Olen vasta viime aikoina itsekin herännyt ylipäätään tällaisen harrastuksen olemassaoloon. Tiedän jo muutaman tähän hurahtaneen. Mutten yhtään tiedä mikä on turvallinen aika minkäkin kylmäisessä vedessä.
Jos on terve eikä mitään sydänvikaa, ensikertalainen voi kokeilla kastautumista (paitsi pää, jota ei suositella kastettavan).
Tänään, kun olin uimassa tavanomaista 25 metristäni, vastaan ui musta mies, joka ties kuinka monetta kertaa oli uinut altaan päätyyn ja takaisin, ja jäi uimaan vielä jälkeenikin. En kuitenkaan suosittele mitään ennätyskokeiluja. Yleensä pois noustessa on hyvät fiilikset.
Neopreenissa uivat monet kesäaikaan, koska avovesiuinnistakin on tullut triathlonboomin myötä jonkinlainen villitys. Uimarit treenaavat myös kesällä pitkää matkaa järvessä. Ja heillä on neopreenit yllä. Siis kesällä, mutta talvella en oo pahemmin neopreenikokouimapukuisia nähnyt avannossa puljaamassa. Itse en tykkää hanskoista enkä räpylätossuista, koska tuntuma ei ola juuri minkäänsorttinen. On kivempaa, kun alkaa käsiin kunnolla pistellä, niin tuntee jossain käyneensä ja verikin kiertää kropassa paremmin.