäni riittävää opastusta tiedon lähteille.

Olen samaa mieltä, Trissekin on.

Myös minä olen samaa mieltä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.06.2016 21:54

Kaiun kuunteleminen on kivaa...
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.06.2016 22:07

Siinä alkuperäisessä Sateentekijän viestissä jäi epäselväksi, mikä lause ja osa oli Sateentekijän ja mikä "etälukion". Syy: Sateentekijä ilmoitti viestinsä lopussa, että "bondaus Sateentekijän" ja lisäksi hän oli kursivoinut osan tekstistä. Tuolloin epäselväksi jäi ainakin ensilukemalta, onko pelkkä boldattu teksti Sateentekijän omaa, vaiko vain Sateentekijän lihavoimaa ja kuitenkin "etälukion" julkaisemaa? Ja miten sitten oli kursivoidun laita, sekö ainoastaan oli "etälukion" tekstiä ja oliko muu tavallisella tekstuurilla kirjoitettu teksti Sateentekijän omaa vaiko "etälukion" julkaisemaa? Minulle nuo edellämainitut seikat jäivät epäselviksi, koska teksti oli niin kovin pitkä ja sisälsi erilaisia tekstuureja, joiden käytön syy ei käynyt ainakaan minulle selväksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.06.2016 22:14

Hilppa, ok.
Kiitos asiallisesta vastauksesta provosoivaan kommenttiini.
Mirri

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 29.06.2016 22:19

Ok. viestini oli epäselvä eikä siitä käynyt kyllin hyvin esille mikä oli lähdetietoa ja mikä omaani, vaikka olin kursivoinut lainatun kirjoituksen.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 29.06.2016 22:27

Kyllästynyt kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Minusta olennainen kysymys ei ole se, onko tekstin sisältö lukijoille uutta vai itsestäänselvää tietoa. Olennainen kysymys on, onko sopivaa kopioida jonkun toisen kirjoittamaa tekstiä, ilman että viestissä on yhtäkään kirjoittajan omaa virkettä?

Hyvä pointti.

Ymmärsitkö lähettämäni viestin siten, ettei siinä ollut ainoatakaan omaa virkettäni?

Mielestäni nyt tässä pestäväksi tulleen jälkipyykin pointti ei enää ole viestin sisältö tai alkuperä, vaan ihan yleisesti periaatteelliset mielipide-eroavaisuudet.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 29.06.2016 22:41

Mirri kirjoitti:Kaiun kuunteleminen on kivaa...

ja niin se kivaa katsella, kun sie nuolesket sateentekijää parissakin ketjussa.
irmeli

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.06.2016 22:43

Sateentekijä kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Minusta olennainen kysymys ei ole se, onko tekstin sisältö lukijoille uutta vai itsestäänselvää tietoa. Olennainen kysymys on, onko sopivaa kopioida jonkun toisen kirjoittamaa tekstiä, ilman että viestissä on yhtäkään kirjoittajan omaa virkettä?

Hyvä pointti.

Ymmärsitkö lähettämäni viestin siten, ettei siinä ollut ainoatakaan omaa virkettäni?

Mielestäni nyt tässä pestäväksi tulleen jälkipyykin pointti ei enää ole viestin sisältö tai alkuperä, vaan ihan yleisesti periaatteelliset mielipide-eroavaisuudet.

Ei lainaustapa ja tekstuurien käyttö ole mikään mielipidekysymys. On olemassa kokonaisia ammattikuntia, jotka kirjoittavat uudelleen toisten tekstejä, siis tekevät sitä työkseen. Lisäksi eri julkaisukanavat pitävät erilaisia julkaisutypografioita omina sääntöinään. Myös tieteessä on osattava lainata oikein toisia tutkijoita eikä miten sattuu hutkia lainojaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja irmeli » 29.06.2016 22:46

Sairaanhoitajaopistossa vuonna paavo ei opetettu lainauskäytäntöä.
Ja kun sateentekijä oli santra tai saara, myös silloin hän väärensi tänne esim. sen yhden Katjan päiväkirjasta osia.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 29.06.2016 22:48

Kirjoittaja irmeli » 29 Kesä 2016, 22:46

Ja kun sateentekijä oli santra tai saara, myös silloin hän väärensi tänne esim. sen yhden Katjan päiväkirjasta osia.
irmeli

Eikö tuon ihmisen suuta saa tukittua?
Olisin halunnut käyttää vihamiestoimintaa, mutta sen käyttö täällä on kuulemma kiellettyä.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 29.06.2016 22:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 29.06.2016 22:49

Sateentekijä kirjoitti:Eikö tuon ihmisen suuta saa tukittua?

Miksi, eikö täällä ole sananvapaus.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 29.06.2016 22:51

Sananvapaus ei tarkoita haukkumisvapautta. nJatkuvaan epäasialliseen kirjoitteluun olisi mielestäni aihetta puuttua.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 29.06.2016 22:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 29.06.2016 22:52

Missä olen haukkunut, taitaa olla sinä joka tässäKIN ketjussa minua olet haukkunut.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 29.06.2016 22:53

Lisäksi kirjoitat toisen päälle koko ajan
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 29.06.2016 22:55

Sateentekijä kirjoitti:Sananvapaus ei tarkoita haukkumisvapautta. nJatkuvaan epäasialliseen kirjoitteluun olisi mielestäni aihetta puuttua.

Ja odotan samaa että sun kirjoitteluusi puututaan. Jatkuvasti haukut ja vittuilet ihan yhtä paljon kuin minä.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 29.06.2016 22:56

Sateentekijä kirjoitti:
Kirjoittaja irmeli » 29 Kesä 2016, 22:46

irmeli

Eikö tuon ihmisen suuta saa tukittua?
Olisin halunnut käyttää vihamiestoimintaa, mutta sen käyttö täällä on kuulemma kiellettyä.

Ei tuosta mitään ole poistettu.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.06.2016 22:57

irmeli kirjoitti:

Virheellinen viestieni tulkinta lienee hyvä esimerkki viestinnän epäonnistumisesta seurauksineen.
Mahdollisesti epäselvät ja tahtomattani monitulkintaiset viestini virheellisesti tulkinnut lukija luulee minun 'nuoleskelevan', koska on tulkinnut viestini 'nuoleskeluksi'.
Mirri

ViestiKirjoittaja irmeli » 29.06.2016 22:58

Mirri kirjoitti:
irmeli kirjoitti:

Virheellinen viestieni tulkinta lienee hyvä esimerkki viestinnän epäonnistumisesta seurauksineen.
Mahdollisesti epäselvät ja tahtomattani monitulkintaiset viestini virheellisesti tulkinnut lukija luulee minun 'nuoleskelevan', koska on tulkinnut viestini 'nuoleskeluksi'.

Ai sie et kestänyt provoilua. Mutta sun provoilusi Hilpalle oli ihan hyväksyttävää, vai mitä?
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 29.06.2016 23:00

Mielestäni joku raja pitää olla kirjoittajallakin. Vanhojen asioiden tänne tuonti on täysin asiatonta, samoin kuin koko irmelin käyttämä tyyli, mutta ilmeisesti hän saa jatkaa haukkumistani täysin vapaasti. Minä menen. Ei tuommoista rakin räkytystä kenenkään ole pakko lukea. Jos ihmiseltä puutuu itsekontrolli täysin, on viisainta jättää se yksikseen räkyttämään
Sateentekijä

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa