Kelan lääkekorvaukset vuoden 2016 alusta

Re: Kelan lääkekorvaukset vuoden 2016 alusta

ViestiKirjoittaja trisse » 26.12.2015 00:10

Sorry mutten tajua yhtään miten sä asian nyt olet sitten ymmärtävinäsi. Ehkä joku muu tajuaa... Turha sotkea tuota erityiskorvattavuutta tähän soppaan vaan järkevämpi miettiä ensin miten alkuomavastuu käyttäytyy tilanteessa jossa lääkkeen hinta on normaali. Vai tarkoititko ehkä että koko alkuomavastuu-skenaario koskee vain erityiskorvattavia lääkkeitä? (Kaipa tää googlettain selviäisi mutten jaksa.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 26.12.2015 00:24

Mirri kirjoitti:
trisse kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Eipä kestä. Bongasin tämän tärkeän aiheen toiselta mt-vertaistukifoorumilta ja ajattelin, että täytyy se täälläkin ottaa esille. Käsittääkseni muutoksella on iso merkitys etenkin niille, jotka ovat erityiskorvattavuuksien piirissä (kuten psykoosipotilaat), ja tottuneet maksamaan lääkkeistään kolme euroa per lääke. Voi tulla eteen ongelma, kun ensi vuoden puolella apteekki yllättäen tahtookin ostoksista muutaman euron sijaan 50 euroa.

Se ei mene kuitenkaan ihan niin että se 50 euroa tulisi täyteen ekasta lääkkeestä. Kun kysyin esim. Lyrican hinnasta joka nyt on jotain 75 euroa että mitä yksi pakkaus maksaa ensi vuonna jos se 50 euron omavastuu on ylittämättä. Oletin just että vastaus ois ollut jotain 120 euroa. Mutta farmaseutti laski laskimella että hinta ois vaan jotain 86 euroa. Kysyin miten se ei oo enemmän mutta selitti että joku muu korvaus nousee tms ja siks se menee noin.

En oikein ymmärrä... Jos lääkepaketti maksaa 75 euroa, niin sehän menee yli viidenkymmenen euron. Eli 50 euron alkuomavastuu tulee täyteen.

Mutta mitä tämä käsityksesi mukaan käytännössä tarkoittaa Lyricaa ostavalle potilaalle? Ei mitään?

Miten tilanne eroaa 83:n euron Lyricaa hakevalle potilaalle silloin jos 1. alkuomavastuu ei ole tullut täyteen tai 2. alkuomavastuu on tullut aiemmin täyteen? Voi olla etten ole nyt terävimmilläni muttet sinäkään mitään selkeimmin selittävän yksilön titteliä saisi... Minä siis käsitin että tuo omavastuu koski Kelakorvauksia mutta jos se koskikin jotain muuta (erityiskorvattavuutta) niin sitten mulle on koko juttu ihan samantekevä..
trisse

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.12.2015 00:26

Trisse, en aloittanut tätä ketjua sinua varten, joten hyvin voin painottaa erityiskorvattavuusasiaa tässä yhteydessä ymmärsit sinä tai et.
Juuri erityiskorvattavia lääkkeitä käyttävien - kuten psykoosisairaiden - on nyt tärkeää osata varautua ensi vuoden ensimmäiseen apteekkireissuunsa. Jottei kävisi niin, että tarpeelliset lääkkeet jäävät ostamatta rahapulan vuoksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja trisse » 26.12.2015 00:33

Jaaha. No, enpä tajunnut kuitenkaan mitä tuo tavalliselle lyricanostajalle tarkoittaa...
trisse

ViestiKirjoittaja Maaria » 26.12.2015 10:53

58,34 e maksaa Lyrica yks pakkaus 56 kapselia. Minäkin haluaisin tietää paljon enemmän joudun maksamaan vuoden alusta. Mulla ei oo mitään erityiskorvattavuuksia, eli maksan aina enemmän kuin muutaman euron.
Maaria

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.12.2015 12:35

Ensimmäiseen Lyrica-pakkaukseen sisältyisi se viidenkympin alkuomavastuu, joten sen pakkauksen osalta peruskorvaus ( ensi vuoden alusta 40%) lasketaan 50 euron ylittästä osuudesta, joka Lyrican tapauksessa on 8,34 euroa. Seuraava pakkaus korvattaisiin normaalisti peruskorvauksen mukaisesti, koska alkuomavastuu on täyttynyt jo ensimmäisen pakkauksen ostokerralla.

Näin minun käsitykseni mukaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 26.12.2015 14:34

Onpas hankalaa. Kun kävin apteekissa kolmea lääkettä, joista yksi oli Lyrica ja kysyin, että mikä se ensi vuoden viidenkympin juttu oikein on. Apteekkityyppi sanoi, että "tosiaan alkuomavastuu tulee eli näistähän se olisi jo täyttynyt". Ostokset maksoivat siis yli sen 50 euroa. Meinasin kysyä, että oisko ne kannattanut käydä vasta ensi vuonna, että olisi nopeammin saanut sen alkuomavastuun pois, mutta hyvä, että olin suu supussa.

Mutta yritän tajuta. Ja sitten vielä tuo, että 40 prosenttia kela-korvaus... olen kuvitellut, että ko. korvaus olisi aina jotakin pari prosenttia. Kerran olin tupakanlopetuslääkkeen kanssa tosin ihan sekaisin, olin vissiin kattonut, että se on satasen tms., mutta olikin sitten huimasti vähemmän... vissiin siis mystinen kelakorvaus ollut asialla.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Rane » 26.12.2015 18:55

Savon Sanomat 26.12.2015 Juha Mikkonen
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... 6#cxrecs_s
Vakavimmin sairaita kuritetaan vuoden alusta alkaen

Tammikuun alusta alkaen Kela maksaa lääkekorvausta asiakkaille vasta 50 euron omavastuun jälkeen. Muutos ei koske alle 18-vuotiaita.

Heikennys koskettaa erityisesti vakavimmin pitkäaikaisesti sairaita, joiden lääkkeet korvataan 65- tai 100-prosenttisesti. Ylemmän erityiskorvausluokan lääkkeitä käyttävät muun muassa diabeetikot, syöpää sairastavat, MS-tautia sairastavat, Parkinsonin tautia sairastavat ja vaikeita mielenterveyden häiriöitä sairastavat. Yhteensä ylempää erityiskorvausta saavia sairauksia on yli 30.

Alemman erityiskorvausluokan lääkkeitä käyttävät esimerkiksi haavaista paksusuolentulehdusta, kihtiä ja kroonisia sydänsairauksia sairastavat.

Tähän asti 100-prosenttisesti korvattavia lääkkeitä käyttävät ovat joutuneet maksamaan jokaisella ostokerralla 3,00 euroa jokaisesta lääkkeestä omavastuuna. Ensi vuoden alusta he maksavat kaikkien tapaan ensin 50 euron omavastuun ja sen jälkeen jokaisella ostokerralla 4,50 euroa lääkkeestä.

Vastapainoisesti peruskorvattavien lääkkeiden korvaus nousee 35 prosentista 40 prosenttiin. Myös vuosiomavastuu eli lääkekatto laskee. Se on ensi vuoden alusta alkaen 610,37 euroa eli 2,25 euroa vähemmän kuin nyt.

Lääkekaton alenemisen vastapainoksi lääkkeen ostaja joutuu kuitenkin maksamaan 2,50 euroa jokaisesta lääkkeestä jokaisella ostokerralla, kun lääkekatto ylittyy. Se on euron enemmän kuin tänä vuonna.
Rane

ViestiKirjoittaja trisse » 26.12.2015 23:14

Jipii eli koko juttu ei koske minua! (Mutta jos jaksan voisin valistaa asiasta paria kaveria.) Kiitos rane!
trisse

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet