Säästäminen

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Säästäminen

ViestiKirjoittaja popi » 27.01.2016 21:57

Olen ajatellut sijoittaa joka kuukausi 100 euroa johonkin rahastoon, osakkeisiin jne. Mikähän olisi paras vaihtoehto? Siis halvin ja mielellään tuottoisin?
popi

Re: Säästäminen

ViestiKirjoittaja Ryysy » 27.01.2016 22:08

Ei aavistustakaan, mutta mietin äsken kävellessäni, että olisi hienoa, jos osaisi "sijoittaa". Olisi kiva, jos olisi sellaiset aivot ja sellainen määrä rahaa, että voisi ostaa vaikkapa asunnon, jota voisi sitten vuokrata muille... sijoitusasunnoksiko sitä sanotaan.

Itse olen harrastanut "sijoittamista" vain "leikkitasolla" eli jos ostan jotakin, mietin, että sen voi sitten myydä tai antaa pois, kun ei enää tarvitse.

Meillä oli joskus yläasteella yhteiskuntatieteissä kurssi, jossa piti leikkimielellä sijoittaa johonkin osakkeisiin tms. ja sitten tarkkailtiin jotakin käyriä. Se kellä oli tiettyyn päivään mennessä eniten leikkirahaa oli voittaja. En ymmärtänyt koko hommasta tuon taivaallista.

Eli. Muuta kuin höpinää odotellessa...
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.01.2016 22:38

Vaikea kysymys.

Minun S-ryhmän bonukseni menevät S-pankin jollekin sijoitustilille, joka toistaiseksi ei käsittääkseni ole tuottanut mitään muuta kuin tappiota. Lohdutan itseäni tiedolla, etten ole oikeasti sijoittanut mitään mihinkään - ostobonukseni ne vain siellä hupenevat...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.01.2016 12:51

Oman pankin sijoitusrahastot tarjoavat oivan mahdollisuuden alkuun. Ne voi numeroida, ja katsoa sitten tikkataulusta itselleen sopivimman.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja popi » 01.06.2016 20:12

Enpäs lukenut mitään kirjoja tai kysellyt pankista neuvoa. Internetistä luin, että pitää perustaa arvopaperitilin pankkiin ja sen perustin. Nyt olen ostellut osakkeita ympäri maailman pörsseistä: On norjalaisia, ruotsalaista, kanadalaista jne osakeomistusta.
Ostin aluksi myös suomalaisia osakkeita kuten Nokiaa ja Nestettä jne. Ammattilaiset suosittelivat näitä eri suosituksissaan. Kaikki nämä suositukset menivät kuseen. Sen jälkeen aloin sijoittaa riskiyhtiöihin missä osakevaihtelu on suurta mutta myös voitot suuria. Ja olen voitolla. Tänään ostin myös kultaosakkeita, koska monet pelkäävät pörssiromahdusta. Rahan tuloa ei voi estää :)

Ja vinkiksi niille kateellisille, jotka kuvittelevat että helppoahan se on ostaa osakkeita kun on rahaa. Tosiasiallisesti lopetin ryyppäämisen ja suurin osaksi myös makeisista jne jolloin rahaa säästyy kuukaudessa joitakin satoja euroja ja ne olen sijoittanut pörssiin poimimaan uutta rahaa. Musta on tullut pihi.
popi

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 01.06.2016 20:22

En tiedä varsinaisesta sijoittamisesta, mutta itselläni on korkeakorkoinen määräaikaistili, jonne käyttötililtä liikenevät eurot " sijoitan" Kun tililtä ei voi nostaa, ellei halua menettää korkeakorkoisuutta, tämä on mielestäni ihan ok tapa kerätä pahan päivän varalle.
Lisäksi kun näkee tilin karttuvan kuukausittain, se motivoi.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.06.2016 20:26

popi kirjoitti:Enpäs lukenut mitään kirjoja tai kysellyt pankista neuvoa. Internetistä luin, että pitää perustaa arvopaperitilin pankkiin ja sen perustin. Nyt olen ostellut osakkeita ympäri maailman pörsseistä: On norjalaisia, ruotsalaista, kanadalaista jne osakeomistusta...

Oletko ajatellut sertifikaatteja?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja popi » 01.06.2016 20:34

En ole miettinyt sellaista vaihtoehtoa. Nuo sertifikaatit ovat kyllä mielenkiintoisia, en ole vielä vain lähtenyt shortaamisiin jne. Nykyään esim Nordeassa välityspalkkiot ovat niin pieniä, että pienelläkin summalla voi jo sijoittaa ilman että sijoitus murenee välityspalkkioiden suuruuteen. Tykkään sijoittaa tiettyihin yhtiöihin, ja sitten seurata yhtiön kurssia ja yleensä yhtiön kehitystä. PIdän tätä mukavana harrastuksena. KOska osakkeitani on ympäri maailman, niin joku pörssi on aina auki arkisin aamusta iltaan. Mukava harrastus kaikkiaan.
popi

ViestiKirjoittaja popi » 01.06.2016 21:08

Itse asiassa tutustuin nyt noihin bull- ja bearsertifikaatteihin. Ymmärsinkö oikein, että niillä voidaan sijoittaa tässä tapauksessa jonkun esim osakkeen joko nousuun tai laskuun päivän aikana. Esim jos ostan Nokian bul-sertifikaatin tietyllä nousuarviolla, ja jos kurssi nousee sen verran tai enemmän, saan sen sertifikaatin sillä ostohinnalla tai enemmällä riipuen noususta.
popi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.06.2016 21:29

Tuohon en uskalla vastata, koska en tiedä kuinka lyhyttä kauppaa sertifikaateilla voi tehdä.
Pankin sijoitusneuvoja varmaankin osaa kertoa tarkat pelisäännöt.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja popi » 19.06.2016 21:26

Kullan hinta saattaa nousta 1290:sta jopa 1400: taan jos brexit toteutuu. Jos on sijoittanut rahaa esim johonkin kultakaivosyhtiöön vipuvaikutus on vielä suurempi. Eli sijoittamasi rahamäärä saattaa jopa lisääntyä 20 prosenttia. Jopa enemmän. Tosin jos britit päättävät jäädä EU:n kullan hinta saattaa romahtaa aika lailla jopa 5 prosenttia, joka kultakaivososakkeisiin sijoitettuna saattaa merkitä yli 10 prosentin laskua. Eli summa summarum jos laitan 1000 euroa kultaosakkeisiin ja brexit tapahtuu, olen 200 euroa miinus verot rikkaampi, mutta jos brexit ei tapahdukkaan olen ainakin 100 euroa köyhempi. Kannataisko ottaa riski ja laittaa rahaa kultaosakkeisiin? Kaikki tämä on siis spekulaatiota eikä koskaan voi tietää miten markkinat reagoivat johonkin. Pahimmassa tapauksessa voit menettää sijoituksestasi suurimman osan ( ei siis herkkähermoisille. )
Viimeksi muokannut popi päivämäärä 19.06.2016 21:57, muokattu yhteensä 1 kerran
popi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.06.2016 21:44

Brexit on johdossa muutamalla prosentilla, vaikka Yle on koko päivän toitottanut toista. Kantansa ilmoittamattomia on 10 %, nuorissa jopa 15. Voiton vie se puoli, joka vaivautuu uurnille.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja popi » 19.06.2016 21:46

Kumpi toteutuu sinun arviosi/veikkauksi mukaan?
popi

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.06.2016 22:18

Tämä brexit-kysymys on niin totinen paikka, ettei kai kukaan fiksu suomalainen ala veikkailla tai arvailla, että kuinka käy. Koko Euroopassa pelätään pahinta ja toivotaan parasta - mitä pahin ja paras mahtaakaan tarkoittaa...
Mielestäni Psykopatologia kommentoi ajattelevaisesti sanomalla, että voiton vie se puoli, joka vaivautuu uurnille.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.06.2016 22:25

popi kirjoitti:Kumpi toteutuu sinun arviosi/veikkauksi mukaan?

Ilmoitan huomenna.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja popi » 19.06.2016 22:32

Itse uskon että Britannia äänestää EU:saa pysymisen puolesta. Kansanedustajan murha vaikuttaa moneen epävarmaan äänestäjään asettumaan EU:saa pysymisen puolesta kuin myös se valtava kampanja, joka vyöryy ensi viikolla Britanniassa Eu:saa pysymisen puolesta. Mutta kaikki riippuu siitä, lähtevätkö EU:tä kannattavat nuoret äänestämään.
popi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.06.2016 22:35

Psykopatologia kirjoitti:
popi kirjoitti:Kumpi toteutuu sinun arviosi/veikkauksi mukaan?

Ilmoitan huomenna.

Tai jo nyt: Brexit häviää 44/46.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja popi » 20.06.2016 14:55

Markkinat eivät usko brextiin enää: Kullan hinta melkein parin prosentin laskussa. Eipä se mittään. USA:n vaalit syksyllä vielä nostatavat kullan hintaa.
popi

ViestiKirjoittaja popi » 20.07.2016 19:16

Kovvoo hommoo tää sijoittaminen. Kullan ja hopean hinta romahti yli prosentin ja samalla mun kulta-ja hopeakaivos osakkeet laskivat yli viisi prosenttia vipuvaikutuksen johdosta. Tämä homma ei ole kurahousujen hommaa, pitää vain uskaltaa ja uskoa siihen että sijoitukset poikivat mammonaa pitkällä tähtäyksellä.
popi

ViestiKirjoittaja pöö » 20.07.2016 19:37

Kulta ja hopea oavat järkeviä tapoja - ja turvallisia- sijoittaa tämän talousjärjestelmän muutoksen aikoina. Siis fyysinen kulta ja hopea- ei osakkeet.
pöö

Seuraava

Paluu Romulaatikko