Flower kirjoitti:Minä näkisin asian niin, ettei "normaali" viekään lasta päivähoitoon, ellei tarvetta tosiaan ole. Jos kyseessä taas ei ole "normaali", niin tarve siinäkin tapauksessa lienee akuutti, ja uskoisin, että se on tuolloin lapsen kannaltakin paras ratkaisu olla hoidossa, tietysti samalla aikaisempaa huonompi, jos palveluista säästetään.
Jos itselläni olisi lapsi (helppo sanoa kuvitteluleikkinä), niin veisin sen varmaankin päivähoitoon (jos olisi mahdollisuus, vaikken töissä olisikaan) viim. 4-vuotiaana, ehkä jo 3-vuotiaana. Tietysti lapsen henkilökohtaisista valmiuksista (?!) riippuen. Jos siis päiväkodissa olisi väh. yksi hoitaja kolmea pientä lasta kohden, se olisi ok. Enivei, veisin lapsen päiväkotiin, että hän tottuisi olemaan erossa vanhemmasta ja kestäisi sen erotilanteen (tietysti tottuu jo jos veisi kaverillekin hoitoon). Lisäksi jos se minun geenini sattuisi perimään, niin jo hänen hermostollisen kehityksen takia olisi hyvä saada mahd. paljon sosiaalisia kontakteja mahdollisimman varhain, koska uskon jossakin määrin varsinkin siihen, että lasta voi totuttaa vaikeisiin (jännittäviin, kauhistuttaviin [mikä lie lapsen kokemus onkaan]) tilanteisiin. Veisin häntä tietysti myös paljon kyläilemään eri paikkoihin, esim. "tuttavaperheen" luo ihan kanssani sekä leikkipuistoihin tapaamaan uusia lapsia, että hän tottuisi olemaan. (Nyt mietin jo kuormittaisinko sosiaalisilla kontakteilla lasta jo ihan liikaakin - hyvä, kun on mielikuvituslapsi. Helppoa.)
Flower kirjoitti:Miksi sitten subjektiivisen päivähoidon supistamisesta ovat huolissaan niin monet alan ammattilaiset? Omaa peräänsäkö he suojaavat?
Tätä minäkin ihmettelen. Tietysti koulutus, kokemus, ammattitaito, henkilökohtaiset ominaisuudet ym. vaikuttavat. Mutta... ehkäpä sitten kaikki hoitajat / lastentarhanopettajat eivät ole superihmisiä / hulluja. Sen olen tiennyt, että opettajat ovat supersankareita ja toisaalta (omasta näkökulmastani) taas hulluja, mutta että jo päiväkodissa ja eskarissakin. Ounou. Epäilen, että supistuksista ollaan huolissaan ohjaajien kuormittumisen lisäksi (tai palstalla ei kai uskota ohjaajien kuormittumiseen, öhehö) eritoten lasten takia... kaikki on loppuen lopuksi heiltä pois.
Hauskaa kun PP mainitsi yhdessä ketjussa psykiatrin sanoneen hänen työnsä olevan raskasta, eikä psykiatri tajunnutkaan, että vika oli hänessä itsessään eikä työssä. (Oma tulkinta sanotusta.) Ehkäpä lastenhoitajien kohdalla vika on myös persoonassa (ja ammattitaidossa), siksihän alalle hakijat syynätään niin muka-tarkkaan. Varsinkin lastentarhanopeksi on kuulemma todella vaikea päästä edes opiskelemaan. Jokohan menin tarpeeksi ohi aiheen... Niin, masennuksen yleisin syy tulevaisuudessa: "kellään opella ei ikinä ollu mulle aikaa eikä kukaan ikinä kerenny kuunnella, jo päiväkodissa kaverit kiusas eikä kukaan aikunen ehtiny ees huomata".