Masennuksen yleisin syy... (HS)

Re: Masennuksen yleisin syy... (HS)

ViestiKirjoittaja Maaria » 20.12.2015 21:06

Masennus minulla on erityisesti tunne: Tuskan tunne, levottomuuden tunne ja tyhjyyden tunne, ja myös vihan tunne. Minä en halua kosketuksiin tunteideni kanssa, koska ne ovat negatiivisia ja kaikennieleviä. Minulla on niin paljon ja niin hukuttavia tunteita, etten voi elää niiden kanssa. Yksi suuri tunne on myös surun tunne, vaikka mitään pahaa ei ole tapahtunut. Tuntuu kuin eläisin suurimmalta osin mustan pyörteen sisällä , joka uhkaa imeä minut sisäänsä.
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 22.12.2015 19:03

Maaria saanko auttaa sinua hieman tuossa tunneasiassa, haluaisin sanoa mitä minulla tulee mieleen mutten uskalla ilman lupaasi saada auttaa?
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 22.12.2015 21:11

Sano vain. Kaikki neuvot ovat tarpeen.
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 22.12.2015 22:15

Sitä enemmän mitä jostakin tunteesta haluaa päästä eroon, sitä voimakkaammiin tunne yrittää pysyä ja pyrkiä esille. Siksi pääsisi helpommalla ettei pyri kielteisistä tunteista eroon, silloin ei tarvitse kokea voimistumista ja vastaantaistelua, mikä on uuvuttavaa. Tunne hakee kunnioitusta ja hyväksyntää ja oikeutusta saada olla olemassa. Antaa tunteen tulla, olla ja mennä rauhassa. On oikeastaan vain kolme vaihtoehtoa: joko pyrkii tunteesta eroon peloissaan, jolloin tunne voimistuu vain tai sitten kokee tunteen rauhassa ja kohtaa pelon tai sitten vaikuttaa ajatteluunsa niin ettei ajatus aiheuta enää negatiivista tunnetta.
Tässä yksi päivä koitin mitä tapahtuu, kun en yrittänyt hankalista tunteista eroon. Kohtasin samalla pelkoa ja annoin tunteen olla ja hyväksyin sen tunteen enkä pyrkinyt siitä eroon. Ajattelin: minä annan tämän tunteen olla, minä hyväksyn tämän tunteeni, minä en pyri tästä tunteestani eroon, minä haluan kokea ja olla tässä tunteessa. Vaikka minua pelottaa tämä tunne, niin haluan silti kokea tätä tunnetta. Ja kas kummaa, kesti noin 5 minuuttia ja tilanne meni ohi. Aikaisemmin taistelin niiden hankalien tunteiden kanssa jopa puolikin tuntia yrittäen poistaa ne mielestäni, mutta tunne vain voimistui ja se vastaan taistelu kävi voimille, olin sitten ihan voimaton ja koin toivottomuutta. Siitä myös tuo neuvoni, omasta kokemuksesta, mutta tiedän asian myös psykologiselta kantilta, että asia menee niin.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.12.2015 22:31

Luultavasti hyvä neuvo!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.12.2015 00:12

Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Pystytkö myös laatimaan La Traviatan katsojan ja kuulijan biologisen aivokartan juonen eri vaiheissa?
Aivojen ja mielen yhteyden ongelma on ratkaisematta.

Kai jonkinlainen aktivoituvien kohtien kartta voitaisiin laatia siis sellainen, jossa tietyt tunnetilat vastaavat tiettyjen alueiden aktivoitumista (ainakin keskimäärin).

Talvitie, Vesa (2015): Arkipsykologiasta aivotutkimukseen. Kysymyksiä psykologian filosofiasta. Helsinki: Balsam Books Oy. - 225 s.
5. Psykologia, aivotutkimus ja neuraaliset korrelaatit (s. 135 - 163)

Luultavasti ei. - Ongelmana ovat heikot reliabiliteetit ja myös vastaavuus. Jos vaikka Hilma soittaa 2 kertaa haitarilla Säkkijärven polkan, vastaavat aivokuvat toisiaan ehkä vain kolmasosaltaan. fMRI:n analyysi-yksiköt - vokselit - ovat tarkimmillan ehkä kolme kuutiomilliä, johon sopii jo miljoona neuronia. Tietyn psyykkisen funktion analyyseihin valitaan kuitenkin usein vain n.10/50 vokselia, mikä vääristää tutkimustulosta. Useimmiten aktivoituu hermoverkko eri puolilla aivoja kernaammin kuin tietty spesifi alue, mikä vaikeuttaa tutkimusta. Olennaisinta voi kuitenkin olla analyysi-yksiköiden makro-taso, kun "oikea" taso voisi olla tuhannesosamillimetri.

Aika iso kirjasto tulisi, jos sadaltakin katsojalta otettaisiin aivokuvat sekunnin välein - siis aika harvaan - parin tunnin esityksen aikana. Työ voisi maksaa miljardin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.12.2015 22:49

Kiitos vastauksesta Psykopatologia.

Pp: "Aika iso kirjasto tulisi, jos sadaltakin katsojalta otettaisiin aivokuvat sekunnin välein - siis aika harvaan - parin tunnin esityksen aikana. Työ voisi maksaa miljardin."
Ehkä joku lyhyempi tulkittava olisi mahdollinen, esimerkiksi joku tunteisiin vaikuttava yksittäinen kuva tms.

On sitten ilmeisesti heitettävä roskiin nuo kirjoitukset (siis muistot niistä), joita joskus luin aivotutkimuksista ja tuntemuksien ja joidenkin aivotoimintojen paikantamisesta aivojen alueisiin. Niitä myös lukion psykassa päntättiin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.12.2015 12:25

Lokalisaatioita kyllä esiintyy, esimerkiksi vasen hemisfääri on yleisesti enemmän kielellinen ja oikea enemmän visuaalinen. Vuonna 1861 löydettiin Brocan alue vasemmassa ohimo-lohkossa (motorinen puhe-alue), jonka vaurio tuottaa ilmaisullista afasiaa.

Mutta edellä oli kyse suksessiivisista aivo-alueiden korrelaateista erilaisten spesifimpien tunteiden yms. suhteen.

3 tilannetta: 1 Pentti p a i s t a a munakasta. 2 Pentti a j a t t e l e e paistavansa munakasta. 3. Pentti keittää kahvia. Hilma tekee samat. - On luultavaa, että aivokuvien lajittelussa eri ryhmiin (6) olisi suuria vaikeuksia myös niin, että eri lajittelijoiden tulokset vastaisivat vain huonosti toisiaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2015 12:51

On esitetty myös, että masennus näkyisi aivokuvantamisen menetelmin sekä parantuminen masennuksesta. Mitä mieltä olet tuosta? Vakavat sairaudet, kuten Alzheimerin tauti, osin diagnosoidaan kuvantamismenetelmillä, joita tukemassa mm. kognitiiviset testit.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.12.2015 13:07

Hilppa kirjoitti:On esitetty myös, että masennus näkyisi aivokuvantamisen menetelmin sekä parantuminen masennuksesta...

Minulle syksyllä tehdysssä MRI:ssä ei aivoissani näkynyt mitään poikkeavaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2015 13:10

Kyllästynyt kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:On esitetty myös, että masennus näkyisi aivokuvantamisen menetelmin sekä parantuminen masennuksesta...

Eli nuo tulokset (taannoisten vuosien takaa), että kognitiivisen terapian tulokset näkyisivät aivokuvauksen menetelmin, ovat huuhaata.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.12.2015 13:11

12:11
Minulla on käsitys, että millekään psyykkiselle häiriölle ei ole validia laboratorio-testiä.

Demetiat näkyvät eri asteisesti MRI-kuvissa, mutta luulen, että pitävä näyttö Alzheimerista saadaan yhä vasta vasta ruumiinavauksessa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.12.2015 13:29

Hilppa kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Eli nuo tulokset (taannoisten vuosien takaa), että kognitiivisen terapian tulokset näkyisivät aivokuvauksen menetelmin, ovat huuhaata.

Minun MRI:ni ei todista teoriaa sen paremmin vääräksi kuin oikeaksikaan, ja ymmärtääkseni se tehtiin vain elimellisen sairauden poissulkumielessä.
Taulukko 1. Sairauksia, jotka voivat aiheuttaa masennuksen.

Aivoinfarkti
B1, B2, B6 ja B12 -vitamiinien puutostilat
Foolihapon puutostila
Diabetes
HIV
Hypotyreoosi
Hypertyreoosi
Hypoadrenalismi (Addisonin tauti, hypopituitarismi)
Hyperadrenalismi (Cushingin oireyhtymä)
Hyperparatyreoosi
Parkinsonin tauti
Porfyria
Sepelvaltimotauti
Sydäninfarktin jälkitila
Syöpäsairaudet
Temporaaliepilepsia
Uremia

Lähde: Sinikka Luhtasaari Duodecim 26.6.2010
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=ama00016
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2015 19:59

Psykopatologia kirjoitti:12:11
Minulla on käsitys, että millekään psyykkiselle häiriölle ei ole validia laboratorio-testiä.

Dementiat näkyvät eri asteisesti MRI-kuvissa, mutta luulen, että pitävä näyttö Alzheimerista saadaan yhä vasta vasta ruumiinavauksessa.

Aika pitävä näytön tulee olla jo eläkepäätösvaiheessa. Ja kyllä ne testit olivat monipuoliset. Ihan vähällä nykyisin ei eläkepäätöstä saa. Tarkkaan en muista, mitä kaikkia testejä äidilleni tehtiin. Useamman viikon kesti koko testausprosessi, Kivelässä neurologian PKL:n kuvantamislaitteet + HYKS:in joku muukin yksikkö testasi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.12.2015 20:08

Siis näyttö mille? Diagnoosi on aina k l i n i n e n silloin, kun pitävää luonnontieteellistä testiä ei ole, kuten esimerkiksi hivissä ja kupassa on.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2015 20:23

Psykopatologia kirjoitti:Siis näyttö mille? Diagnoosi on aina k l i n i n e n silloin, kun pitävää luonnontieteellistä testiä ei ole, kuten esimerkiksi hivissä ja kupassa on.

Esimerkiksi Alzheimerin taudin diagnosoimiseksi tehdään kohtuullisen mittavat analyysit (psykologiset ja neuropsykologiset testit ja kuvataan aivot jopa useammalla kuvantamismenetelmällä ja laitteella), kun on kyse sen epäilystä ja potilas ei kykene enää työhönsä ja anoo eläkkeelle pääsyä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.12.2015 20:33

Siksi tehdään laajoja tutkimuksia, koska ei ole ko. laboratorio-testiä. Tutkimuksissa tulee esiin dementia ja kyvyttömyys, mutta ei välttämättä pitävästi dementian laatu;
onko kyseessä A. vai Levy vai vaskulaarinen etc.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2015 21:01

Psykopatologia kirjoitti:Siksi tehdään laajoja tutkimuksia, koska ei ole ko. laboratorio-testiä. Tutkimuksissa tulee esiin dementia ja kyvyttömyys, mutta ei välttämättä pitävästi dementian laatu;
onko kyseessä A. vai Levy vai vaskulaarinen etc.

Nimenomaan juuri noihin kysymyksiin etsitään aivokuvantamisen tukemana vastausta. Ja ymmärtääkseni lopullinen diagnoosi tukeutuu niihin kuvantamismenetelmiin. Mutta tuntemani tilanne on jo yli 10 vuoden takaa, nyt voivat menetelmät taas olla erilaiset.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.12.2015 21:34

Luulen, että lopullinen sairaushistorian kuvaukseen ja neuropsykologisiin testeihin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa