Luovuus

Re: Luovuus

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.04.2016 21:58

No kyllähän tuo on havannoitavissa , ei yksinomaan tällä foorumilla, vaan ylipäätään miltei jokaisella keskustelufoorumilla.
Ylimielinen ja lyttäävä besservisser- tyyli kun nyt vaan on yksi merkittävä osa nettikirjoittelua.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 19.04.2016 22:04

Harmi että sinun luovaa nerouttasi ei missään arvosteta ansaitsemallaan tavalla! :(

Jotkut vastaavaan kohtuuttomaan ilkeään keskinkertaisuuteen törmänneet ovat siirtyneet omakustanteisiin. Oletko itse ikinö niitä harkinnut..?
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.04.2016 22:09

trisse kirjoitti:Harmi että sinun luovaa nerouttasi ei missään arvosteta ansaitsemallaan tavalla! :(

Jotkut vastaavaan kohtuuttomaan ilkeään keskinkertaisuuteen törmänneet ovat siirtyneet omakustanteisiin. Oletko itse ikinö niitä harkinnut..?

Jälleen kerran voimme todeta saman, kun ihmiseltä puuttuu muunlainen kommunikointikyky, hän turvautuu aina tuttuun ja turvalliseen ilkeyteen.
Joillakin se näyttää olevan sisäsyntyistä.

Tai sitten se onkin sitä luovaa toimintaa: :roll:
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 19.04.2016 22:26

Joskus voi ollakin. Vai oletko vielä PP:tä naiivimpi että uskot sitäkin että luova toiminta on aina "hyvää"? Oma kommunikointityylisi on tunnetusti ollut copypastea jossa otat sisällön ja muokkaat sen kielellisesti ja älyllisesti alkuperäisesti huonompaan muotoon. Kun taas kerran postaat jotain itsestäänselvää niin anteeksi kauheasti kun luulimme että olit sen kopioinut etkä vain muodostanut identtisiä itsestäänselvyyksiä omissa aivoissasi!
Viimeksi muokannut trisse päivämäärä 19.04.2016 22:30, muokattu yhteensä 1 kerran
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.04.2016 22:28

Tuo mitä kirjoitit ei ollut millään tavalla luovaa eikä poikkeavaa omaan yleistyyliisi verrattuna.
Toki ilkeilykin voi olla luovaa . Jotkut kehittävät siitä suorastaan taiteen.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 19.04.2016 22:31

Sateentekijä kirjoitti:Tuo mitä kirjoitit ei ollut millään tavalla luovaa eikä poikkeavaa omaan yleistyyliisi verrattuna.
Toki ilkeilykin voi olla luovaa . Jotkut kehittävät siitä suorastaan taiteen.

Olenko jossain väittänyt että se olisi jotenkin luovaa? Saahan PP:kin kirjoittaa luovuuskeskusteluun olematta itse pätkääkään luova!
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.04.2016 22:32

:D :D
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.04.2016 22:34

22:34
Mielestäni liitit em. bessewisser-kritiikin pikemminkin holtittomaan kirjoitukseen, jolloin korjaus voi olla aiheellinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Enne » 19.04.2016 22:50

Kysymykseen aloittajalle:, "Milloin viimeksi teit jotain luovaa?", sanoisin että tänään kirjoitin koneelle runoja ja piirsin. Eivät ole mitään mestarinnäytteitä, vaan ovatpahan omia. Aika menee joutuisaan, väliin ei huomaakaan kun on mennyt monta tuntia.
Enne

ViestiKirjoittaja trisse » 19.04.2016 23:03

Pp:n käsityksen mukaan vaan rustailit ja töhrit - ja samaan pystyisi hänkin! Jos olisit oikeasti luova olisi teoksiasi jo nyt Ateneumissa sekä runouden antologioissa!
trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.04.2016 23:52

Taas aitoa trisseä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse » 20.04.2016 00:05

No, vastaa sinä Ennelle niin minä olen nöyrä ja kuuntelen viisaampaani...
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 20.04.2016 01:14

Enne kirjoitti:Kysymykseen aloittajalle:, "Milloin viimeksi teit jotain luovaa?", sanoisin että tänään kirjoitin koneelle runoja ja piirsin. Eivät ole mitään mestarinnäytteitä, vaan ovatpahan omia. Aika menee joutuisaan, väliin ei huomaakaan kun on mennyt monta tuntia.

Ei häntä tosin hirveästi kiinnosta kunhan se joku luovuudesta puhuva en ole minä.

Siitä on ok että sinä kirjoitat runoja taikka piirrät mutta autas jos minä mainitsen tehneeni jotain taikka vaikka puhun luovuudesta ihan yleisellä tasolla niin äijä saa rytmihäiriöitä ja kammiovärinää kuvitellessaan "luuleekohan toi trisse nyt olevansa jotain muuta kuin täysi luuseri kun se tuolleen kirjoittelee?!" :D

Sen pelkkä henki salpautuu siitä mahdollisuudesta että jossain mieleni perillä puhuisin itsestäni. En tiedä miten voisin selkeästi puhua luovuudesta tai suurista luovista saavutuksista korostaen että puhun ihan ammattilaisista. Nikkaroinninkin otin puheeksi että se ois mahdollisimman selvää kun itse olen kaikkea muuta kuin käsistäni kätevä vaikka ihailen suuresti niitä jotka on...
trisse

ViestiKirjoittaja Kaapo » 20.04.2016 08:32

Psykopatologia kirjoitti:Missä Psykopatologiassa olisi luova kirjoitus?

Riippuu siitä mitä luovuudella mieltää ja missä tilanteessa tekstejä katsoo.
Itse väittäisin tehneeni ainakin "pari?" luovaa ketjua jotka viimerytinässä sitten on poistettu. (Joku voi olla eri mieltä.)

Luovuus on rankka laji.
Joskus asiat syntyy hetkessä, mutta yleensä se vaatii pitempiaikaista hautomista ja muhittamista.
Vanha kunnon Maslowin tarvehierarkia ei varmaan enää ihan sellaisenaan ole hyväksytty, mutta ilmentää kerroksellisuutta joka usein liittyy myös luovuuteen.
Jos peruspalikat alla krakaa on vaikea olla luova.

Mihin kohtaan mielestänne luovuus asettuu tuossa hierarkiassa?
Oma mututuntuma on että luovuus on osa itsensä toteuttamisen tarvetta, mutta se on osallisena myös kaikilla muilla tasoilla eikä siksi ole eroteltavissa pelkästään johonkin kerrokseen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tarveteoria

"Maslowin mukaan motivaation virittäjinä ovat erilaiset tarpeet,ja hänen mukaansa ihmisen perustarpeet voidaan jakaa viiteen luokkaan, jotka ovat

1. fysiologiset tarpeet
2. turvallisuuden tarpeet
3. sosiaaliset tarpeet
4. arvostuksen tarpeet
5. itsensä toteuttamisen tarpeet"

Usein puutetta löytyy jo ihan ensimmäisellä ja toisella tasolla.
Joskus kuitenkin varsin puutteellisista olosuhteista kasvaa hyvinkin luovia ihmisiä.
Myös kärsimys voi koulia tai tehdä luovaksi. (mielestäni)

Puhuin joskus aggressiivisuudesta (puutteellinen työkalupakki ym.) foorumeilla, foorumihiljaisuudesta ja luovuudesta.

Eli pystytäänkö foorumeilla luovuuteen jos alemmilla tarvetasoilla on puutteita?
Millä tasoilla mielestänne on puutteita jos keskustelu on pääsääntöisesti aggressiivista?
Viimeksi muokannut Kaapo päivämäärä 20.04.2016 08:44, muokattu yhteensä 1 kerran
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 20.04.2016 08:42

Enne kirjoitti:Kysymykseen aloittajalle:, "Milloin viimeksi teit jotain luovaa?", sanoisin että tänään kirjoitin koneelle runoja ja piirsin. Eivät ole mitään mestarinnäytteitä, vaan ovatpahan omia. Aika menee joutuisaan, väliin ei huomaakaan kun on mennyt monta tuntia.

Eikö tuo ole juuri sitä mikä kumpuaa jostakin?
Mikä sinusta tuntui kimmokkeelta tai inspiraation aiheelta, vai oliko sellaista ollenkaan?

Mulla aika usein uusien asioiden kohtaaminen luo virtaa ja potkua.
Se monesti ilmenee niin että tartun kynään.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.04.2016 12:04

Olen minäkin menneinä vuosina paljon luonut, ja saattaa olla, että lumenluonti on tulevaisuudessa päätoimiani.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Enne » 20.04.2016 12:04

Omat tunteet mielikuvat, luonnon herääminen ja sen tuottama mielihyvä. Toisaalta myös suru ja levottomuus. Ylipäätään siihen yhdistyi kaikenlaista sisäistä myllerrystä, joka kaipasi tulla ulos kirjoitetuksi, piirretyksi, tunnustetuksi. Niin tuo oli vastaus Kaapon kysymykseen, että mikä oli inspiraatio. En osaa ilmaista itseäni käsitöin tai soittamalla jotain soitinta, enkä esim. näyttelemällä, mitä minä vähän osaan mielestäni, on kirjoittaminen ja sen kautta itseni ilmaiseminen. Jotkut ovat taas upeita ruoanlaittajia tai juuri tekevät sorminäppäryyttä vaativia töitä. Uskon jokaisen olevan luova jollakin saralla. On paljon mm lahjakkuutta, joka ei ns. ikinä pääse esiin. Luovuus ei kuulu vain superlahjakkaille, vaan ihan jokaiselle ja jokainen voi olla hyvä jossakin.
Enne

ViestiKirjoittaja trisse » 20.04.2016 15:28

Psykopatologia kirjoitti:Olen minäkin menneinä vuosina paljon luonut, ja saattaa olla, että lumenluonti on tulevaisuudessa päätoimiani.

Turhaa vaatimattomuutta. Eiköhän arkinen työsikin vaadi luovuutta.
trisse

ViestiKirjoittaja Rane » 20.04.2016 15:32

Onko hyvä huumorintaju ja vitsien keksiminen luovuutta?
Rane

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.04.2016 15:46

On (vaatimatonta).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa