Defenssit (psyykkiset)

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Kuutar » 22.12.2015 01:51

Tieteessä tapahtuu -lehden artikkelissa " Tarttuvat diagnoosit" on Petteri Pietikäisen ( Hulluuden historia -kirjan kirjoittaja) mielenkiintoista pohdintaa:
http://www.tieteessatapahtuu.fi/0405/Pietikainen.pdf

TIETEESSÄ TAPAHTUU 4/2005
Goethe totesi kaukonäköisesti jo 1800-luvun alussa olevansa huolissaan kehityksestä, jonka myötä maailma muuttuisi valtavaksi sairaalaksi, jossa kansalaiset ovat toistensa potilaita ja hoitajia. Yksi nyky-yhteiskunnan merkillisyyksistä on se, että vaikka olemme terveempiä kuin koskaan aikaisemmin, olemme samalla entistä huolissamme omasta hyvinvoinnistamme. Descartesia mukaillen, ”oireilen, siis olen”?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kuutar » 22.12.2015 02:05

Flower kirjoitti:Diagnosointikriteerit ja diagnosointi pitäisi tuoda tasolle, jossa potilaan ihmisoikeudet ja auttaminen toteutuisivat parhaalla mahdollisella tavalla. Varmaan nykyisin tapahtuu sekä ali- että ylidiagnosointia. Pitäisi selvittää, mikä on juuri sen diagnosoitavan potilaan kannalta paras mahdollinen tapa toimia.

Olen aika lailla samaa mieltä. Psykiatrinen vallankäyttö saisi jäädä jo historiaan.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.12.2015 02:31

Kuutar:
Miten niin? Koko historiansa ajanhan psykiatria on ollut määrittelemässä,mikä on terveyttä ja mikä sairautta. Kun diagnoosijärjestelmää laaditaan, joskus diagnoosien kriteereistä ja rajoista päätetään äänestyspäätöksillä. Pieni valittu joukko psykiariseen yhdistykseen kuuluvia saa näitä diagnoosijärjestelmiä laatia.

Hilppahan jo selitti, että uskomuksia ei pidetä sairauksina vaan väärinä uskomuksina.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 22.12.2015 02:34

Psykopatologia kirjoitti:Kuutar:
Miten niin? Koko historiansa ajanhan psykiatria on ollut määrittelemässä,mikä on terveyttä ja mikä sairautta. Kun diagnoosijärjestelmää laaditaan, joskus diagnoosien kriteereistä ja rajoista päätetään äänestyspäätöksillä. Pieni valittu joukko psykiariseen yhdistykseen kuuluvia saa näitä diagnoosijärjestelmiä laatia.

Hilppahan jo selitti, että uskomuksia ei pidetä sairauksina vaan väärinä uskomuksina.

No miksi sitten ihmisiä, jotka ovat uskoneet sairastuneensa homeesta, on laitettu mielisairaalaan tai pidetty psyykkisesti sairaina? Katsoitko sitä YLE:n dokumenttia johon laitoin linkin?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.12.2015 03:33

Vääriä diagnooseja. Ei heitä hospitaaliin laiteta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 22.12.2015 19:43

Psykopatologia kirjoitti:Vääriä diagnooseja. Ei heitä hospitaaliin laiteta.

Et siis tainnut katsoa linkittämääni YLE:n ohjelmaa? Ohjelmassa haastateltu henkilö oli joutunut pakkohoitoon sairastuttuaan homeesta.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.12.2015 21:55

Hän siis "sairastui homeesta" psykoottiseksi?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.12.2015 16:20

Onko kyse kieltämisestä, jos ihminen ajattelee olevansa arvokas sen perusteella, että järjen tasolla kokee kaikki ihmiset arvokkaiksi, mutta autenttinen kokemus omasta arvokkuudesta onkin oikeasti jotain vähemmän arvokasta. Siis onko tällainen mahdollista?

1 Ihminen siis "järkeilee" itsensä suhteellisen arvokkaaksi, koska kaikki ihmiset ovat arvokkaita.
2 Ihminen kuitenkin kokee itsensä suhteellisen arvottomaksi. (Selfin de-valuaatio)

On mahdollista eikä luultavasti edes harvinaista.

Miten niin kaikki ovat arvokkaita? Minusta järjen tasolla ko. arvokkuuksissa on suuria eroja.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja popi » 23.12.2015 16:29

Kyllä ainakin itse olen oppinut ajattelee, että kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita huolimatta taustoistaan jne. En edes ymmärrä sitä, että joku voisi pitää itseään arvokkaampana suhteessa johonkin toiseen. Ihmisillä voi olla erilaisia sosiaalisia statuksia jne mutta itse ihmisenä jokainen on yhtä arvokas.
popi

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 23.12.2015 16:53

Minä en ole irl tavannut koskaan ihmistä, joka pitäisi kaikkia toisia ihmisiä yhtä arvokkaina.
Liirumlaarumia olen kyllä asiasta kuullut.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.12.2015 16:59

Minusta esimerkiksi Tasavallan Presidentti on minua arvokkaampi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja popi » 23.12.2015 17:34

Tasavallan presidentti ja minä esim ollaan ihmisyydessä yhtä arvokkaita.Hänen sosiaalinen asemansa toki on arvokkaampi kuin minun hulluna, mutta ihmisenä hän on samalla tasolla kaikkien muiden kanssa. Mehän eletään demokratiassa missä jokaisella on myös yksi ääni olipa hän kengänkiillottaja tai presidentti.
popi

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 23.12.2015 17:48

.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 23.12.2015 18:07

"Ihmisyys" on itseisarvo, yhtäläinen sellainen - tai ainakin juhlapuheissa se on.
Käytännössä asia on toisin.
Jos sairaalan ensiapuklinikalle tuodaan samaan aikaan lapsi joka tarvitsee tehohoitoa sekä vanha/vanhus joka niin ikään olisi tehohoidon tarpeessa, mutta esimerkiksi hengityskoneita on vain yksi; hengityskoneeseen pääsee lapsi.

Jos vaihtoehtoina ovat tehokas mutta kallis hoito yhdelle vs. halpa, mutta auttava hoito monelle -> resurssit käytetään hoitoon josta hyötyy useampi kuin yksi ihminen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.12.2015 18:54

Flower
Psykopatologia kirjoitti:Onko kyse kieltämisestä, jos ihminen ajattelee olevansa arvokas sen perusteella, että järjen tasolla kokee kaikki ihmiset arvokkaiksi, mutta autenttinen kokemus omasta arvokkuudesta onkin oikeasti jotain vähemmän arvokasta. Siis onko tällainen mahdollista?

1 Ihminen siis "järkeilee" itsensä suhteellisen arvokkaaksi, koska kaikki ihmiset ovat arvokkaita.
2 Ihminen kuitenkin kokee itsensä suhteellisen arvottomaksi. (Selfin de-valuaatio)

On mahdollista eikä luultavasti edes harvinaista.
Miten niin kaikki ovat arvokkaita? Minusta järjen tasolla ko. arvokkuuksissa on suuria eroja.

Minusta mahdollinen kieltäminen kohdistuu 1-kohtaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.12.2015 18:58

popi kirjoitti:Tasavallan presidentti ja minä esim ollaan ihmisyydessä yhtä arvokkaita.Hänen sosiaalinen asemansa toki on arvokkaampi kuin minun hulluna, mutta ihmisenä hän on samalla tasolla kaikkien muiden kanssa. Mehän eletään demokratiassa missä jokaisella on myös yksi ääni olipa hän kengänkiillottaja tai presidentti.

Kuitenkin yleisestikin eläinkunnassa ihminen ajatellaan arvokkaammaksi kuin esimerkiksi karhu, joka taas on avokkaamppi kuin susi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja popi » 23.12.2015 19:46

Suomi on kansan tasavalta. Nimikin sanoo jo, että tasavallassa kaikki kansalaiset ovat tasavertaisia suhteessa toisiinsa ja lakeihin. Perusta on selkeä. Suomen kaltaisessa monimutkaisessa yhteiskunnassa työnjako on toki eriytynyt tuhansiksi erilaisiksi tehtäviksi ja niihin kytkeytyviin statuksiin. Nämä asemat kytkeytyvät kuitenkin työnjakoon ja työhön. Ne eivät määritä kenenkään ihmisyyttä eritavalla. Työnjaossa muuten tasavertaisilla ihmisillä on erilaisia tehtäviä vastuineen.
popi

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 23.12.2015 20:02

Popin näkemyksen mukaanko ihmisyys koskee vain suomalaisia?
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.12.2015 20:14

Kernaammin yhdenvertaisuus.

Suomalaiset pitävät muita suomalaisia arvokkaampina kuin Afrikan neekereitä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja popi » 23.12.2015 20:16

Valkosiipi kirjoitti:Popin näkemyksen mukaanko ihmisyys koskee vain suomalaisia?

Meneekö tämä jo idiotismiksi. Suomi on taas osa kansainvälistä yhteisöä ja mm YK:n jäsen. Jäsenvaltiot ovat allekirjoittaneet ihmisoikeussopimukset jossa mm sanotaan että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia huolimatta taustoistaan. En enää jaksa vastailla näin selkeisiin asioihin.
popi

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa