Maailman ehkä paras kaali-kasviskeitto

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Maailman ehkä paras kaali-kasviskeitto

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 24.05.2016 01:20

Aloin etsiä tuota mitsuna kaalia, se kai on oikeastaan salaatti Mizuna eli japaninkaali.
http://kotiliesi.fi/ruoka/ruokaideat/salaattilajikkeet
Monta erilaista, herkullista kaali- ja salaattilajiketta. Ihan kaikkia ei meiltä tosin saa, mutta runsas valikoima on myynnissä meilläkin.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja vibeke » 24.05.2016 08:27

Kaasuista puheen ollen: Minulla on toiminnallisia vatsavaivoja ja noudatan siksi fodmap-ruokaliota. Valkosipuli ja kaikki sipulikasvien mukulat (valkoiset, lilat tai kellertävät osat) aiheuttavat ilmavaivoja. Keräkaali sen sijaan on ok.
vibeke

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2016 11:44

Kyllästynyt kirjoitti:Minulla on huonoja kokemuksia ruotsalaisista varhaisperunoista, ja sipuli pilaa minkä tahansa ruoan.

Millaisia huonoja kokemuksia?
Mirri

ViestiKirjoittaja irmeli » 24.05.2016 11:50

Ruotsalainen varhaisperuna tulee avomaalta, suomalainen useimmiten kasvihuoneesta. Joten en ymmärrä miten ruotsalainen varhaisperuna olisi huonompaa kuin suomalainen?
irmeli

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.05.2016 13:18

Matkan varrella Helsingistä Turkuun pellot ovat laajamittaisesti peitetyt hallaharsoin, joiden alla kasvaa varhaisperunaa. En usko, että Suomessa perunanviljely olisi kovin kannattavaa kasvihuoneessa, vaikka varmasti molempia vilkelymenetelmiä käytetään.

YLE:n katsaus varhaisperuna-aiheesta 2014
http://yle.fi/uutiset/ruotsalainen_varh ... ta/7282756
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.05.2016 15:04

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Minulla on huonoja kokemuksia ruotsalaisista varhaisperunoista, ja sipuli pilaa minkä tahansa ruoan.

Millaisia huonoja kokemuksia?

Jäävät koviksi ja ovat joko mauttomia tai suorastaan pahanmakuisia.
Italialaiset(kin) varhaisperunat ovat parempia kuin ruotsalaiset.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.05.2016 15:06

irmeli kirjoitti:Ruotsalainen varhaisperuna tulee avomaalta, suomalainen useimmiten kasvihuoneesta. Joten en ymmärrä miten ruotsalainen varhaisperuna olisi huonompaa kuin suomalainen?

Noin minäkin ennen ajattelin, mutta kokeile itse niin huomaat kuinka asia on.
En ole suinkaan ainoa joka on ruotsalaisiin uusiin perunoihin pettynyt.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2016 15:33

Olisiko kyseessä lajikkeiden väliset erot? Yritän ymmärtää miksi ruotsalainen varhaisperuna olisi suomalaista huonompaa, eikä ruotsalaisuus oikein mielestäni riitä selittämään asiaa.

Kyllästynyt, millaisia huonoja kokemuksia sinulla on ruotsalaispotuista ja millä lailla olet pettynyt niihin?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.05.2016 15:42

Mirri kirjoitti:Olisiko kyseessä lajikkeiden väliset erot? Yritän ymmärtää miksi ruotsalainen varhaisperuna olisi suomalaista huonompaa, eikä ruotsalaisuus oikein mielestäni riitä selittämään asiaa.

Kyllästynyt, millaisia huonoja kokemuksia sinulla on ruotsalaispotuista ja millä lailla olet pettynyt niihin?

Ruotsalaisten varhaisperunoiden lajiketta ei ole ilmoitettu ja huonot kokemukseni olen jo kertonut.

En minäkään osannut kuvitella, että ruotsalaiset varhaisperunat olisivat ratkaisevasti huonompia kuin esimerkiksi italialaiset, mutta niin se vain on. Olen ruotsalaisia perunoita ostanut muistaakseni kolmena vuonna, ja kokemus on joka kerralla ollut samanlainen. Kyse ei siis ole yksittäisestä perunaerästä tai keitto-ongelmasta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja irmeli » 24.05.2016 17:58

Kyllästynyt kirjoitti:
irmeli kirjoitti:Ruotsalainen varhaisperuna tulee avomaalta, suomalainen useimmiten kasvihuoneesta. Joten en ymmärrä miten ruotsalainen varhaisperuna olisi huonompaa kuin suomalainen?

Minä syön vallan vaan ruotsalaista perunaa siihen asti kunnes Lapin puikula kypsyy.
Samoin ruotsalaiset mansikat ovat paljon parempia kuin kotimaiset.
irmeli

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.05.2016 18:20

irmeli kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Minä syön vallan vaan ruotsalaista perunaa siihen asti kunnes Lapin puikula kypsyy.
Samoin ruotsalaiset mansikat ovat paljon parempia kuin kotimaiset.

Hienoa.
Minä syön mieluummin vaikkapa italialaisia varhaisperunoita, kuin maksan niitä kalliimmista pahanmakuisista ruotsalaisista varhaisperunoista itseni kipeäksi.
Mutta jos ruotsalainen peruna ei voi olla huonompaa kuin suomalainen, millä mekanismilla ruotsalaiset mansikat ovat parempia kuin suomalaiset?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja irmeli » 24.05.2016 18:27

Ruotsalainen varhaisperuna näyttää Cittarissa maksava 1.90 kilo, jos sillä saa itsensä kipeäksi, niin heikosti on asiat.
Italialaista perunaa en ole koskaan nähnytkään.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 24.05.2016 18:39

Citymarketissa on täällä ruotsalaista varhaisperunaa 1.20 kilo ja espanjalaista 4.50 kilo. Hinta-laatusuhde ruotsalaisten eduksi + Ostin niitä espanjalaisia muutaman ihan maistiaisiksi, vetisia ja mauttomia mielestäni.
Hyvin kävivät nuo ruotsalaiset varhaisperunat tuohon kaalikeittoon.Puhdistus kylläkin vei aikaa kun ovat niin pieniä.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.05.2016 22:08

irmeli kirjoitti:Ruotsalainen varhaisperuna näyttää Cittarissa maksava 1.90 kilo, jos sillä saa itsensä kipeäksi, niin heikosti on asiat.
Italialaista perunaa en ole koskaan nähnytkään.

Heikosti ovat asiat.
Mutta kerro kuitenkin, miten ruotsalaiset mansikat voivat olla suomalaisia parempia, mutta ruotsalaiset perunat eivät suomalaisia perunoita huonompia.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 25.05.2016 01:11

Ei kai vielä tähän aikaan vuodesta mitkään pohjoismaiset perunat ole maukkaimmillaan vaan etelässä kasvatetut olosuhteista johtuen ovat maukkaampia.Tai pitäisi olla.
Itse yllätyin niitten huonosta laadusta ja vetisyydestä.
Ruotsalaiset pikkuperunat olivat napakoita.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 26.05.2016 00:36

Jatkoin tänään jäljellejäänyttä keittoa pikku perunoilla ja kaalilla jota oli jäänyt yli. Hyvää oli jatkettunakin.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.05.2016 20:25

Keitin italialaisia Siikli-varhaisperunoita.

Hyviä olivat.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 26.05.2016 23:04

Tuo varhaiskaali ei lopu ikinä! Laitoin pakkaseen pahan päivän varalle muutaman pakaserasian sitä. Vaikka kuinka hyvää olisi, ei sitäkään päivätolkulla ...
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 27.05.2016 10:55

Maku tuohon kaalikasviskeittoon tulee liemikuutioista. Sehän se on.
Rane

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 27.05.2016 20:00

Se tulee kyllä myös niistä kasviksista, kevätsipulista, valkosipulista, korianterista ym. onhan niissä reilusti makuja. Kasviskuutiot korostavat yrttien ja sipulien makuja ja antavat keittoon suolan ,jota ei sitten tarvitse lisätä.
Öljyssä paistettu varhaiskaali ilman mitään kasvisliemiä on erinomaista!
Sateentekijä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko