51 % suomalaisista kannattaa perustuloa

Re: 51 % suomalaisista kannattaa perustuloa

ViestiKirjoittaja trisse » 10.01.2016 23:44

Hilppa kirjoitti:
trisse kirjoitti:Vittu toi hilppa käy mun hermooni todella pahasti!

No jotain hyvää sentään. Jonkun pitäisi käydä vielä paljon paljon enemmän hermoosi, jotta joskus tajuaisit jotain.

Niin varmaan. Itse olet välttynyt kaikilta ongelmilta mutta sinähän voisit sanoa skitsofrenikkoveljellesi että menee vapaaehtoistyöhön hoitoalalle kerryttämään mainettaan ja kontaktejaan!
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 10.01.2016 23:45

Kyllästynyt kirjoitti:
trisse kirjoitti:Joo, mutta eläke ei kerry työelämävalmennuksesta. Olen ollut noissa jo viitisen kertaa ja saanut tarpeekseni.

Ei kerry ei, mutta muistatko kun laskit eläkkeesi määrän? Minä saisin suunnilleen yhtä paljon kuin sinä, vaikka minulla on enemmän työvuosia kuin sinulla tulee koskaan olemaan.

Työeläkettä minulle on kertynyt jotain 40 euroa.
trisse

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.01.2016 23:47

trisse kirjoitti:Työeläkettä minulle on kertynyt jotain 40 euroa.

En tarkoita pelkkää työeläkettä vaan loppusummaa johon lasketaan asumistuki ym. avustukset.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2016 23:48

trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

No jotain hyvää sentään. Jonkun pitäisi käydä vielä paljon paljon enemmän hermoosi, jotta joskus tajuaisit jotain.

Niin varmaan. Itse olet välttynyt kaikilta ongelmilta mutta sinähän voisit sanoa skitsofrenikkoveljellesi että menee vapaaehtoistyöhön hoitoalalle kerryttämään mainettaan ja kontaktejaan!

Ongelmilta ei kukaan välty. Minulla ei ole veljeä. Omaiseni tekee vapaaehtoistyötä sekä kirkolla että kunnalle. Hänellä on alan koulutuskin, mutta valitettavasti sairaus estää työpaikan saamisen ammatista, johon hänet on koulutettu.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 11.01.2016 00:17

Kyllästynyt kirjoitti:

En tarkoita pelkkää työeläkettä vaan loppusummaa johon lasketaan asumistuki ym. avustukset.

En pysty laskemaan tuollaista kun asumistuki määräytyy vasta eläkkeen jälkeen sen määrän mukaan.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 11.01.2016 00:19

Hilppa kirjoitti:
trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Ongelmilta ei kukaan välty. Minulla ei ole veljeä. Omaiseni tekee vapaaehtoistyötä sekä kirkolla että kunnalle. Hänellä on alan koulutuskin, mutta valitettavasti sairaus estää työpaikan saamisen ammatista, johon hänet on koulutettu.

Onko maine jo kovastikin kertynyt? Eikö maine mene vähän hukkaan jos hän ei käytännössä pysty sitä hyödyntämään?
trisse

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.01.2016 00:19

trisse kirjoitti:En pysty laskemaan tuollaista kun asumistuki määräytyy vasta eläkkeen jälkeen sen määrän mukaan.

Jos sinulla on pieni eläke, luulisi asumistuen olevan maksimaalinen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja trisse » 11.01.2016 00:20

Pienikin eläke on sata euroa suurempi kuin työmarkkinatuki joten en tiedä pysyykö asumistuki yhtä korkeana.
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.01.2016 00:27

trisse kirjoitti:- -

Onko maine jo kovastikin kertynyt? Eikö maine mene vähän hukkaan jos hän ei käytännössä pysty sitä hyödyntämään?

Mitä se sinulle kuuluu. Tässä ketjussa keskustellaan työttömyydestä yleisesti. Tuolloin verkostoitumiset ym. seikat ovat tärkeät työpaikan saamiseksi. Vapaaehtoistyötä voi ihminen myös haluta tehdä aivan muista syistä kuin työllistyäkseen. Vaikkapa ollakseen jotenkin hyödyksi ja kokeakseen itsensä tarpeelliseksi, kuuluakseen yhteisöön, ym.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.01.2016 00:29

Älä Trisse käyttäydy huonosti.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse » 11.01.2016 00:34

Hilppa kirjoitti:

Mitä se sinulle kuuluu. Tässä ketjussa keskustellaan työttömyydestä yleisesti. Tuolloin verkostoitumiset ym. seikat ovat tärkeät työpaikan saamiseksi. Vapaaehtoistyötä voi ihminen myös haluta tehdä aivan muista syistä kuin työllistyäkseen. Vaikkapa ollakseen jotenkin hyödyksi ja kokeakseen itsensä tarpeelliseksi, kuuluakseen yhteisöön, ym.

Eipä mitään. Riittää minulle jo se että sinuakin alkaa vähän vituttaa! :mrgreen:
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.01.2016 00:40

trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Eipä mitään. Riittää minulle jo se että sinuakin alkaa vähän vituttaa! :mrgreen:

Mielestäni kenenkään ei tule tällä palstalla pelätä sinua, vaieta vuoksesi ja siten estyä kirjoittamasta tänne.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 11.01.2016 00:52

Koetko että olen nyt kovastikin pelotellut sinua? Siinähän lässytät mitä sylki suuhun tuo mutta sinä et yksinkertaisesti tiedä yhtään työttömän ja syrjääntyneen arjesta ja yrität lukea tekstejäsi pitäen mielessäni sen että olet hädintuskin edesvastuullisessa tilassa kun vakavissasi sönkkäät niitä. En jaksa edes oikeasti keskustella näistä kun tiedän ettei keskustelu mihinkään johda.
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.01.2016 00:55

trisse kirjoitti:Koetko että olen kovastikin pelotellut sinua? Siinähän lässytät mitä sylki suuhun tuo mutta sinä et yksinkertaisesti tiedä yhtään työttömän ja syrjääntyneen arjesta ja yrität lukea tekstejäsi pitäen mielessäni sen että olet hädintuskin edesvastuullisessa tilassa kun vakavissasi sönkkäät niitä. En jaksa edes oikeasti keskustella näistä kun tiedän ettei keskustelu mihinkään johda.

Nytkin aggressiivisesti hyökkäät saadaksesi aikaan jotain, mikä on epäselvää tavoitteeltaan. Lähinnä onnistut hävittämään palstalta järkevän keskustelun ja siirtämään huomion itseesi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 11.01.2016 00:58

Uskon että on tosi epäselvää. Minun puolestani voimme lopettaa koko keskustelun.
trisse

ViestiKirjoittaja Ryysy » 11.01.2016 01:56

Kyllästynyt kirjoitti:
trisse kirjoitti:Joo, mutta eläke ei kerry työelämävalmennuksesta. Olen ollut noissa jo viitisen kertaa ja saanut tarpeekseni.

Ei kerry ei, mutta muistatko kun laskit eläkkeesi määrän? Minä saisin suunnilleen yhtä paljon kuin sinä, vaikka minulla on enemmän työvuosia kuin sinulla tulee koskaan olemaan.

Luin joskus jonkin uutisjutun, missä oli eläkkeistä ja laskeskelin, että (mikäli oikein ymmärsin) eläkkeeni on ihan sama määrältään olenko töissä seuraavat 30 ja jotain vuotta vai en. Oli jotenkin tosi ei-kannustavaa niin kuin työnteon näkökulmasta ja siitä, kun olen joskus pentuna ajatellut, että eläkeellä olevat vanhat ihmiset ovat aina rikkaita. Mutta ei... elämästä voisi rahan ansiosta nauttia työssäkäyvänä, mutta ei sitten kuitenkaan enää eläkkeellä. Jos siis olen ymmärtänyt oikein, niin eläkkeellä ollessa elämä tulee olemaan yhtä paskaa kuin tuilla eläessä. Anteeksi kielenkäyttö, äääh. Täällä pitäisi olla kiroilukielto.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.01.2016 12:32

Kyllästynyt kirjoitti:

Eihän eläke ole yhtä kuin kaikki avustukset yhteensä. Menevät käsitteet pahasti sekaisin, jos esimerkiksi asumistuki sisällytetään sanaan eläke.

Kelan vanhuuseläkkeen täysi määrä on yksinäisellä tällä hetkellä 634,30, ja sen saa työeläkkeen jäädessä alle 56 euron.
http://www.kela.fi/vanhuuselake_maara

Sitä en ymmärrä, että Kyllästynyt vertailee (työ)eläkettään Trissen (kansan)eläkkeeseen. Mielestäni ne eivät ole vertailukelpoisia yksi yhteen. Kela kun ottaa eläkkeitä myöten tuissaan huomioon puolison tulot. Lisäksi sitten se, että työeläke ja kansaneläke maksetaan eri lakien perusteella.

Takuueläke unohtui... Kelan takuueläkesysteemi takaa sen, että pieninkin eläke yksin asuvalla on tällä hetkellä 766,85 euroa.
http://www.kela.fi/takuuelake
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.01.2016 13:21

Hilppa kirjoitti:

Trisse pyrkii ampumaan alas esiin tuomani. Kuitenkin mielestäni tärkeätä tuoda esille, että työttömäksi jouduttuaan on mahdollisuuksia eikä kannata jäädä laakereilleen lepäämään. Noin on esitetty myös HS:n kirjoituksessa taannoin. Ihmisiä ei saisi latistaa, vaan pitäisi yrittää viestiä, että on myös mahdollisuuksia. Avain on mukana yhteisössä pyristeleminen jollain tavalla, mikä se tapa sitten itse kullekin on. Millä muulla tavalla ihminen, joka irtisanotaan esim. pitkäaikaisesta työstään pysyy yhteisön kelkassa mukana ja pääsee tutustumaan uusiin ympyröihin, jota kautta uusi paikka yhteiskunnassa voisi löytyä, kuin menemällä mukaan johonkin toimintaan, olipa se sitten vapaaehtoistoimintaa, opiskelua, harrasteissa jatkamista (mikä tosin voi olla vaikeaa pienentyneen tulotason vuoksi)? Elämänpiiri uhkaa kaventua ja uusia verkostoja pitäisi kyetä luomaan kaventuneiden tilalle. Niissä kuitenkin piilee mahdollisuus uuteen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kuutar » 11.01.2016 14:52

Hilppa, työttömiä on erilaisia. Pitkään työssä olleella voi olla jo valmiiksi hyvä sosiaalinen verkosto, perhe ja harrastuksia. Hän ei välttämättä tarvitse työvoimatoimiston osoittamaa harrastustoimintaa. Työttömiin liitetään yleistäviä ennakkoluuloja, kuten että työttömänä ei olisi mitään tekemistä tai että työtön vain makaisi sohvalla.
Kuutar

ViestiKirjoittaja trisse » 11.01.2016 15:22

Hilppa kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Trisse pyrkii ampumaan alas esiin tuomani. Kuitenkin mielestäni tärkeätä tuoda esille, että työttömäksi jouduttuaan on mahdollisuuksia eikä kannata jäädä laakereilleen lepäämään. Noin on esitetty myös HS:n kirjoituksessa taannoin. Ihmisiä ei saisi latistaa, vaan pitäisi yrittää viestiä, että on myös mahdollisuuksia. Avain on mukana yhteisössä pyristeleminen jollain tavalla, mikä se tapa sitten itse kullekin on. Millä muulla tavalla ihminen, joka irtisanotaan esim. pitkäaikaisesta työstään pysyy yhteisön kelkassa mukana ja pääsee tutustumaan uusiin ympyröihin, jota kautta uusi paikka yhteiskunnassa voisi löytyä, kuin menemällä mukaan johonkin toimintaan, olipa se sitten vapaaehtoistoimintaa, opiskelua, harrasteissa jatkamista (mikä tosin voi olla vaikeaa pienentyneen tulotason vuoksi)? Elämänpiiri uhkaa kaventua ja uusia verkostoja pitäisi kyetä luomaan kaventuneiden tilalle. Niissä kuitenkin piilee mahdollisuus uuteen.

Koska annoit ymmärtää että se on niin hirveän helppoa vaan mennä johonkin vapaaehtoistyöhön, kerryttää mainettaan ja kontaktejaan ja saada työpaikkoja ennen kuin ne tulee julkiseen jakoon. Kuitenkin ihmiset hyvin paljon kirjoittelevat siitä että ilmaiseksi tehtävä työ lähinnä poikii vaan ilmaiseksi tehtävää työtä. On tutkittu että työharjoittelupaikan työkokeiluna tai työelämävalmennuksena saavat ihmiset työllistyvät työpaikoille todella pienellä prosentilla työharjoittelun päätyttyä. Tyyliin 6% sai yhtään minkäänlaista palkallista jatkoa. Paikat jotka ottavat harjoittelijoita tai vapaaehtoistyöntekijöitä ovat laskeneet että nuo tietyt hommat pystyy teettämään harjoittelijoilla ja vapaaehtoistyöntekijöillä ja säästää palkkakustannuksissa. Kyllä vituttaa lukea jonkun kirjoittavan että sen kun vaan menet johonkin vapaaehtoistyöhön luomaan kontakteja niin pim-pam-pom avot vaan sinä saat pysyvän duunin penkin alta! Enhän minä ole mitenkään vastustanut vapaaehtoistoimintaa, opiskelua tai harrasteita vaan kritisoinut vaan ihmisen näkemyksiä joka on ollut 30v yliopistolla itse eikä tiedä yhtään vaikeutta työllistyä harjoittelujen kautta - vaikka kuinka tekisit parhaasi! Ja ko. vaikeus on tutkimuksissa todettu. Tuskin ne kaikki 94% harjoitteluissa käyneistä ovat laiskoja paskoja.
Viimeksi muokannut trisse päivämäärä 11.01.2016 15:24, muokattu yhteensä 1 kerran
trisse

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista