Jonninjoutavuuksia!

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Jonninjoutavuuksia!

ViestiKirjoittaja Rane » 18.06.2016 11:08

Käytetyn auton lisätakuu petti - ei korvannut mitään!

Iltasanomat 18.6.2016 http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001202639.html
Rane

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 18.06.2016 12:07

Rane kirjoitti:
Rane kirjoitti:Kritiikki on jonninjoutavaa, vai onko?

Onko jälkimmäinen kysymyslause väärin kieliopillisesti?

Virhettä virkkeessäsi ei ole, mutta pilkku ennen vai-konjunktiota ei ole kieliopin kannalta tarpeen. Se voi siinä kuitenkin olla niin kutsuttuna taukopilkkuna.

Rane kirjoitti:Onko ensimmäinen päälause ja jälkimmäinen sivulause? Olen unohtanut kieliopin. Minusta tuo jälkimmäinen on kuitenkin jotenkin väärin, koska se on tavallaan toistoa. Pitäisikö se kysymys esittää kielteisenä näin: Kritiikki on jonninjoutavaa, vai eikö ole? Takerrun tällaisiin. Jumittaa.

Tuossa virkkeessäsi on kaksi rinnasteista päälausetta eikä yhtään sivulausetta.
Englannin kielessä tuollainen kysymyslause, joka ensimmäisessä viestissäsi on, esitetään aina kielteisenä myönteisen väitteen jälkeen ja myönteisenä kielteisen jälkeen, mutta suomen kielessä tällaista käytäntöä ei ole.

Mirri kirjoitti:Se on jonninjoutavaa, että juutut virheettömään viestiisi ja jumitat pähkäillen, että onko se kieliopillisesti oikein vai väärin...

Tuossa Mirrin viestissä sen sijaan on kielioppivirhe (lihavoitu). Puutun siihen, koska se on Mirrillä systemaattinen ja koska hän haluaa esiintyä oikeakielisyyden asiantuntijana. Että-konjunktio on epäsuorassa kysymyslauseessa täysin ylimääräinen, pelkkä -ko-partikkeli tai alkuperäisen kysymyksen kysymyssana riittää.
Tämä virhe on todella yleinen eikä siis esiinny ainoastaan Mirrillä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.06.2016 12:20

Ym. "että"-selvennys on todella tarpeellinen. - Itse pidin jälkimmäistä sivulauseena.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.06.2016 12:21

Helmenkalastaja, mainitsemasi yleinen kirjoitusvirhe selittynee sillä, että se on puhekielinen ilmaisu. Ainakin tällaisella foorumilla puhekieliset ilmaisut näkyvät teksteissä.

Minä tässä pähkäilen, että haittaako puhekielen näkyminen kirjoituksissa vai eikö haittaa.
Kirjoitettuun tekstiin että-sana ei tuossa tilanteessa kuulu, mutta puheessa että on ikään kuin pilkun edustaja. Noin ainakin minulla. Harvemmin tulee sanotuksi vastaavanlainen virke ilman että-sanaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.06.2016 13:00

Olen kiitollinen Helmenkalastajan että-kohjunktion käytön selvennyksestä. Olen itsekin pyrkinyt eroon tavastani käyttää että-konjunktiota väärin ja kokenut häiritseväksi tuon tapani kirjoitetussa tekstissä. Mielestäni Psykopatologian ei tulisi pyrkiä virheellisten ilmaisujen käyttöön, mikäli Psykopatologian pyrkimys on totuudessa pitäytyminen. Rajatapauksia ovat murteet, jotka rikastavat enemmän kuin vääristävät, mutta voi niidenkin käytöön sisältyä väärinymmärryksen mahdollisuuksia ja virheitä. Lisäksi virheet ovat tuolloin enempi makuasia.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 18.06.2016 13:03

Tiedän, Mirri. Kun et kuitenkaan yleisesti käytä kirjoituksessasi puhekielisyyksiä, vaan tunnut pyrkivät korrektiin yleiskieleen, tuo puhekielisyys häiritsee ainakin minua.
Minä muuten en käytä ylimääräistä ettää puheessakaan... Poikkeuksena ehkä tuohtunut kysymys: Että mitä [tuli sanotuksi]?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 18.06.2016 13:05

Olepa hyvä, Hilppa!
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 18.06.2016 13:09

Psykopatologia kirjoitti:Ym. "että"-selvennys on todella tarpeellinen. - Itse pidin jälkimmäistä sivulauseena.

Millä perusteella?
Vai on rinnastuskonjunktio, eli jos edellinen lause on päälause, myös vai'lla alkava lause on päälause. Vai'n avulla voi rinnastaa myös sivulauseita, jos edellä on päälauseelle alisteinen sivulause.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.06.2016 13:37

No niinpä tietenkin. - Enhän minä "normaalisti" virheellisiä muotoja pyri käyttäytymään.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 18.06.2016 18:53

Joopa, ja taas tuli ihan jonninjoutava riita tuolla toisaalla. Kun osaisin pitää pääni kiinni,mutta kun pitää kaikenmaailman jonninjoutavuuksiin minunkin reagoida :|
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.06.2016 00:47

Jonninjoutavaa sekin, että tuleepa tänne milloin tahansa, aina on joku vittupää turpaa repimässä :evil:
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 19.06.2016 01:01

Joutavaa että saatana viitsit ja kehtaat pitää kolme päivää vanhaa riitaa pystyssä! Vittu että oot käsittämätön ilveilijä!
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 19.06.2016 01:03

Ja muuten - pysy tässä ketjussa kiitos! Terveisin, ylläpidon pikku apulainen (ei ehkä ihan virallinen mutta omasta mielestään pätevä kuiteski!)
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.06.2016 01:30

Poistin tarpeettoman viestin.
-Sateentekijä.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 19.06.2016 18:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 19.06.2016 01:34

Että sinustakin on tullut ylläpidon pikku apulainen? Kivaa - sielunsisar! :P
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.06.2016 01:34

Että sillä lailla.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 19.06.2016 01:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 19.06.2016 01:37

Kestikö sulta puoli tuntia hahmottaa viestin sisältö? :shock:
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.06.2016 01:40

Kirjoittaja trisse » 19 Kesä 2016, 01:03

Ja muuten - pysy tässä ketjussa kiitos! Terveisin, ylläpidon pikku apulainen (ei ehkä ihan virallinen mutta omasta mielestään pätevä kuiteski

Kirjoittaja trisse » 19 Kesä 2016, 01:34

Että sinustakin on tullut ylläpidon pikku apulainen? Kivaa - sielunsisar! :P

Joo onhan minulle toki sanottu enemmänkuin yhden kerran ettei tuon kaltaisista höpinöistä kannata välittää. Itsensä ne siinä munaa ,ei ketään ,muita:)
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 19.06.2016 01:42

Copypastea se vielä kymmenen kertaa niin ehkä muuttuu todeksi.
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.06.2016 17:35

Olen itse syyllistynyt täällä kaikenmoiseen jonninjoutavaan, provosoinut ja provosoitunut. Ei olisi ollut tarpeen.Vaikeneminen tai ohittaminen olisi monesti ollut parempi tapa hoitaa tilanteita. Minä vaan kun en oikein osaa.
Toki ei tarvise kääntää toista poskea, mutta itsekin pääsisi helpommalla ellei alkaisi vääntää.
Toista on olevinaan helppoo ohjeistaa. Tuskin se kumminkaan tuottaa toivottua tulosta. Kas kun toisellakin on siihen jotain sanottavaa:)

Kuva
Sateentekijä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko