Dokumenttiprojekti: Valkoinen raivo

Re: Dokumenttiprojekti: Valkoinen raivo

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2016 17:32

Käsitykseni mukaan persoonallisuushäiriöt juontuvat varhaisemmasta lapsuudesta kuin kouluiästä, toisin sanoen ne syntyvät jo ennen kouluikää. Sen sijaan persoonallisuushäiriöisyys voi alkaa oireilla kouluiässä. Arvelen, että persoonallisuushäiriöisyys - sen oireilu - voi altistaa kasvuikäisen niin kiusaajana kuin myös kiusattuna olemiselle.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.05.2016 17:38

Mirri kirjoitti:Käsitykseni mukaan persoonallisuushäiriöt juontuvat varhaisemmasta lapsuudesta kuin kouluiästä, toisin sanoen ne syntyvät jo ennen kouluikää. Sen sijaan persoonallisuushäiriöisyys voi alkaa oireilla kouluiässä. Arvelen, että persoonallisuushäiriöisyys - sen oireilu - voi altistaa kasvuikäisen niin kiusaajana kuin myös kiusattuna olemiselle.

Persoonallisuushäiriöt voivat hyvinkin johtua myös varhaisemmasta lapsuudesta kuin kouluiästä, mutta minun mielestäni ei-persoonallisuushäiriöinen kouluikäinen lapsi/nuori ei ole mitenkään "rokotettu" persoonallisuushäiriö(i)tä vastaan.

Minua ottaa suunnattomasti kaaliin se, että missä/mitä tahansa (koulu)kiusaamisesta puhutaankin, aina löytyy joku sitä ja sen merkitystä vähättelemään (sekä vierittämään sen syytä kiusatuksi joutuneen kontolle).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.05.2016 17:47

Minun mielestäni pitää ottaa huomioon sekin, että elämässä koetut vaikeudet ja ongelmat voivat kumuloitua, vaikka eivät yksittäisinä esiintyessään häiriytynyttä persoonallisuutta aiheuttaisikaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 24.05.2016 19:24

Kyllästynyt kirjoitti:
Minun mielestäni (malignia ja patologista) narsismia edustaa se, ettei ihminen piittaa vähääkään siitä mitä hänen käytöksensä muille merkitsee tai aiheuttaa - kunhan vain hänellä itsellään on mahdollisimman kivaa.

Minun mielipiteeni on, että patologinen persoonallisuushäiriö ei aiheuta siitä kärsivälle minkäänlaista mielihyvää. Tuskin se aiheuttaa minkäänlaisia positiivisia tuntemuksia, pahimmassa tapauksessa vain patoaa ja purkaus seuraa toistaan, vailla minkäänlaista tunnetta.

Patologinen persoonallisuushäiriö on mm psykopatia eli narsistinen persoonallisuushäiriö.
Yleisesti tiedetään, että psykopatia ei ole mielisairaus, vaan luonnevika, jota ihminen ei itse tunnista itsessään.Merkityksettömiä ovat muut ja heidän mielipiteensä. Psykopaatilla ei ole omaatuntoa.
Nykytietämyksen mukaan:
http://ilmiopohjaisuus.ning.com/profile ... nallisuush
Persoonallisuushäiriöiden synnyssä suurimpina vaikuttavina tekijöinä ovat yksilön perimä ja kasvuympäristö. Usein geeniperimä altistaa häiriöille ja sen jälkeen ulkoiset tekijät voivat vahvistaa perimän vaikutusta. Huono kasvuympäristö, muun muassa köyhät ja turvattomat olot tai väkivalta ja liian vähäinen huolenpito, ovat mahdollisia laukaisevia tekijöitä. Persoonallisuushäiriö syntyy tavallisesti jo varhain lapsuudessa, jolloin yksilö alkaa käyttää epäadaptiivisia, ympäröivään yhteiskuntaan huonosti sopivia, toimintatapoja reagoidessaan ympäristöönsä. Nämä käyttäytymismallit ovat hyvin kaavamaisia ja joustamattomia.

Koulukiusaaminen siis sinänsä ei aiheuta persoonallisuushäiriötä, vaan toimii yhtenä osatekijänä ja saattaa saada sen puhkeamaan jos on geneettistä taipumusta sellaiseen.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.05.2016 21:08

Sateentekijä kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Minun mielestäni (malignia ja patologista) narsismia edustaa se, ettei ihminen piittaa vähääkään siitä mitä hänen käytöksensä muille merkitsee tai aiheuttaa - kunhan vain hänellä itsellään on mahdollisimman kivaa.

Minun mielipiteeni on, että patologinen persoonallisuushäiriö ei aiheuta siitä kärsivälle minkäänlaista mielihyvää...

Jos luet viestini uudelleen niin toivottavasti huomaat, etten ole väittänytkään persoonallisuushäiriön aiheuttavan mielihyvää.
Sateentekijä kirjoitti:... Patologinen persoonallisuushäiriö on mm psykopatia eli narsistinen persoonallisuushäiriö.
Yleisesti tiedetään, että psykopatia ei ole mielisairaus, vaan luonnevika, jota ihminen ei itse tunnista itsessään.Merkityksettömiä ovat muut ja heidän mielipiteensä. Psykopaatilla ei ole omaatuntoa...
.

Sitä juuri tarkoitin; röyhkeydellä ei ole mitään rajaa, ja tärkeää on vain oma mukavuus.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2016 21:22

Kyllästynyt kirjoitti:Minua ottaa suunnattomasti kaaliin se, että missä/mitä tahansa (koulu)kiusaamisesta puhutaankin, aina löytyy joku sitä ja sen merkitystä vähättelemään (sekä vierittämään sen syytä kiusatuksi joutuneen kontolle).

Onko kiusaamisilmiön tarkastelu mahdollisimman monelta kantilta ja erilaisista näkökulmista yhtä kuin kiusaamisen ja sen merkityksen vähättely?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.05.2016 21:27

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Minua ottaa suunnattomasti kaaliin se, että missä/mitä tahansa (koulu)kiusaamisesta puhutaankin, aina löytyy joku sitä ja sen merkitystä vähättelemään (sekä vierittämään sen syytä kiusatuksi joutuneen kontolle).

Onko kiusaamisilmiön tarkastelu mahdollisimman monelta kantilta ja erilaisista näkökulmista yhtä kuin kiusaamisen ja sen merkityksen vähättely?

Riippuu tarkastelusta ja tarkastelijasta.
Esimerkiksi esitetty epäily siitä, ettei koulukiusaaminen voisi aiheuttaa persoonallisuushäiriö(i)tä, on mielestäni läheistä sukua (koulu)kiusaamisen merkityksen vähättelylle.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2016 21:38

Ok.
Mainitsemasi esitetty epäily kuitenkin taitaa olla tosiasia.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.05.2016 21:40

Mirri kirjoitti:Ok.

Tarkoitatko, ettet esittänyt mitään epäilyä vaan täytenä "tosiasiana" kirjoitat, ettei koulukiusaaminen voi aiheuttaa/synnyttää persoonallisuushäiriö(i)tä?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.05.2016 21:59

Mirri kirjoitti:... Arvelen, että persoonallisuushäiriöisyys - sen oireilu - voi altistaa kasvuikäisen niin kiusaajana kuin myös kiusattuna olemiselle.
- -

Voiko joku vakavissaan kirjoittaa tuollaista? Ilmeisesti voi. Kaikkea olen kiusatusta kuullut väitettävän, mutta tuo rinnastus oli jonkinlainen pohjanoteeraus. Päältäkatsojat olit unohtanut tarkasteluistasi tyystin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2016 22:13

Kyllästynyt kirjoitti:

Tarkoitatko, ettet esittänyt mitään epäilyä vaan täytenä "tosiasiana" kirjoitat, ettei koulukiusaaminen voi aiheuttaa/synnyttää persoonallisuushäiriö(i)tä?

Minä en usko koulukiusaamisen voivan synnyttää persoonallisuushäiriöitä, koska käsitykseni mukaan (etenkin vaikeat ja toisille vahingolliset) persoonallisuushäiriöt syntyvät varhaislapsuudessa ennen kouluikää.
Mutta toki otan mielelläni vastaan uutta tietoa, jonka varassa voin muuttaa käsityksiäni. Joten ei muuta kuin osoittamaan ja todistamaan, että persoonallisuushäiriö voi syntyä koulukiusaamisen seurauksena.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2016 22:16

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Arvelen, että persoonallisuushäiriöisyys - sen oireilu - voi altistaa kasvuikäisen niin kiusaajana kuin myös kiusattuna olemiselle.
- -

Voiko joku vakavissaan kirjoittaa tuollaista? Ilmeisesti voi. Kaikkea olen kiusatusta kuullut väitettävän, mutta tuo rinnastus oli jonkinlainen pohjanoteeraus. Päältäkatsojat olit unohtanut tarkasteluistasi tyystin.

Kirjoitin ihan vakavissani, vaikka sinä miten näkisit arveluissani 'pohjanoteerauksen'. Ei mahda mitään.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.05.2016 22:21

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Minä en usko koulukiusaamisen voivan synnyttää persoonallisuushäiriöitä, koska käsitykseni mukaan (etenkin vaikeat ja toisille vahingolliset) persoonallisuushäiriöt syntyvät varhaislapsuudessa ennen kouluikää...

Tarjoilet siis omaa mielipidettäsi tosiasiana?

Persoonallisuushäiriö(ide)n vaikeusasteistahan ei ollut mitään puhetta. Sinä vain ykskantaan totesit, ettei koulukiusaaminen "mahda aiheuttaa" persoonallisuushäiriö(i)tä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2016 22:28

Kirjoitin näin:
Mahtaako koulukiusaaminen kuitenkaan aiheuttaa persoonallisuushäiriöisyyttä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.05.2016 22:33

Mirri kirjoitti:Kirjoitin näin:

Ja sen jälkeen vastasit minun viestiini (jossa puhuin esitetystä epäilystä) näin:

Voisitko tarkentaa ja kertoa, onko kirjoituksissasi kyse esitetystä epäilystä vai tosiasiana esitetystä mielipiteestä?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja trisse » 24.05.2016 22:33

Hilppa kirjoitti:
- -

Mikä siinä on niin kummallista? Eiköhän Mirrin väite ole kylmä fakta. Kysy vaikka PP:ltä.
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 24.05.2016 22:35

Laitan tähän edelläkirjoittamaani koska sitä ei kaikin osin ilmeisesti huomioitu.
Persoonallisuushäiriöiden synnyssä suurimpina vaikuttavina tekijöinä ovat yksilön perimä ja kasvuympäristö. Usein geeniperimä altistaa häiriöille ja sen jälkeen ulkoiset tekijät voivat vahvistaa perimän vaikutusta. Huono kasvuympäristö, muun muassa köyhät ja turvattomat olot tai väkivalta ja liian vähäinen huolenpito, ovat mahdollisia laukaisevia tekijöitä. Persoonallisuushäiriö syntyy tavallisesti jo varhain lapsuudessa, jolloin yksilö alkaa käyttää epäadaptiivisia, ympäröivään yhteiskuntaan huonosti sopivia, toimintatapoja reagoidessaan ympäristöönsä. Nämä käyttäytymismallit ovat hyvin kaavamaisia ja joustamattomia.

(--)
Koulukiusaaminen siis sinänsä ei aiheuta persoonallisuushäiriötä, vaan toimii yhtenä osatekijänä ja saattaa saada sen puhkeamaan jos on geneettistä taipumusta sellaiseen.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 24.05.2016 22:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.05.2016 22:37

Sateentekijä kirjoitti:Laitan tähän edelläkirjoittamaani koska sitä ei kaikin osin ilmeisesti huomioitu.

Persoonallisuushäiriöiden synnyssä suurimpina vaikuttavina tekijöinä ovat yksilön perimä ja kasvuympäristö...

Kyllä se on huomioitu, mutta ainakaan minä en jaksa kommentoida esittämiäsi itsestäänselvyyksiä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2016 22:38

Kyllästynyt kirjoitti:

Ja sen jälkeen vastasit minun viestiini (jossa puhuin esitetystä epäilystä) näin:

Voisitko tarkentaa ja kertoa, onko kirjoituksissasi kyse esitetystä epäilystä vai tosiasiana esitetystä mielipiteestä?

Arvelen, että on tosiasia se, etteivät persoonallisuushäiriöt synny koulussa - eivät edes koulukiusaamisen seurauksena.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.05.2016 22:40

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Arvelen, että on tosiasia se, etteivät persoonallisuushäiriöt synny koulussa - eivät edes koulukiusaamisen seurauksena.

Eli esität oman arvelusi tosiasiana?
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa