Luovuus

Re: Luovuus

ViestiKirjoittaja trisse » 26.04.2016 19:26

Ai että tää keskustelu on alkanut pitkästyttää mua. Ettekö te vaan voi puhua siitä keskustelunaiheesta - *luovuudesta*?!
trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.04.2016 19:38

Hilppa kirjoitti:Neljäkymmentäseitsemänvuotias jotain. Lyhenteet eivät anna valaisua.

Mitä tämä vastaus tarkoittaa?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.04.2016 19:52

Psykopatologia kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Neljäkymmentäseitsemänvuotias jotain. Lyhenteet eivät anna valaisua.

Mitä tämä vastaus tarkoittaa?

Poika laskee, kun isä on ysikymppinen, hän itse on neljäkymmentäseitsemänvuotias rynnäkkökivääri, joku Kalashnikov tai vastaava, siis huomaa iän vastaavan rynkystä käytettyä koodia. Aika tylsä juttu minulle, ulkopuoliselle.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.04.2016 19:54

Kysymys Psykopatologialle. Onko alla olevassa esimerkkivirkkeessä suoran lainauksen luku laitettu oikein vai väärin, ja millä perusteella?
Mummo sanoi: "Synnyin vuonna 1918".

En ole hakemallakaan löytänyt tietoa numeroiden kirjoittamisesta suoran lainauksen sisällä, kun kyseessä on puhutun kielen siteeraaminen, joten olisi kiva, jos joku laittaisi tänne perusteltua tietoa asiasta. Eihän kukaan sano näin tai noin ei mielestäni riitä perusteluksi, koska puheen ilmaiseminen suoraan lainattuna kirjoituksena sisältää paljon muutakin, jota kukaan ei sano puheessa. Kuten sanavälit, välimerkit, isot kirjaimet...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.04.2016 19:54

Lyhenteet eivät anna valaisua. Mihin?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.04.2016 20:03

Psykopatologia kirjoitti:Lyhenteet eivät anna valaisua. Mihin?

Vitsin ymmärtämiseen sellaiselle henkilölle, jonka normaalitietouteen eivät kuulu rynkyistä käytetyt lyhenteet. Kaapon kertoma esimerkki luovuudesta/nokkeluudesta ei aukene sellaiselle, joka ei ole perehtynyt rynkkyjen lyhenteisiin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.04.2016 20:05

Mirri kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Kuka on Anniina Räsänen, joku ekaluokkalainen?
Mut hyvä oivallus.

Tässä jokunen päivä sitten kun istuttiin pojan kanssa (7v) ja keskusteltiin iästä niin poika tuumasi.
"Sitten kun sä olet 90 vuotias niin minä olen AK47. (hörönaurua)"

En usko että aukenee aivan kaikille hetkessä mitä poika sano.
(lihavointi minun)

Kirjoituksessasi olevan suoran lainauksen pitäisi olla näin:
Tässä jokunen päivä sitten kun istuttiin pojan kanssa (7v) ja keskusteltiin iästä, niin poika tuumasi: "Sitten kun sä olet 90 vuotias niin minä olen AK47.", (hörönaurua).

Suoran lainauksen eteen laitetaan kaksoispiste, ei missään tapauksessa pistettä. Tämän virheesi vuoksi muistutat toista täällä kirjoittanutta henkilöä, joten mutkattomasti kysyn, että oletkohan kirjoittanut aiemmin toisella nimimerkillä ja oletkohan peräti sama kirjoittaja. Kun se toinen kirjoittaja teki toistuvasti täsmälleen saman virheen: laittoi suorien lainausten edelle pisteen vaikka ehdottomasti olisi pitänyt käyttää kaksoispistettä.
Silloin en muistaakseni sanonut asiaan mitään, mutta nyt sama suuri virhe syöksyi silmille sinun tekemänäsi...

En tunne itseäni kielipoliisiksi vaikka nyt takerruinkin tähän; virhe ei oikeasti ole lukijan kannalta pieni.

oletkohan kirjoittanut aiemmin toisella nimimerkillä ja oletkohan peräti sama kirjoittaja.

Mikä on tuon kysymyksen mieli?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.04.2016 20:06

Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Lyhenteet eivät anna valaisua. Mihin?

Vitsin ymmärtämiseen sellaiselle henkilölle, jonka normaalitietouteen eivät kuulu rynkyistä käytetyt lyhenteet. Kaapon kertoma esimerkki luovuudesta/nokkeluudesta ei aukene sellaiselle, joka ei ole perehtynyt rynkkyjen lyhenteisiin.

Niinhän Kaapo itsekin totesi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse » 26.04.2016 20:07

Kaapo on Gabriel jos se nyt jollekin on jotenkin epäselvää. (Sen sijaan tuo kiväärijuttu oli mulle epäselvä - kiva kun hilppa selitti).
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.04.2016 20:14

Joo, mutta kuka on Gabriel? Joku enkeli vai?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.04.2016 20:19

trisse kirjoitti:Kaapo on Gabriel jos se nyt jollekin on jotenkin epäselvää. (Sen sijaan tuo kiväärijuttu oli mulle epäselvä - kiva kun hilppa selitti).

Asiahan tuli linkissä jo kohta esiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 26.04.2016 20:29

Hilppa antoi linkin Kalasnikoviin, pisteet siitä hänelle. Linkki innosti minuakin hankkimaan asiasta tietoa.
Kaapon identiteettihän oli jo alusta alkaen selvä eikä hän sitä mitenkään ole pyrkinyt salaamaan.Kaapo on suomalainen miehen etunimi, joka on muunnos nimestä Gabriel.
Hänen luovuuttaan osoittaa tuon avataren ottaminen :lol:
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 26.04.2016 20:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.04.2016 20:31

trisse kirjoitti:Kaapo on Gabriel jos se nyt jollekin on jotenkin epäselvää...

Joo, minullekin on jo valjennut, että asia on niin kuin sanot.
Sen sijaan en vieläkään tajua miten numerot pitäisi ilmaista puheen siteerauksissa, jotta ne tulisivat oikein.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 26.04.2016 20:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.04.2016 20:32

trisse kirjoitti:Kaapo on Gabriel jos se nyt jollekin on jotenkin epäselvää. (Sen sijaan tuo kiväärijuttu oli mulle epäselvä - kiva kun hilppa selitti).

Korrelaatit sinulla epäselvät.

Minä postasin rynkyn/AK47:n selityslinkin ensimmäisenä. Halutessani varmentaa, että olin oikeassa, ettei hän (Kaapo) tarkoittanut jotain muuta lyhennettä jatkoin kysyvällä lauseella, johon jostain syystä Kaapo kuitenkin vastasi minulle tylysti "onko pointti taas hukassa?" tms. Miksi moinen?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.04.2016 20:34

20:34
Mirri kirjoitti:Kysymys Psykopatologialle. Onko alla olevassa esimerkkivirkkeessä suoran lainauksen luku laitettu oikein vai väärin, ja millä perusteella?
Mummo sanoi: "Synnyin vuonna 1918".

En ole hakemallakaan löytänyt tietoa numeroiden kirjoittamisesta suoran lainauksen sisällä, kun kyseessä on puhutun kielen siteeraaminen, joten olisi kiva, jos joku laittaisi tänne perusteltua tietoa asiasta. Eihän kukaan sano näin tai noin ei mielestäni riitä perusteluksi, koska puheen ilmaiseminen suoraan lainattuna kirjoituksena sisältää paljon muutakin, jota kukaan ei sano puheessa. Kuten sanavälit, välimerkit, isot kirjaimet...

Missä mummo on tuollaista sanonut? - Oikein olisi: Mummo kertoi syntyneensä vuonna 1918.

Välimerkeillä ym. --- --- ... ... (tauko) pyritään kaunokirjallisuudessa kuvaamaan sitä, m i t e n on sanottu.

Petteri rupesi kertoilemaan elämäsään: "Synnyin Hgissä & opiskelin ensin YKK:ssa & sitten TKK:ssa, josta valmistuin 5 v:ssa DI:ksi."

Minulla ei ole esittämääni kirjallisia lähteitä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.04.2016 20:37

Hilppa kirjoitti:

Korrelaatit sinulla epäselvät.

Minä postasin rynkyn/AK47:n selityslinkin ensimmäisenä. Halutessani varmentaa, että olin oikeassa, ettei hän (Kaapo) tarkoittanut jotain muuta lyhennettä jatkoin kysyvällä lauseella, johon jostain syystä Kaapo kuitenkin vastasi minulle tylysti "onko pointti taas hukassa?" tms. Miksi moinen?

Joo, mutta ko. linkitys ei koskenut Kaapoa vaan kivääriä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 26.04.2016 20:37

Rynkky-asia lienee pohdittu läpikotaisin ja monelle on selvinnyt tämä merkillinen
numero-kirjain yhdistelmä.
Sen sijaan numeraalien ja kirjainen ilmaiseminen näyttää olevan yhä pohdinnan alla ;)
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 26.04.2016 20:39

PP on nyt taas oikein jänkki-pänkki :shock:
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.04.2016 20:43

Sateentekijä kirjoitti:Rynkky-asia lienee pohdittu läpikotaisin ja monelle on selvinnyt tämä merkillinen
numero-kirjain yhdistelmä.
Sen sijaan numeraalien ja kirjainen ilmaiseminen näyttää olevan yhä pohdinnan alla ;)

Miksi sinusta on kiusallista, eihän sinun ole pakko osallistua, ellet tahdo?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 26.04.2016 20:44

Hilppa kirjoitti:

Tuostahan ei liene epäselvyyttä kuka linkin postasi ensimmäisenä
Minä vaan toistelin postattua ja laiton selventävän kuvan ko aseesta.
Sateentekijä

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa