Mirri kirjoitti:Käsitykseni mukaan persoonallisuushäiriöt juontuvat varhaisemmasta lapsuudesta kuin kouluiästä, toisin sanoen ne syntyvät jo ennen kouluikää. Sen sijaan persoonallisuushäiriöisyys voi alkaa oireilla kouluiässä. Arvelen, että persoonallisuushäiriöisyys - sen oireilu - voi altistaa kasvuikäisen niin kiusaajana kuin myös kiusattuna olemiselle.
Kyllästynyt kirjoitti:
Minun mielestäni (malignia ja patologista) narsismia edustaa se, ettei ihminen piittaa vähääkään siitä mitä hänen käytöksensä muille merkitsee tai aiheuttaa - kunhan vain hänellä itsellään on mahdollisimman kivaa.
Persoonallisuushäiriöiden synnyssä suurimpina vaikuttavina tekijöinä ovat yksilön perimä ja kasvuympäristö. Usein geeniperimä altistaa häiriöille ja sen jälkeen ulkoiset tekijät voivat vahvistaa perimän vaikutusta. Huono kasvuympäristö, muun muassa köyhät ja turvattomat olot tai väkivalta ja liian vähäinen huolenpito, ovat mahdollisia laukaisevia tekijöitä. Persoonallisuushäiriö syntyy tavallisesti jo varhain lapsuudessa, jolloin yksilö alkaa käyttää epäadaptiivisia, ympäröivään yhteiskuntaan huonosti sopivia, toimintatapoja reagoidessaan ympäristöönsä. Nämä käyttäytymismallit ovat hyvin kaavamaisia ja joustamattomia.
Sateentekijä kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:
Minun mielestäni (malignia ja patologista) narsismia edustaa se, ettei ihminen piittaa vähääkään siitä mitä hänen käytöksensä muille merkitsee tai aiheuttaa - kunhan vain hänellä itsellään on mahdollisimman kivaa.
Minun mielipiteeni on, että patologinen persoonallisuushäiriö ei aiheuta siitä kärsivälle minkäänlaista mielihyvää...
Sateentekijä kirjoitti:... Patologinen persoonallisuushäiriö on mm psykopatia eli narsistinen persoonallisuushäiriö.
Yleisesti tiedetään, että psykopatia ei ole mielisairaus, vaan luonnevika, jota ihminen ei itse tunnista itsessään.Merkityksettömiä ovat muut ja heidän mielipiteensä. Psykopaatilla ei ole omaatuntoa...
.
Kyllästynyt kirjoitti:Minua ottaa suunnattomasti kaaliin se, että missä/mitä tahansa (koulu)kiusaamisesta puhutaankin, aina löytyy joku sitä ja sen merkitystä vähättelemään (sekä vierittämään sen syytä kiusatuksi joutuneen kontolle).

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Minua ottaa suunnattomasti kaaliin se, että missä/mitä tahansa (koulu)kiusaamisesta puhutaankin, aina löytyy joku sitä ja sen merkitystä vähättelemään (sekä vierittämään sen syytä kiusatuksi joutuneen kontolle).
Onko kiusaamisilmiön tarkastelu mahdollisimman monelta kantilta ja erilaisista näkökulmista yhtä kuin kiusaamisen ja sen merkityksen vähättely?

Mirri kirjoitti:Ok.
Mainitsemasi esitetty epäily kuitenkin taitaa olla tosiasia.
Mirri kirjoitti:... Arvelen, että persoonallisuushäiriöisyys - sen oireilu - voi altistaa kasvuikäisen niin kiusaajana kuin myös kiusattuna olemiselle.
- -
Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Ok.
Tarkoitatko, ettet esittänyt mitään epäilyä vaan täytenä "tosiasiana" kirjoitat, ettei koulukiusaaminen voi aiheuttaa/synnyttää persoonallisuushäiriö(i)tä?

Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:... Arvelen, että persoonallisuushäiriöisyys - sen oireilu - voi altistaa kasvuikäisen niin kiusaajana kuin myös kiusattuna olemiselle.
- -
Voiko joku vakavissaan kirjoittaa tuollaista? Ilmeisesti voi. Kaikkea olen kiusatusta kuullut väitettävän, mutta tuo rinnastus oli jonkinlainen pohjanoteeraus. Päältäkatsojat olit unohtanut tarkasteluistasi tyystin.

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Ok.
Tarkoitatko, ettet esittänyt mitään epäilyä vaan täytenä "tosiasiana" kirjoitat, ettei koulukiusaaminen voi aiheuttaa/synnyttää persoonallisuushäiriö(i)tä?
Minä en usko koulukiusaamisen voivan synnyttää persoonallisuushäiriöitä, koska käsitykseni mukaan (etenkin vaikeat ja toisille vahingolliset) persoonallisuushäiriöt syntyvät varhaislapsuudessa ennen kouluikää...

Mirri kirjoitti:Kirjoitin näin:
Mahtaako koulukiusaaminen kuitenkaan aiheuttaa persoonallisuushäiriöisyyttä?
Mirri kirjoitti:Ok.
Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:... Arvelen, että persoonallisuushäiriöisyys - sen oireilu - voi altistaa kasvuikäisen niin kiusaajana kuin myös kiusattuna olemiselle.
- -
Voiko joku vakavissaan kirjoittaa tuollaista? Ilmeisesti voi. Kaikkea olen kiusatusta kuullut väitettävän, mutta tuo rinnastus oli jonkinlainen pohjanoteeraus. Päältäkatsojat olit unohtanut tarkasteluistasi tyystin.
Persoonallisuushäiriöiden synnyssä suurimpina vaikuttavina tekijöinä ovat yksilön perimä ja kasvuympäristö. Usein geeniperimä altistaa häiriöille ja sen jälkeen ulkoiset tekijät voivat vahvistaa perimän vaikutusta. Huono kasvuympäristö, muun muassa köyhät ja turvattomat olot tai väkivalta ja liian vähäinen huolenpito, ovat mahdollisia laukaisevia tekijöitä. Persoonallisuushäiriö syntyy tavallisesti jo varhain lapsuudessa, jolloin yksilö alkaa käyttää epäadaptiivisia, ympäröivään yhteiskuntaan huonosti sopivia, toimintatapoja reagoidessaan ympäristöönsä. Nämä käyttäytymismallit ovat hyvin kaavamaisia ja joustamattomia.
Koulukiusaaminen siis sinänsä ei aiheuta persoonallisuushäiriötä, vaan toimii yhtenä osatekijänä ja saattaa saada sen puhkeamaan jos on geneettistä taipumusta sellaiseen.
Sateentekijä kirjoitti:Laitan tähän edelläkirjoittamaani koska sitä ei kaikin osin ilmeisesti huomioitu.
http://ilmiopohjaisuus.ning.com/profile ... nallisuushPersoonallisuushäiriöiden synnyssä suurimpina vaikuttavina tekijöinä ovat yksilön perimä ja kasvuympäristö...
Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Kirjoitin näin:
Ja sen jälkeen vastasit minun viestiini (jossa puhuin esitetystä epäilystä) näin:Mirri kirjoitti:Ok.
Voisitko tarkentaa ja kertoa, onko kirjoituksissasi kyse esitetystä epäilystä vai tosiasiana esitetystä mielipiteestä?

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Kirjoitin näin:
Ja sen jälkeen vastasit minun viestiini (jossa puhuin esitetystä epäilystä) näin:Mirri kirjoitti:Ok.
Voisitko tarkentaa ja kertoa, onko kirjoituksissasi kyse esitetystä epäilystä vai tosiasiana esitetystä mielipiteestä?
Arvelen, että on tosiasia se, etteivät persoonallisuushäiriöt synny koulussa - eivät edes koulukiusaamisen seurauksena.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa