Muistelua psykoterapiasta...

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Muistelua psykoterapiasta...

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.01.2016 16:29

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Muistelen sellaistakin, että olet pitänyt minun psykoterapeuttejani epäpätevinä sillä perusteella, että he ovat pohjakoulutukseltaan 'vain' psykiatrian erikoissairaanhoitajia...

Omat kokemukseni hoitajan peruskoulutuksen omaavista terapeuteista on huono. Ja koska olet kertonut, että kyse on hoitajasta jolla ei (ymmärtääkseni) edes ole yksilöpsykoterapeutin koulutusta, mutta joka kuitenkin selkeästi työskentelee yksilöterapeuttina (vaikka nimittääkin sitä perheterapiaksi) en itse suostuisi moiseen "hoitoon".

Nythän sinä valehtelet! Tai sitten muistat asiat aivan päin mäntyä. Tuo lihavoimani kohta ei ole totta, ei mikään kohta siitä.
Huono homma, että olet kritisoinut minun psykoterapiaani omien väärinkäsitystesi perusteella.

Koska ketju, jossa moinen potaska on kirjoitettuna, on lukittu, aloitin uuden ketjun oikaistakseni Kyllästyneen esittämän väitteen, jossa ei ole totuuden häivääkään.
Minua erikoissairaanhoidossa yhteensä seitsemisen vuotta hoitaneet psykiatrian erikoissairaanhoitajat ovat työskennelleet analyyttisen koulutuksen hankkineina psykoterapeutteina; Therapeia-säätiön kouluttamina. Pätevinä psykodynaamisen terapian psykoterapeutteina, jotka - toisin kuin Kyllästynyt väittää - eivät ole erehtyneet luulemaan psykoterapiatyöskentelyään perheterapiaksi. Myös minä olen ollut hyvin tietoinen siitä millaisessa pitkässä psykoterapiassa olen, ja olen asian myös kertonut terapiakeskusteluissa. Sitä, että kyseessä on ollut ns. 'therapeialaisuus', olen harvemmin maininnut, mutta tulipahan kerrotuksi nyt sekin.

Tässä tietoa Therapeia-säätiöstä, myös Kyllästyneelle:
http://www.therapeia-saatio.fi/psykoter ... ulutukset/
Mirri

Re: Muistelua psykoterapiasta...

ViestiKirjoittaja Pinja » 03.01.2016 16:50

Minun mielestäni perheterapeutti voi ihan hyvin toimia yksilöpsykoterapeuttina, koulutuksessa antavat terapiaa koko perheelle yhtä aikaa, vaatii todellista ymmärrystä vuorovaikutuksesta käytännössä. Perheterapiassakin psykoterapeutti voi puhua yksittäin henkilöille, mikä muistuttaa yksilöterapiaa. Psykiatriset sairaanhoitajat eivät ole yhtään huonompia kuin muutkaan. Vuorovaikutuksen laatu -henkilökemiat ratkaisevat. Minä olen myös jutellut polilla kahden perheterapeutin kanssa yksilökäyntinä, kummaltakin sujui moitteettomasti.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.01.2016 17:01

Mirri kirjoitti:Nythän sinä valehtelet!...

Valehtelu on tietoista väärän tiedon/väitteen esittämistä, enkä minä yllä ole sellaista tehnyt.
Mirri kirjoitti:... Tai sitten muistat asiat aivan päin mäntyä...

Se on mahdollista, mutta kuten jo sanoin, ymmärtääkseni asia oli niin kuin sen kerroin.
Sinä et ole tietääkseni ja muistaakseni maininnut mitään "therapeialaisuudesta", mutta olet kyllä kertonut psykoterapeuttisi olevan koulutukseltaan psykiatrinen sairaanhoitaja ja perheterapeutti. Kun olen kysynyt, onko hänellä yksilöpsykoterapeutin pätevyys, sinä olet viitannut siihen, että vaikka oletkin käynyt terapiassa yksin, kyse on ollut perheterapiasta.
Mirri kirjoitti:... Koska ketju, jossa moinen potaska on kirjoitettuna, on lukittu, aloitin uuden ketjun oikaistakseni Kyllästyneen esittämän väitteen, jossa ei ole totuuden häivääkään...

Aikamoinen väite, koska kaikki mitä tiedän ja mistä olen kirjoittanut on perustunut sinun kertomiisi asioihin. Eikö niissä sitten olekaan ollut "totuuden häivääkään" vaan ovat sisällöltään olleet pelkkää potaskaa?
Mirri kirjoitti:... Pätevinä psykodynaamisen terapian psykoterapeutteina, jotka - toisin kuin Kyllästynyt väittää - eivät ole erehtyneet luulemaan psykoterapiatyöskentelyään perheterapiaksi...

Sinä olet kuitenkin useiden vuosien ajan terapiastasi puhuessasi nimenomaan kertonut olevan nimenomaan perheterapiaa - ja että psykoterapeuttisi on perheterapeutti.
Jos tuo ei olekaan totta, sinä olet se joka on puhunut potaskaa.
Mirri kirjoitti:... Myös minä olen ollut hyvin tietoinen siitä millaisessa pitkässä psykoterapiassa olen, ja olen asian myös kertonut terapiakeskusteluissa...

Minun näkemäni ja lukemani mukaan sinä olet aina sanonut käyväsi perheterapiassa - ja että terapeuttisi on perheterapeutti.
Jos asia ei ole niin, miksi olet antanut väärää tietoa?
Mirri kirjoitti:... Sitä, että kyseessä on ollut ns. 'therapeialaisuus', olen harvemmin maininnut, mutta tulipahan kerrotuksi nyt sekin...

En muista nähneeni sinun koskaan maininneen mitään therapeialaisuudesta.
Mirri kirjoitti:... Tässä tietoa Therapeia-säätiöstä, myös Kyllästyneelle:
http://www.therapeia-saatio.fi/psykoter ... ulutukset/

Kiitos, mutta olen ollut tietoinen Therapeia-säätiön luonteesta ja laadusta jo vuosikausia.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.01.2016 17:17

Minun näkemäni ja lukemani mukaan sinä olet aina sanonut käyväsi perheterapiassa - ja että terapeuttisi on perheterapeutti.

Kyllästynyt, olet nähnyt ja lukenut väärin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.01.2016 17:28

Mirri kirjoitti:

Kyllästynyt, olet nähnyt ja lukenut väärin.

Siinä tapauksessa sinun vuosien varrella kirjoittamat kertomuksesi terapiastasi perheterapiakeskuksessa ovat olleet vähintäänkin harhaanjohtavia. Samoin viestisi joissa sanot, ettet tiedä minkälainen pätevyys on terapeutilla jonka luona käyt/olit menossa on - ja ettei se sinua kiinnostakaan.

Lisäys:
Myös viestisi ketjussa Re: Kirkon Perheasiainneuvottelukeskukset...

viewtopic.php?f=8&t=11114&hilit=yksil%C3%B6psyk%2A

mielestäni tukevat sinun terapiastasi saamaani kuvaa ja käsitystä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.01.2016 17:36

16:35
Ainakin pariin otteeseen on ollut keskustelu teemasta "yksilöterapia perheterapiana", jolloin perheterapeutti on voinut hoitaa jopa naimatonta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.01.2016 17:39

Kyllästynyt, taas panit asiat sekaisin ja esität virheellisiä väitteitä.

Korjaan väitteidesi karkeimmat virheet.
Olen ollut vuosien varrella perheterapiassa (käynyt siis pitkät ajat yksikseni perheterapeutin luona) Kirkon perheasiainneuvottelukeskuksessa, mutta siellä ei ole ollut psykiatrian erikoissairaanhoitajia psykoterapeutteina. Aivan varmasti en ole väittänyt, että niin olisi ollut.
Viime vuodet, yhteensä seitsemisen vuotta alkaen vuodesta 2004 olen ollut psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa; siellä psykoterapia on ollut sitä 'therapeialaista' analyyttista/psykodynaamista psykoterapiaa - ei perheterapiaa - ja psykoterapeuttien pohjakoulutuksena on ollut psykiatrian erikoissairaanhoitaja.

Toivottavasti tämä selvitys auttoi niin, ettet enää kirjoita potaskaa minun psykoterapioistani.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.01.2016 17:45

Mirri kirjoitti:... Sitä, että kyseessä on ollut ns. 'therapeialaisuus', olen harvemmin maininnut, mutta tulipahan kerrotuksi nyt sekin...

Tein haun tämän palstan sisällöstä sanalla "therapeia*" - eikä tuloksissa ole tullut esiin yhtään Mirrin viestiä tai mainintaa hänen terapeuttinsa koulutustaustasta, joten Mirrin väite "olen harvemmin maininnut..." ei saa minkäänlaista tukea tai näyttöä ainakaan hakutoiminnolla tehdystä etsinnästä.

Joten miten on Mirri,
Valehteletko sinä kun väität "harvemmin maininneesi" terapeuttisi koulutustaustasta - vai puhutko muuten vain pelkkää potaskaa mainitsemisistasi?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.01.2016 17:54

'Therapeialaisuus' kai on ennemmin viitekehys - tai peräti 'kuppikunta' - kuin koulutustausta. Samoin kuin 'ipalaisuus'.

http://psykoanalyysi.com/wp/?page_id=18
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.01.2016 17:57

Mirri kirjoitti:'Therapeialaisuus' kai on ennemmin viitekehys - tai peräti 'kuppikunta' - kuin koulutustausta. Samoin kuin 'ipalaisuus'.

http://psykoanalyysi.com/wp/?page_id=18

Väität siis edelleen "harvemmin maininneesi" terapeuttisi "viitekehyksen" tai "kuppikunnan"?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.01.2016 17:59

Tässä yksi keskustelu, jossa kerron omasta - psykodynaamisesta - psykoterapiastani:
viewtopic.php?f=13&t=14841&p=216539&hilit=psykodynaaminen+terapia#p216539
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.01.2016 18:09

Mirri kirjoitti:Tässä yksi keskustelu, jossa kerron omasta - psykodynaamisesta - psykoterapiastani:

Ymmärtääkseni sana "psykodynaaminen" ei poissulje sitä mahdollisuutta, että kyse on perheterapiasta.

Voin olla väärässäkin, mutta tämä on minun käsitykseni asiasta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Pinja » 03.01.2016 18:16

Mirri olivatko sinun terpeuttisi mukavia -psykiatriset sairaanhoitajan pohjakoulutuksen omaavat?
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.01.2016 18:25

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Tässä yksi keskustelu, jossa kerron omasta - psykodynaamisesta - psykoterapiastani:

Ymmärtääkseni sana "psykodynaaminen" ei poissulje sitä mahdollisuutta, että kyse on perheterapiasta.

Kyllästynyt, tässä en puhu Kirkon perheasianneuvottelukeskuksessa saamastani perheterapiasta, vaan psykiatrian poliklinikalla saamastani pitkästä psykoanalyyttisesta/psykodynaamisesta psykoterapiasta:
Re: Psykodynaamisen terapian tuloksellisuudesta tutkimustiet

Kirjoittaja Mirri » 10.04.2015 21:22
Potilaskokemukseni mukaan terapia jatkuu pitkään potilaan päässä sisäisenä keskusteluna terapeutin kanssa ja myöhemmin oman itsen kanssa, ei pelkästään 'jonkin aikaa'. Kasvuprosessi, joka ei lopu psykoterapian päättymiseen, vaan jatkuu luultavasti koko lopun iän.
Aloittaessani psykodynaamisen terapian vuonna 2004 en olisi ikinä uskonut miten suuret ja mullistavat vaikutukset sillä on elämääni. Nyt uskon kun tiedän. Psykoterapia yhden terapeutin kanssa kesti viisi vuotta ja päättyi vuonna 2009. Se psykoterapeutti jätti pysyvän korjaavan kädenjälkensä 'sieluuni' ja nykyinen psykodynaaminen terapeuttini tekee hyvää vauhtia ihan samaa. Aivan kuin hitaasti ajan kanssa purettaisi vanhoja vaurioisia rakennelmia sisikunnassani ja rakenneltaisiin niiden sijaan uutta, jonka turvin pääsen jatkamaan taas vähän entistä ehjempänä ihmisenä.

Tässä hommassa tuskin tulee koskaan niin valmista, etteikö aina voisi petrata, kuten Psykopatologia sanoi. Mutta vaikka psykodynaaminen terapia päättyy ennemmin tai myöhemmin, sen aikana uuden rakentaminen ehtii päästä sillä tavoin vauhtiin, että potilas pystyy oikeasti terapoimaan itseään; hän jatkaa vanhan korjaamista ja uuden rakentamista itsekseen psykoterapeutilta saamansa 'työkalupakin' kanssa.

Minun nykyinen psykoterapeuttini aina välillä kiinnittää huomiota siihen, että palaan miettimään edellisen psykoterapeutin anteja vielä vuosien jälkeen ja uudessa psykoterapiassa. Mutta niin se menee; hoidettavansa sisikunnassa syvää korjailua tehnyt psykoterapeutti ei unohdu, vaan kulkee mukana kannattelevana tekijänä. Vähän kuin 'isä' tai 'äiti'...
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.01.2016 18:31

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Kyllästynyt, tässä en puhu Kirkon perheasianneuvottelukeskuksessa saamastani perheterapiasta, vaan psykiatrian poliklinikalla saamastani pitkästä psykoanalyyttisesta/psykodynaamisesta psykoterapiasta:
Re: Psykodynaamisen terapian tuloksellisuudesta tutkimustiet

Kirjoittaja Mirri » 10.04.2015 21:22
Potilaskokemukseni mukaan terapia jatkuu pitkään potilaan päässä sisäisenä keskusteluna terapeutin kanssa ja myöhemmin oman itsen kanssa, ei pelkästään 'jonkin aikaa'...

Hyvä tietää, mutta vuosien varrella sinä olet usein viitannut (perhe)terapiaasi - sekä puolustellut perheterapeutin oikeutta/pätevyyttä toimia yksilöpsykoterapeuttina.

Olen saattanut ymmärtää terapeuttisi viitekehyksen väärin, mutta valehtelusta syyttäminen on vailla perusteita.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.01.2016 18:56

Kyllästynyt kirjoitti:Sinä olet kuitenkin useiden vuosien ajan terapiastasi puhuessasi nimenomaan kertonut olevan nimenomaan perheterapiaa - ja että psykoterapeuttisi on perheterapeutti.

Aika iso väärinkäsitys sinulla ottaen huomioon, että olen ollut psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa - ja siellä psykoterapiassa - jo niinkin varhaisesta kuin vuodesta 2004. Mutta hyvä, että tuli nyt oikaistuksi.

Se on totta, että olen 'puolustanut' perheterapeuttien oikeutta ja pätevyyttä yksilöterapiaan, koska perheterapia on toteutettavissa - ja sitä toteutetaan - myös yksilökäynteinä; ei terapiaistuntoihin tarvita kahta saati useampaa hoidettavaa. Perheterapian systeemiteorian mukaan perhe, tai muu vuorovaikutusverkosto, on vahvasti taustalla ja mukana vaikkei olisikaan läsnä psykoterapiatapaamisissa. Sinä et tätä asiaa näytä ymmärtävän, mutta sille kai ei mahdeta mitään.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 03.01.2016 18:58

Mä ymmärrän asian.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.01.2016 19:06

Systeemi-terapia on terapia-teoreettinen termi; systeeminen terapia ≠ perheterapia, joka viittaa terapeuttiseen settingiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.01.2016 19:45

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Sinä olet kuitenkin useiden vuosien ajan terapiastasi puhuessasi nimenomaan kertonut olevan nimenomaan perheterapiaa - ja että psykoterapeuttisi on perheterapeutti.

Aika iso väärinkäsitys sinulla ottaen huomioon, että olen ollut psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa - ja siellä psykoterapiassa - jo niinkin varhaisesta kuin vuodesta 2004. Mutta hyvä, että tuli nyt oikaistuksi...

Toivottavasti et jatkossa syytä minua valehtelijaksi, vaikka olisinkin jotakin ymmärtänyt väärin.
Mirri kirjoitti:... Se on totta, että olen 'puolustanut' perheterapeuttien oikeutta ja pätevyyttä yksilöterapiaan, koska perheterapia on toteutettavissa - ja sitä toteutetaan - myös yksilökäynteinä; ei terapiaistuntoihin tarvita kahta saati useampaa hoidettavaa. Perheterapian systeemiteorian mukaan perhe, tai muu vuorovaikutusverkosto, on vahvasti taustalla ja mukana vaikkei olisikaan läsnä psykoterapiatapaamisissa. Sinä et tätä asiaa näytä ymmärtävän, mutta sille kai ei mahdeta mitään.

Kyllä minä ymmärrän, että perhe on läsnä silloinkin kun perhe ei ole läsnä, mutta perheterapeutin koulutus ei mielestäni pätevöitä harjoittamaan yksilöterapiaa - josta mielestäni on kyse silloin kun ihminen käy terapiassa vakituisesti yksin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Pinja » 03.01.2016 20:07

Tapasi keskustella on palstan ärsyttävin, voisitko laittaa lainaukset ensin ja vasta en jälkeen tekstit. Emme ole tyhmiä, joten ymmärrämme kyllä mihin kohtaan vastaus liittyy. Tyylisi ärsyttää minua ja saa sinut tuntumaan rasittavalta.
Pinja

Seuraava

Paluu Romulaatikko